Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@04:00:09 GMT

مرمرهای پرتقالی رنگ خراسان شمالی دیگر نمی درخشند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۷۴۹۷

مرمرهای پرتقالی رنگ خراسان شمالی دیگر نمی درخشند

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که در آن معادن‌ غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا وجود دارد.

سنگ های مرمر پرتقالی خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز این خطه است که این معادن با مشکلات مختلفی مواجه هستند که یا در سطح اندک در حال استخراج هستند و یا اینکه غیرفعال باقی مانده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسی جرات خرید سنگ مرمر برای صادرات را ندارد

ابوالفضل شهسوار یکی از دارندگان معدن مرمر پرتقالی در شهرستان بجنورد است که در گفت و گو با ایسنا، با تصریح بر اینکه بر اینکه حال معدن مرمر به خصوص معادن پرتقالی اصلا خوب نیست، گفت: به علت وضعیت خیلی بد فروش سنگ مرمر مجبور شده ام که طی چند ماه گذشته یکی از معادن را واگذار و در حال واگذاری یکی دیگر از معادن طی چند ماه آینده هستیم.

وی افزود: به علت وضعیت به وجود آمده هیچ کسی جرات نمی کند که نزدیک به این معادن برای خرید سنگ مرمر شود.

شهسوار در ارتباط با مشکل به وجود آمده اظهارکرد: در گذشته هر تن سنگ مرمر استخراج شده با قیمت ۱۰۵ هزار تومان از این منطقه به بندرعباس می رسید و از آنجا نیز هر تن حدود ۱۰۰ هزار تومان به یکی از بنادر چین می رسید.

وی خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر هزینه انتقال هر تن سنگ از بندرعباس به چین(به علت اخذ عوارض گمرکی از سنگ های معدنی خام) ۱۰ برابر شده و به طور کلی برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد که این کار را انجام دهد.

این فعال معدنی تصریح کرد: مشکل به وجود آمده سبب شده تا فقط سنگ های درجه یک و دو از معادن مرمر پرتقالی خریداری شوند و سنگ های درجه سه و چهار باقی می ماند که در گذشته سنگ های درجه سه و چهار نیز خریداری می شد.

سنگ های باارزشی که در دل معدن تبدیل به خاک می شوند

وی با اشاره به اینکه انباشت ۱۰۰۰ تن سنگ درجه سه و چهار در معدن از نتایج عدم تمایل صادرکنندگان برای خرید این نوع از سنگ ها هستند، ادامه داد: دیگر جایی برای قرار دادن این سنگ ها در معدن وجود نداشت و به همین علت تمامی آن سنگ های باارزش را خرد و تبدیل به سنگ باطله کردیم.

شهسوار تصریح کرد: سنگ هایی که می توانستیم ارزش افزوده ای زیادی با صادرات آن کسب کنیم تبدیل به سنگ باطله شده که در اموری همچون موزاییک کاری و سنگ کوبی استفاده می شود.

وی تصریح کرد: اخذ عوارض گمرکی از سنگ های خام معدنی و نوسانات ارز سبب شده تا تولید را در این معدن به حدود یک چهارم برسانیم.

شهسوار خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت خرید سنگ از معدن فقط دو برابر شده ولی انتقال آن از بندرعباس به چین چندین برابر شده است.

سنگ های مرمر پرتقالی در داخل کشور مشتری چندانی ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا سنگ های معدنی مرمر پرتقالی در داخل کشور مشتری ندارد، گفت: از آنجاییکه قیمت این سنگ ها بالا است برای افراد صرفه اقتصادی ندارد که آن را خریداری کنند و این سنگ ها در مکان هایی همچون حرم ها استفاده می شود.

این فعال معدنی با اشاره به اینکه ایران صنایع فرآوری این نوع از سنگ ها را ندارد و اگر داشته باشد نیز مورد قبول مشتری های خارجی نیست، افزود: این سنگ ها به کشور چین صادر در آنجا فرآوری و سپس به نام همان کشور به سایر کشورها صادر می شود.

ناامید از ادامه استخراج

علی اصغر شادمانی یکی دیگر از معدنکاران خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: در یکی از معادن مرمر پرتقالی حومه شهر شیروان در حال استخارج هستیم که هنوز به کپ های بزرگ نرسیده ایم و چیزی که هم اکنون برداشت می شود لاشه مرمر و قله های گلدانی هستند.

وی بالابودن قیمت ماشین آلات برای بحث استخراج را یکی از مشکلات عمده این معدن اعلام کرد و افزود: قیمت هر بیل مکانیکی بزرگ و لودر به حدود چهار میلیارد تومان رسیده است که رقم بالایی است.

شادمانی ادامه داد: در این معدن بیل مکانیکی کوچک مستقر است اما برای استخراج بیشتر و رسیدن به کوپ و نیمه کوپ ها نیازمند بیل های بزرگ هستیم.

وی با اشاره به وضعیت فروش سنگ های مرمر پرتقالی گفت: کمی در بحث استخراج این سنگ های معدنی با توجه به مشکلات پیش رو ناامید شده ایم اما فعلا مقاومت کرده ایم.

هیچ برندی برای سنگ های مرمر خراسان شمالی تعریف نشده است

رضازاده معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: سنگ تزئینی معدنی مرمر و مرمریت در این استان جزء بهترین سنگ های تزئینی هستند اما هنوز هیچ برندی برای آن‌ها تعریف نشده است.

وی با اشاره به اینکه این استان دارای معادن خوبی از سنگ‌های پرتقالی رنگ مرمر و کرم رنگ مرمریت است، افزود: نبود واحدهای فرآوری در این استان موجب شده تا این سنگ‌ها بدون نشان خراسان شمالی از استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نبود واحدهای فرآوری موجب شده تا این سنگ‌ها به صورت خام از استان خارج شود.

رضازاده با اشاره به اینکه بیشتر معادن مرمر در شهرستان بجنورد و مرمریت در شهرستان شیروان واقع شد اند، اظهار کرد: اما معمولاً این معادن با تمام ظرفیت کاری خود کار نمی‌کنند، هم اکنون معادن مرمریت و مرمر خراسان شمالی با ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه گفت: با اتخاذ قانون عوارض بر صادرات مواد خام معدنی، معادن مرمر خراسان شمالی با ظرفیت کمتری نسبت به گذشته فعالیت خود را انجام می دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این قانون مشمول معادن خراسان شمالی نیز می شود، افزود: اگر مرمر به صورت خام از کشور خارج شود باید بابت آن عوارض پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که بنا به گفته معدن کاران مشتریان چینی و ایتالیایی سنگ های مرمر فرآوری شده در داخل کشور را قبول ندارند، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا یک واحد فرآوری برای مواد معدنی در این استان توسط بخش خصوصی راه اندازی کنیم اما تاکنون سرمایه گذاری برای ایجاد این واحد تولیدی اعلام آمادگی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ۹ معدن مرمر در این استان وجود دارد، گفت: میزان تولید آن ها دو هزار تن در سال است این درحالی است که ذخایر مرمر در این معادن ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است.

آقاجانلو در ادامه در ارتباط با معادن سنگ های تزئینی نیز بیان کرد: ایمیدور در حال عارضه یابی این معادن است که علت بروز مشکل در این معادن را پیدا کند.

۱۰۰۰ معدن سنگ ساختمانی غیرفعال در کشور

آقاجانلو معاون سازمان ایمیدرو نیز طی هفته گذشته در سفری که به خراسان شمالی داشت در شورای معادن استان اعلام کرد: در معادن کشور دو میلیارد تن ذخیره سنگ ساختمانی وجود دارد که ظرفیت تولید آن فقط ۲۰ میلیون تن و آن چه به مرحله فرآوری می رسد۱۰ تا ۱۲ میلیون تن است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این امر نشان می دهد که حلقه مفقوده ای در این میان وجود دارد و در حال حاضر در حال آسیب شناسی این معادن هستیم که راهی برای فعال شدن آن ها پیدا کنیم.

وی در ادامه تعداد معادن غیرفعال سنگ های ساختمانی را در کشور بیش از ۱۰۰۰ معدن اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی معدن سنگ مرمریت خراسان شمالي خراسان شمالی سنگ های مرمر معادن مرمر سنگ ها سنگ ها سنگ مرمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۷۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید پیمان با آرمان شهدا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی ؛ اقتدار و عظمت کنونی کشور مدیون خون شهدای والامقام است، مقام و منزلت شهدا بار‌ها در قرآن کریم آمده است و بزرگداشت یاد و خاطره شهدا بر همه ما واجب است و باید نقش شهدا را در امنیت، آسایش و آرامش کشور قدر دانست

امروز به مناسبت روز ارتش مزار شهدای والا مقام در مرکز خراسان شمالی با حضور مسئولان استانی و مردم غبارروبی شد.

{$sepehr_media_11019693_600_350 }

دیگر خبرها

  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • کسب مهارت ۲۰ هزار و ۷۲۰ نفر در خراسان شمالی
  • رقابت ۱۲۰۵ نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی
  • تجدید پیمان با آرمان شهدا
  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند
  • کشتی‌گیران المپیکی در پاریس هم می‌درخشند؟
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند/ ضرورت نظارت سخت گیرانه بر ثروت‌های ملی در استان
  • درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن