Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست کتاب اودیسه نوشته هومر شب گذشته با حضور آرش دادگر، کارگردان مطرح تئاتر و کارگردان نمایش اودیسه 2020، امین طباطبایی، نویسنده این نمایشنامه، عمار عاشوری، بازیگر در دومین برنامه شب های گلفام انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.

نمایش «اودیسه 2020» به نویسندگی امین طباطبایی و کارگردانی آرش دادگر از روز دوشنبه بیست و هفتم مرداد ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایش یک روایت نمایشی متفاوت درباره جنگ تروا و سازنده اسب چوبی است که «اولیس» شخصیت نمایش پس از 10 سال آوارگی به خانه باز می گردد.

امین طباطبایی درباره نگارش نمایشنامه براساس متن اودیسه هومر گفت: به من سفارش متنی براساس اودیسه هومر را دادند و این شروع کار ما با آرش دادگر شد. تکلیفمان مشخص بود که ما یک اودیسه و ملوانی داریم و در طول دو سال با آرش دادگر این را کار کردیم، هر چه جلوتر رفتیم، متوجه شدیم به متن های متفاوت نیاز هست یعنی علاوه بر متن هومر، ما نیاز به فلسفه ، شعر و موسیقی داشتیم تا در نهایت به این متن رسیدیم.

وی در ادامه افزود: البته متن نمایشنامه ما کامل نیست و به نوعی نمایشنامه هیچ وقت یک ادبیات یا کتاب نیست چون یک اتفاق و رخداد باز است و طبیعی است که در دل تمرینات ما اتفاقات مختلفی برایش افتد و به نوعی به پختگی برسد. در هر صورت نگارش متنی درباره هومر کار دشواری بود چرا که خواندن این متن یک غول بود و واقعا کار دو سال طول کشید.

در ادامه آرش دادگر کارگردان طی صحبت هایی گفت: یک مسئله ای در کار تئاتر وجود دارد که می پرسیم تا کجا می توان تخیل را گسترش داد. اولین هنر انسان قصه گویی است اینکه از هیچ یک قصه می سازد. یعنی «یکی بود، یکی نبود» و قصه گو شما را با یک کلیدواژه وارد دنیای جدید می کند. با این واژه به ما اعلام می شود که قرار نیست با واقعیتی سروکار داشته باشیم یعنی همه قصه ها که با این واژگان شروع می شوند، یک اصل عدم قطعیت را برای ما مشخص می کنند و ما در دنیایی  هستیم که می توانیم وارد و خارج شویم، یعنی به عبارت به سرزمین عجایب می آییم.

وی همچنین گفت: بنابراین پرواز، روی آب راه رفتن یا هر چیز دیگری مقیاس متفاوتی در این جهان قصه دارد که درست است شبیه جهان ماست اما قواعد خاص رویا گونه دارد. داستان با این کار ما را به جهانی پرتاب می کند که در آن جهان ما چیزهایی که نمی توانیم در این دنیا داشته باشیم ، می توانیم داشته باشیم .

دادگر با اشاره به اینکه ما ایرانیان متخصصین قصه گویی هستیم چون هیچ وقت برای رسیدن به رویاهایمان تلاش نمی کنیم ، گفت: ن در تمام داستان های عامیانه این را داریم که همان اول کار همه چیز را به ما می دهند، مثل یک ماهی گیر که خیلی فقیر است و هر روز کنار آب می رود تا شکم زن و بچه را سیر کند و یک روز یک پری دریایی شکار می کند و داستان های دیگررخ می دهد و در واقع این ماهی گیر هیچ کاری برای رسیدن به رویاها انجام نداده است.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: وقتی رویاپردازی می کنیم به سرعت یک کیسه پول در رویا پیدا میک نیم و مسائل دیگر رخ می دهد. مسئله این  هست که تخیل ما را به دنیایی می برد که در آن دنیا هر اتفاقی می افتد. من از آقای طباطبایی خواستم که فقط تخیل کند و بنویسد. جستجوی طباطبایی خدا بود اینکه من چرا باید این شرایط را داشته باشم و مسائل دیگر. بشر عملا از آن وضعیتی که خود را ناچیز و ریز در برابر کائنات قرار داده به یک نقطه رسیده که این جهان کاملا محدود است، البته جهان های دیگری هم هست و شاید ما یک دانه کوچک یا بُعد پنجم یک سیاهچاله هستیم یا شاید هیچ چیز یا همه چیز هستیم.

وی در این باره افزود: به همان اندازه که علم پیشرفت کرده، جهل هم جلو آمده است شاید فکر کنیم همه چیز را ما درست می کنیم یا نمی کنیم و کرونا شاید ناشی از این هست که ما فکر کردیم علم پزشکی همه چیز را درست میکند اما همین  پنج گرم در تمام دنیا پخش شد و ما را از بین می برد. درگیری بشر دائم با این هست که بتواند خود را در این دنیا تصویر و جای خود را مشخص کند و پله بعدی اش را مرئی و بالاتر برود.

در ادامه عمار عاشوری بازیگر نمایش درباره نقشش گفت: سختی کار من به عنوان بازیگر نقش ملوان این بود که از ابتدا نقش را قرار بود نشان دادم. در واقع این نقش وابسته به دو نقش دیگر است یعنی از آن دو بازخورد می گیرد، پس خودش به تنهایی نمی تواند کاری بکند، بلکه واکنش نشان می دهد. برای من همیشه بازیگری این است که یک مرتبه در فضا رها می شوی، خصوصا در این نوع کارها بازیگر در فضایی هست که باید آن را کم کم پیدا و کشف کند.

آرش دادگر درباره موسیقی کار نیز گفت: همیشه از خدا می خواستم به من قدرت آواز می داد و من همیشه عاشق خواندن و نوازندگی بودم . یکی به من گفت تو هر قدر هم تلاش کنی انتهایش یک نوازنده درجه سه می شوی، اما فقط گوش موسیقیایی خوبی داری و از این توانایی من هم استفاده کردم وانتخاب موسیقی همه کارهایم را خودم انجام دادم.

البته ما از چند سال پیش یک آهنگسازی داریم که مهندس صدا است و متاسفانه چون این مدت خارج از ایران بودند من نتوانستم از ایشان استفاده کنم اما بهرحال در انتخاب موسیقی دنبال این نبودم که احساسات ایجاد کنم ، بلکه خواستم ببینم آن قطعه موسیقی به چیزی که ریتم و ضرب آهنگ کار بازیگران است، می نشیند یا نه. موسیقی می تواند همراه یا ضد آن باشد و می تواند ما را از جهان موجود به بیرون پرت کند ، به عبارتی موسیقی برای من یک درگاهی است که به جای دیگری مخاطب را ببرد.

وی همچنین گفت: موسیقی هنر انتزاعی و انتزاعی ترین هنر دنیاست که در آن واحد می تواند شکل بگیرد و شما را دگرگون کند ، ناامید یا به کودکی ببرد، فقط کافیست چشمانتان را ببندید یا یک نور تغییر کند. انتخاب موسیقی این کار باز میگردد به اینکه اصولا من منشی صحنه ندارم و خودم کل دیالوگ ها را حفظ هستم و هر جا هم که نتوانستم با بازیگر کار کنم، خودم می توانم جایگزین بازیگر شوم. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امین طباطبایی ارش دادگر تئاتر نمایشنامه اودیسه اودیسه 2020 آرش دادگر همه چیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، غفور آقایی گفت: در اثر وقوع سرما و یخبندان در دهه اول اسفندماه ۴۵ هزار هکتار از مزارع دیم گندم و جو در شهرستان گرمی، چهار هزار هکتار از مزارع دیم شهرستان بیله‌سوار، ۹ هزار هکتار از مزارع آبی شهرستان پارس‌آباد و حدود ۲ هزار هکتار از مزارع سایر مناطق استان از جمله مشگین‌شهر، نمین، اردبیل و اصلاندوز دچار خسارت سرمازدگی شده است.
وی افزود: بیشترین میزان سرمازدگی در شهرستان گرمی اتفاق افتاده و برای کاهش میزان خسارت واکاری محصول جایگزین به صورت کشت دوم در مزارع آبی بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان نیز آغاز شده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با انجام اقدامات فنی و کودپاشی مناسب بخشی از مزارع در حال احیاست به طوری که مزارع شهرستان بیله‌سوار مشکل جدی ندارد و مزارع شهرستان گرمی در پی بارش‌های اخیر و شرایط مساعد جوی در حال جوانه زدن است.
وی پیش‌بینی کرد که با ادامه شرایط بارش و موثر بودن اقدامات فنی کشاورزان، میزان تولید گندم و جو دچار افت و کاهش محسوسی نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • (ویدیو) رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!
  • رقص و آواز دختران روی آنتن؛ تابوشکنی بی‌سابقه
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • بازدید مسافران نوروزی از طبیعت بکر و آثار تاریخی گرمی
  • اکبر گلپا؛ خاموشی صدایی که در گلهای رادیو گل کرد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد
  • آواز سه نسل خوانندگی در «شهر مناجات»/ با این آلبوم آرام می‌گیرید
  • آواز یک باره مردم وسط خیابان