Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-29@05:35:41 GMT

وقتی جهان تنها تولیدکننده زرشک دنیا را نمی‌شناسد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۸۱۱۲

وقتی جهان تنها تولیدکننده زرشک دنیا را نمی‌شناسد

زرشک؛ این همراه همیشگی چلو مرغ زعفرانی و زیبایی دهنده سفره های ایرانی و محصولی که پر از خواص است و شناخته شده بیشتر برای ایرانیان

به گزارش ایسنا، در حالیکه خراسان جنوبی تنها تولید کننده زرشک دنیاست و محصولات استراتژیکش در جهان مانند ندارد، اما مردمش سهمی از این جهانی بودن نمی‌برند. خانه‌های سنگی، باد سرد و خارهای روی زمین هیچ کدام باعث نشده تا از میزان مهر و مهمان‌نوازی مردم این منطقه کم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ کدام از تیغ‌های روی این درخت‌ها بر دل مردمانش ننشسته است. این را می‌شود از شیرینی کلامشان پس از سختی برداشت زرشک فهمید.

زرشک، زعفران و عناب در خراسان جنوبی از آن جهت استراتزیک نامیده شده‌اند که علاوه بر بی نظیری در دنیا می‌توان با آن‌ها قسمتی از اقتصاد خراسان جنوبی را رونق داد.

مردم خراسان جنوبی اکثرا کشاورزند، اما اقتصاد کشاورزی گویی برایشان تعریف نشده، باورتان بشود یا نه برای همین محصول ارزشمند که کاشت و داشت و برداشتش عرق جبین را بر چهره کشاورز نقش می دهد برای هر چیز توهین آور کلمه زرشک را به کار می‌برند اما مسئولان در تنگنای مشکلات سعی کرده‌اند این محصول استراتژیک را که یکی از خواستگاه هایش خراسان جنوبی است به دنیا بشناسانند.

در سبد صادرات سهمی نداریم

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران از تولید سالانه 21 هزار تن زرشک خبر داد و گفت: سهم ما از سبد صادرات این محصول استراتژیک بسیار پایین است که باید بسته های تشویقی برای معرفی و بازارسازی زرشک تدوین شود.

وی از ناشناخته بودن زرشک در دنیا گفت و ادامه داد: این محصول استراتژیک خراسان جنوبی باید به دنیا معرفی و شاخته شود.

وی خواستار اختصاص تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد بارگاه‌های بهداشتی زرشک و فرآوری این محصول شد و افزود: در بحث عناب نیز نیاز به معرفی بیشتر این محصول در سطح کشور و دنیا است و باید سازمان توسعه و تجارت بسته تشویقی برای قرارگرفتن عناب در سبد بازار کالاهای جهانی تدوین کند.

وی بیان کرد: خرده فروشان و عمده مالک‌ها در مراحل کاشت، داشت، برداشت و خشک کردن محصولات کشاورزی مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

احتشام ادامه داد: نیاز است مسئولان جهاد کشاورزی پاکت‌هایی بهداشتی در راستای نگهداری محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی بیرجند از ۱۲ سال گذشته اقداماتی اعم از تهیه طرح جامع تولید زرشک و تهیه کاتالوگ معرفی این محصول به زبان خارجی انجام داده، اما این کافی نبوده و نیازمند ورود متولیان است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: اگر آموزش کشاورزان جدی گرفته نشود، زعفران کاران و زرشک کاران در امر صادرات مانع بزرگی برای ورود به بازار اروپا رو به رو می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر باقی مانده سموم در زرشک زیاد بوده و با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد، همچنین در مراحل جمع آوری این محصول، مسائل بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شود.

یک‌ سوم محصول زرشک در استان فرآوری می‌شود

سرپرست مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه یک‌ سوم محصول زرشک در استان فرآوری می‌شود، اظهار کرد: مسائل متعددی در عدم‌فعالیت ظرفیت کامل صنایع و واحدهای فرآوری دخیل است که یکی از آن‌ها کمبود نقدینگی است.

حسینی افزود: تاکنون در استان ۲۴ پروانه بهره‌برداری برای محصول راهبردی زرشک صادر شده که ۶ واحد فرآوری و مابقی مربوط به بسته‌بندی است.

وی اظهار کرد: همچنین ۲۴۲ پروانه بهره‌برداری بارگاه زرشک داری مجوز در استان صادر شده است که سال‌های گذشته نیز مجوزهایی صادر شده، اما متقاضیان دنبال اخذ پروانه بهره‌برداری نیامده‌اند.

سرپرست مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در کم‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کنیم مجوزهای لازم صادر شود، بیان کرد: بیشترین مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی مربوط به موضوع سرمایه در گردش است اما سعی داریم به محض مراجعه متقاضی در کم‌ترین زمان تسهیلات پرداخت کنیم.

زرشک کاران خسارت دیده در فهرست مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار می‌گیرند

غلامرضا قوسی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در زمینه رفع مشکلات زرشک کاران استان جلسات متعددی در استان و کشور برگزار شده است.

وی افزود: در گام نخست، موجودی زرشک استان به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد تا تسهیلات مورد نیاز برای خرید محصول تامین شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: پیگیری برای قرارگرفتن زرشک کاران خسارت دیده در فهرست مشاغل آسیب دیده از کرونا صورت گرفته است.

قوسی اظهار کرد: برنامه ریزی برای ایجاد بستر مناسب صادراتی برای این محصول صورت گرفته تا صادرات این محصول به کشورهایی همچون ترکیه و روسیه فراهم شود.

وی بیان کرد: با توجه به تنش‌های خشکی، شوری آب و خاک، زرشک استان منحصر به فرد بوده و در تولید عناب و زعفران نیز پس از خراسان رضوی در رتبه دوم قرار داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات استراتژیک در زمینه اشتغال و تولید نقش بسیار مهمی دارند، ادامه داد: با توجه به خرده مالکی های موجود در استان، آموزش مهمترین نکته برای تولید محصول سالم است.

این مردم و زحماتشان را نباید نادیده گرفت، وقتی تمام این اقتصاد را نادیده می‌گیری به معنای آن است که تلاش یک ساله کشاورزان را از ابتدای روز که هنوز خورشید از پشت کوه‌ها هویدا نیست تا کوششان برای آبیاری در سه تیغ آفتاب و زخمی که از خار زرشک برمی‌دارند در موقع برداشت را نادیده می‌گیری. امید است که با تدبیر مسئولان هرچه سریع تر راه گریز از این مشکلات پیدا شود.

لینک کوتاه: asriran.com/0038Ud

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زرشک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی زرشک کاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۸۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفت‌فروشی محبوب‌ترین تیمهای دنیا در اینستاگرام! / شیرجه خریداران پرسپولیس و استقلال در استخر عسل

جدول رده‌بندی محبوب‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شد که رئال مادرید در صدر و دست نیافتنی است.

به گزارش تابناک ورزشی؛ پرسپولیس و استقلال هم بین پرطرفدارترین های دنیا دیده می‌شوند.

پرسپولیس با ۹ میلیون نفر دنبال کننده رتبه ۲۵ دنیا و استقلال با ۴ میلیون نفر فالوئر رتبه ۳۹ جهان را در اختیار دارند.

این رده‌بندی به تنهایی ارزش برند این دو تیم ایرانی را در آستانه واگذاری به مالکان جدید را نشان می‌دهد.

با این میزان هوادار، عملکرد بسیار بد مدیران دولتی و سو استفاده صداوسیمای حکومتی باعث شده که درآمد سرخابی‌ها کفاف مخارج معمولی دو تیم را هم ندهد.

تا پیش از خرید ستاره های اروپایی و آمریکای جنوبی توسط تیم‌های عربستانی، پرسپولیس و استقلال با اختلاف محبوب‌ترین تیم‌های قاره آسیا بودند اما تیم‌های النصر با استخدام کریستیانو رونالدو و الهلال با جذب نیمار برزیلی در جدول از دو تیم بزرگ ایران در تعداد دنبال‌کننده پیشی گرفتند.

سبقت تیم‌های سعودی از پرسپولیس و استقلال، برای صندوق سرمایه گذاری عربستان بیش از یک میلیارد دلار آب خورده است. در حالیکه متولیان ورزش ایران و در راس آن دولت های پس از انقلاب ، به این دو تیم با چشم تهدید و نه فرصت، نگریسته اند و هیچ برنامه ای جز بهره‌برداری از عنصر شهرت موجود در آنها با انتصاب مهره‌های گمنام و بیگانه با مدیریت ورزشی در هیات‌مدیره قرمز و آبی نداشته‌اند.

تلویزیون ایران که به بودجه عمومی وصل است و از آن ارتزاق می‌کند، با پخش رایگان بازی‌های پربیننده این دوتیم و بالاکشیدن درآمد نجومی پخش تیزر ، شیره جان آنها را مکید و این دو تیم را در رقابت با رقبای عرب و شرق آسیا، نحیف و ناتوان رها کرد ، تا جایی‌که این دو نماینده فوتبال ایران طی چندفصل اخیر بخاطر بدهی ، مجوز حرفه‌ای را هم دریافت نکردند و قبل از ورود به مسابقات، از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند.

حالا بد نیست خریداران و مشتریان احتمالی سهام این دو تیم که گفته می‌شود در تاریخ یازدهم فروردین ماه قرار است پیشنهاد رسمی خود برای خرید ۵۱ درصد سهام مالکیتی استقلال و پرسپولیس را در فرابورس ارائه دهند، بدانند این دو مجموعه به مراتب از بانک‌ها ، خودروسازان، اپراتورها، ابر هلدینگ‌های دولتی و پتروشیمی‌ها و شرکت‌های نفت‌وگاز بزرگ‌تر هستند و اگر مالک جدید بتوانند حقوق رسمی و قانونی باشگاه را از نهادهای حاکمیتی استیفا کند، به سودی هنگفت و فراتر از تصور خواهد رسید.

پرسپولیس و استقلال با چنین سرمایه اجتماعی بی‌بدیل، حق دارند و باید در سطوح بین‌المللی بدرخشند و با غول‌های اروپایی رقابت کنند، فقط کافی‌ست درست و اصولی مدیریت شوند و مچ دلالان و سودجویان و مدیران کاسب از خوان گسترده این دو باشگاه فعلا دولتی قطع شود.

مشتریان سرخابی باید بدانند قیمت چنین برندهایی بسیار بیشتر از ۲۱ میلیارد ریالی که برای پرسپولیس و ۱۸ میلیارد ریالی که برای استقلال نرخ‌گذاری شده، می‌ارزند و این پول‌ها در مقابل فرصت استثنایی بیزنس و تنوع کسب‌وکار و تبلیغات دو تیم تقریبا هیچ است.

پرسپولیس و استقلال تشنه نگاه حرفه‌ای و سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند تا به جمع بزرگان جهان بپیوندند. تیم‌هایی که در حال حاضر، با پول یک بازیکن متوسط اروپایی اداره می‌شوند ولی می‌توانند منبعی از درآمد باشند. فقط کافی بود درها برای ورود خریداران خارجی در عرضه سهام این دو باشگاه باز می‌شد تا قیمت واقعی شان در مزایده متقاضیان غربی و عربی مشخص شود. 

حالا که با محدود کردن مشتریان، شرکت‌ها و موسسات ایرانی صاحب این فرصت انحصاری شده‌اند، بهتر است با برنامه و با انگیزه وارد گود شوند و محبوبیتی تاریخی برای خود دست‌وپا کنند و کالا و خدمات خود را به بهترین شکل، به حدود ۵۰ میلیون هوادار دو تیم عرضه کنند.

نویسنده: بهنام شریفی

دیگر خبرها

  • ۱۴ هزار هکتار باغ مازندران شناسنامه‌دار شد
  • ۱۴ هزار هکتار از باغات مازندران شناسنامه دار شد
  • معرفی ۱۰ سوغات لذیذ خراسان شمالی/ حسرت آبنبات هل‌دار را به جان نخرید
  • پاشینیان: ایروان دولت در تبعید قره‌باغ را به رسمیت نمی‌شناسد
  • مفت‌فروشی محبوب‌ترین تیمهای دنیا در اینستاگرام! / شیرجه خریداران پرسپولیس و استقلال در استخر عسل
  • مشارکت زنان روستایی در تولید کشور با سهم ۱۲ درصدی
  • وقتی جهادگران لبخند هدیه می‌دهند/هزارخدمت دندانپزشکی در سربیشه
  • نامه این فوتبالیست به برادر ۴ ساله‌اش دنیا را تکان داد
  • کدام کشور قوی‌ترین پاسپورت دنیا را دارد؟
  • نامه اندریک به برادر 4 ساله‌اش دنیا را تکان داد