Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قبرستان‌های ترکمن‌ها بخصوص در مناطق روستایی شهرستان راز و جرگلان برسر مزار اموات چوب خشکی وجود دارد که حالت دنده مانند بوده و ارتفاع آن حدود یک متر است، نام این چوب خشک حکاکی شده "قابر آقاچ" یا درخت قبر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، "قابر آقاچ"ها بعد از فوت توسط افراد ماهر ساخنه می شوند و نام ونام خانوادگی و روز تولد و فوت متوفی بر روی آن با کندن درج می شود و زمانی که فرد فوت شده دفن می شود آن چوب خشک را نیز در قسمت سر میت قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دنده ها برگرفته از حالت نقوش ترکمنی "قوچق" است که ترکمنها بر سر ایوان ها یا نقوش قالی یا سوزندوزی های خود نیز از آن استفاده می کنند.

برخی پژوهشگران ترکمن این کنده کاری که حالت دنده دارد را سال شمار، سن فرد فوت شده عنوان می کنند به این صورت است که هر دنده نماد هر دهه عمر فرد فوت شده در این دنیا  است یعنی اگر این چوب خشک پنج دنده داشته باشد فرد فوت شده پنجاه سال عمر کرده است.

از دید عالمان مذهبی اهل سنت و ترکمنها نیز این قابر آقاچ (درخت قبر) در اصل چوب تر و سبز بوده است یعنی نهالی بوده که در زمان پیامبر بعد از فوت شخص، کاشته می شد و در روایتی آمده است که پیامبر خدا (ص) روزی در کنار قبرستانی بود و با دیدن یک قبر گفت: کسی که در این قبر است در عذاب است. لذا شاخه ای از درخت سبز را گرفت و دو قسمت کرد و یکی را بالای سر و دیگری را در قسمت پای میت خلانیدند و فرمودند این ها تسبیح می گویند تا خشک شدنشان و سبب برداشته شدن عذاب قبر می شوند.

به مرور زمان اصل و فلسفه کاشت چوب تر یا نهال از بین رفته است و مردم آن چوب تر را تغییر داده و تبدیل به چوب های جنس محکم کرده اند که دیگر ریشه شرعی و مذهبی ندارد. گرچه از نظر علما چوب خشک نیز مشکلی ندارد.

برای فرهنگ سازی و استفاده از چوب تر یا همان نهال درختی در روستای کلاته ابریشم بخش جرگلان وجود دارد که عالمان ترکمن این منطقه بیشتر کاشتن نهال درخت را تبلیغ می کنند و بسیاری از اهالی نیز این درخت های تر را کاشتند و رسیدگی می کنند  و امید دارند که در آینده قبرستان این روستا تبدیل به باغ بزرگ و زیبایی شود و ثواب آن به میت های قبرستان برسد.

این کار خوب و فرهنگ سازی در قبرستان این روستا از 10 سال قبل شروع شده است ولی درخت ها خوب رشد نکرده اند که علت آن را نیز خاک نامناسب و قرمز می دانند.

گفتنی است در برخی نقاط جرگلان تنها در قسمت سر میت این چوب های قبر گذاشته می شود ولی در بین طایفه "گوگلن" ترکمن بخصوص در روستای امانلی در دو قسمت یعنی هم در قسمت سر و هم در قسمت پا این چوب ها قرار داده می شود.

در بعضی از گورستان ها دیوارهای کاه گلی کوچک و بزرگ دور قبرها وجود دارد  که این دیوارهای کاه گلی نیز از طرف فرزندان افراد متوفی برایشان ساخته شده و نشانه احترام است .
برخی از قبرها نیز دورشان گنبد دارند که این نیز به این دلیل است که این افراد بزرگان روستا و محله بودند و از احترام خاصی برخوردار هستند .

 

 

عکس از صاحب جمال رحیمی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فرد فوت شده چوب خشک چوب تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۹۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با دو هزار و ۷۹۹ واحد افزایش معادل ۳۶ صدم درصد در محدوده ۷۷۰ هزار و ۴۵۸ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فارس، ذوب، بوعلی، وامید، پارس، نوری و فملی از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های خودرو، وبملت، وتجارت، شتران و رمپنا با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خودر، فولاد، ثشاهد، خگستر و وتجارت هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۵۱ واحد افزایش به عدد ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
نماد‌های آریا، تجلی، دماوند، توسن و عالیس از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های خاور، انتخاب، کگهر و مادیرا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۲۲ نماد مثبت برابر ۳۹۷ نماد منفی بود. ۷۲ صف خرید مقابل ۳۰ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۲۲۵ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۱۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و ۵۸ میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • اهداف فلسفه و ادبیات (فیلم)
  • نصب ۱۵۰ نماد ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان 
  • اردوی جهادی رمضانی سپاه در شهرستان راز و جرگلان برقرار است
  • غزه گورستان قوانین بین المللی است
  • فلسفه سفرهای شهرستانی، رفع موانع اجرایی مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور است
  • غزه گورستان نقض قوانین بین المللی است
  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • ورزش‌ پهلوانی نماد مقاومت است
  • فروش سنگین و میلیاردی شخص حقیقی در خوساز | او کیست؟
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید