Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود ۵ ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد و تاکنون حدود ۲.۵ میلیون نفر از دارندگان سهام که مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را انتخاب کرده‌اند، نسبت به فروش بخشی از آن اقدام کرده‌اند.

به گزارش پول نیوز، فروش سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. به استثنای اشخاص فوت‌شده، حدود ۲۰ میلیون نفر روش مستقیم و مابقی، روش غیرمستقیم را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اشخاصی که روش مدیریت غیرمستقیم را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، تنها با شرکت سرمایه‌گذاری استانی خود سروکار دارند و به دلیل مواجه بودن سهامدار با یک نماد، با فروش واحدها، تعدادی از سهام فروخته می‎شود. این در حالی است که با انتخاب مدیریت مستقیم، مشمولان می‌توانند به صورت جداگانه درخصوص سهام ۳۶ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت تصمیم‌گیری کنند.

نحوه فروش سهام عدالت با روش مدیریت مستقیم

مشمولانی که روش مدیریت مستقیم را برای فروش سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، قادر به فروش آن از طریق پنل آنلاین تحت کنترل خود یا واگذاری به کارگزار ناظر هستند. بنابراین پس از ثبت‌نام در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) به آدرس www.sejam.ir و احراز هویت در آن، در کارگزاری ثبت‌نام کرده و پنل خود را دریافت کنند. باید توجه داشت که سهامداران باید کارگزار ناظر خود را به کارگزاری که در آن ثبت‌نام و انتخاب کرده‌اند، تغییر دهند و پس از طی مراحل گفته‌شده، سفارش فروش سهام عدالت خود را ثبت کنند. تغییر کارگزار ناظر با مراجعه به سامانه سهام عدالت کارگزاری مقصد و ثبت نام امکان‌پذیر است.

نحوه فروش سهام عدالت با روش مدیریت غیرمستقیم

تاکنون ۲۳ شرکت سرمایه‌گذاری استانی در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شده‌اند و سهامدارانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند (وارثان سهام عدالت افراد فوت‌شده نیز می‌توانند به صورت غیرمستقیم، سهام خود را به فروش رسانند) با یک نماد سروکار دارند. زیرا ۳۶ نماد موجود در پرتفوی سهام عدالت به صورت یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی تجمیع شده و به فروش می‌رسند. در این روش، قیمت شرکت سرمایه‌گذاری هر استان مشخص شده و هر شخص، سهامدار ۱۲۷ هزار سهم از شرکت سرمایه‌گذاری استانی است. باید توجه داشت که هر سهامدار غیر مستقیم سهام عدالت، بنابر استان خود دارایی متفاوتی با دیگر سهامداران دارد.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در اولین روز معاملاتی هفته جاری درمقایسه با آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته، کاهش یافت. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با هفته گذشته، یک میلیون و ۱۳۶ هزار تومان کاهش یافت. ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت در پایان معاملات امروز به ۱۶ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان رسید، در حالی که ارزش آن در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، ۱۷ میلیون و ۸۱۲ هزار تومان بوده است. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۵ هزار تومان رسیده است.

مشکلات فروش سهام عدالت و دلایل آن

آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است و در حال حاضر، امکان فروش ۶۰ درصد از آن برای دارندگان سهام وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که باتوجه به مشکلاتی که دارندگان سهام عدالت مطرح کرده‌اند، مانند عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت، واریز مبالغ کم به حساب مشمولان این سهام و...، زیرساخت‌های نهادهای مرتبط با فروش سهام عدالت مانند شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کارگزاری‌ها، بانک‌ها و... آماده نبوده و توانایی مدیرین حجم بالایی از معاملات را نداشته است.

روح‌الله میرصانعی، مدیرکانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در جدیدترین صحبت‌های خود درخصوص سهام عدالت، دلایل به فروش نرسیدن و عدم واریز وجه حاصل از فروش را اطلاعات ناقص سهامداران، منفی بودن بازار سرمایه و عدم فروش سهم توسط کارگزاری‌ها و درست نبودن شماره شبا افراد یا مسدود بودن حساب های بانکی آنها دانست.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با ایجاد سامانه‌ای برای سهام عدالت (www.sahamedalat.ir)، امکان ویرایش و تغییرات در اطلاعات واردشده در سامانه را برای سهامداران ایجاد کرده است و در صورت عدم تطابق کد ملی با شماره موبایل، مشمول سهام عدالت می‌تواند شماره موبایل تحت مالکیت خود را در www.sahamedalat.ir وارد کند. باوجود رفع برخی از مشکلات، دارندگان سهام عدالت همچنان از وضع موجود ناراضی بوده و برخی از آنان، موضوعاتی مانند فروش سهام عدالت در ماه‌های ابتدایی آزادسازی و عدم پرداخت وجه تا زمان فعلی را مطرح می‌کنند. از سوی دیگر، مسئولان و نهادهای ذی‌ربط در ماه‌های اخیر تنها به بازگویی برخی از مسائل مانند دلایل ایجاد مشکل برای سهامداران و... می‌پردازند و راهکاری اساسی برای رفع مشکلات مشمولان سهام عدالت درنظر گرفته نمی‌شود و تلاشی برای بهبود زیرساخت‌های موجود صورت نمی‌گیرد.

بسیاری از دارندگان سهام عدالت در دهک‌های پایین درآمدی قرار می‌گیرند و بدیهی است که به پول سهام عدالت خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیاز دارند. از سوی دیگر، بسیاری از دارندگان سهام عدالت به خصوص مشمولانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، ممکن است با سامانه‌هایی مانند سامانه سهام عدالت یا شیوه تغییر اطلاعات آشنایی نداشته و دسترسی به سامانه‌های مربوط برای آنها به سختی صورت گیرد. بدیهی است توجه به چنین موضوعاتی، لزوم اتخاذ راهکارهای ساده، سریع و... از سوی نهادهای مرتبط با آزادسازی سهام عدالت را پررنگ‌تر می‌کند.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه اولیه سهام عدالت شرکت سرمایه گذاری استانی روش مدیریت غیرمستقیم دارندگان سهام عدالت آزادسازی سهام عدالت فروش سهام عدالت خود انتخاب کرده اند مدیریت مستقیم سهام عدالت روش مدیریت سهام عدالت هزار تومان ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۹۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت

رئیس سازمان بورس گفت: اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

به گزارش مشرق، در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزارها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخدادهای اخیر گفت: رخدادهای سیاسی در کل دنیا روی بازارهای سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشورهای دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • جزئیات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت | برای دریافت سود سهام عدالت به چه سایتی مراجعه کنید؟
  • جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد
  • جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • آخرین اخبار از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت
  • مرحله سوم سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می شود؟
  • مرحله سوم سود سهام عدالت در راه است
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت