Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@12:29:25 GMT

آیا کویت هم با اسرائیل صلح می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۰۰۱۴

آیا کویت هم با اسرائیل صلح می‌کند؟

در همین رابطه مرکز اطلاع رسانی فلسطین در تحلیلی در این باره به بررسی این ادعا و این که در نهایت کویت به قطار عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی میپیوندد یا خیر پرداخته و نوشت: "دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریان استقبال از شیخ ناصر صباح احمد صباح پسر بزرگ امیر کویت در کاخ سفید اظهار داشت که کویتی‌ها در قبال آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاده است، شور و اشتیاق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ترامپ با اینکه مدعی شده ممکن است کویت هم خیلی سریع به جریانی که در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است (اشاره به توافق بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی) ملحق شود، اما صراحتا از صلح با "اسرائیل" سخنی نگفته و اشاره‌ای به این مساله نداشته است.

وی با اشاره به عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که کسی فکرش را نمی‌کرد چنین کاری شدنی باشد، اما همانند تکه‌های پازل این کار خیلی راحت صورت گرفت!

اما ادعاهای ترامپ در حالی مطرح می‌شود که کویت به شدت با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است و اعلام کرده که بر موضع همیشگی خود در حمایت از مساله فلسطین ثابت است.

محافل رسمی و مردمی کویت طی روزهای گذشته بارها مخالفت قاطع خود را با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

اظهارات جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در مورد موضع کویت نیز واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. کوشنر نه فقط از موضع کویت در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بلکه از حمایت‌های این کشور از مساله فلسطین هم انتقاد کرده است.

انتقادات کوشنر از موضع کویت خود گواهی بر این مدعا است که این کشور عربی مخالف سرسخت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و به ملت فلسطین پشت نخواهد کرد.

در همین راستا، شماری از اعضای پارلمان کویت از جمله مرزوق الغانم، رئیس پارلمان بر ضرورت تسریع در تصویب قوانینی در رابطه با تحریم رژیم صهیونیستی و هرگونه عادی‌سازی روابط با آن تاکید کردند.

همچنین ۴۱ نماینده از مجموع ۵۰ نماینده کویتی قاطعانه اعلام کردند که کشورشان همچنان به مساله فلسطین به عنوان مساله نخست امت اسلامی و عربی پایبند خواهد بود.

کویتی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را هرگز فراموش نمی‌کنند و از رهبران سیاسی خود به خاطر پایبندی به موضعشان در قبال مساله فلسطین تشکر می‌کنند.

کویتی‌ها اظهارات اخیر کوشنر را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور خواندند و تاکید کردند که کویت قاطعانه در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد.

معاون وزیر خارجه کویت اخیرا اعلام کرد که موضع کویت کاملا واضح و روشن است و هیچ اقدامی در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام نخواهد داد.

موضع رسمی و مردمی کویت در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس همسو با دستور « شیخ صباح السالم» امیر فقید کویت درباره جنگ دفاعی علیه گروه‌های صهیونیستی در سال ۱۹۶۲ اتخاذ شده است.

شیخ صباح آن زمان در دستور خود اعلام کرد که کویت از امروز وارد جنگی دفاعی با گروهک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی خواهد شد.

کویت همواره جزو حامیان اصلی فلسطین به ویژه در محافل بین‌المللی بوده است و مواضع امیر کویت و مرزوق الغانم رئیس مجلس امت کویت در این زمینه کاملا مشهود است."

310 310

کد خبر 1434549

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی اسرائیل کویت ایالات متحده آمریکا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مساله فلسطین موضع کویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایات رژیم صهیونیستی در غزه فراتر از نسل کشی


به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  گفتگوی ویژه خبری با حضور دکتر خلیل الحیه، معاون دفتر سیاسی جنبش انقلابی حماس به بررسی موضوع شرایط مقاومت در غزه در ششمین ماه جنگ پرداخت. 

سیاست گرسنگی دادن؛ ابزار فشار اسرائیل

سؤال: آخرین تحولات میدانی در باریکه غزه را بفرمایید.
الحیه: امروز با بمباران شهروندان غیرنظامی بدترین تصویر را نشان می‌دهند. نظامیان اسرائیلی بر بزرگ‌ترین بیمارستان نوار غزه مسلط شده اند، منازل مردم را هدف خودشان قرار می‌دهند و اینکه می‌خواست اسرای اسرائیلی را بازگرداند، اما در واقع اسرایی که در نزد مقاومت بوده اند از طریق مذاکرات برخی از آنها بازگشته اند نه از طریق عملیات نظامی که برخی زن و برخی کودک و برخی خارجی بودند؛ بنابراین رژیم صهیونیستی چه کار می‌کند، بیش از ۳۵ هزار نفر از فلسطینی‌ها را به شهادت رساند که بیشتر آنها زنان و کودکان بوده اند، بیش از ۷۵ درصد آنها زنان و کودکان بوده اند، هزاران نفر در زیر آوار هستند و ۷۵ هزار نفر مجروح شده اند، شمار زیاد نشان دهنده حجم جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. نه دارو پیدا می‌شود، نه غذا پیدا می‌شود، بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است، بیمارستان عمل و بیمارستان الشفاء را نابوده کرده است، به بیمارستان ناصر در خان یونس برای سومین بار حمله کرده است و آنجا را نابود کرده است و همه بیمارستان‌های نوار غزه را مورد حمله قرار داده است تا جایی که توانسته است برای اینکه نگذارد مکانی برای فلسطینی‌ها باشد که در آن پناه بگیرند و نه معالجه بشوند و نه درمان شوند و سیاست گرسنه نگه داشتن را پیگیری می‌کند. امروز اشغالگران اسرائیلی با ملت فلسطین در این جنگ می‌جنگند. جنگ کشتار جمعی، نسل کشی که دادگاه بین المللی هم آن را مشخص کرد با بمباران، با ویرانی و با هزاران تن مواد منفجره و یورش‌ها و نابودی مساجد و منازل و مزارع کشاورزی و دوم آوارگی و سیاست کوچ اجباری همچنان در جریان ملت فلسطین است می‌خواهند که به خارج از نوار غزه منتقل کنند و سلاح آنها امروز سلاح گرسنه نگه داشتن است، امروز رژیم اسرائیل بدترین سیاست گرسنه نگه داشتن را اجرا می‌کند و اصرار می‌کند بر اینکه غذا و نوشیدنی به ملت فلسطین بخصوص در شمال نوار غزه نرسد که در دشت غزه تا شمال غزه حدود ۶۰۰ هزار شاید هم بیشتر از شهروندان فلسطین در این مناطق هستند، اشغالگران اسرائیلی امروز سیاست گرسنگی و قحطی را دارند اجرا می‌کنند. آنها تن‌ها تلاش می‌کنند که امروز مانع فعالیت مؤسسات بین المللی شوند که در غزه فعالیت می‌کنند. در اولین روز‌های عملیات طوفان الاقصی مؤسسات بین المللی را خواستند که از شمال نوار غزه به جنوب بیایند، ازجمله امروز از آنروا می‌خواهند که نه در شمال و نه در جنوب فعالیت نکند و این سلاح دیگری است، سلاح هرج و مرج که آنها دارند پیگیری می‌کنند. اشغالگران امروز سلاح هرج و مرج را دارند ضد ملت فلسطین در نوار غزه اجرا می‌کنند بدون حکومت، بدون مدیریت و بدون هیچ طرفی که بتواند امور را اداره کند حتی کمیته‌های مردمی که غذا و کمک‌ها را که از خارج می‌آید و آنها را به مردم می‌رسانند، جلوی فعالیت‌های آنان را می‌گیرند. کامیون‌هایی که حامل مواد غذایی هستند، مردمی که گرسنه هستند می‌آیند تا از آنها بهره‌مند شوند، مردمی که بدون نظارت هستند، بدون سرپرست هستند و آنها را هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین وقتی که عشایر فلسطینی با توافق ملی و تشکیلاتی که در آنجا بود فرزندان عشایر و دیگر گروه‌ها تلاش کردند که کمک‌ها را ارسال کنند به مردم، آنها را بمباران کردند و هدف حملات خودشان قرار دادند.

بقای سیاسی نتانیاهو، علت طولانی کردن جنگ در غزه است

اشغالگران اسرائیل نمی‌خواهند که مردم فلسطین به وظیفه خودشان عمل کنند. مؤسسات بین المللی و حتی کمیته‌های ملی برای ارسال کمک‌ها و تأمین آنها برای ارسال به مراکز آوارگان اشغالگران می‌خواهند هرج و مرج ایجاد کنند با هدف اینکه آرزو‌های خودشان را تأمین کنند و اینکه ملت فلسطین برای آنها جاسوسی کنند و مردم فلسطین با آنها همکاری کنند. همه این وسایل را به کار می‌گیرند همه این ادوات را به کار می‌گیرند و آنها نتوانستند هرج و مرج ایجاد کنند. ملت فلسطین ملت کریم و مقاوم و مجاهد هستند، عاشق زندگی هستند، کشور و میهن خودشان را دوست دارند، ملت منظمی هستند، مردمی هستند که در خانه‌های خودشان در اجتماع خودشان نظم دارند. فرزندان ملی فلسطینی و همه خانواده‌های فلسطینی وقتی که اشغالگران اسرائیلی به آنجا وارد شدند و از مردم خواستند که با آنها همکاری کنند، مردم با آنها همکاری نکردند، بخاطر یک کارتن غذا و یا بخاطر برخی از کمک ها؛ بنابراین اشغاگران اسرائیلی در همه مسائل شکست خورده اند، اشغالگران وقتی که در این کار‌ها شکست خوردند، چه کار کردند، آنها نبرد را طولانی کردند، شاید که بتوانند از طریق طولانی کردن نبرد به اهداف خودشان برسند. اولاً که کابینه نتانیاهو و افراطیون دوام شان بیشتر شود، دوم اینکه نبرد و جنگ و درگیری ادامه پیدا کند شاید که شرایطی فراهم شود به نفع آنها، ولی مقاومت فلسطین دفاع می‌کند از ملت فلسطین با ادوات خودش، با قدرت محلی خودش و کار‌هایی که توانسته است انجام بدهد و خسارت‌های سنگینی که نظامیان و تجهیزات اسرائیلی‌ها وارد کرده است، ملت فلسطین قاطعانه با کوچ اجباری مخالفت کرده اند و در سرزمین خودشان باقی مانده اند. اسرای اسرائیلی که در نزد مقاومت هستند هرگز نتوانسته اند که اسرائیلی‌ها آنها را بازگردانند به نزد خودشان با شروط خودشان ولی با شروط مقاومت می‌توانند این کار را انجام بدهند.

 شکست بزرگ اطلاعاتی رژیم اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی

سؤال: عملیات طوفان الاقصی زمانی اتفاق افتاد که رژیم صهیونیستی غافلگیر شد علی رغم داشتن جامعه اطلاعاتی مثل شاباک، عمام و موساد، چگونه مقاومت اسلامی توانست این عملیات غافلگیرانه را انجام بدهد؟
الحیه: مقاومت فلسطین و در رأس آنها گردان‌های القسام و گردان‌های القدس، بزرگ‌ترین عملیات فریبکاری را علیه سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل اجرا کرده اند. کار‌های بزرگی انجام داده اند، در سازندگی، در آماده کردن و جنگ شهری که در طول سال‌ها آموزش دیده بودند و این مسئله را در سال‌های گذشته آماده کرده بودند و مجاهدان مقاومت با ایمان هستند، با عزم و اراده هستند. در واقع اینها اطلاعات خوبی داشتند که آنها را نیز به کار گرفته اند و طرح شان را آماده کردند در طوفان الاقصی تا اینکه فرصت مناسبی به دست بیاورند. فرصت مناسب فراهم شد، چون که قبل از طوفان الاقصی شرایط این بود که مقاومت دفاع کند از ملت فلسطین از مسجد الاقصی، از قدس که تلاش می‌کردند قدس را تقسیم زمانی و مکانی کنند، شهرک سازی‌ها را گسترش دادند، نوار غزه محاصره شده بود، دشمن اسرائیلی می‌خواست مقاومت فلسطینی را در گوشه و کنار بزند؛ بنابراین ما در مقابل این کار‌ها بودیم و همه فلسطین را می‌خواست از بین ببرد، ما در مقابل حقیقت بودیم، آیا مسئله فلسطین و مقدسات ما که داشت نابود می‌شد و اشغالگران می‌خواستند بر آنها مسلط شوند، آیا امکان داشت که ما از آن دفاع نکنیم برای همین مقاومت عملیات طوفان الاقصی را انجام داد و همه را غافلگیر کرد و رژیم صهیونیستی با قدرت خودش، با اطلاعات وسیعی که داشت نتوانست جلوی آن را بگیرد. گردان‌های القسام توانستند کار‌های بزرگی انجام بدهند و چیزی که برای ما مهم است این است که کرامت داشته باشیم، اما آنها می‌خواهند که ما بدون سرزمین باشیم، بدون کرامت و عزت باشیم، بنابراین ما مهمترین مسئله در کنار این محاصره‌ای که داریم این است که محاصره شکسته شود و ما از امکانات خودمان و سیاست‌های خودمان استفاده کنیم و بهترین روش‌ها را برای ملت فلسطین خودمان تکرار کنیم. چشم ما به قدس است، چشم ما به مسجدالاقصی است؛ بنابراین در کاری که مقاومت کرد در طول سالیان گذشته رژیم صهیونیستی آن را به چشم خود ندیده بود و این عملیات بسیار بزرگی بود. در مقابل کار‌هایی که آنها می‌خواستند علیه ملت فلسطین انجام بدهند، عملیات طوفان الاقصی اجرا شد و آنها اطلاعاتی نداشتند، جوانان مجاهد درحالی که بخشی از این عملیات بودند و این عملیات را جهادی اجرا کردند با هدف پیام به جهانیان و دشمن بود که ملت فلسطین حضور دارد و مقاومت فلسطین هرگز قبول نمی‌کند که مسجدالاقصی نابود شود و بر آن تسلط پیدا کنند و قدس یهودی سازی شود و یا شهرک سازی‌ها گسترش پیدا کند و مسئله فلسطین از بین برود. برای همین برای دفاع از ملت فلسطین و آزادی این سرزمین عملیات طوفان الاقصی اجرا شد. 

ملت فلسطین نمی‌خواهد که مقاومت تسلیم شود

سؤال: در جنگ اخیری که اتفاق افتاد، رژیم صهیونیستی بر ضد مقاومت اسلامی و مردم غزه، ما شاهد یک خیزش گسترده بر ضد رژیم صهیونیستی بوده ایم به گونه‌ای که نه فقط در کشور‌های اسلامی بلکه حتی در کشور‌های غربی، اروپا، امریکای لاتین و حتی کشور‌های آفریقایی. چه اتفاقی در مردم فلسطین و مردم غزه به وجود آمده است که رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ سه کشور قدرتمند عربی را ارتش‌های سه کشور قدرتمند عربی یعنی مصر حافظ اسد، مصر جمال عبدالناصر، سوریه حافظ اسد و اردن ملک حسین را شکست داد در طی شش روز و الان شش ماه است نمی‌تواند از پس قدرت مقاومت در یک باریکه کوچکی به نام غزه بربیاد. 
الحیه: اولاً که این فضل خداوند است دوم اراده است، ارده و عظم است، و آمادگی برای جنگ است تا آخرین نفس، ایمان است، به عدالت مسئله فلسطین و اینکه این طرح طرح عادلانه‌ای است. من معتقد هستم که هرچه که این عناصر باشد ملت شکست نمی‌خورند. در مقابل ما دو تصویر وجود دارد، تصویر در ۴۸ است تصویر در ۶۷ است که ارتش عربی آمدند و شکست خوردند. در مقابل دزدان و سارقان صهیونیستی و در سال ۶۷ همینطور و در شش روز اسرائیل توانست چندین برابر از فلسطین را اشغال کند. واضح است که کشور‌ها در این زمان آماده نبودند و تجهیزات خودشان را آماده نکرده بودند بعد هم اگر این کشور‌ها این شش کشور آمادگی کامل داشتند و انگیزه داشتند و آمادگی کافی و کامل داشتند، شکست نمی‌خوردند. در مقابل باید نکته به نکته بگوییم، در سال ۱۹۷۳ اراده جدیدی به وجود آمد برای مقابله با اشغالگران، مصر و سوریه و هنگامی که در ۱۹۷۳ با هم جنگیدند باز هم این اتفاق افتاد و از کانال سوئز و برخی از مناطق اشغالگران خارج شده اند. در ششم اکتبر هم همین اتفاق افتاد، اما بعد از آن رهبران مصری رفتند به سمت توافقنامه کم دیوید و دیگر توافقنامه‌های سازش. ما امروز درسرزمین خودمان هستیم می‌بینیم که وظیفه انسانی و سیاسی و دینی ما است که از این سرزمین محافظت کنیم، ما از ملت خودمان دفاع می‌کنیم برای آزادی سرزمین خودمان مبارزه می‌کنیم بنابراین مقاومت در آغاز هم گفتم که تجهیزات خودش را آماده کرده بود و برگه‌های خودش را بر روی میز گذاشته بود برای مقابله با دشمن و ما تحمل کردیم ترور‌ها و جنایت‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در سالیان طولانی گذشته و سیف القدس در سال گذشته هم اتفاق افتاد و هرگونه حادثه و عملیاتی قبل از عملیات طوفان الاقصی چندین روز بیشتر طول نمی‌کشید، اما اراده بیشتر شد عزم و اراده بیشتر شد و قدرت و تسلط اطلاعاتی ما بیشتر شد و ما آماده شدیم در زیر زمین و در روی زمین با مردانی که ایمان داشتند عزم و اراده قوی داشتند و این حادثه و این مبارزین شکل گرفت و مجاهدین و مقاومان فلسطینی این کار را کردند و تسلیم نشدند؛ بنابراین تاکنون مقاومت علی رغم همه ویرانی همه این خرابی ها، کار‌هایی که اسرائیل و امریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان کرده اند، همه این جنایت‌ها و ائتلاف شری در نوار غزه شکل گرفته است در این مساحت کوچک، همه این دسته‌های جنگی و ویرانگر، اما اشغالگران اسرائیلی نتوانسته اند به اهداف خودشان دست پیدا کنند. ما قدرت برتر نیستیم، اما ملت فلسطین عزم و اراده دارند، ملت فلسطین مقاومت می‌کنند، مقاومت دفاع می‌کند از این ملت و ملت هم طرفدار مقاومت هستند، تسلیم نمی‌شوند و ملت ما این را قبول نمی‌کند که ما تسلیم شویم، مقاومت تسلیم نمی‌شود، مقاومت باقی می‌ماند، دفاع می‌کند از ملت خودش، از سرزمین خودش و اهتمام می‌ورزیم که درکنار کار سیاسی که تلاش می‌کنیم برای توقف جنگ که هر چه زودتر این کار انجام شود برای اینکه این به نفع ملت فلسطین و مقاومت فلسطین است، اما اشغالگران هستند که فریبکاری می‌کنند و این یک بخش مثبتی است در ملت ما و در مقاومت ما که اراده و عزم اراده قوی دارند و همدیگر را حمایت می‌کنند و از مجاهدان و مبارزان حمایت می‌کنند بنابراین حماسه قهرمانی که همچنان ادامه دارد علی رغم همه خسارت ها، علی رغم همه ظلم‌ها و جنایت‌هایی که در روی زمین انجام شده است. 

آمریکا می‌خواهد به دلیل منافع خود اوضاع منطقه را تغییر دهد

سؤال: ما شاهد این بودیم که برخی از گروه‌های فلسطینی یا به ویژه در کرانه تلاش کرده اند تا با دشمن صهیونیستی وارد مذاکره شوند، اما طی سی سال گذشته به هیچ نتیجه‌ای نرسید. در طی سه چهار سال گذشته هم شاهد این بوده ایم که برخی از کشور‌های عربی در چارچوب معامله غرب پیمان آبراهام و دیگر موضوعات عادی سازی کنند روابط را با رژیم صهیونیستی. طوفان الاقصی چه تأثیری بر روی شکست طرح سازش با رژیم صهیونیستی دارد؟
الحیه: من می‌گویم که دشمن اسرائیلی و در پشت آن دولت‌های پی در پی امریکا که طرفدار اشغالگران اسرائیلی هستند همه آنها علیه منافع ملت‌ها هستند بخصوص ملت فلسطین در غزه. در تمام مراحل مبارزه ملت فلسطینی با رژیم اسرائیل و جهان عربی با رژیم اسرائیل، مشکل همین اشغالگری و مذاکره کنندگان بود؛ بنابراین نه امریکا و نه اسرائیل اراده‌ای ندارند که حقوق ملت فلسطین را بدهند بنابراین فلسطین همه چیز را تقدیم کرد. فلسطین با وجود این کشورش را تشکیل نداد و حقوق اش را به دست نیاورد بلکه شهرک سازی‌ها تثبیت شد و تلاش‌های اسرائیلی امروز بیشتر و بیشتر شده است علیه ملت فلسطین. امریکا امروز می‌خواهد که اوضاع منطقه را تغییر بدهد بخاطر منافع خودش و بخاطر اینکه رژیم صهیونیستی را در منطقه تقویت کند. امروز می‌خواهند که تصویر منطقه تغییر پیدا کند به نفع خودشان و نه کشور‌های عربی و اسلامی، امروز می‌خواهند اسرائیل بخش طبیعی از منطقه باشد و بخشی باشد از ائتلاف اقلیمی و منطقه‌ای که اشغالگران اسرائیلی طوری وانمود کنند که معترف هستند واعتراف دارند با کشور‌های عربی و اسلامی و این ائتلاف ائتلاف شر است که امریکا آن را رهبری می‌کند علیه ملت‌های منطقه و حتی کسانی که فکر می‌کنند که برخی از کشور‌های اقلیمی و منطقه‌ای که صحبت کردیم از آنها این‌ها در توهم هستند که بتوانند امنیت ایجاد کنند برای خودشان یا صلح ایجاد کنند یا حتی عادی سازی روابط کنند، چون اسرائیل هیچ اراده‌ای برای صلح ندارد، اسرائیل خونریز است، طرح اسرائیل طرح سرطانی است، غده سرطانی است که در این منطقه ریشه دوانده است برای نابودی منطقه، منطقه‌ای که مقدس است؛ بنابراین رژیم صهیونیستی و دولت امریکا در طول سالیان گذشته تلاش کرده اند اوضاع منطقه را تغییر بدهند از طریق توافقنامه‌های آبراهام یا ابراهیم یا توافقنامه‌های دیگر، اما چه استفاده‌ای از آنها شد، آنها می‌خواهند مسئله فلسطین را از بین ببرند، مسئله فلسطین فراموش نشدنی است، هدف آنها نابودی مسئله فلسطین است که مسئله فلسطین را از بین ببرند، خنجر از پشت می‌زنند به مسئله فلسطین و ما همچنان خواستار حقوق خودمان هستیم و خواستار این هستیم که عادی سازی روابط متوقف شود با دشمن اسرائیلی و طوفان الاقصی این را ثابت کرد که این رژیم رژیمی که در طول ۷۰ سال جهانیان را می‌ترساند و می‌گفت که ارتش ما شکست ناپذیر است و ادعا می‌کرد که این رژیم یک رژیم اخلاقی است. در این شش ماه همه نقاب‌ها کنار رفت و مشخص شد که او بی اخلاق است، دموکرات است، انسانیت ندارد، در مقابل همه جهانیان در تلویزیون‌ها دیدند که به هیچ چیزی اهمیت نمی‌دهد، نه به جامعه بین الملل، نه به شورای امنیت و نه به سازمان‌های بین المللی، بنابراین امروز می‌گوییم که اینها اشغالگران چهره واقعی شان مشخص شده است، آیا شما می‌خواهید که این اشغالگران از شما حمایت کنند، آیا فکر می‌کنید که آنها می‌خواهند شما را پشتیبانی کنند، شما در توهم هستید. دشمن دنبال منافع خودش است نه دنبال منافع شما، این دشمن و این سران سیاسی آنها چگونه می‌خواهند از شما حمایت کنند، اینها دنبال منافع خودشان هستند، عقیده اینها این است که بقیه ملت‌ها حیوان هستند و اینها از بقیه کشور‌ها برای نفع خودشان استفاده می‌کنند و آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند. این فایده‌ای است که عادی سازی روابط برای آنها دارد، اما دیگران در توهم هستند امروز نقاب از چهره آنها برداشته شده است. 

 آمریکا امروز نمی‌تواند خسارات بیشتر را تحمل کند چرا که در آستانه انتخابات است

سؤال: قطعنامه‌ای که در سازمان ملل متحد با ۱۴ رأی مثبت و رأی ممتنع امریکا تصویب شد، بسیار تعجب آور است از اینکه رژیم ایالات متحده امریکا طی ۷۵ سال گذشته ۴۸ قطعنامه را که بر ضد اسرائیل بوده است اینها را وتو کرده است. دیدگاه شما در مورد هم مفاد این قطعنامه و هم اینکه چرا امریکایی‌ها این را وتو نکرده اند و رأی ممتنع داده اند؟
الحیه: امریکا وقتی که با اشغالگران ائتلاف کردند پشتیبانی سیاسی و نظامی و لجستیکی از آنها انجام دادند؛ و در خیابان‌های غزه نظامیان امریکایی درکنار امریکایی درکنار نظامیان امریکایی می‌جنگیدند و جنگیدند. امریکا امروز بسیار زیان دیده است، امریکا امروز این احساس را دارد که شکست خورده است و فهمیده است که منافع امریکایی‌ها متضرر شده است در نزد افکار عمومی و در نظر سیاسیون، امروز امریکا با حمایت از قتل و کشتار و گرسنه نگه داشتن و نسل کشی در نوار غزه و در کنار اشغالگران ایستاد خسارت دید و زیان دید و منافع امریکا متضرر خواهد شد. نه فقط در انتخابات شان بلکه منافع امریکا در نزد ملت‌ها متضرر خواهد شد و سلاح تحریم کالا‌های امریکایی و اسرائیلی امروز می‌بینیم که در بین ملت‌های جهان به شکل گسترده‌ای ترویج شده است این یکی از مسائلی است که امروز جهانیان و ملت‌ها علیه آنها انجام می‌دهند حتی در خود امریکا تظاهرات می‌کنند علیه امریکا و علیه اسرائیل. امروز تصاویر بسیار گویا است و همه مشاهده می‌کنند و این نشان می‌دهد که کار‌هایی که دولت امریکا کرده است، خارج از چارچوب‌های سیاسی و انسانی بوده است. امریکا و دولت امریکا امروز به سوی انتخابات می‌روند و بایدن در واقع می‌خواهد نظر لابی صهیونیست و امریکایی‌ها را جلب کند و برای همین در کنار کابینه اسرائیل ایستاد، اما امروز امریکا در آستانه انتخابات است و در بعد انسانی چهره امریکا مخدوش شده است. امریکا به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیح کند این ویرانی و قتل و کشتار جمعی در نوار غزه را که اسرائیل انجام می‌دهد؛ بنابراین شما می‌بینید که بعد از شش ماه شورای امنیت توانست قطعنامه آتش بس را به تصویب برساند و این براساس بند هفتم الزام آور است، اما برخی می‌گویند که الزام آور نیست؛ بنابراین امریکا امروز در مقابل افکار عمومی نمی‌تواند کاری انجام بدهد، همه دنیا امروز خواستار توقف جنگ هستند، خواستار آتش بس هستند، بنابراین امریکا چه کار کرد در این قطعنامه، درکنار کشور‌هایی که قطعنامه را تصویب کرده اند که باید از آنها تشکر کنیم دیدیم که رأی ممتنع داد برای آتش بس در ماه رمضان تبادل اسراء و بعد از آن با وارد کردن کمک ها، اینها مفاد این قطعنامه است، اما باز هم مخالفت می‌کنند. امریکا هم اعلام کرد که ضد مقاومت و ضد ملت فلسطین است، امریکا می‌خواهد به اصطلاح کمک رسانی کند، اما اشغالگران باز هم چالش ایجاد می‌کنند همه اینها فریبکاری است هم امریکا و هم اسرائیل. آیا این قابل باور است در کره زمین که امریکا با مالیات مردم فلسطین برای مردم فلسطین در غزه آرد بفرستد در صورتی که در بندر استوت یا اشتوت در فلسطین اشغالی سلاح و بمب می‌فرستد برای رژیم اسرائیل؛ بنابراین امریکا امروز نمی‌تواند خسارت‌ها و زیان‌های جدیدی را تحمل کند، چون در آستانه انتخابات است؛ بنابراین این قطعنامه تصویب شد و معنای آن هرچه با تأخیر تصویب شد، باز هم برای آتش بس خوب است برای ورود کمک‌ها خوب است، اما آماده هستیم که وارد مذاکرات و تبادل اسراء شویم مستقیم، اما اشغالگران کارشکنی می‌کنند اشغالگران مخالفت می‌کنند در نتیجه امریکا این موضع گیری را اتخاذ کرد و از حق وتو استفاده نکرد که در نزد افکار عمومی چهره خودش را تا حدی بهبود ببخشد و ادعا کند که از اسرائیل حمایت نمی‌کند در این کارها. نتانیاهو مثلاً از امریکا خواست که حماس را در این قطعنامه محکوم کند و امریکا قبل از تصویب چند دقیقه قبل را این بند گنجاند در این قطعنامه و گفت اشکال ندارد ما محکوم کنیم حماس و اسرائیل را، چون جنایت مرتکب شده اند آنها می‌گفتند ودرباره این قطعنامه بخاطر ترس از انتخابات آنها کاری نکردند و بخاطر اینکه در نزد افکار عمومی چهره خودشان را بهبود ببخشند به لحاظ انسانی و سیاسی کاری نکردند و این قطعنامه هم گفتند که الزام آور نیست متأسفانه. 

بازگشت بیش از ۶۰۰ هزار نفر آواره غزه پیش شرط مقاومت برای آتش بس

سؤال: آیا به صورت مشخص در مورد جزئیات گفتگو میان شما با قطر و مصری‌ها که وساطت می‌کنند با رژیم صهیونیستی در مورد جزئیات گفتگو‌ها صحبتی شده است و جزئیات و شرایط و شرایط مقاومت اسلامی برای پذیرش آتش بس چه است؟
الحیه: ما از آغاز عملیات طوفان الاقصی گفتیم و تأکید کرد که ما می‌خواهیم زنان و کودکان باز گردند و آزاد باشند و آنها را می‌خواهیم در آخر ماه نوامبر به دلایل انسانی آزاد کنیم. این کار مقاومت است که می‌خواست انجام بدهد، بعد از آن از آغاز دسامبر گذشته اسرائیل سهل انگاری کرد و فریبکاری کرد اسرائیل نمی‌خواهد که توافقی حاصل شود، کابینه اسرائیل و بخصوص شخص نتانیاهو برای اسراء اهمیتی قائل نیستند. چون اگر تبادل اسراء انجام شود و آتش بس برقرار شود او در مقابل جامعه خودش مورد سؤال و بازخواست قرار می‌گیرد؛ بنابراین در طول چهار ماه که ما مذاکره می‌کنیم ما در آخر مذاکرات گفتیم به آنها که ما مطالب و خواسته‌هایی داریم که انسانی است. اول آنها این است که ما می‌خواهیم توافقی حاصل شود برای آتش بس بعد از ۴۰ روز و آن را اعلام کنیم دوم می‌خواهیم که اشغالگران از نوار غزه خارج شوند در دو مرحله مرحله اول و مرحله دوم که باید کامل از نوار غزه خارج شوند و همچنین می‌خواهیم که آوارگان که اشغالگران آنها را مجبور کرده اند که خانه‌های خودشان را در شمال نوار غزه رها کنند و به جنوب بیایند که تقریباً ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار نفر هستند به شمال بازگردند و کمک‌ها ارسال شود. اشغالگران اسرائیلی عقب نشینی نمی‌خواهند، بازگشت آوارگان را قبول نمی‌کنند نمی‌خواهند آتش بس برقرار شود و متعهد نیستند به این مسائل. اینها چیز‌هایی است که چالش ایجاد می‌کند در برابر توافق با رژیم اسرائیل. آنها می‌خواهند در نوار غزه باقی بمانند و آنجا را اشغال کنند در برخی از مناطق اشغالگران اسرائیلی نمی‌خواهند که آوارگان به منازل خودشان بازگردند برای همین با چالش مواجه کردند مذاکرات را و تبادل اسراء بعداً می‌تواند مستقیماً درکنار این مسائل اجرا شود. اولاً باید اسرائیل با این خواسته‌ها موافقت کند و سپس بقیه بند‌های مذاکرات اجرایی شود همانطور که در مذاکرات اخیر هم مقاومت شرط‌های خودش را اعلام کرد. 

سؤال: بفرمایید که به نظر می‌رسد که طوفان الاقصی سبب این اتحاد میان کلیه گروه هی مقاومت از یمنی‌ها حزب الله لبنان و مقاومت در عراق و همچنین پناهجویان در لبنان که از فلسطین آمده اند و همچنین گروه‌های مقاومت مثل جهاد اسلامی، حماس، جبهه خلق و سایر گروه‌ها شده است. چگونه این وحدت در برابر رژیم صهیونیستی بین همه گروه‌های مقاومت شکل گرفت؟
الحیه: اولاً مقاومت فلسطینی قبل از عملیات طوفان الاقصی متحد بودند حول محور مقاومت در غزه و کل فلسطین و اگر که ظلم نکنیم در کرانه باختری آنها هم همینگونه بوده اند. هیچ روزی بدون عملیات نظامی در کرانه باختری ضد اشغالگران اسرائیلی نیست و کرانه باختری امروز در درگیری مستمر با اشغالگران هستند چه در قدس و چه در کرانه باختری و یا جا‌های دیگر. نبرد طوفان الاقصی نبردی بود که اتحاد را تقویت کرد بین همه گروه‌های فلسطینی و حقیقتاً عملیات طوفان الاقصی اعتبار دیگری ایجاد کرد برای امت، چون امت مشترک هستند دراین مسئله به قدر توان خودشان اینها مشترک هستند در تظاهرات میلیونی که برگزار می‌شود در اقصی نقاط جهان، غرب و اروپا و مناطق دیگر بنابراین همه انسان‌ها در کنار ملت فلسطین ایستاده اند. اینها در واقع در عملیات طوفان الاقصی مشارکت دارند، ضد دشمن اسرائیلی، مقاومت در غزه همینگونه است و با هم متحد هستند و با ما تقدیر می‌کنیم از جبهه‌های محور مقاومت که شکل گرفته است برای پشتیبانی مقاومت غزه، برای پشتیبانی ملت فلسطین چه در لبنان چه در یمن و چه در عراق. این میدان‌ها و این جبهه‌ها بازگشایی شده اند برای اینکه نشان بدهند که امت متحد هستند؛ بنابراین امروز رژیم اسرائیل نه فقط با ملت فلسطین بلکه با همه امت اسلامی مواجه است نمی‌تواند با محور مقاومت مقابله کند. آنها متحد هستند به لحاظ مالی، به لحاظ پشتیبانی و به لحاظ مقاومت؛ بنابراین جای تقدیر و تشکر دارد وافتخار می‌کنیم به تلاش‌های برادران خودمان در یمن، جنبش انصارالله یمن، که مسیر را بسته اند بر اقتصاد رژیم اسرائیل به شکل گسترده‌ای و امروز رسانه‌های جهان هم آن را پوشش می‌دهند آنها حمایت می‌کنند از غزه حتی مقاومت در عراق نیز همین کار را می‌کند با توانی که دارد با نیرو‌هایی که دارد آنها نیز اشغالگران را در فلسطین اشغالی هدف حملات خودشان قرار می‌دهند و مقاومت لبنان نیز همینگونه است. امروز مقاومت لبنان مردم لبنان با اشغالگران می‌جنگند، مقاومت می‌کنند، شریک هستند در خون فلسطینی ها، همراه هستند با فلسطینی‌ها و امروز آنها نیز همینگونه هستند و ده‌ها نفر از آنها به شهادت رسیده اند. عملیات طوفان الاقصی اتحاد دیگر و جدیدی شکل داد و در آینده نیز همینگونه است و تمام نمی‌شود این درگیری‌ها و در مقابل این اتحاد تمام نمی‌شود و تقویت می‌شود بنابراین عملیات طوفان الاقصی این کار‌ها را کرد و مسئله فلسطین را بازگرداند بار دیگر و مسیر را بر روی تلاش‌های رژیم اسرائیل بست که جبهه‌های مقاومت را از همدیگر جدا کند. 

دیگر خبرها

  • هرتزوگ: بایدن دوست فوق‌العاده‌ای برای اسرائیل است
  • جنایات رژیم صهیونیستی در غزه فراتر از نسل کشی است
  • جنایات رژیم صهیونیستی در غزه فراتر از نسل کشی
  • مقاومت مردم غزه، فلسطین را به مساله جهان تبدیل کرده است
  • مقاومت مردم غزه مساله فلسطین را به مساله جهان تبدیل کرده است
  • واکنش تند عربستان به اقدام اسرائیل
  • واکنش تند عربستان به اقدام اسرائیل | اراضی فلسطین فورا باید بازگردانده شود
  • عربستان مصادره اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
  • مقام جهاد اسلامی: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای اسرائیل در جهان است
  • روایت المیادین از جزئیات مذاکرات حماس و تل‌آویو