Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@03:54:36 GMT

برشی از خاطرات جنگ شهید صیادشیرازی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۰۳۵۹

برشی از خاطرات جنگ شهید صیادشیرازی

سرهنگ ارتش رژیم بعث که در عملیات محرم تسلیم شده بود به شهید صیادشیرازی در مورد انقلاب اسلامی در عراق می‌گوید: «جان مردم به لب آمده، ولی به علت خفقان و ...، هنوز این انقلاب شکوفا نشده است.»  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، تاریخ دفاع مقدس سرشار از لحظات نابی است که روایت آن، امروز بعد از گذشت چهار دهه، یادآور اصالت انقلاب اسلامی است؛ اصالتی که حتی دشمن بعثی نیز بدان معترف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شهید صیاد شیرازی در بخشی از خاطرات خود بعد از بیان گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان اسلام در عملیات محرم، خاطره جالبی را روایت می‌کند؛ او می‌گوید: در این عملیات، اسارت یکی از افسران بعثی همراه گردانش برای ما جالب توجه بود. او فرماندهی یکی از گردان‌های ارتش بعث را به عهده‌داشت. اطلاع یافتیم که یکی دو روز قبل از عملیات ما، به فرماندهی گردان منصوب شده بود.

این سرهنگ ارتش بعث، زمانی که وارد منطقه شده‌بود، زمینه‌هایی برای تسلیم شدن داشت و با برنامه‌ریزی قبلی تصمیم داشت در اولین فشار نیرو‌های ایرانی، خودش را تسلیم کند، اما می‌خواست ترتیبی بدهد تا پرسنل گردانش نیز تسلیم شوند. گردان وی در جناح راست منطقه عملیاتی و در جنوب رودخانه‌ی میمه نزدیکی‌های منطقه‌ی بیات موسیان مستقر شده‌بود. او در آن جناح، وقتی پیشروی رزمندگان اسلام را مشاهده می‌کند با چند نفر از فرماندهان گروهان‌های خود صحبت کرده و رضایت آن‌ها را برای اسیر شدن جلب می‌کند. رضایت فرماندهان به سرعت به تمامی پرسنل گردان منتقل می‌شود به نحوی که تمام پرسنل بدون مقاومت، تسلیم رزمندگان می‌شوند.

روز بعد از اسارت، سرهنگ ارتش بعث را دیدم که در کنار فرمانده عملیاتی آن منطقه، تمام مواضع را نشان می‌داد و راه‌های نفوذ ارتش بعث را برای بچه‌های ما مشخص می‌کرد. به من اطلاع دادند که سرهنگ ارتش بعثی تقاضای ملاقات با مرا دارد. گویا قصد داشت مطالب بسیار مهمی را به من بگوید. سرانجام ملاقات صورت گرفت. او در بین صحبت‌هایش زمینه‌های انقلاب اسلامی در عراق را برای ما مطرح می‌کرد. او می‌گفت: «جان مردم به لب آمده، ولی به علت خفقان و مسائل دیگر، هنوز این انقلاب شکوفا نشده است.»

او می‌گفت: «یکی از مهم‌ترین عوامل در انقلاب، مسئله‌ی رهبری است که متأسفانه رژیم بعثی عراق هر کسی را که واجد شرایط رهبری در عراق باشد، از بین می‌برد و به شهادت می‌رساند مانند: آیت‌الله باقر صدر، یا اینکه آن‌ها را به سیاه چال‌ها می‌اندازد.»

این سرهنگ ارتش بعث خدا را شکر می‌کرد که توانسته خودش را تسلیم نیرو‌های اسلام کند. وقتی از مشخصات او سوال شد، اظهار داشت: «فرزند شخصیتی روحانی هستم و از جانب پدر، برای مسئولین جمهوری اسلامی، حامل پیام صلح و دوستی می‌باشم.» او ادامه داد: «پدرم قبل از عزیمت من به منطقه گفت که اگر به جبهه رفتی، خودت را تسلیم کن و سلام مرا هم به آن‌ها برسان.»

در جبهه‌های جنگ، سربازان ارتش بعث تاب و توان جنگیدن در مقابل رزمندگان ما را نداشتند. پس از بررسی‌هایی که بعد از عملیات‌ها انجام می‌دادیم، متوجه می‌شدیم که ۸۰% از تلفات نیرو‌های ما بر اثر ترکش آتش توپ‌خانه بوده است. تلفات حاصله از رزم نزدیک، خیلی کم بود، زیرا وقتی عراقی‌ها رزمندگان اسلام را می‌دیدند، بلافاصله پا به فرار می‌گذاشتند، یا این‌که خود را تسلیم می‌کردند. در این عملیات علاوه بر این‌که تعداد زیادی از نیرو‌های عراقی خود را تسلیم نیرو‌های اسلام کرده بودند، تعدادی هم پا به فرار گذاشتند. عملیات محرم نیز همچون سایر عملیات‌ها، با پیروزی به پایان رسید و ضربه سختی بر پیکر نیرو‌های بعثی عراق وارد آمد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: 8 سال دفاع مقدس شهید صیاد شیرازی هفته دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی مراسمی در حسینیه ثار الله کوهدشت برگزار شد.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل علیه السلام لرستان در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا بویژه شهید سردار حجازی گفت: سردار حجازی مجاهدی با ایمان و راستین بود که برای خدمت به اسلام و انقلاب سر از پای نمی‌شناخت وهمواره در راه اعتلای اسلام و انقلاب کوشید. 
فرمانده سپاه لرستان، شهادت را هنر مردان خدا دانست و گفت: شهادت بالاترین درجه الهی است که سردار حجازی به فیض آن رسید.
 سردار نعمت اله باقری در ادامه به اقدام دفاعی و تلافی جویانه سپاه ایران علیه رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و افزود: در عملیات وعده صادق هیمنه رژیم اشغالگرقدس درهم شکسته شد و آثار این حمله تاسالیان سال در تاریخ محور مقاومت و جهان ثبت خواهد شد. 
حجت الاسلام طهماسبی امام جمعه کوهدشت هم در سخنانی با اشاره به عملیات غرورآفرین، دقیق و حساب شده وعده صادق گفت: این عملیات نشان دهنده صلابت وقدرت نظامی روز افزون کشورمان است که باعث شد جهان مبهوت ومتخیر این سطح از امادکی و قدرت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی شود. 
سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۰ بر اثر عوارض شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به شهادت رسید.
وی بیش از ۴۰ سال از عمر خود را وقف دفاع از انقلاب اسلامی و نیرو‌های مقاومت کرد و یکی از فرماندهان نام‌آشنا در جبهه مقاومت بود.
این سردار سربلند به مدت ۱۰ سال فرمانده و سکاندار سازمان بسیج بود و بیش از ۲ هزار گردان را ساماندهی کرد و پایگاه محوری را اساس کار قرار داد.
سردار شهید سپس به لبنان رفت و در کنار حزب‌الله لبنان اقدامات مؤثر و الهام بخشی داشت و در این مدت از دوستان صمیمی سید حسن نصرالله و از افراد مؤثر در تقویت حزب‌الله بود.
تفکر بسیجی یکی از مشخصات بارز این شهید بزرگوار بود که در همه سال‌های خدمت و در مسئولیت‌های مختلف به‌ویژه در جبهه مقاومت، آن را حفظ و اشاعه داد.

دیگر خبرها

  • یادواره نخستین شهید مدافع وطن در کهگیلویه و بویراحمد
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان با مادر شهیدان یزدان
  • برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت
  • از بابایی تا صیاد / رشادت‌هایی که دشمن در محاسباتش از قلم انداخته بود
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • ارتش، فدایی بودن برای ملت را با خون امضا کرده است
  • هم‌رزم صیاد از فدایی بودن ارتش برای ملت می‌گوید
  • از تسلیم در ۸۰ ساعت تا تحقق وعده صادق در ۵ ساعت
  • خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از شهید چراغی + فیلم