Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نه راه دارند نه چاره و به قول خودشان باید با شرایط فعلی بسوزند و بسازند. امسال  قیمت پایین سیب‌زمینی شرایط را برای کشاورزان، تجار و صادرکنندگان سخت کرده و این در حالی است که کشاورزی در تعریف توسعه استان اردبیل محور توسعه است و در این بین، سیب‌زمینی جایگاهی ویژه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با برداشت سالانه حدود ۷۵۰ هزار تن،  اردبیل دومین تولیدکننده سیب‌زمینی در ایران است.

فتح‌زاده، کشاورز سیب‌زمینی‌کار درباره وضعیت بازار سیب‌زمینی می گوید: با توجه به قیمت بالای محصول سال گذشته، امسال با کشت بیشتر قیمت‌ها از تعادل خارج شده و پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون تن مازاد سیب‌زمینی در ایران وجود داشته باشد. با توجه به مشکلات صادرات که قسمتی به شیوع کرونا و قسمتی دیگر به برگشت ندادن ارز صادرات سال‌های قبل برمی‌گردد، کارت بازرگانی برخی تجار باطل یا توقیف شده و همین امر قیمت‌ها را پایین آورده است. امسال تولید یک کیلو سیب‌زمینی حدود ۱۶۰۰ تومان هزینه داشته و قیمت هر کیلو محصول در بازار درجه یک ۱۵۰۰ و درجه دو ۱۰۰۰ تومان است.

از سوی دیگر، معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار اردبیل در تلاش برای رفع مشکلات سیب‌زمینی‌کاران اعلام کرده است پایه صادراتی سیب‌زمینی از ۲۰۰ دلار به ۱۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافته تا مشوقی باشد برای صادرات. این در حالی است که یک صادرکننده سیب‌زمینی معتقد است این کاهش هم گره‌گشا نخواهد بود و به دلیل همخوان نبودن قیمت سیب‌زمینی صادراتی با قیمت سیب‌زمینی موجود در بازارهای هدف، دولت باید باز هم در قیمت پایه ارز صادراتی ۱۰۰ دلاری تجدید نظر کند.

کشورهای همسایه در سال‌های اخیر با توسعه زمین‌های زیر کشت سیب‌زمینی به خودکفایی رسیده‌اند و در بازار داخلی هم که عمده مشتری‌ها صنایع تبدیلی مرتبط با سیب‌زمینی همچون کارخانه‌های تولید چیپس هستند، بیشتر در تهران و دیگر استان‌های برخوردار مستقرند و سیب‌زمینی را دم کارخانه تحویل می‌گیرند. در این میان، اگر محصول پسندشان نباشد، سیب‌زمینی را دوباره به مبدا برمی‌گردانند و این خود هزینه مضاعف بر دوش صادرکنندگان و تولیدکنندگان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کیفیت سیب‌زمینی استان را بی‌نظیر و فاقد مشکل می‌داند. سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود و حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی از این زمین‌ها برداشت می‌شود تا از این نظر اردبیل بعد از همدان دومین تولیدکننده سیب‌زمینی در ایران باشد.

کد خبر 550836 برچسب‌ها استان اردبیل کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان اردبیل کشاورزی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران؛ قیمت انواع روغن بکر (تهیه شده با دستگاه پرس سرد) روغن کشی شده در محل به شرح ذیل است؛

روغن بذر کتان ۵۰۰ میلی لیتر ۱۹۵ هزار تومان

روغن بذر سیاهدانه ۵۰۰ میلی لیتر ۵۹۰ هزار تومان

روغن بذر شاهدانه ۵۰۰ میلی لیتر ۳۵۰ هزار تومان

روغن پودر نارگیل ۵۰۰ میلی لیتر ۲۹۰ هزار تومان

روغن تخمه آفتابگردان ۵۰۰ میلی لیتر ۱۲۵ هزار تومان

روغن تخمه کدو ۵۰۰ میلی لیتر ۴۲۰ هزار تومان

روغن خردل خالص ۵۰۰ میلی لیتر ۲۲۰ هزار تومان

روغن دانه خشخاش خالص ۵۰۰ میلی لیتر ۵۵۰ هزار تومان

روغن دانه رازیانه خالص ۵۰۰ میلی لیتر ۳۹۰ هزار تومان

روغن دانه زیره سبز خالص ۵۰۰ میلی لیتر ۲۲۰ هزار تومان

روغن دانه کرچک ۵۰۰ میلی لیتر ۱۹۰ هزار تومان

روغن دانه کنجد ۵۰۰ میلی لیتر ۱۵۵ هزار تومان

روغن مغز بادام درختی (تلخ) ۵۰۰ میلی لیتر ۳۵۰ هزار تومان

روغن مغز فندق ۵۰۰ میلی لیتر ۵۵۰ هزار تومان

روغن مغز گردو سفید ۵۰۰ میلی لیتر ۳۵۰ هزار تومان

روغن مغز هسته زردآلو ۵۰۰ میلی لیتر ۲۲۰ هزار تومان

روغن هسته آلبالو ۵۰۰ میلی لیتر ۲۲۰ هزار تومان

روغن هسته انار ۵۰۰ میلی لیتر ۲۵۰ هزار تومان

روغن هسته انگور ۵۰۰ میلی لیتر ۲۵۰ هزار تومان

کد خبر 6083273 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره
  • بازارهای فرهنگی با تورم کوچک تر شد
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • بهای نفت در پی «اقدام اسرائیل علیه ایران» در بازارهای جهانی افزایش یافت
  • تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  • حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول