Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@01:58:06 GMT

عضو کمیسیون امنیت: دولت اقتصاد را رها کرده است

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۰۵۵۶

عضو کمیسیون امنیت: دولت اقتصاد را رها کرده است

 

خبرگزاری فارس: گرانی در بازار اجناس و کالا و چند قیمتی و فقدان نظارت کافی از سوی دستگاه‌های متولی بخشی از دغدغه‌های این روزهای مردم است. 

عده‌ای از کارشناسان می‌گویند اگر معضلات و مشکلات بازار رفع نشود می‌تواند بر میزان مشارکت مردم در انتخابات آتی تاثیرگذار باشد شاید این تحلیل ناشی از افت مشارکت در انتخابات اسفند سال گذشته که عده‌ای آنرا ناشی از ضعف عملکرد مجلس و دولت دانستند باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همین راستا با محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم. 

**دولت در قدرشناسی از مردم تمام تلاش خود را به کار ببندد

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره تاثیر گرانی‌ها بر مشارکت مردم در انتخابات آتی، اظهار داشت: ‌ملت ایران ملتی فهیم هستند و همواره پای منافع و مصالح ملی و آرمان‌های این انقلاب ایستاده و برای آن هزینه داده‌اند. ضمن اینکه این ملت استحقاق بهترین خدمات و بیشترین رفاه را دارد. هر چند از دولت هم انتظار می‌رود در قدرشناسی از مردم تمام تلاش خود را به کار ببندد.

وی افزود: انتخابات مهمترین سمبل مردمی و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی است و به همین دلیل انتخابات برای مردم در کنار آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول انقلاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دولت با وجود آنکه کمتر از یک سال از ماموریتش باقی مانده اما باید با تمام ظرفیت به میدان آمده و تلاش و تدبیر برای رفع مشکلات انجام دهد.

**هدف اصلی دشمن از فشار و تحریم رو در رو قرار دادن مردم و حاکمیت است

عباس‌زاده‌مشکینی گفت:‌ ما با جبهه استکبار روبرو هستیم و ‌آنها هر کاری از دستشان برآید علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهند ضمن اینکه استکبار با آرمانخواهی و عدالت طلبی مردم ایران مشکل دارد و با تمام ظرفیت مقابل جمهوری اسلامی ایستاده است و به همین دلیل شاهد افزایش روز افزون فشارها هستیم.

وی افزود:‌معتقدم با تدبیر و مدیریت و خلاقیت می‌توان بخش قابل توجهی از فشارها علیه جمهوری اسلامی را خنثی و تهدید را به فرصت تبدیل کرد که در برخی عرصه‌ها این موضوع را به اثبات رسانده‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد:‌ فشار دشمن در چند سال اخیر به سفره مردم بوده و تلاش کردند با فشار حداکثری و به اصطلاح خودشان هوشمندانه مردم ایران را از نظام سیاسی ناراضی کرده و تلاش کنند مطالبات مردم علیه نظام افزایش پیدا کند؛ این موضوع هدف اصلی دشمن از فشار، تحریم و تهدید برای رو در رو قرار دادن مردم و حاکمیت است ولی مردم ما این نیت شوم استکبار را درک کرده و می‌دانند که در ورای نظام سیاسی، تمامیت ارضی ممکن است به خطر بیفتد.

**ملت ایران از تبعیض و فساد بیزار است

عباس‌زاده‌مشکینی گفت: استکبار جهانی استقلال و تمامیت ارضی و عزت کشور و مردم ما را هدف گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: ‌متاسفانه در دولت سستی مشاهده می‌کنیم در حالی که می‌توانیم خیلی از مشکلات را در داخل حل کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس  گفت:‌ملت ایران عدالت را دوست داشته و از تبعیض و فساد بیزار است. ضمن اینکه مقابله با فساد که ربطی به تحریم ندارد و مردم انتظار اقدام قاطع در این باره دارند؛ مطالبه مقابله با رانت خواری و خصوصی سازی‌های فاقد منطق کارشناسی داشته و به همین دلیل از قوا می‌خواهند در این باره شفافیت حداکثری داشته باشند تا در کشور مان عدالت رعایت و محقق شود.

** تحریم جمهوری اسلامی برای ترامپ مصرف داخلی دارد

عباس‌زاده ‌مشکینی افزود: اگر مردم بدانند که عدالت رعایت می‌شود فشارها و نداری‌ها را هم تحمل می‌کنند و وقتی ببینند در سایه این فشارها به استقلال و عزت بیشتری می‌رسند قطعا ملت هم هزینه خواهد داد.

وی  گفت:‌بخشی از فشارها علیه کشورمان به دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست چرا که عده‌ای به دنبال اجرای این شوی تبلیغاتی هستند که بگویند ما ایران را مدیریت و کنترل کرده و حاکمیت جمهوری اسلامی را تضعیف کردیم.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس تاکید کرد: این فشارها و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بیشتر مصرف داخلی برای ترامپ دارد هر چند که آثاری هم در کوچه و بازار و ارزاق و سفره مردم ایران هم دارد.

** آمریکا توان تحمل و استمرار فشارهای تنظیمی علیه ایران را ندارد 

عباس‌زاده‌مشکینی خاطرنشان کرد: مجلس انقلابی در دوره یازدهم عزم خود را جزم کرده تا با کمک به دولت مشکلات حل شود این در حالی است که مجلس جایگاه نظارتی و تقنینی داشته و اجرایی نیست اما تلاش می‌کند تا دولت تمام ظرفیت خود را برای حل مشکلات مردم به میدان بیاورد و سهل‌انگاری نکرده و کوتاه نیاید ولی به شرطی که دولت با فساد و تبعیض و رانت خواری و رانت جویی مبارزه کند.

وی گفت:‌قطعا این برهه و شرایط حساس تاریخی می‌گذرد و ملت ایران  از این بحران‌ها عبور خواهد کرد ولی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشکلات‌مان کمتر خواهد شد زیرا تنظیم و وارد کردن این فشار علیه جمهوری اسلامی برای ایالات متحده هزینه دارد و آنها نمی‌توانند در بلند مدت این هزینه را بپردازند و مجبور به کوتاه آمدن هستند.

**دولت اقتصاد را رها کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: بخشی از مشکلات کشور و اقتصادمان به دلیل اجرای برخی سیاست‌های غلط در دو تا سه سال گذشته از سوی دولت بازمی‌گردد که در آن دوران 22 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور با نرخ 4200 تومانی به تعداد معدودی از وارد کنندگان داده شد و موضوع شفاف نشد که چه کسانی از این دلارها استفاده کرده و چه چیزی وارد کشور کرده و با چه قیمتی در بازار فروخته شد؟

عباس‌زاده‌مشکینی گفت: وقتی آثار ضعف تدبیر در حوزه اقتصاد در جامعه نمایان می‌شود ترجمه عمومی آن است که دولت اقتصاد را رها کرده است؛ مردم از این که ظرف یک هفته پراید 15 میلیون تومان گران شده و ارز به قیمت 27 هزار تومان برسد چنین برداشتی را خواهند کرد.

وی افزود: دولت، سازمان‌ها و نهادهای نظارتی باید در مقابل بازار و معیشت مردم قوی‌تر عمل کنند.

**جدیت و عزم راسخی مجلس برای حل مشکلات

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد:‌در مجلس جدیت و عزم راسخی می‌بینیم که مشکلات حل شود و آثار کارهای مجلس در آینده نه چندان دور قطعا مشخص خواهد شد.

عباس‌زاده‌مشکینی گفت:‌مجلس با افزایش نظارت مانع خیلی از ریخت و پاش‌ها، فسادها و رانت خواری‌ها و خصوصی سازی‌های بی‌منطق شده است.

وی گفت:‌ما برای عبور از وضعیت فعلی و مشکلات کشور نیازمند انسجام ملی و انسجام قوا و به ویژه دولت و مجلس هستیم. 

**عمده‌ترین ضعف دولت در ماه‌های اخیر بدون وزیر ماندن وزارت صمت است

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس گفت: یکی از نقطه ضعف‌های دولت و موضوع سؤال برانگیز وقابل تامل در باره عملکرد قوه مجریه بدون وزیر گذاشتن یک وزارتخانه استراتژیک آن هم در شرایط خاص فعلی است که در ماه‌های اخیر این موضوع عمده‌ترین ضعف دولت محسوب می‌شود و مجلس هم در این باره گلایه دارد.

عباس‌زاده‌مشکینی تصریح کرد: متاسفانه جریان‌های درون دولت به دنبال معرفی گزینه وزارت صمت با نگاه انتخاباتی هستند و مصالح سیاسی را به مصالح عمومی کشور ترجیح دادند.

وی  در پایان گفت: دولت باید صرف نظر از گرایشات و نظرات سیاسی، جناحی،‌گروهی و باندی قوی‌ترین عنصر مدیریتی کشور را برای حضور در وزارت صمت معرفی کند و قطعا مجلس هم به فردی که کارآمدی لازم را داشته باشد رای خواهد داد.

منبع: فردا

کلیدواژه: عضو کمیسیون امنیت مجلس تحریم ها گرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز در کمیسیون تلفیق

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از نهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: نگاه تحولی که دولت در بودجه و توزیع اعتبارات پیش بینی کرده، می‌تواند تحولی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داوود منظور امروز _سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین_ در نشست خبری مشترک با سخنگوی اقتصادی دولت، اظهار کرد: قانون برنامه هفتم در سال گذشته در مجلس تصویب شد و اختلاف‌نظرها بین مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت در مورد آن وجود داشت که بخش عمده آن تا پایان سال رفع شد و یک بخش کوچکی از آن در روزهای آتی به نتیجه خواهد رسید که برنامه هفتم را تا پایان سال اجرا کنیم و قانون برنامه هفتم توسعه به زودی به به دولت ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: تغییرات محسوسی در برنامه هفتم توسعه شکل گرفته، اما سعی شد تا محتوای برنامه هفتم در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ شود، البته بررسی و تصویب بودجه دو مرحله شده و دولت در زمان‌بندی لازم هر دو بخش به مجلس ارائه و اجرایی کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: بخش اول بودجه ۱۴۰۳ را آبان ماه سال گذشته ارائه کردیم، اما با توجه به طولانی شدن در روزهای آخر سال شاهد این بودیم که قسمت اول قانون به دولت ابلاغ شد.

منظور ادامه داد: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس دولت مکلف بود پس از ۱۰ روز بخش دوم لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و توانستیم بعد از تعطیلات نوروز آن را اصلاح کنیم و بخش دوم را تحویل دهیم.

وی بیان کرد: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس آغاز شده و کمیسیون‌های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، بخش دوم لایحه بودجه نهایی و در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت‌ها انجام خواهد شد و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

منظور تاکید کرد: نگاه تحولی که دولت در بخش بودجه در توزیع اعتبارات در بودجه پیش بینی کرده است و این نگاه تحولی می‌تواند برای مردم که به عنوان سرمایه اجتماعی هستند، اجرا شود.

افزایش دو برابری بودجه بخش ورزش

وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم توجه به بخش فرهنگ و ورزش و جوانان است که منابع این بخش را بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته در حالی که رشد بودجه دولت، صرفاً ۲۳ درصد بوده است؛ فقط بودجه بخش ورزش از ۸ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بخش سلامت هم شاهد تحول قابل توجهی هستیم به طوری که اعتبارات این بخش با ۳۰ درصد رشد به ۴۰۹ همت افزایش یافته است؛ همچنین ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۱۸۰۰ عضو هیأت علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب می‌شوند.

منظور گفت: ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اختصاص یافته و ۳,۵۰۰ تومان اعتبار نیز برای تغذیه بخش کادر درمان بودجه ۱۴۰۳ دیده شده است.

وی بیان کرد: دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بودند که برای سال جاری ۳ همت منابع اختصاص یافته است که این اولین باری است که ما عملاً منابعی را پیش بینی کردیم تا دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک هزینه و منابع پژوهانه اختصاص دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: همچنین ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر شده است تا برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود.

منظور با بیان اینکه منابع بخش پژوهش را از بخش درمان جدا کردیم، بیان کرد: ۴ همت نیز برای خرید راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی اختصاص یافته است و امسال در بخش بهداشت و درمان شاهد رویکرد جدیدی در خدمت رسانی بیشتر و جلب رضایت بیشتر در مردم باشیم.

وی در ادامه گفت: اعتبارات دانشگاه‌ها و آموزش عالی در بودجه ۱۴۰۳ رشد خوب داشته و دانشگاه‌های برتر ۴۰ درصد و دانشگاه متوسط ۳۰ درصد رشد در حوزه اعتبارات دارند. در حوزه فناوری به خصوص میکرو الکترونیک و هوش مصنوعی ۷,۰۰۰ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بخش آموزش و پرورش، گفت: امسال ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد.

منبع: ایرنا کد خبر 745090

دیگر خبرها

  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • ابطال آرای کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست
  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • افزایش فاصله ایران با اقتصاد جهانی با تعطیلی پنج‌ شنبه و جمعه
  • نهایی شدن بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز در کمیسیون تلفیق
  • نماینده مجلس: آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم
  • ابوالفضل عمویی نماینده مجلس: آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم
  • نماینده مجلس : آماده استفاده از سلاح هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم
  • لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان در دستور کار مجلس