Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رغم انباشت دام سبک و سنگین در واحدهای دامداری و ذخایر مناسب پشتیبانی امور دام، اما قیمت گوشت در مغازه ها با التهاباتی رو به ور شده است که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۲۵ هزار تومان و سردست گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۰۰ هزار تومان، سردست گوساله ۱۱۰ هزار تومان و ران گوساله ۱۱۵ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود انباشتگی دام سبک و سنگین، شرایط مساعد مرتع و زایش های مناسب پاییز کمبودی در عرضه وجود ندارد که بر التهاب قیمت گوشت در بازار دامن بزند و تنها سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به اختلاف چندبرابری قیمت از مبدا تا مقصد را به همراه دارد.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که با وجود گرانی قیمت نهاده های دامی و اختلاف چندبرابری ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب، نگرانی هایی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت گوشت و تعطیلی صنعت دامپروری وجود دارد که انتظار می رود مسئولان ذی ربط قبل از بحران جدی تدابیری بیندیشند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل گرانی گوشت، قاچاق دام و چشم انداز بازار در ماه های آتی با خبر شویم: گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از انباشت دام در واحد‌های دامداری خبر داد و گفت: علی رغم انباشت مقادیر قابل توجهی دام روی دست دامدار، اما قیمت گوشت در سایه کمبود نظارت دستگاه‌های متولی بالای ۱۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، افزود: با استمرار این روند به تولید پایدار نمی‌رسیم چرا که چوبداران و دلالان با در دست گرفتن بازار اقدام به عرضه گوشت با نرخ‌های دلخواه در بازار می‌کنند.

سلطانی ادامه داد: با وجود واردات نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومان، اما کنجاله و ذرت با نرخ‌های بالا به دست دامدار می‌رسد و تولیدکنندگان برای سیرکردن شکم دامشان چاره‌ای به غیر از خرید با قیمت بالا را ندارند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه اختلاف چندبرابری قیمت مصوب نهاده با بازار آزاد منطقی نیست، بیان کرد: با وجود واردات نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ذرت و کنجاله سویا نباید خوراک دام چندبرابر نرخ مصوب به دست تولیدکننده برسد که متاسفانه سود جویی دلالان و عوامل واسطه و بی اعتمادی به تشکل‌ها موجب شده واردکنندگان پس از واردات و نگه داری در انبار‌ها با قیمت‌های گزافی نهاده را در بازار سیاه عرضه کنند.

به گفته وی، با استمرار روند فعلی نهاده‌های دامی و کاهش قدرت تحمل دامدار پیش بینی می‌شود که صنعت دامپروری در ورطه نابودی قرار گیرد.

سلطانی در پایان درباره آخرین وضعیت تامین واکسن تصریح کرد: با حذف ارز دولتی و اختصاص ارز نیما به واردات و مشکلات انتقال ارز، تامین واکسن با مشکلاتی روبرو شده است.

 انباشت دام سنگین در واحدهای دامداری

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۱۰ هزار تومان، جو ۳ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان پیدا نمی‌شود که اگر دولت هر چه سریع‌تر این مشکلات را حل نکند، ظرف یک تا ۲ ماه آینده صنعت دامپروری نابود می‌شود.

بیشتر بخوانید

اختلاف ۳۵ درصدی قیمت گوشت از مبدا تا بازار؛ نرخ هر کیلو دام سبک ۳۹ هزار تومان

وی افزود: نرخ فعلی جو و ذرت با قیمت مصوب ۲ برابر و کنجاله سویا با قیمت مصوب ۴ برابر فاصله دارد.

مقدسی ادامه داد: عرضه با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان دامداران است که با این وجود خطر جدی پیش روی این صنعت است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از انباشت چشمگیر دام سنگین در واحد‌های دامداری، بیان کرد: با توجه به ممنوعیت صادرات، پشتیبانی امور دام هر کیلو گوشت را با نرخ ۷۰ هزار تومان خریداری می‌کند که این نرخ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

وی حداقل قیمت خرید گوشت پشتیبانی از دامدار را ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب سود معقول برای دامدار هر کیلو گوشت با نرخ ۸۰ هزار تومان باید خریداری شود.

کمبودی در عرضه دام نداریم

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام محرم وجود ندارد، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۲ تا ۹۷ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۱۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

ملکی قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد عرضه، قیمت دام نسبت به روزهای اخیر در ایام تاسوعا و عاشورا تغییری نکرده است‌.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره آخرین وضعیت قاچاق دام بیان کرد: قاچاق دام کماکان از مرزهای کشور در حال انجام است که استمرار این روند منجر به افزایش قیمت گوشت می شود.


این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش واردات و خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور انتظار می رود که مسئولان جلوی این امر را بگیرند تا نوسانی در بازار داخل ایجاد نشود.
انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت گوشت دامداری روستایی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تجارت و کشاورزی کنجاله سویا خبرنگار صنعت هزار تومان قیمت گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

رضا غلامی مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام مازندران گفت: یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در ۶ ماه گذشته در استان توزیع شد.

او درباره عملکرد اداره کل پشتیبانی امور دام مازندران از مهرماه سال گذشته تاکنون، گفت:با توجه به افزایش جوجه ریزی در سال گذشته، این شرکت نسبت به انعقاد قرارداد ۴ هزار و ۸۹۸ تن مرغ با اتحادیه، شرکت‌های تعاونی، زنجیره‌های تولیدی و تولیدکنندگان عمده اقدام کرد که ۲ هزار و ۸۳۱ تن مرغ تحویل سردخانه‌های پشتیبانی امور دام استان شد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه علیرغم مشکلات زیاد در تامین گوشت قرمز منجمد در سال گذشته این اداره کل نسبت به توزیع ۱۵۱ تن گوشت گوساله منجمد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرد و توانست در کنترل بازار گوشت قرمز موثر باشد، افزود: برای حمایت از مصرف کنندگان، ۸۵۵ تن گوشت مرغ منجمد در استان توزیع شد که در تنظیم بازار این کالا نقش مهمی داشت.

او گفت: با توجه به حجم بالای تولید گوشت مرغ در استان با هماهنگی این اداره کل و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲۶ هزار تن گوشت مرغ گرم برای میدان بهمن تهران ارسال شد که تاثیر بسزایی در کنترل قیمت مرغ در ایام پایانی سال در استان تهران داشت.

غلامی افزود: از موجودی گوشت مرغ منجمد در سردخانه‌های استان و از محل خرید، هزار و ۹۴ تن به سایر استان‌ها ارسال شد که برای کنترل بازار گوشت مرغ منجمد در کشور نیز اثربخش بود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران گفت: این اداره کل در این مدت ۱۰۱ هزار تن نهاده به مرغداران و دامداران استان توزیع کرد که ۵۰ درصد آن کنجاله بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • قیمت مرغ در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت قرمز امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول