Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-یک جامعه شناس در خصوص تماشای کودکان به کارتون‌های ترسناک هشدار داد و گفت: کارتون‌های ترسناکی که کودکان تماشا می‌کنند ترس‌ها و اضطراب‌های غیرواقعی را در روان آن‌ها شکل می‌دهند.

خبرگزاری میزان _ باشگاه خبرنگاران: فاطمه خادملو درباره تاثیرات کارتون هاى ترسناک و تخیلى بر کودکان، اظهار کرد: در عصر اطلاعات، رسانه یکی از ابزار‌های قدرتمند برای گذران اوقات فراغت، آموزش و حتی سایر حوزه‌ها مانند تجارت، شهرت و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. شده است. از میان انواع رسانه، رسانه‌های تصویری نسبت به سایر رسانه‌ها در اولویت مصرف قرار دارند.

این جامعه شناس و آسیب شناس مسایل اجتماعی و خانواده با اشاره به اینکه از میان مصرف کنندگان رسانه نیز گروه کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط زندگی این روزها، جزء مصرف کنندگان اصلی این رسانه هستند، افزود: دلایلی همچون بیماری کرونا و به دنبال آن آموزش مجازی و همچنین ویژگی کنجکاوی کودکان و نوجوانان برای شناخت اتفاقات جدید دنیا و همچنین ویژگی هیجان خواهی آنان موجب شده تا این پرمصرف بودن قابل توجیه باشد.

وی تصریح کرد: از این نظر که رسانه‌ها یکی از قدرتمندترین کانال‌های جامع پذیری و فرهنگ پذیری فرزندان در عصر کنونی هستند؛ و به عبارتی این ابزار ارتباطی، وسیله‌ای قوی برای شکل دهی رفتار انسان‌ها به طور کلی، و کودکان و نوجوانان به طور ویژه اند؛ و از آنجایی که رسانه بخصوص برنامه‌های تلویزیون، یا سی دی‌ها و دی وی دی‌های خانگی و ... تأثیرات خود را به طور غیرمستقیم و در ناخودآگاه فرد میگذارد و در دراز مدت این ناخودآگاه شکل یافته، بخش مهمی از روان انسان می‌شود و در ادامه باور‌های انسان را شکل می‌دهد و در نهایت، رفتار را که بخش خروجی یا برونداد انسان است را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بسیار اهمیت دارد.

خادملو با بیان اینکه این درجه اهمیت در خصوص کودکان و نوجوانان از حساسیت بالاتری برخوردار است، ادامه داد:، زیرا افکار، باور‌ها و رفتار‌های این گروه سنی در حال شکل گیری است و مسیر زندگی آنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این حیث، انتخاب نوع کارتون و فیلم برای گروه سنی کودک و نوجوان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این جامعه شناس گفت: کارتون‌ها یا فیلم‌های تخیلی برای پرورش تخیل کودکان می‌تواند بسیار مفید و موثر باشند، اما اگر همین فیلم‌ها از تخیلات منفی یا ترسناک استفاده کرده باشند می‌توانند تاثیر مخربی بر کودک و نوجوان بگذارند؛ به همان میزان که تخیل مثبت و سازنده می‌تواند بر رشد خلاقیت و تفکر کودک و نوجوان اثر تکاملی و روبه رشدی داشته باشد، تخیل منفی و باور‌های ناسازگار با عواطف انسانی نیز می‌تواند تاثیر روبه زوال و منفی بگذارد.

وی ادامه داد: از این رو، توجه به نوع کارتون یا فیلم‌هایی که کودکان و نوجوانان انتخاب می‌کنند و یا والدین برای آنان انتخاب می‌کنند، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این انتخاب‌ها می‌تواند بر افکار اولیه، باور‌های بنیادی و در آینده، رفتار‌های کودک و نوجوانمان موثر باشد و چه بسا لایه‌های پنهانی را در روان فرزندمان شکل دهد که امکان تغییر آن بسیار سخت و یا گاه غیرممکن باشد.

خادملو اضافه کرد: کارتون‌های ترسناکی که کودکان از آن‌ها استفاده می‌کنند ترس‌های غیرواقعی و بدنبال آن اضطراب‌های غیرواقعی را در روان آن‌ها شکل می‌دهد که اثرات آن بر شخصیت فرد در سال‌های آینده زندگی اش بروز می‌یابد.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: امیدواریم که والدین نسبت به این گونه مسایل در پرورش کودکان خود آگاه باشند تا در نوجوانی با چالش‌های کمتر و قابل حل تری مواجه بشوند.

بیشتر بخوانید: پیامد‌های منفی فریاد زدن بر سر کودکان/ افسردگی کودکان در پی رفتار‌های خشن والدین

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: کودک کارتون جامعه شناس

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کودک کارتون جامعه شناس کودکان و نوجوانان جامعه شناس کارتون ها رسانه ها باور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمدامین توکلی‌زاده امروز در صحن شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری پویش «تهران دوست داشتنی در پایتخت»، برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را در نوروز و ماه رمضان امسال تشریح کرد که چکیده آن را در زیر می‌خوانید:

*پویش روزه اولی ها سال دوم خود را پشت سر گذاشت. سال قبل ۳۰هزار نفر در این پویش شرکت کردند و امسال در سطح مناطق و ورزشگاه آزادی این پویش برگزار شد.

*۵میلیون افطاری ساده با همکاری هیئت‌ها، مساجد و مدارس داده شد، پویش مهربانی نیز در همین روزها برنامه ریزی و اجرا شد.

*همچنین جشن نوروز از میدان هفت تیر آغاز و به بوستان لاله ختم می‌شد، امسال کارناوال‌ها و تعداد هنرمندان با افزایش همراه بود. یکی از توفیقات این دوره مدیریت شهری این بود که یک گام در حوزه الگوسازی نشاط آفرینی جلوتر رفتیم. امروز به همت هنرمندان و ایده پردازان به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده ایم و مخاطب آن خانواده است. به طوری که دو سال است که جشن هایی همچون جشن غدیر، امام رضایی ها و امام حسنی ها را برگزار و فضای شادی خانوادگی را تجربه می کنیم.

* نشان دادیم با ظرفیت های ملی و مذهبی خود توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم. «شهر شهدا» نیز برنامه دیگری بود که همزمان با کنگره ملی ۲۴ هزار شهید تهران برگزار شد که سعی بر این داشت تا هویت انقلابی تهران را به نمایش بگذارد. به طوری که به مدت دو ماه همکاران ما در فرهنگسرای خاوران مستقر شدند و برنامه ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه یافت.

*همچنین جشنواره بهار قرآن نیز در برج میلاد برگزار شد،سازمان بهشت زهرا (س) هم در این ایام مشغول خدمات رسانی به شهروندان بود. در مجموع جشنواره های متنوعی در مدت اخیر برگزار شد تا فضایی برای خانواده‌ها با سلایق مختلف فراهم شود که در این راستا بیش از ۵۰۰ هزار نفر از برنامه شهر رمضان استقبال کردند. بزرگترین مراسم احیا در مشهد مقدس و پس از آن بهشت زهرا(س) تهران است که امسال بیش از ۵۰۰ هزار شهروند در این فضا شب های قدر را پشت سرگذاشتند. تدارک ویژه ای دیده شد تا از شهروندان استقبال خوبی صورت بگیرد.

* در کنار این برنامه‌ها، اراضی عباس آباد مراسم افطاری ساده در پل طبیعت برگزار شد، جشنواره های متنوعی در این فضا پیش بینی شد که بیش از ۲ میلیون گردشگر از اراضی عباس آباد بازدید کردند.

* یکی از اتفاقات خوب امسال در بازنمایی و تولیدات هوش مصنوعی در نمایشگاه قرآن در بوستان لاله، تصویر مبارزه با استکبار توسط نوجوانان تولید شد و سعی بر این بود که از ابزار هوشمند استفاده شود. بیش از ۳۵ هزار نفر در این رویداد مشارکت کردند. ۲۴۴ هزار نفر نیز در پویش قرآنی شرکت کردند و ۱۹ هزار محفل قرآنی در سطح شهر برگزار شد.

* با وجود اینکه تلاش دشمن برای اینکه تقارن روز ۱۳ فروردین و شهادت حضرت علی (ع) را به چالشی تبدیل کنند، هیچ اتفاقی در سطح شهر نیفتاد، مردم نشان دادند که با دشمن همراهی نمی کنند و اقامه عزای روز شهادت حضرت علی (ع) انجام شد.

* «افطارخونه» پدیده ای جدید بود که با همکاری جبهه انقلاب در بلوار کشاورز و بوستان لاله فضایی متفاوت را رقم زد و موکب ها در این راستا پای کار آمدند. همچنین جشن امام حسنی‌ها و رونمایی از کیک ۲ تنی برگزار شد.

* برگزاری پویش لشکر قدس در روز قدس را داشتیم که باید بگویم میزان حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نسبت به سال‌های قبل با ۴۰ درصد رشد روبه رو بود.یکی از ایرادات این بود که پس از برگزاری نماز عید فطر جشنی برگزار نمی شد، گفت: به پیش بینی ستاد نماز جمعه، ۴۰۰ موکب مردمی و مساجد و هیئت ها پای کار آمدند و موکب های ورزشی، فرهنگی و مشاوره در محل اقامه نماز مستقر شدند تا جشن روز عید فطر در این راستا برگزار شود.

*۳۰ هزار نوجوان در اردوی پیش از برگزاری نماز عید فطر در مساجد شرکت کردند. مجموع اقدامات شهروندی از جمله تولید موشن و پوستر با محتوای دینی و فرهنگی و همچنین تولید عروسک ها و شکل گیری باغ عروسک ها در سطح شهر در این ایام صورت گرفت.

کد خبر 846614 برچسب‌ها شهردارى تهران تور- گردشگری

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مدیر عامل تأمین‌ اجتماعی : اعلام « دستمزد» غیرواقعی است/ اولویت تامین اجتماعی برای کسر حق بیمه بر اساس دستمزد واقعی