Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-16@05:56:59 GMT

نجات حیوانات تالاب پانتانال از آتش‌سوزی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۱۳۱۹

نجات حیوانات تالاب پانتانال از آتش‌سوزی

رویداد ۲۴ پانتانال نام یک منطقه طبیعی است که بزرگ‌ترین پهنه تالاب گرمسیری دنیا به‌شمار می‌رود. بخش عمده این تالاب در ایالت ماتوگروسو جنوبی برزیل قرار گرفته‌است، ولی تا ماتو گروسو و بخش‌هایی از بولیوی و پاراگوئه نیز گسترش دارد. تالاب پانتانال پهنه‌ای به مساحت تقریبی ۱۴۰٬۰۰۰ تا ۱۹۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع را می‌پوشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تالاب اکوسیستم‌های گوناگونی با ویژگی‌های آب‌شناسی، زمین‌شناسی و بوم‌شناسی مشخص وجود دارد.

حدود ۸۰ درصد از دشت‌های سیلابی پانتانال در فصل‌های بارانی به زیر آب می‌رود که باعث تغذیه مجموعه گیاهان آبزی و تنوع زیستی و گونه‌های زیاگان این منطقه می‌شود. اما از ماه گذشته تاکنون پوشش گیاهی حدود یک و نیم میلیون هکتار تالاب سوخته است.

فرناندو جوان ۲۰ ساله‌ یکی از اعضای تیم نجاتی است که با حضور داوطلبانه‌اش در این تیم در تلاش است که به پلنگ‌های خالدار آمریکایی که در معرض شعله‌های آتش هستند و زخمی شده‌اند کمک کند. دیگر اعضای تیم نجات برزیل می‌گویند که در جریان این آتش‌سوزی ۱۲ درصد تالاب پانتانال سوخته است و هدفمان این است که با آب و غذا دادن به حیوانات منطقه از تاثیرات این آتش‌سوزی بکاهیم و این محیطی زیستی را نجات دهیم. در تصاویر روز عکس‌هایی از تیم نجات و حیوانات نجات یافته ای چون مار، آهو، پلنگ خالدار آمریکایی و ... را از میان آتشسوزی تالاب پانتانال برزیل ببینید.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 عکس روز تصاویر روز محیط زیست تالاب پانتانال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۱۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موش خرما چیست؟ بررسی انواع، غذا و صدای این حیوان (+عکس)

موش خرما ها در ایران تنها در نواحی جنوبی کشور زندگی می‌کند. یکی از زیستگاه‌های اصلی این جانور شهرستان رامهرمز در استان خوزستان است. موش خرمایی ها در طی روز فعال هستند و به صورت گروهی زندگی می‌کنند.

موش خرما چیست؟

به گزارش هپی پت، موش خرما حیوانی کوچک اما زبر و زرنگ از خانواده راسو ها می‌باشد. این حیوان از گروه پستانداران و گوشت خوار است. نام تیره‌ای که از موش‌ خرما هایی که در ایران یافت می‌شود هرپست است که بدنی کوچک، دراز و باریک با پاهای کوتاه و دم نسبتا بلندی دارند.

با این حال خود این گروه چندین گونه مختلف دارد. این نوع موش برای انسان به‌عنوان یک آفت‌کش عالی عمل می‌کند. بچه موش خرما بسیار کوچک می باشد.

 خدنگ بزرگ یا به زبان محلی موش خرما، پستانداری گوشتخوار از خانواده خدنگ‌ها است. خدنگ معمولا در نزدیکی انسان زندگی می‌کند. این جانور ۳۶ تا ۴۵ سانتیمتر طول دارد و رنگ آن گندمی مایل به حنایی است. خدنگ به راحتی از دیوار و درخت بالا می‌رود و شکارچی بسیار سریعی به شمار می‌رود. خدنگ می‌تواند کاملا در سطح زمین بخوابد تا کمتر دیده شود. موش خرما بزرگ یکی از ترسناک ترین ها می اشد.

غذای موش خرما چیست؟

همانطور که گفته شد موش خرما گوشت خوار است. البته موش خرما همه چیز خوار است،ینی مهم نیست غذایی که به آن می دهید پرنده یا ماهی یا غذایی گیاهی باشد. پس غذای موش خرمای شما می تواند از انواع پرندگان، پستاندارن کوچک، تخم پرنده، حشرات و ریشه‌های گیاهان و حتی خرچنگ باشد.

البته که موش خرما ها خیلی زیاد به مار ها علاقهه دارند به طوری که در مزارع از آن ها برای از بین بردن مار ها استفاده می شود. همچنین به طور کلی در مناطقی که جمعیت مارها زیاد و اذیت‌کننده شده باشد در طبیعت رها می‌شوند تا مارها را شکار کنند. به همین علت برای انسان‌ها بسیار مفید هستند.

همان طور که گفته شد این حیوان ها همه چیز خوار هستند. این حیوان ها علاوه بر مار‌ها انواع پرندگان، پستاندارن کوچک، تخم پرنده، حشرات و ریشه‌های گیاهان را در رژیم غذایی خود دارد. خدنگ از خرچنگ نیز تغذیه می‌کند.

او مانع های زیادی برای خوردن غذا ندارد، این ویژگی است که نگهداری آن را آسان می کند. همچنین به طور کلی در مناطقی که جمعیت مارها زیاد و اذیت‌کننده شده باشد در طبیعت رها می‌شوند تا مارها را شکار کنند چرا که مار ها نیز جزء غذا های مورد علاقه آن ها هستند. از این جهت برای انسان‌ها بسیار مفید هستند.

دشمن شماره یک این حیوان چیست؟

می دانیم که رابطه شکار و شکارچی همه جا وجود دارد، اگر موش خرمای کوچک ما مار های خطر ناک را از بین می برد پس چه حیوانی موش خرما را از بین می برد؟ به عبارت دیگر شارچی موش خرما کیست؟ دشمن موش خرما می تواند گربه، روباه، سگ ویا هر حیوان گوشت خوار بزرگی مانند آن ها باشد. به این ترتیب اگر موش خرما مار ها را بخورد روباه نیز موش خرما رامی خورد. البته این رابطه شکار و شکارچی باعث حفظ تعادل در جمعیت ها می شود پس نگران آن نباشید.

مهم ترین عامل کم شدن جمعیت این حیوانات انسان ها هستند. به دلیل اینکه خدنگ از مار و عقرب تغذیه می کند کشاورزان از خدنگ ها مواظبت می کنند و به آن ها آسیب نمی زنند اما در مناطق پرورش طیور خدنگ آفتی بزرگ تلقی می شود. بنا براین آن ها را از بین می برند.

نگاهی به بیماری های رایج موش خرما

موش خرما پستانداری گوشتخوار از خانواده خدنگ‌ ها است. گفتنی است که این حیوانات همانند سایر حیوانات دیگر دارای یک سری بیماری‌ ها هستند. حال در این باره بهتر است بدانید که این حیوانات می توانند مشکلات تنفسی همچون آنفولانزا و هم چنین چندین ویروس و باکتری (GI) مختلف داشته باشند. به هر حال در همین خصوص بد نیست بدانید که رایج‌ ترین بیماری‌ هایی که این حیوانات درگیر آن شدند مشکلات تنفسی بوده است.

می توان این حیوان را به صورت حیوان خانگی داشت؟

تحقیقات نشان داده است که داشتن حیوانات خانگی فواید بسیار زیادی برای افراد دارد. حال این موضوع در کنار علاقه خیلی از مردم به حیوانات باعث شده است تا آن ها حیواناتی همچون گربه، سگ و غیره به عنوان حیوان خانگی خود نگهداری کنند.

حال در این میان مشاهده می‌ شود که برخی از افراد به نگهداری موش خرما خانگی نیز می‌ پردازند. چرا که از این حیوانات هم می‌ توان به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد.

حال در همین خصوص بهتر است بدانید که موش خرماها به حیوان خانگی بسیار پر جنب و جوش، کنجکاو و سرگرم کننده هستند. هم چنین ناگفته نماند که این حیوانات بسیار اجتماعی هستند و این خصوصیت یک نکته مثبت برای آن ها محسوب می شود.

این بدان معنی است که آن ها می توانند حیوانات خانگی عالی باشند. البته اگر شما هم می خواهید از یکی از این حیوانات نگه داری کنید بهتر است بدانید که کنترل آن ها ساده نیست. هم چنین در صورت مبهوت شدن می توانند به شدت گاز بگیرند. از این رو می توان این گونه بیان کرد که همیشه آن ها حیوانات خانگی خوبی به ویژه برای کودکان نمی باشند.

موش خرما کوهی چه ویژگی هایی دارد؟

اگر می‌ خواهید از یکی از این حیوانات خاص و منحصر به فرد به عنوان حیوان خانگی خود نگهداری کنید. بهتر است بدانید که موش خرماها یکی از پر انرژی ترین و دوست داشتنی ترین حیوانات خانگی به شمار می‌ روند. حال گفتنی است که این حیوانات دارای یک سری ویژگی‌ هایی هستند که در صورت تمایل به نگهداری از آن ها پیشنهاد می‌ کنیم تا در رابطه با ویژگی‌ های این حیوانات اطلاعاتی را بدست آورید.

با این حال به صورت کلی می توان این گونه بیان کرد که این حیوانات موذی‌ و سرگرم‌ کننده‌ هستند. هم چنین باتوجه به این که از هوش خوبی هم برخوردارند. به همین دلیل می‌ توان آن‌ ها را برای انجام برخی از حقه‌ ها و استفاده از جعبه آموزش داد.

از رفتارهای رایج این حیوانات نیز می توان به مواردی همچون جویدن اشاره کرد. موش خرما از جویدن چیزهای نرم همچون اقلام ساخته شده از فوم، لاستیک و پلاستیک بسیار لذت می برد. 

موش خرما از چه چیزی بدش می آید؟

این حیوان به طور کلی حیوان لوسی نیست اما همیشه چیز هایی پیدا می شود که دوست نداشته باشد، برای مثال این حیوان از گل متنفر است. این حیوانات از گل گریزان اند در نتیجه در مناطق گل آلود راه نمی رود. در نتیجه این قسمت باید بگوییم اگراین حیوان را دارید آن را در گل به لای نگذارید تا آزرده خاطر نشود.

صدای موش خرما چگونه است؟

این حیوان سر وصدای زیادی ندارد. اگر کنجکاو هستید تا صدای این حیوان را بشنوید او صدایی مانند جیغ کشیدن دارد. 

موش خرما صحرایی و کوهی چه تفاوتی دارند؟

گفتنی است که عده‌ ای تصور می‌ کنند که موش خرما صحرایی و کوهی یکسان هستند. اما در این باره بهتر است بدانید که این دو حیوانات تفاوت‌ های متعددی چه از لحاظ شخصیتی و چه از لحاظ فیزیکی دارند. به طور معمول موش خرما از بدن کشیده‌ تر و در مقابل ظریف‌ تری نسبت به موش کوهی برخوردار است. هم چنین طبق نتایج به دست آمده این حیوانات اجتماعی‌ تر از موش کوهی هستند. از دیگر تفاوت‌ های بارز در این حیوانات می‌ توان به چهره آن ها اشاره کرد.

تولید مثل در این حیوان به چه صورت است؟

بهتر است بدانید که تخمک های موش خرما در متافاز تقسیم میوز دوم (MII) که در 3 لایه سلول های تاج رادیاتا جاسازی شده اند تخمک گذاری می کنند. جنین این حیوانات نیز از روز پنجم بعد از جفت گیری در طی چند روز وارد رحم می شوند.

حال این موضوع را هم باید افزود که بین روزهای 12 الی 13 پس از جفت گیری جنین ها در اندومتر کاشته خواهند شد. در همین خصوص بد نیست بدانید که به طور معمول زمان بارداری این حیوانات چهل و یک روز است. اما گاهی اوقات بارداری آن ها بین 39 الی 42 روز هم مشاهده شده است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نوزادهای به دنیا آمده در ابتدا نابینا، ناشنوا و بدون دندان هستند. گفتنی است که حدود سه هفته طول می کشد تا موش خرماهای شیری شروع به رشد دندان های شیری خود کنند. هم چنین ناگفته نماند که چشم ها و گوش ها تا حدود 4 الی 5 هفتگی باز نمی شوند. برای 3 هفته اول نیز والدین هر دو ساعت یکبار پرستار می شوند و می خوابند.

انواع موش خرما

این حیوان نام های زیادی دارد، در شهر های مختلف به نام های زیادی با گویش های محلی صدا می شود. راسو، خدنگ، این حیوانات در استان هرمزگان در زبان محلي به آن رژگو می گویند. در استان بوشهر این حیوان را با نام روشی صدا می زنند. در شهر یا استان شما این حیوان را با چه نامی می شناسند؟انواع این حیوان در این بخش شناسایی می شود. نام دیگر این حیوان در برخی از کشور ها موش های بیابانی می باشد.

این حیوان هم مثل انواع حیوانات داری اشکال مختلف و متنوعی هستند. برای آشنایی با انواع آن ها در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. ما در این مقاله به انواع به این حیوانات اشاره می کنیم و از شما می خواهیم که با ما همراه باشید.

موش خرمای دماغ دراز

خدنگ یا همان موش خرما دماغ دراز که نام دیگر آن خدنگ معمولی نیز است جزء انواع این حیوانات است. باید بدانید که این حیوانات در حال حاضر در منازل نگه داری می شوند. شما می توانید برای نگه داری این موجودات زیبا از مشاوران تیم ما کمک بگیرید.

نام یک سرده از تیره خدنگ است.برای آشنایی بیشتر با این نوع از این حیوان می توانید نام آن را در مرورگر خود سرچ کنید. این حیوان به عنوان حیوان خانگی به فروش می رسد. بهتر است بدانید که شرایط نگه داری این موجود کمی با دیگر جوندگان متفاوت است.

موش خرمای راه راه

نام یک سرده از تیره خدنگ است. باید بدانبد که این حیوان یکی از معروف ترین ها می باشد. خرید موش خرما راه راه در ایران کمی سخت می باشد.

سوالات متداول نحوه زندگی موش خرما چگونه است؟

موش خرما بسیار تند و تیز حرکت می‌کند و به راحتی از دیوار یا درخت بالا می‌رود و به همین علت در بین حیوانات از شکارچیان بسیار سریع شمرده می‌شود. معمولا روزها فعال هستند و بیشتر به‌صورت گروهی زندگی می‌کنند. از این نظر بسیار به هم وابسته‌اند.

فصل زاد و ولد این حیوان ها چه موقع است؟

خدنگ‌ها هیچ زمان مشخصی برای جفت‌گیری در طول سال ندارند و در هر زمان می‌توانند این کار را انجام دهند. هنوز اطلاعات کاملی درباره نحوه تولید مثل آن‌ها وجود ندارد، اما می‌دانیم که طول بارداری آن‌ها حدود 43 روز می‌باشد و در هر بار زایمان سه موش به دنیا می‌آورند و طول عمر هر کدام بین 6 تا 13 سال است.

آیا موش خرما در ایران نیز وجود دارد؟

راسوها در همه دنیا بیشتر در زمین‌های کشت شده و بین نخلستان‌ها و در مناطق گرم در حفره‌ها و شکاف‌های داخل زمین زندگی می‌کنند. به همین دلیل در ایران نیز بیشتر در مناطق جنوبی و گرم دیده شده‌اند. یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های این جانور که تعداد زیادی راسو دارد شهر رامهرمز در استان خوزستان است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فیلم/ عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟
  • (ویدئو) آتش نشانان پنج توله سگ را از آتش سوزی نجات دادند
  • از کپسول های نجات بخش قرمز چه می دانید؟ | این کپسول ها می توانند زندگی‌تان را نجات دهد
  • جلیقه نجات بورس
  • نمایش نقاشی‌های نجات‌یافته از آتش «نوتردام»‌
  • آتش سوزی گسترده در منطقه نقب اسرائیل بر اثر حملات موشکی ایران+ فیلم
  • آتش سوزی گسترده در منطقه نقب اسراییل بر اثر حملات موشکی ایران
  • آغاز فصل زایش حیوانات و تخم‌گذاری پرندگان در پارک ملی گلستان
  • موش خرما چیست؟ بررسی انواع، غذا و صدای این حیوان (+عکس)
  • ۴ فرد گم‌شده در ارتفاعات شاه‌جهان اسفراین پیدا شدند