Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@14:49:48 GMT

هر کروناویروس طی ۲۴ ساعت ۹۰۰ ویروس جدید تولید می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۲۱۷۶

هر کروناویروس طی ۲۴ ساعت ۹۰۰ ویروس جدید تولید می‌کند

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، تصور کنید، فردی در صورت شما عطسه کند، از این طریق، شما ۱۰۰۰ ذره ویروس را استنشاق می‌کنید. بعد از یک دور تکثیر، شما ۳۰ هزار ذره دارید و سپس در دور بعد به ۹۰۰ هزار ذره خواهد رسید.

محققان دریافتند که استفاده از ماسک می‌تواند با توجه به دوز ویروسی که وارد بدن می‌شود، در برابر بیماری کووید- ۱۹ ایمنی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد آلوده به ویروس سارس- کووید- دو که باعث ایجاد بیماری کووید- ۱۹ می‌شوند، می‌توانند از طریق صحبت، آواز، سرفه، عطسه یا تنفس ویروس را گسترش ‌دهند.

دانشمندان بر این باورند که ماسک‌های صورت با کاهش انتشار ویروس، می‌تواند به حفاظت از افراد در برابر فرد آلوده کمک کند. در حال حاضر، ماسک صورت در بسیاری از کشورها و شهرهای جهان، برای محدود کردن شیوع بیماری کووید- ۱۹ اجباری شده است.

محققان اظهار کردند: علاوه بر استفاده از ماسک، نحوه استفاده از آن نیز مهم است، زیرا عدم تماس با ماسک و پوشاندن کامل بینی و دهان باید موردتوجه قرار گیرد تا استفاده از آن را بی‌تاثیر نکند. اگرچه پوشش‌های صورت، به‌طور کامل مانعی برای ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ نخواهد بود، اما عاملی برای کاهش تعداد ذرات ویروسی است که استنشاق می‌کنیم و به عبارتی دوز ویروس را کاهش می‌دهد.

دانشمندان بر این باورند که دوز ویروس کمتر، می‌تواند عاملی برای کاهش شدت بیماری در افراد شود. درواقع، در مواردی که استفاده از پوشش ماسک به‌صورت همگانی انجام می‌شود، بسیاری از موارد ابتلا مرتبط با بیماری کووید- ۱۹، اغلب بدون علامت هستند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در مجله نیو اینگلند این نظریه را مطرح کردند که آیا دوز ویروسی کمتر می‌تواند در ایجاد ایمنی در برابر برخی از بیماری‌ها کمک کند؟ البته این نظریه هنوز ثابت نشده است.

بر اساس شواهد از ویروس‌های دیگر و آزمایش‌های حیوانی، اینکه چه اندازه به ویروس آلوده باشیم، می‌تواند به‌عنوان عامل اصلی برای تعیین میزان بیماری افراد باشد. تصور کنید، دستگیره‌ای را لمس کنید که ویروس بر روی آن باشد و سپس بینی خود را لمس کرده و ویروس را استنشاق کنید.

هنگامی‌که سیستم ایمنی بدن، ویروس را تشخیص دهد، باید ویروس را کنترل کند تا تکثیر آن متوقف شود و این کار به سه روش انجام می‌شود:

به سلول‌ها، فرمان داده می‌شود که چگونه تکثیر ویروس را مختل کنند.

ساخت آنتی‌بادی‌هایی که ویروس را شناسایی و خنثی کنند تا از آلودگی بیشتر سلول‌ها جلوگیری شود.

ساخت سلول‌های تی(T)  که به‌طور خاص، سلول‌های آلوده به ویروس را از بین ببرند.

مرحله اول، نسبتا سریع‌تر است، ایجاد آنتی‌بادی و سلول‌های تی(T)  چند روز یا چند هفته ممکن است به طول انجامد. در همین حال، ویروس، بارها و بارها  تکثیر می‌شود، بنابراین، دوز اولیه ویروس تعیین می‌کند که چه مقدار از بدن آلوده‌شده است. هرچه ویروس بیشتر باشد، پاسخ ایمنی برای کنترل آن بیشتر است  و این پاسخ ایمنی است که درواقع، علائمی مانند تب ایجاد می‌کند.

محققان دریافتند که در عفونت بدون علامت، سیستم ایمنی بدن، احتمالا موفق شده ویروس را به‌سرعت کنترل کند، بنابراین، پاسخ ایمنی کمتری ایجادشده است و هیچ علائمی مشاهده نخواهد شد.

محققان افزودند: موارد شدید بیماری کووید- ۱۹، ممکن است، نتیجه واکنش بیش‌ازاندازه سیستم ایمنی بدن باشد.

بعدازاینکه عفونت از بین رفت، در صورت آلودگی مجدد، برخی از سلول‌های ایمنی در بدن هستند و این‌ها سلول‌های بی (B)هستند که آنتی‌بادی‌های اختصاصی سارس- کووید- دو و سلول‌های تی تولید می‌کنند و سلول‌های آلوده به ویروس را از بین می‌برند. از این طریق، ما سیستم ایمنی بدن را فریب می‌دهیم تا بدون اینکه آلوده شوند، سلول‌های خاص سارس- کووید- دو را تولید کنند.

با توجه به اینکه ماسک‌های صورت، تعداد اندکی از ذرات ویروسی را ممکن است، عبور دهند، افراد مبتلا به عفونت‌های بدون علامت می‌شوند و می‌توانند برای محافظت از آن‌ها در برابر عفونت‌های بعدی سارس- کووید- دو کافی باشند.

بنابراین، اگر در شرایطی هستیم که آمار ابتلا و شیوع بیماری در جامعه زیاد است و رعایت فاصله فیزیکی قابل‌کنترل نیست، استفاده از ماسک می‌تواند عاملی برای کمک به افراد در طولانی‌مدت باشد.

البته این نتایج امیدبخش، نیازمند بررسی بیشتر است، زیرا هنوز مشخص نیست که آیا عفونت بدون علامت، می‌تواند ایمنی کافی در برابر عفونت‌های آینده ایجاد کند یا خیر.

دوز ویروسی، احتمالا تنها یکی از عوامل تعیین‌کننده برای ابتلا فرد به بیماری کووید- ۱۹ است و عوامل دیگری مانند سن، جنس و سایر شرایط زمینه‌ای نیز موثر هستند.

درنهایت، با موارد ابتلا به عفونت‌های بدون علامت نیز، هنوز نمی‌دانیم که اثرات طولانی‌مدت بیماری کووید- ۱۹ چیست و بهتر است در صورت امکان، از ابتلا به این بیماری خودداری شود.

بااین‌وجود، این موارد می‌توانند برای ادامه روند استفاده از ماسک موثر باشند. ازآنجاکه بسیاری از موارد ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ بدون علامت هستند، ویروس به‌راحتی از فرد بدون علامت منتقل می‌شود و به همین دلیل است که استفاده از ماسک برای افراد به‌عنوان مسئولیت محسوب می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن استفاده از ماسک بیماری کووید بدون علامت دوز ویروس سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۲۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد موضوعی که باعث نگرانی متولیان بهداشت و درمان کشورها شده است که آیا پس از شیوع بیماری کرونا، اپیدمی دیگری در راه است و می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود و افراد زیادی را درگیر کند؟

در ایران نیز پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، بسیاری نگران شدند که شیوع آنفلوانزای پرندگان در سراسر جهان می‌تواند به ایران هم برسد و اپیدمی جدیدی را تجربه کنیم؟

نگرانی سازمان بهداشت جهانی از اپیدمی جدید

ماجرا از این قرار است که یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری با توصیف وضعیت نگران کننده شیوع آنفلوانزای پرندگان به علت افزایش ابتلای پرندگان و پستانداران به این بیماری، اعلام کرد که این سازمان در حال ارزیابی خطر جهانی این بیماری است.

این درحالیست که آژانس بهداشت سازمان ملل آخرین بار در اوایل ماه جاری خطر آنفلوانزای مرغی برای انسان را پایین ارزیابی کرد.

در همین حال مقامات کامبوج روز پنجشنبه از مرگ یک دختر ۱۱ ساله به دلیل ابتلا به نوع H ۵ N ۱ از ویروس آنفلوانزای پرندگان خبر داده و بررسی‌ها برای تعیین ابتلا یا عدم ابتلای ۱۲ نفر از اطرافیان او را نیز آغاز کردند. تست آنفلوانزای مرغی پدر این دختر نیز که علائمی از خود نشان می‌داد، مثبت شده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: وضعیت شیوع H ۵ N ۱ در جهان با توجه به گسترش انتشار ویروس در بین پرندگان در سراسر جهان و گزارش‌های فزاینده از موارد ابتلا در پستانداران از جمله انسان، نگران‌کننده شده است؛ بنابراین سازمان جهانی بهداشت خطر این ویروس را جدی می‌گیرد و از همه کشور‌ها می‌خواهد که هوشیاری بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

در این گزارش همچنین تاکید شده که تاکنون موردی از انتقال فرد به فردِ این ویروس گزارش نشده است.

احتمال آغاز یک اپیدمی دیگر

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد اپیدمی آنفلوانزای پرندگان اظهار کرد: این احتمال وجود دارد با توجه به تجربه‌های گذشته جهان پاندمی‌های جدیدی را تجربه کند، آنفلوانزای پرندگان نیز یکی از مواردی است که نسبت به این موضوع هشدار‌های لازم داده شده است.

وی افزود: اخیرا در یکی از موارد که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی بوده است این موضوع کشف است، حالا صحبت بر این است پرندگان وحشی و مهاجر می‌توانند بیماری و ویروس را به پرندگان اهلی منتقل کنند و باعث انتقال ویروس از پرندگان اهلی به انسان شوند.

فعلا جای نگرانی نیست؟

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: با توجه به کشف موارد جدید فقط سازمان بهداشت جهانی هشدار‌های لازم را داده است، اما فعلا جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار‌های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود مراکز درمانی و بهداشتی این موضوع را جدی گرفته و موارد ابتلا را بیشتر زیر نظر بگیرند، اما به طور کلی هنوز ما با پاندمی جدی رو به رو نیستیم، اما ممکن است با عدم توجه قرار دادن این موضوع مشکلات زیادی را شاهد باشیم.

آنفلوانزای فوق حاد طیور چیست؟

آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان به شمار می‌رود؛ ویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A است؛ در طیور فقط تیپ A می‌تواند ایجاد بیماری نماید.

این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند، پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند. خوک به عنوان میزبان واسط ویروس‌های آنفلوانزای طیور و پستانداران می‌باشد.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود، انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود، در نوع خفیف آنفلوانزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پر‌های پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود. این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

علائم بیماری چیست؟

مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند. سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوانزای مرغی در انسان محسوب می‌شود. در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی در راه است
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند