Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام بهمنی با اشاره به دلائل والایی آموزه های قرآن کریم گفت: آموزه های قرآن به دلیل جهان شمولی و غنای بیش از حد هم عزت آفرین بوده و هم مناسب با فطرت انسانی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سعید بهمنی» در کمیسیون تخصصی «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم که پیش از ظهر امروز(یکشنبه 31 شهریور) در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «قرآن خاستگاه عزت و مقاومت فرهنگی» پرداخت و اظهار داشت: ما در این مقاله تأکید داریم که  قرآن ملجأ و خاستگاه عزت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به دلایل عزت آفرینی قرآن بیان داشت: قرآن یک کتابی است که آموزه هایش جهان شمول است و محلی و منطقه ای و محدود به یک جغرافیای خاص نیست که همین جهان شمولی و گستره آموزه ها عزت آفرین است.

 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی های عزت آفرینی قرآن والایی آموزه ها است که خودش عناصری دارد اول این که میان انسان با والاترین مبدأ و منتها ارتباط برقرار می‌کند یعنی اجزاء و مختصاتی که هست سبب عزت می‌شود و راهبری به سوی هدف آفرینش انسان می‌کند که همانا عبودیت است.

 

حجت الاسلام بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه عبودیت و عزت تصریح کرد: حتی در بیانی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است: «در عزت یک بنده همین بس که به مقام عبودیت برسد»، بنابراین عبودیت و عزت در هم تنیده شده است؛ یکی دیگر از عناصری که سبب والایی آموزه های قرآن می‌شود هماهنگی با فطرت الهی است.

 

وی اضافه کرد: این کتاب مناسب فطرتی است که در وجود انسان نهاده شده است به عبارت دیگر خداوند متعال در قرآن کریم فرامین خود را مطابق با فطرت الهی ارائه کرده است همچنانکه در قرآن کریم می خوانیم: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا  لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» در حقیقت در این آیه به این مسأله اشاره شده است که وقتی روشن شد آفرینش و تدبیر در اختیار خداوند است و او هیچ گونه شریکى ندارد و کسانى که از وى روى گردانده اند در قیامت راه نجاتى ندارند، پس روى خود را به سوى این دین (تسلیم خدا بودن) بگردان و بى آن که به راست یا چپ گرایش یابى، تنها به آن چشم بدوز. بر این دین پایدار باش; دینى که فطرت خدادادیت تو را به آن گرایش مى دهد; همان فطرتى که خداوند همه انسان ها را بر آن آفریده است...»

 

وی با اشاره به هماهنگی تشریع با حسن و قبح ذاتی در قرآن کریم خاطرنشان ساخت: قرآن هادی گستره ملک تا ملکوت است در حالی که مکاتب دیگر مادی نهایتا از تولد تا مرگ را هدایت می‌کنند ولی قرآن کریم تا قیامت گستره هدایت دارد که همین مسأله موجب دلپذیری آموزه های آن می‌شود.

 

رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: عنصر دیگر عزت آفرینی قرآن غنای قرآن که وصف پایان ناپذیری و زیبایی دارد و همین مسأله موجب رغبت انسانیت به آن می‌شود.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: داده های قرآن هم حیطه شناختی را پوشش می دهد و هم عواطف را سامان می دهد و هم مناسکی را به او آموزش می دهد که به رفتار او شکل بدهد، بنابراین از مجموع مطالب ارائه شده این مسأله به دست می آید که قرآن کریم در اوج عزت و مقاومت فرهنگی قرار دارد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم همایش ملی مقاومت اسلامی آموزه های قرآن کریم آموزه های قرآن قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۲۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» با موضوع مدیریت از پنجره قرآن کریم حضور اساتید ارزشمند و برجسته حوزه و دانشگاه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

سرفصل‌های این دوره شامل؛ مدیریت خداوند بر نظام هستی؛ اساس تفکر توحیدی، ضرورت و اهمیت مدیریت از منظر قرآن کریم، ویژگی‌های مدیریت خدامحور، نقش و نحوه مدیریت در سیره الگوهای قرآنی، اصول و مبانی مدیریت اسلامی براساس آموزه‌های قرآن کریم، رابطه مدیریت و تربیت در قرآن کریم، مدیریت خانواده و جامعه با توجه به آیات قرآن، مدیریت نفس مدیریت بحران با دید خدامحوری و تحقق وعده‌های قطعی الهی، تفاوت مدیریت اسلامی و غربی، مدیریت؛ تخصص یا نیاز، الزامات مدیریت جهادی در بیان اسلام و قرآن و مدیریت افکار عمومی از نگاه قرآن کریم می‌باشند.

اساتید این دوره حجج اسلام محمد ابوالقاسم، رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت، روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدمهدی نبی‌زاده، رئیس دانشکده اصول دین واحد قم برگزار می‌گردد.

همچنین آقایان علیرضا کاوند، رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران، محمدعلی برزنونی، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، روح‌الله تولایی، معاون تعاملات و بین‌الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سیدمحسن خادمی، مدیرعامل مؤسسه ترجمان گام دوم، جلیل بیت‌مشعلی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، سیدعابد رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و حجج اسلام محمدمهدی کریمی‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی خمین، علی فدیعمی، استاد حوزه و فعال قرآنی و خانم بی‌بی حکیمه حسینی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد از اساتید دیگر این دوره هستند.

لازم به‌ذکر است این دوره، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ طی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۲۰ تا ۲۲:۳۰ به مدت ۱۰ شب به صورت آنلاین برگزار شده و پس از پایان دوره گواهی معتبر، اعطا خواهد شد.

افراد علاقه‌مند تا ۷ اردیبهشت فرصت دارند در این دوره ثبت‌نام کنند. ضمناً برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به شماره ۰۹۱۴۷۵۷۰۲۸۸ پیام ارسال کنند.

کد خبر 6084011 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • پیشتازی یزدی‌ها در تربیت حافظ قرآن کریم
  • وحشت صهیون از قرآن
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود
  • مسابقه حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم ویژه سوادآموزان
  • تغییر کتب درسی در عربستان و امارات برای جلب رضایت صهیونیست‌ها
  • برپایی محفل انس با قرآن کریم درسنندج به شکرانه «وعده صادق»
  • کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند
  • جلوه‌هایی از آیات و آموزه‌های قرآن در آثار سعدی / مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت