Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@22:52:57 GMT

نقشه سویل چیست و چرا ترکیه با آن شدیدا مخالف است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۲۳۴۹

نقشه سویل چیست و چرا ترکیه با آن شدیدا مخالف است؟

ساعت 24 -مقام‌های ترکیه غالبا از "نقشه سویل" به عنوان عامل اصلی اختلاف آتن و آنکارا در مدیترانه شرقی نام می‌برند و استدلالشان این است که این نقشه ترکیه را در داخل مرزهایش "زندانی می‌کند."

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز ۱۴ سپتامبر در مصاحبه با کانال خبری NTV گفت "مادام که یونان نقشه سویل را رها نکرده" تنش وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه‌ای که به نقشه سویل شهرت دارد، مرزهای دریایی را نشان می‌دهد که خوآن لوییز سوآرز دِ ویورو، یک استاد جغرافیای انسانی در اوایل دهه ۲۰۰۰ در دانشگاه سویل ترسیم کرده بود.خبرگزاری دولتی آناتولی، ۱۵ سپتامبر اعلام کرد که طبق ادعای این نقشه، منطقه انحصاریِ اقتصادی قبرس در سال ۲۰۰۴ به عنوان مرز رسمی اتحادیه اروپا محسوب شد.به گفته خبرگزاری آناتولی، این مرز نشان می‌دهد که فلات قاره یونان از جزیره کوچک کستلوریزو، واقع در دو کیلومتری ساحل خاک اصلی ترکیه شروع می‌شود و تا وسط مدیترانه شرقی ادامه می‌یابد.این خبرگزاری اضافه می‌کند که نقشه مورد بحث به ترکیه اجازه نمی‌دهد که جز از طریق آنتالیا در جنوب، به شرق دریای مدیترانه دسترسی داشته باشد.

جم گوردنیز، دریادار سابق و طراح دکترین سختگیرانه امنیت دریایی ترکیه موسوم به میهن آبی گفته است اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴، قبل از پیوستن اعضای جدید از جمله قبرس و در حالی که اختلاف بین یونان و ترکیه حل نشده بود، دستور تهیه این نقشه را داده بود.دریادار گوردنیز، می‌گوید بخش فنی کمیسیون اروپا از سوآرز دِ ویورو خواسته بود به ترسیم نقشه کمک کند و او هم از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرده بود نقشه حوزه صلاحیت دریایی خودشان را در اختیارش قرار دهند.دریادار گوردنیز معتقد است این موضوع سبب شد یونان و قبرس (جمهوری قبرس) نقشه‌های خودشان که در آن حداکثر حوزه صلاحیت دریایی برای خود آنها و تقریبا هیچ بخشی برای ترکیه در نظر گرفته نشده بود، را ارسال کنند.

آیا این یک نقشه رسمی اتحادیه اروپاست؟

سدات ارگین، روزنامه‌نگار پُرتجریه ترکیه در تاریخ ۲۱ اوت در نشریه حُرّیت که طرفدار دولت است تاکید کرد این نقشه "یک سند رسمی اتحادیه اروپا نیست".در اظهارات مشابهی یک مقام اتحادیه اروپا هم در ۴ سپتامبر به بخش ترکیه در یورونیوز، گفت نقشه سویل "هیچ ارزش قانونی یا سیاسی ندارد". سینان الگن، دیپلمات سابق و مدیر اندیشکده EDAM هم در تاریخ ۲۰ اوت نوشت که اتحادیه اروپا اختیار تصمیم در باره مرزهای دریایی را ندارد."مشارکت در حوزه مرزهای دریایی هنوز تحت حاکمیت کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) است...، نه اتحادیه اروپا بلکه کشورهای عضو مسئول تصمیم در باره حوزه مرزهای دریایی هستند.

"بنابراین درست نیست که ادعا شود اتحادیه اروپا یک نقشه در شرق مدیترانه دارد که در باره حوزه صلاحیت قضایی دریایی و آنچه از نظر قانونی با آن مرتبط است، تصمیم می‌گیرد.سینان الگن، همچنین یادآور می‌شود که سوآرز دِ ویورو، اذعان کرده که "خط میانی فرضی" بین یونان و ترکیه در دریای اژه و مدیترانه "آنقدر به ساحل ترکیه نزدیک است که قسمت بیشتر مالکیت آب‌های دریا را در اختیار کشور همسایه می‌گذارد.او اضافه می‌کند که با این نقشه "بخشی از آب‌ها که در صلاحیت قانونی ترکیه قرار می‌گیرد بی نهایت کوچک است" و به عقیده او در آینده "موجب مشکلات اقتصادی و ژئوپولیتیکی خواهد شد."

چرا مقامات ترکیه این موضوع را مهم قلمداد می‌کنند؟

با وجود این که نقشه سویل فاقد خصوصیات قانونی است، مقامات و مراجع ترکیه به کرات به نقشه سویل اشاره کرده‌اند تا بی عدالتی که آنکارا با آن می‌جنگد را نشان دهند.نعمان کورتولموس، معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در سال ۲۰۱۹ گفت: "این نقشه بر اساس خواسته یونان تهیه شده است."او افزود که این نقشه، راه ترکیه در دریای اژه را مسدود می‌کند و طراحان آن می‌خواهند ترکیه را در داخل محدوده ای به وسعت ۴۱ هزار کیلومتر مربع زندانی کنند.فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه نیز در تاریخ ۲۹ اوت به خبرگزاری آناتولی گفت هدف از نقشه سویل محدود کردن ترکیه در داخل خاکش است."ما نه تنها کسانی را که این نقشه را در سر می‌پرورانند خُرد می‌کنیم، بلکه خود این نقشه را هم پاره می‌کنیم".عبدالله آگار، یک کارشناس امنیتی که به طور منظم در کانال‌های خبری تلویزیون ترکیه به عنوان کارشناس حاضر می‌شود، در توییتر نوشت آنکارا "نقشه سویل را که در آن در دریای مدیترانه سهمی به ترکیه داده نمی‌شود پاره کرده و در زباله‌دان می‌اندازد."او ادعاهای مطرح شده در این نقشه را با معاهده سور، در سال ۱۹۲۰ مقایسه کرد که در آن قدرت‌های اروپایی خاک باقیمانده از امپراتوری عثمانی را جدا کرده بودند.جنگ استقلال ترکیه سبب شد که معاهده سور بلااثر شده و به پیمان لوزان منتهی شود که به موجب آن مرزهای جمهوری ترکیه مدرن، تا حد زیادی تعیین شد. با این وجود، در مذاکرات آینده بین ترکیه و یونان، برای رسیدن به هر گونه توافقی احتمالا هر دو طرف باید از ادعاهای زیاده طلبانه خود هم در ارتباط با نقشه سویل و هم موافقتنامه دریایی ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی، دست بردارند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: مرزهای دریایی اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۲۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا درباره تیک‌تاک لایت

 به گزارش وبگاه خبری Reuters، کمیسیون اروپا اعلام کرد که به پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک ۲۴ ساعت فرصت داد تا ارزیابی مخاطرات برنامه جدید خود، تیک‌تاک لایت را ارائه دهد. این پلتفرم به تازگی در فرانسه و اسپانیا راه‌اندازی شده است. این نهاد نگران تأثیر بالقوه برنامه جدید بر سلامت روان کودکان و سایر کاربران است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اقدام تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اروپا، در این حوزه بر اساس قوانین فنی اتحادیه موسوم به قانون خدمات دیجیتال (DSA) صورت می‌گیرد. این قانون شرکت‌ها را ملزم می‌کند که برای مقابله با محتوای غیرقانونی و مضر در پلتفرم‌های خود اقدامات بیشتری انجام دهند و در صورت عدم پایبندی به این وظیفه خود، آنها را تا سقف ۶ درصد از گردش مالی سالانه جهانی جریمه می‌کند.

بر همین مبنا و طبق اعلام کمیسیون اروپا، تیک‌تاک باید پیش از راه‌اندازی برنامه جدید در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا مخاطرات آن را به صورت دقیق ارزیابی می‌کرد. برتون با انتشار پستی در ایکس از ارسال درخواست برای دریافت اطلاعات در مورد تیک‌تاک لایت خبر داد و ادعا کرد که از هیچ کوششی برای محافظت از کودکان زیر سن قانونی در پلتفرم‌ها دریغ نخواهد کرد.

تیک‌تاک لایت که برای کاربران بالای ۱۸ سال طراحی شده است، بخشی برای اعطای پاداش دارد که به کاربران اجازه می‌دهد در ازای انجام کار‌های خاصی در پلتفرم مانند تماشای ویدیوها، لایک کردن محتوا، دنبال کردن صفحات یا دعوت از دوستان برای پیوستن، امتیاز کسب کنند. این امتیازات در نهایت می‌توانند به کوپن‌های خرید از آمازون یا کارت‌های هدیه تبدیل می‌شوند.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • آغاز تحقیقات اتحادیه اروپا درباره تیک‌تاک لایت
  • قیمت لیر ترکیه امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • لیگ کنفرانس اروپا؛ امروز: کار دشوار آستون ویلادر فرانسه
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • ◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی
  • جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم