Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@08:35:24 GMT

آتش‌سوزی مراتع سمیرم و فریدونشهر مهار شد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۵۳۴۰

آتش‌سوزی مراتع سمیرم و فریدونشهر مهار شد

به گزارش «تابناک»، منصور شیشه‌فروش شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وقوع حریق در حدود ۱۵ هکتار از مراتع کیفته شهیدحسینی سمیرم که از ساعت ١٣ بعد از ظهر امروز رُخ داد با تلاش چهار ساعته عوامل امدادی مهار شد.

وی ادامه داد: همچنین حریق در سه هزار متر از مراتع سیبک فریدونشهر از ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه بوقوع پیوست که آن هم پس از یک ساعت تلاش عوامل محلی و امدادی خاموش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیشه‌فروش با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۹ فقره حریق در ۱۵۷ هکتار از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی استان رُخ داده است، گفت: بیشتر این آتش سوزی‌ها در شهرستان سمیرم اتفاق افتاد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، استقرار ۲ پایگاه امداد مشخص در شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر را خواستار شد و از مردم خواست تا با مشاهده آتش در مراتع و عرصه‌های زیست محیطی، آن را در اسرع وقت به شماره‌های ۱۱۲ هلال احمر یا ۱۵۰۴ فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب و شهرستان فریدونشهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارند.

به گزارش ایرنا، حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی مرتعی استان مُستعد آتش‌سوزی است که بیشتر آن در شهرستان‌های غربی و جنوبی قرار دارد به همین دلیل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست کرد تا ۲ پایگاه دائمی اطفای حریق در این مناطق ایجاد کند.

۹۵ درصد از عوامل آتش‌سوزی‌ها در مراتع، انسانی و ناشی از غفلت گردشگران، ساکنان و دامداران است.

سال گذشته ۲ فقره آتش سوزی در ۲.۵ هکتار از جنگل‌های فریدونشهر، حدود ۶۰ آتش‌سوزی در ۲۴۰ هکتار از مراتع و ۱۱ آتش‌سوزی در ۱۸۱ هکتار از عرصه‌های زیست محیطی استان اتفاق افتاد.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های طبیعی و ملی تشکیل می‌دهد و از این میزان حدود یکصد هزار هکتار جنگل، ۶ میلیون هکتار مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قرارداد الجزایر سم رایسین قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه حیران هفته دفاع مقدس اصفهان سمیرم مراتع آتش سوزی مهار آتش قرارداد الجزایر سم رایسین قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه حیران هفته دفاع مقدس میلیون هکتار آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل امورعشایری استان در جلسه شورای عشایری شهرستان فریدونشهر گفت: هر ساله در فصل کوچ، بیش از چهارهزارخانوارعشایری با بیش از ۲۳۰ هزار راس دام از مناطق قشلاقی به شهرستان فریدونشهر کوچ می‌کنند.


مختار اسفندیاری افزود: به منظور کمک به معیشت عشایر ۴۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه گاوخفت و گوکان با احداث سد گاوخفت تبدیل به اراضی آبی شده و آماده کشت محصولات کشاورزی از سوی عشایر است.


وی با بیان اینکه جمعیت عشایری استان اصفهان ۲ دهم درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: عشایربا تولید سالیانه ۲۴۰ تن گوشت قرمز، بیش از ۳۰ درصد گوشت قرمزاستان را تامین می‌کنند.


مدیرکل امور عشایری استان شاخص توسعه زیرساخت‌های حوزه عشایری را حدود ۷۰ درصد بیان کرد و افزود: شاخص توسعه عشایر قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ درصد بود.


فرماندار شهرستان فریدونشهر هم با اشاره به توزیع سالیانه بیش از ۷ هزار سیلندر گاز بین خانوار‌های عشایری این شهرستان گفت: به منظور تردد آسان عشایر هر ساله بیش از ۳۵۰ کیلومتر از ایل راه‌ها و جاده‌های عشایری شهرستان فریدونشهر مناسب سازی و تیغ زنی می‌شود.


محمد جواد صفا افزود: عشایر شهرستان فریدونشهر ۵۰ درصد تولیدات دامی شامل گوشت وپروتئین؛ شیر ولبنیات؛ پشم و صنایع دستی تولید می‌کنند.


عشایر شهرستان فریدونشهر در ۳۵ سامانه عرفی در چهار دهستان پیشکوه و پشتکوه موگویی، چشمه لنگان و قلعه سرخ در ۱۸۰ هزارهکتاراز مراتع و اراضی ملی مستقر می‌شوند..

دیگر خبرها

  • حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم
  • انبار داروی بیمارستان امام حسین دچار حریق شد
  • مهار حریق گسترده در دامداری سمنان
  • پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان
  • آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در شهرستان مشهد مقدس
  • مهار آتش‌سوزی مهیب یک مجتمع مسکونی در کرمان
  • مهار اتش سوزی سردخانه نگهداری خرما در بم
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان