Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد ایالات متحده امروز دوشنبه ده‌ها فرد و نهاد ایرانی را تحریم خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی یکشنبه  اعلام کرد ایالات متحده در روز دوشنبه ده ها فرد و نهاد ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای  برنامه موشکی و تسلیحات متعارف را تحت تحریم قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده مدعی شده ممکن است ایران به اندازه کافی مواد شکافت پذیر برای ساختن یک سلاح هسته ای تا پایان سال 2020 داشته باشد. وی همچنین مدعی همکاری موشکی ایران و کره شمالی شده اما به نوشته رویترز این مقام آمریکایی هیچ مدرکی برای اثبات دو ادعای خود ارائه نکرده است.   مقام آمریکایی فوق در  ادامه گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی صادر خواهد کرد که به ایالات متحده اجازه خواهد داد به وسیله تحریم های ثانویه کسانی که با ایران داد و ستد سلاح های متعارف انجام دهند، مجازات کند؛ این مجازات ممکن است محرومیت از دسترسی به بازارهای آمریکا باشد.   این خبر در حالی منتشر می شود که آمریکا طی یک ماه گذشته متحمل سه شکست دیپلماتیک در خصوص بازگرداندن تحریم های ایران شده و حتی متحدان نزدیک آن هم در مقابل زورگویی ایالات متحده برای راه اندازی مجدد تحریم های سازمان ملل مخالفت کرده اند.   انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

فرارو- دیوید ایگناتیوس؛ ستون نویس واشنگتن پست، دولت بایدن از هر ابزار دیپلماتیک و نظامی ای برای مهار تشدید درگیری و تبدیل آن به یک فاجعه در سطح منطقه جلوگیری کند.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست، اسم وضعیت فعلی را "تفنگ های آوریل" بگذارید. اگرجه این وضعیت به سختی مشابه آتش سوزی ایجاد شده در نظم جهانی در جریان جنگ جهانی اول است اما لحظه ای است که  به طرز وحشتناکی پویایی تابستان 1914 را تداعی می کند زمانی که جنگی که هر قدرتی در پی اجتناب از آن بود ناگهان به گونه ای اجتناب ناپذیر ظاهر شد با عواقبی که هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند. مقام های امریکایی امیدوارند که هرگونه تبادل آتشی میان ایران و اسرائیل کوتاه و محدود باشد و دیگر قدرت ها وارد آن منازعه نشوند. با این وجود، آنان نمی دانند چه چیزی در پیش است.

ایالات متحده در دو مسیر حرکت می کند تا این بحران را از آن چه می تواند یک چرخه ویرانگر تشدید تنش باشد، دور کند. تیم بایدن در هفته جاری با ارسال پیام هایی که از طریق سفارت سوئیس در تهران به مقام های ایرانی انتقال داده شد به تهران هشدار داد. مقام های امریکایی هم چنین از دیپلمات‌های چین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عراق خواستند که همان پیام را به رهبران ایران منتقل کنند.

ایران از طریق سفارت سوئیس پاسخ داده که خواستار درگیری با امریکا نیست. تهران همین پیام را از طریق چین و کشورهای دیگر ارسال کرده است. یک منبع آگاه می گوید ایران باید پاسخ دهد اما این پاسخ مهار شده و به منظور بازدارندگی خواهد بود. با این وجود، مقام های امریکایی نگران هستند که این اطمینان خاطر دادن قابل اعتماد نباشد و هنگامی که درگیری مستقیم آغاز شود به سوی وضعیتی غیر قابل پیش بینی و خطرناک سوق پیدا کند.

یکی از مقام های اسرائیلی به من گفت: "دعا کنیم که اوضاع آرام باقی بماند". اسرائیل تحت تهدید دائمی حمله موشکی زندگی می کند بنابراین این یک تهدید منحصر به فرد برای اسرائیلی ها نیست. اسرائیل و ایران سال هاست که در جنگی پنهان با یکدیگر درگیر بوده اند. با این وجود، برای اسرائیلی ها این یک لحظه شوم است. دولت بایدن پس از حمله دمشق تصور می ‌کرد که نوعی انتقام‌ جویی از سوی ایران اجتناب ‌ناپذیر است اما امیدوار بود که تهران واکنش خود را محدود کند.

واقعیت آن است که ایران در سنجش میزان انتقامی که باید بگیرد با مشکل مواجه است اگر کم کاری کند وجهه خود را از دست می دهد و اگر بیش از حد واکنش نشان دهد ممکن است به بهای بقای نظام سیاسی تمام شود. سنتکام تمرین‌های منظمی را با نیروهای دفاعی اسرائیل برگزار می ‌کند تا نشان دهد که چگونه قدرت نظامی ایالات متحده می ‌تواند در صورت بروز یک درگیری منطقه ‌ای از اسرائیل حمایت کند.

تماس دیپلماتیک ایالات متحده با ایران برای مهار جنگ در غزه شامل دیدارهای رو در رو نیز بوده است. در ماه ژانویه برت مک گورک رئیس خاورمیانه شورای امنیت ملی امریکا در عمان با علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار داشت. برگزاری این نشست از سوی عمان پیشنهاد شده بود که اغلب به عنوان میانجی بین دو کشور عمل کرده است.

مک گورک در آن جلسه به همتای ایرانی خود هشدار داد که اگر انصارالله  مورد حمایت ایران در یمن به حملات خود علیه کشتیرانی در دریای سرخ ادامه دهند نیروی دریایی ایالات متحده تلافی خواهد کرد. یک حمله دیگر از سوی انصارالله شب پس از آن دیدار انجام شد و ایالات متحده با یک عملیات نظامی که تقریبا با حملات روزانه سنتکام ادامه دارد هشدار خود را اعلام کرد.

دولت بایدن بر این باور است که با حمله به نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه که نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده بودند بازدارندگی را احیا کرده است. مقام های امریکایی می گویند حملات نیابتی های ایران علیه اهداف آمریکایی پس از حمله موشکی فوریه به بغداد که منجر به جانباختن یکی از فرماندهان کتائب حزب الله شد که حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی برنامه ریزی کرده بود متوقف شده است. مقام های دولتی امریکا به نصیحت کردن طرفین درگیر در جنگ غزه و سایر خشونت های منطقه ای ادامه می دهند.

کاخ سفید در مورد بحران اخیر نیز امیدوار است که به محض این که ایران از موضع خود عقب نشینی نماید موج خشونت فروکش کند اما در روز جمعه به نظر می‌رسید که هیچ‌کس به این پیام توجه نکرده و به نظر می‌رسد دور جدید خطرناکی آغاز شده است.

 

دیگر خبرها

  • ان‌بی‌سی؛ اسرائیل احتمالاً به داخل خاک ایران حمله نمی‌کند
  • جورج فریدمن، استراتژیست آمریکایی مطرح کرد: پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و استراتژی ایالات متحده
  • آمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد
  • آمریکا متحد چینی اینتل و انویدیا را تحریم کرد
  • نیویورک‌تایمز خواستار مشروط شدن کمک نظامی به رژیم صهیونیستی شد
  • آیا آمریکا و عراق می توانند از روابط نظامی فراتر بروند؟ / جو بایدن باید واقعیت رابطه بغداد و تهران را بپذیرد
  • خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد
  • آمریکا مدعی رهگیری چند پهپاد ایرانی شد
  • گفتگوی مشاور امنیت ملی آمریکا با همتای اسرائیلی
  • هراس مقامات تل آویو از پاسخ تهران و گفتگوی تلفنی وزرای جنگ آمریکا و اسرائیل