Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@17:03:21 GMT

۱۲ نقش راهبردی رهبر انقلاب در جنگ تحمیلی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۵۶۹۹

۱۲ نقش راهبردی رهبر انقلاب در جنگ تحمیلی

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰، آغاز جنگ ۸ سال دفاع مقدس بود؛ جنگ ایران و عراق طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام به شمار می‌رود؛ این جنگ نزدیک به هشت سال طول کشید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب یکی از آن افرادی بود که با رسیدن خبر تهاجم دشمن به شهر‌های جنوبی و غرب کشور، به سوی جنوب شتافتند و ضمن بررسی اوضاع، با عشق شوق جهاد، با لباس رزم و سلاح در دست به همراه رزمندگان در رزم و شناسایی شبانه از همان روز‌های ابتدایی دفاع شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معظم رهبری، ماجرای اجازه‌ی امام به ایشان را این گونه نقل می‌کنند:

«با دغدغه‌ای کامل خدمت امام رفتم. همیشه امام به ما می‌گفتند که خودتان را حفظ کنید و از خودتان مراقبت کنید. من به امام گفتم خواهش می‌کنم اجازه بدهید من به اهواز یا دزفول بروم. شاید کاری بتوانم بکنم. بلافاصله گفتند که شما بروید. من به قدری خوشحال شدم که گویی بال در آوردم. مرحوم چمران هم آنجا نشسته بود. گفت: پس به من هم اجازه بدهید تا به جبهه بروم. ایشان گفتند: شما هم بروید... عصر همان روز به همراه شهید چمران با هواپیما به اهواز رفتیم».

درباره نقش و تاثیر رهبر معظم انقلاب در دفاع مقدس نکات و محور‌های مهمی در خاطرات رزمندگان، مسئولان و اسناد دفاع مقدس وجود دارد، از جمله اثرگذاری و بهبود روحیه رزمندگان، جلب حمایت مردم در کمک به جبهه‌ها و ایجاد روحیه و انگیزه در بین مردم، برخورد مقتدرانه ایشان با تخلفات و کارشکنی‌های افراد امثال بنی‌صدر، برنامه‌ریزی و تلاش برای شکست حصر آبادان و آزادسازی سوسنگرد، ارائه گزارش‌های به موقع به امام راحل تنها بخشی از گفتنی‌هاست.

۱۲ نقش راهبردی رهبر انقلاب در ۸ سال دفاع مقدس

درباره حضور و نقش راهبردی تعیین‌کننده ایشان در مسند نمایندگی امام (ره) و سپس ریاست شورای عالی دفاع در دفاع مقدس و در هنگام ریاست‌جمهوری به چند محور می‌توان اشاره کرد:

۱- حضور بسیجی‌وار در روز‌های حساس دفاع به عنوان چشم باز حضرت امام و معنویت و پشت‌گرمی رزمندگان

۲- فراخوان و سازماندهی هسته‌های اولیه نیرو‌های مردمی و بسیجیان حاضر در جبهه‌ها

۳- هدایت جنگ‌های نامنظم و چریکی در اوایل جنگ تحمیلی

۴- سرپرستی و هماهنگ کردن نیرو‌های ارتش، سپاه و بسیج در عملیات مقاومت و مقابله با دشمن

۵- نقش‌آفرینی در عملیات‌های بزرگ با نظارت عالی و انسجام بخشی به فرماندهان ارتش و سپاه

۶- حضور فعال در طراحی و فرماندهی عملیات‌ها

۷- تلاش پیوسته در رفع مشکلات رزمی و پشتیبانی جبهه‌ها در سراسر کشور در ارتباط با ائمه جمعه، استانداران و مسئولان

۸- مقابله با سیاست‌های خائنانه بنی‌صدر در اداره جنگ و رویارویی با اندیشه لیبرالی آمریکایی حاکم بر نحوه مصاف با دشمن که گاه بوی خیانت و جرم از آن استشمام می‌شد.

۹- بازدید و سرکشی از جبهه‌های جنوب و غرب کشور و ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با رزمندگان خطوط مقدم و مردم مقاوم و شجاع

۱۰- تبیین ابعاد سیاسی جنگ تحمیلی و انتقال پیام حماسه دفاع مقدس ملت ایران از طریق سخنرانی در مجامع بین‌المللی و مصاحبه با رسانه‌های جهانی و خنثی کردن عملیات روانی دشمن

۱۱- تقویت نقش مردم در جنگ و دفاع مقدس از طریق ایراد خطبه و حضور در تجمع رزمندگان و حضور موثر در جبهه‌ها و تبلیغ جهاد و معنویت و ابلاغ سلام حضرت امام (ره) به رزمندگان به عنوان بهترین هدیه جان‌بخش

۱۲- حمایت و پشتیبانی از گروه‌های معارضین مسلمان عراقی برای سازماندهی و تحرک و تشدید عملیات علیه رژیم بعثی صدام و ظرفیت‌سازی برای آینده جامعه اسلامی عراق.

مطالعه و بررسی روند دفاع مقدس بیانگر نقش مهم و محوری رهبر معظم انقلاب است، به گونه‌ای که حضور ایشان در آن ایام در منطقه از الطاف خاصه الهی به مردم ایران محسوب می‌شد.

رهبر اتقلاب درباره‌ی اولین حضور خود در جبهه چنین می‌فرماید:

«در اوایل جنگ، چون احساس کردم که نیرو‌های نظامی ما بسیار کم و ضعیف هستند، برای این که بتوانیم همان‌هایی را که هستند روحیه بدهیم و افراد دیگری از مردم را دعوت کنیم که به آن‌ها کمک کنند، من از امام اجازه گرفتم و به جبهه رفتم. حدود یک هفته‌ای از جنگ می‌گذشت که من به اهواز رفتم، چون دشمن نزدیک اهواز بود، من سال ۵۹ را تا آخر و یکی دوماه از سال شصت را در جبهه بودم، در منطقه اهواز و دزفول و حول و حوش میدان جنگ و مختصری هم در غرب بودم».

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رهبر انقلاب دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس جبهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار نوروزی با استاندار قم که همزمان با ایام میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) بود، با اشاره به حوادث و رویدادهای سال گذشته، گفت: سال گذشته هم خاطرات شیرین و هم خاطرات تلخی داشت، اما هر جا که نیاز به حضور مردم بود، شاید حضور چشمگیر مردم بودیم. هم در عرصه‌های ملی و هم در عرصه‌های مذهبی.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن یادآوری شعار سال جدید اظهار کرد: امسال نیز مانند چند سال گذشته، مقام معظم رهبری بر مسئله تولید تأکید کردند؛ منتها با یک واژه دیگری به این معنا که اگر چه در سال گذشته رشد تولید مطرح بود؛ اما نیاز به یک جهش بواسطه حضور مردم در این عرصه، وجود دارد.

امام جمعه قم ادامه داد: امسال پیداست که انتظار رهبر معظم انقلاب از مسئولین این است که راه را برای حضور گسترده مردم در عرصه تولید باز کنند تا مردم در این عرصه ایفای نقش جدی داشته باشند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: انقلاب اسلامی با حضور مردم شکل گرفت و از ابتدا مبنای انقلاب ما حضور مردم بود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که تفاوتی میان مردم و مسئولین وجود نداشته باشد مگر در شرح وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارند.

اگر مردم نقش آفرین باشند، امید در جامعه افزایش می یابد

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو گفت: اگر مردم را در مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دخالت دادیم، خروجی آن افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود؛ چرا که اگر مردم در عرصه‌های مختلف نقش آفرین باشند، امید در جامعه افزایش خواهد یافت و در نتیجه حضور در عرصه انتخابات نیز افزایش می‌یابد.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، خاطر نشان کرد: حوادثی که در غزه اتفاق افتاده، در نوع خودش کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه است. این میزان جنایت فاجعه‌ای است که افرادی انسان نما مرتکب آن می‌شوند و نهادهای بین المللی بعد از گذشت حدود شش ماه تنها قطعنامه‌ای را صادر می‌کنند که البته امیدواریم به نتیجه برسد و منجر به یک آتش بس پایدار گردد.

وی افزود: در هیچ فرهنگی بیمارستان تبدیل به زمین جنگ نمی‌شود و بیماران مورد تهدید واقع نمی‌شوند. من از کشورهای عربی و اسلامی تأسف می‌خورم که در این شرایطی که غزه شش ماه مورد یورش دشمن بوده است، دولت‌هایی که منافقانه دم از اسلام می زنند، تأمین کننده سوخت و انرژی رژیم صهیونیستی بودند. آیا مسلمانی تنها در کلام است؟! اینها روزی رسوا خواهند شد و مردم ساکت نخواهند نشست.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم و امیدواریم منجر به یک بیداری در امت اسلامی شود.

ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است

وی اظهار داشت: ایستادگی و مقاومتی که امروز حماس و ملت فلسطین دارند، به برکت جبهه مقاومت است که مرکزیت آن امروز ایران اسلامی است و اگر این مرکزیت وجود نداشت، قطعاً پایداری و استقامت آن‌ها تا این زمان ادامه پیدا نمی‌کرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) به تبیین روایتی از این امام گرانقدر پرداخت و ابراز داشت: امام مجتبی (علیه السلام) می‌فرمایند «مَنِ اتَّکَلَ عَلی حُسنِ الاِختیارِ مِنَ اللّه لَم یَتَمَنَّ أنَّهُ فی غَیرِ الحالِ الَّتِی اخْتارَهَا اللّه لَه.» یعنی اگر کسی کار خود را به خدا واگذار کند و به خواست خدا رضایت دهد، آرزو نمی‌کند که در حالتی جز آنچه خدا برایش اختیار کرده است، باشد.

وی ادامه داد: خداوند آفریننده جهان هستی است و اگر برای بنده‌ی خود چیزی را انتخاب کند، قطعاً بهتر از آن چیزی است که شخص برای خود انتخاب می‌کند. آنچه که ما تصور می‌کنیم که خوب است، ممکن است با رضایت خداوند همخوانی نداشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدواریم امسال سالی همراه با آسایش برای ملت ما رقم بخورد و در بعد اقتصادی، جهش مد نظر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و حضور مردم در عرصه‌های مختلف رقم بخورد و شهر قم نیز به عنوان یک شهر الگو در تمامی زمینه‌ها خود را نشان دهد.

استان قم صدر نشین نرخ رشد مشارکت در انتخابات

در ابتدای این دیدار، دکتر سیدمحمد آقامیری، استاندار قم، گزارش مختصری از اقدامات و رویدادهای شهر مقدس قم در سال گذشته ارائه کرد.

وی با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات سال گذشته گفت: استان قم از لحاظ نرخ رشد مشارکت در انتخابات، با ۶.۶۳ درصد در جایگاه اول کشور ایستاد. در میزان مشارکت نیز هفتمین استان کشور بود و مردم قم حدود ۹ درصد بیشتر از متوسط کشوری در انتخابات مشارکت کردند.

استاندار قم ملاقات‌های مردمی مسئولین در کل استان را از مهم‌ترین برنامه‌های استانداری در سال آینده عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با همت و تلاش مضاعف بتوانیم گره از مشکلات مردم باز کنیم.

کد خبر 6063717

دیگر خبرها

  • شعارهای سال به گفتمان تبدیل شود
  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • هدیه نوروزی امام رضا (ع) برای رزمندگان
  • دیدار با جانبازان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در تکاب
  • ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است
  • آیا همه رزمنده‌ها روزه می‌گرفتند؟
  • «اروند» دریایی که حال و هوایش فرق می‌کند
  • تحویل سرخ سال ۶۷ روی جاده ام‌القصر/ مصداق «احسن الاحال» را در سیمای رزمندگان می‌دیدیم
  • برپایی سفره کریمانه در مسجد جامع موزه انقلاب و دفاع مقدس
  • از شعرخوانی امام حسنی علی انسانی تا حضور آقازاده‌ها در دیدار شاعران با رهبری