Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@07:44:49 GMT

‌اصلاح‌طلبان در انتظار پیروزی بایدن

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۵۹۳۳

‌اصلاح‌طلبان در انتظار پیروزی بایدن

فاجعه روند صید در آب های جنوبی و فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۳۱ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آقایان! صیادان محلی نابود شدند» به بررسی فاجعه روند صید در آب‌های جنوبی پرداخت و نوشت: انتشار دو فیلم از صید ماهی ترال در فضای مجازی باعث واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی شده و آنها با هشتگ «جلوی صید ترال ماهی را بگیرید» نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

در فیلم نخست تور بزرگ یکی از کشتی‌های چینی، میلیون‌ها ماهی را صید کرده و در فیلم دوم یک فرد ماهیگیر اهل چابهار می‌گوید که به دلیل فعالیت‌های کشتی‌های ماهیگیری چینی در آب‌های دریای عمان نمی‌تواند به دریا برود و به دلیل بیکاری دچار اعتیاد شده است، چون صید ترال برای ایرانی‌ها ممنوع است و کشتی‌های بزرگ چینی چیزی برای صید آنها باقی نگذاشته است.

این در حالی است که صید به روش ترال توسط شناورهای چینی در سال‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشته است و کشتی‌های چینی با تورهای ماهیگیری بسیار بزرگ هست و نیست منابع ماهی دریا را جارو می‌کنند. البته این موضوع دو جنبه مهم دارد، اول اینکه به باور کارشناسان صید ترال «میان‌زی» و «کف‌زی» هر دو به اکوسیستم‌های دریایی آسیب وارد می‌کند و با توجه به شرایط مدیریت و نظارت کنونی باید به‌طور کلی برچیده شود و در جنبه دوم موضوع شغل هزاران صیاد در استان سیستان و بلوچستان به‌نوعی نابود شده و بسیاری از آنها به اعتیاد روی آورده‌اند.

در این بین برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که ماهیگیران ایرانی مجبور هستند ده هزار دلار به دزدان سومالی رشوه پرداخت کنند تا اجازه یابند در سواحل آفریقا ماهیگیری کنند. روز دهم تیرماه امسال بود که دولت سومالی و دیده‌بان بین‌المللی ماهی‌گیری از حضور ده‌ها کشتی ایرانی برای ماهی‌گیری غیرقانونی در سواحل سومالی خبر دادند. در این بین خلیل‌الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، گفته است: «از آنجا که کشتی‌های چینی ماهی‌یاب دارند، شبانه گله‌های ماهی را شناسایی کرده و آنها را شکار می‌کنند» به گفته او، ارزش محموله‌ای که در یک شب شکار می‌شود، گاه به اندازه قیمت خود کشتی‌ها است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکنوازی بی‌صدای تحریم» به بررسی فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران پرداخت و نوشت: آمریکا مدعی شد تحریم‌ها بازگشته است ادعایی که از سوی جامعه جهانی تأیید نشد و تروئیکای اروپا، روسیه و چین اعلام کردند که تحریم‌های گذشته علیه ایران فعال نشده است ضمن اینکه ما به توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبندیم. ظاهراً وعده پیروزی رئیس جمهوری در روز یکشنبه محقق شد.

هفت سال پیش، وضعیت ایران طوری بود که همه جهان علیه کشورمان یک صدا شده بودند و ظالمانه ترین قطعنامه‌های سازمان ملل درباره ایران را امضا کرده بودند، اما تیم دیپلماسی ایران امروز اوضاع را برعکس کرد. حالا جهان علیه آمریکا یک صدا شده است و کسی حاضر نیست آن کاغذ پاره‌ها را بار دیگر علیه ایران اجرایی کند.
بامداد امروز ساعت ۴ صبح به وقت ایران، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‫ای مدعی شده است که تحریم‌های بین‫المللی بازگشته است و اما ایران در پاسخ گفته است که این ادعا باطل است. نه تنها تخت روانچی سفیر کشورمان در سازمان ملل بلکه سفرای کشورهای روسیه، فرانسه و حتی دبیرکل سازمان ملل و دیگر کشورها ادعای آمریکا را تائید نکردند.
روز گذشته رویترز نامه تروئیکای اروپا به شورای امنیت را منتشر کرد که در سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) نوشته بودند: ما در نامه قبلی خطاب به رئیس شورای امنیت در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۰ مشترکاً دیدگاه خود را اعلام کرده‌ایم که ابلاغیه‌ای که ایالات متحده ادعا می‌کند ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر و آن را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده فاقد تأثیرات قانونی است بنابراین نمی‌تواند رویه‌های پیش‌بینی‌شده ذیل بند ۱۱ را اجرایی سازد. نتیجه آنکه، هر گونه تصمیم و اقدام که بر اساس این رویه یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شده باشند نیز فاقد تأثیرات قانونی خواهند بود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی در جنگ دیپلماتیک» به بررسی اظهارات رئیس‌جمهوری در نشست هیأت دولت در مورد مکانیسم ماشه پرداخت و نوشت: آمریکا ماشه را چکاند. شلیک به‌زعم ایالات متحده کارا اما به توصیف طرف مقابل شلیکی بود با گلوله‌های مشقی؛ از همین روی هم رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفته‌بود «شنبه و یکشنبه» روز «پیروزی ملت بزرگ ایران» است. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بازگشته است.

مایک پمپئو تاکید کرده که ایالات متحده در اعمال تحریم‌ها درنگ نمی‌کند و از تمام اعضای سازمان ملل انتظار دارد به‌طور کامل به تعهدات‌شان در قالب تحریم‌های بازگشته، عمل کنند. آمریکا البته تهدید کرد که چنانچه اعضای سازمان ملل به تعهدات خود در قبال اجرای این تحریم‌ها عمل نکنند، این کشور از اختیارات داخلی خود برای تحمیل عواقبی علیه آنها استفاده خواهد کرد تا مطمئن شود که ایران از منافع فعالیت‌های ممنوع شده از سوی سازمان ملل سودی نمی‌برد.

اما ساعات پایانی روز شنبه تکلیف نهایی و مشخص شد که شورای امنیت به خواست ایالات متحده آمریکا توجهی نشان نداده است. تروییکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت کردند. چین و روسیه نیز که بر سر مواضع پیشین خود باقی مانده و در واقع ۱۳ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت تلویحاً اذعان کردند که خروج رسمی آمریکا از توافق بین‌المللی برجام راه ایالات متحده را برای استفاده از مکانیسم‌های تعبیه شده در این توافق بسته است. مجموعه واکنش‌های بین‌المللی نشان داد که در این نبرد دیپلماتیک ایران بر سکوی برنده ایستاده است.

با همه این اوصاف بعدازظهر روز یکشنبه، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در توئیتر خود خبر داد که تا چند دقیقه دیگر رئیس‌جمهوری در این مورد با شهروندان سخن خواهد گفت. سخنرانی روحانی ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه آغاز شد، سخنرانی که نه خطاب به مردم بود و نه اساساً ترتیبی برای گفت‌وگویی دست کم یک سویه با مردم داده شده‌بود بلکه حسن روحانی در اثنای جلسه هیأت دولت مطابق معمول هر یکشنبه سخنرانی کرد و این بار هم محور سخنرانی همچون هزاران دفعه قبلی ایالات متحده، تشریح سیاست ایران در قبال برجام و کشورهای اروپایی و البته تشکر از کشورهای دوست و همراه بود.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌اصلاح‌طلبان در انتظار پیروزی بایدن» در گفت وگو با صادق زیبا کلام به بررسی انتخابات آمریکا پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان برای اینکه بتوانند بایدن را به ترامپ ترجیح دهند، دو دلیل اصلی لازم دارند؛ دلیل اولشان بازمی‌گردد به مسئله حقوق بشر. درست است که ترامپ فشارهای زیادی روی ایران در زمینه حقوق بشر یا نقض حقوق بشر می‌گذارد که آخرین مورد آن هم اعدام نوید افکاری بود، ولی همه ما می‌دانیم ترامپ هیچ اعتقادی به دموکراسی، آزادی‌خواهی و حقوق بشر ندارد و اگر دولت ایران را برای حقوق بشر تحت فشار می‌گذارد، به دلیل دشمنی‌اش است؛ والا در کنار ایران، عربستان است که وضعیت حقوق بشر در آنجا به‌مراتب از همه جا بدتر است و اساساً چیزی به نام آزادی مطبوعات و مخالفت با حکومت یا انتقاد از حکومت وجود ندارد؛ اما هیچ‌وقت از طرف ترامپ تحت فشار نبوده است.

نه‌تنها عربستان، بلکه امارات، قطر و بحرین را که ناقض حقوق بشر در خاورمیانه هستند، هیچ‌گاه تحت فشار نگذاشته است. اگر ترامپ با جمهوری اسلامی مشکلی نداشت، حتی اگر وضع حقوق بشر در ایران خراب‌تر از همه دنیا بود، خم به ابرویش نمی‌آورد. اصلاح‌طلبان این را می‌دانند. اگر بایدن انتخاب شود، شاید فشار برای رعایت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در ایران بیشتر شود؛ درحالی‌که اگر ترامپ انتخاب شود،

درست است که احتمال توافق با ایران وجود دارد. اما اگر به هر دلیلی مطالبات ترامپ از جمهوری اسلامی ایران آن‌گونه باشد که تا جمهوری اسلامی ایران پرچم تسلیم در دست نگیرد رضایت ندهد، نه‌تنها توافقی صورت نخواهد گرفت، بلکه خصومت بیشتر هم می‌شود. در چنین شرایطی تنش بین ایران و آمریکا و به تبع آمریکا با غرب و اروپا نیز بیشتر خواهد شد و البته تندروها دست بالا را خواهند داشت و فشارشان روی منتقدان و مخالفان داخلی بیشتر خواهد شد.

در نتیجه اگر ترامپ انتخاب شود و نتوانیم با آمریکا به توافق برسیم، وارد یک دوره پرتنش می‌شویم و به تبع آن شرایط در داخل کشور نیز سخت‌تر می‌شود و همین دلیل دیگری است که باعث نگرانی اصلاح‌طلبان می‌شود و بالطبع ترجیح می‌دهند بایدن رئیس‌جمهور شود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آن روز مانع واردات سیم خاردار بودند، امروز نگرانند موشک صادر کنیم» به بررسی پایه‌گذاری خودکفایی نظامی در دفاع مقدس پرداخت و نوشت: سی و یکم شهریور ۱۳۵۹، آغاز تجاوز رژیم بعث عراق به ایران و همچنین آغاز دفاع هشت‌ساله مردم ایران از سرزمینشان بود. نگاهی به شرایط آغازین جنگ نابرابری که چهل سال پیش، رژیم صدام حسین با مشارکت و معاونت نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی کلید زده شده بود و البته بررسی شرایط کنونی کشور، گویای واقعیاتی است که بررسی و واکاوی بخشی از آنها می‌تواند مایه عبرت دشمنان جمهوری اسلامی باشد. ۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت نیروهای نظامی ایران کاملاًً شکننده و به‌هم‌ریخته بود؛ هم ازلحاظ تشکیلاتی و ساختارهای شکل‌گرفته در رژیم پهلوی و هم ازلحاظ ظرفیت‌های نظامی و سیستماتیک.
اوضاع نظامی ایران در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی اوضاع نظامی ایران در سال‌های ۵۸ و ۵۹ به‌مراتب بدتر از اوضاع سیاسی و اقتصادی بوده است. ارتش جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ دچار تحولات عمده‌ای گردید؛ زیرا ساختار ارتش متناسب با منافع شاه و اولویت‌های سیاسی آمریکا در منطقه بوده است و با آن ساختار نمی‌توانست در خدمت اهداف انقلاب اسلامی قرار گیرد. حضرت امام خمینی (ره) ضمن تأکید بر حفظ انسجام ارتش، فرصت لازم را در اختیار این نیرو قرار داد تا ساختار جدید خود را بر مبنای معیارهای ارتش مکتبی توسعه دهد.

کد خبر 445410

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روزنامه کیهان روزنامه آرمان ملی روزنامه ابتکار روزنامه اعتماد شرق اصفهان روزنامه شهرهاي ايران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس جمهوری جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت مکانیسم ماشه ایالات متحده اصلاح طلبان شورای امنیت سازمان ملل بین المللی علیه ایران تحریم ها حقوق بشر کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلیپین: ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد

دولت فیلیپین مدعی شد ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرده و آن‌ها به این کشور بازگشته‌اند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه فیلیپین روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۸ ملوان این کشور که در نفتکش سنت‌نیکلاس حضور داشتند، به سلامت به کشور خود بازگشته‌اند.

۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به‌دنبال تخلف کشتی «سوئز راجان» و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید سنت‌نیکلاس توقیف شد.

نفتکش سوئز راجان در اردیبهشت ۱۴۰۲ محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود.

ارتش همچنین اعلام کرد این نفتکش به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شده است.

فیلیپین اعلام کرد ملوانان این کشور به صورت گروهی به این کشور رسیدند و آخرین گروه ۶ نفره از آن‌ها، هفته گذشته وارد فیلیپین شدند.

دولت فیلیپین در بیانیه خود از جمهوری اسلامی ایران نیز تشکر کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • فیلیپین؛ ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین : ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌ نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین: ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • بایدن، پوتین را «قصاب» خطاب کرد!
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • دعوا‌ها علنی می‌شود / اصلاح‌طلبان نقش لولو را بازی نکردند / اصولگرایان جوان می‌خواهند پدرخوانده‌ها را کنار بگذارند / مزاحم نظام می‌شوند