Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر تاثیر داروی "اکتمرا" در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19، ضمن اشاره به مطالعات انجام شده در این خصوص، تاکید کرد: هنوز شواهد و مدارک کافی برای اثربخشی نسبی این دارو در کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر کیانوش جهانپور درباره برخی اخبار مبنی بر تاثیر داروی "اکتمرا" در کاهش نیاز به دستگاه های تهویه مکانیکی و کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19، گفت: "اکتمرا" دارویی است که برای موراد پیشرفته روماتیسم در دنیا استفاده می شد و از همان هفته های اول بروز و شیوع کرونا بحث هایی در مورد احتمال اثربخشی آن در برخی از بیماران مبتلا به کووید - 19 وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: بر همین اساس در برخی از کشورها و از جمله ایران مطالعات بالینی آن شروع شد. البته این دارو از همان ابتدا هم در ایران امکان تولید داخلی داشت. در مجموع مطالعات بالینی آن در حال انجام است؛ ولی آنچه که تا امروز مشخص است، این است که اولا این دارو یک داروی همگانی یا یک ضد ویروس نیست؛ بلکه در موارد شدید از طوفان التهابی به دنبال ابتلا به بیماری کووید - 19 و البته با احتیاط بسیار در افراد بالای 18 سال و زیر 65 سالی که در معرض و تهدید عفونت همزمان باکتریال نباشند و مبتلا به عفونتهای پنهان نیز نباشند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و اگرچه برخی مطالعات اولیه، اثربخشی نسبی در این معدود بیماران را گزارش کرده، اما هنوز شواهد و مدارک کافی برای اثربخشی نسبی آن در کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد. لذا تا کنون نیز در پروتکل درمان حتی برای بیماران در مرحله حاد و شدید نهایی قرار نگرفته است.

جهانپور در این باره افزود: بدیهی است در صورتی که نتایج مطالعات بالینی برای برخی از بیماران، اثربخشی قابل قبولی را نشان دهد و عوارض متعاقب آن نیز در حد قابل قبولی باشد، بنابر نظر کمیته علمی و کمیته درمان، در آینده می تواند در پروتکل درمان کووید-19 قرار گیرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: این رویه در مورد سایر داروهای تحت مطالعه در این بیماری نیز ساری و جاری است، ولی این اتفاق تا امروز به علت کمبود شواهد و مدارک نیفتاده است.

انتهای پیام/ا
 

منبع: دانا

کلیدواژه: مرگ و میر ناشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی علل کمبود دارو بنده نیز جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند. بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد منتها در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند.

حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۳۴ در تذکری بیان کرد: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است. آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد.

وی اضافه کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیمار بپردازد که این اتفاق رخ نداده و تقریبا پرداختی از جیب بیمه و بیمار نصف نصف است. بیشترین اشکال هم به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تامین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تامین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898545

دیگر خبرها

  • عرضه اینترنتی دارو کلید خورد | اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد؟
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی‌ها
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی ها
  • لزوم لحاظ استانداردهای وزارت بهداشت در آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • آیین‎نامه فروش اینترنتی دارو به زودی ابلاغ می‌شود
  • هر سال حدود ۵۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در کشور ثبت می‌شود
  • آیین نامه فروش اینترنتی دارو به زودی ابلاغ می شود