Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان معاون پیشگیری بهزیستی استان سمنان معتقد است که در آموزش‌ و خصوصا در حوزه زنان و خانواده نمی‌توان یک نسخه واحد برای یک استان پیچید.

ایمانی در حاشیه نشست بررسی مرکز جامع آموزش زنان و خانواده که در جهاددانشگاهی سمنان برگزار شد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جمعیت غالب در شهرستانی همچون میامی، روستایی است و نمی‌توان یک بسته آموزشی واحد برای آن با دیگر شهرستان‌های استان پیچید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه 80درصد جمعیت این شهرستان روستایی است افزود: یکی از مشکلات این شهرستان در این حوزه، ازدواج در سنین پایین است و لذا باید برای کاهش کوک‌همسری در آن برنامه آموزشی متفاوتی از دیگر شهرستان‌های استان تدوین شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه بهزیستی تجربه سال‌ها آموزش در حوزه ازدواج ، طلاق و آسیب‌های اجتماعی را دارد افزود: آموزش‌های در حوزه ازدواج در سه سطح پیش از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج قابل تقسیم است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های حین ازدواج به دلیل درگیری ذهنی زوجین با مراسم ازدواج و شرایط خاص آن چندان دیده نمی‌شود افزود: برای آموزش‌های قبل از ازدواج باید در آموزش افراد جامعه در سنین 15 تا 30 سال تمرکز شود.

ایمانی با اشاره به تعدد طلاق‌ها در سال‌های نخست زندگی مشترک گفت: بیشترین تمرکز ما برای کاهش طلاق و تحکیم خانواده باید بر پنج سال نخست زندگی مشترک باشد چرا که بیشترین طلاق‌ها در این دوره اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی به مرور و در درازمدت اثر خود را نشان می‌دهند ادامه داد: بعد از اجرایی شدن طرح‌های آموزشی باید اثربخشی آن به انحاء مختلف سنجیده شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان سمنان بر ضرورت بهره‌گیری بیشتر از بستر فضای مجازی برای آموزش‌های عمومی تاکید و تصریح کرد: دسترسی بالای کسر زیادی از هموطنان و هم‌استانی‌ها به این فضا، فرصت مناسبی برای ارائه آموزش‌ها فراهم کرده و باید از این فرصت در راستای کمک به تحکیم بنیان‌های خانواده بهره بیشتری گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ازدواج و طلاق سازمان بهزیستی آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند

مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند و در این جهاد از عموم مردم عقب نمانند. دولت‌ها موظفند همه‌جانبه از نظر حمایتی اعم از آموزشی، درمانی، تسهیلاتی، ازدواج ، مسکن، تحصیل، خودرو و یارانه‌های رفاهی پای کار بیایند. - اخبار فرهنگی -

حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره اهمیت خانواده در اسلام گفت: تشکیل خانواده در اسلام از ارزش بالایی برخوردار است. خانواده هر چند از نظر جمعیت، یک جامعه کوچکی است، اما دین ما به منظور سالم‌سازی جوامع بزرگ اهتمام ویژه‌ای به خانواده و سلامت این نهاد مقدس دارد، طوری که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا أُبَاهِی بِکُمُ اَلْأُمَمَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ»؛ یعنی ازدواج کنید، زاد و ولد کنید تا جمعیت شما افزون شود؛ زیرا من در روز قیامت، به وجود شما بر سایر امّتها می‌بالم.

وی افزود همه می دانیم خانواده مهم‌ترین جایی است که در آن باورها و اعتقادات دینی، ارزش های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی از نسلی به نسلی منتقل می شود و از طریق ازدواج و تشکیل خانواده است که نسل‌های بعدی با دنیای بیرونی آشنا می‌شوند و جامعه انسانی شکل می‌گیرد؛ از این رو، اسلام به تشکیل خانواده و فرزندآوری تأکید دارد؛ اما امروزه یکی از مشکلات جوامع و کشور ما عدم رشد فرزندآوری است و این موضوع عادی‌سازی شده، طوری که تک‌فرزندی یا نهایت دو فرزندی رواج جدی پیدا کرده است و می‌شود گفت این مسئله از فرهنگ  غربی «فرزند کمتر زندگی بهتر» الگوگیری می‌شود. رهبر معظم انقلاب در موضوع جمعیت با تأکید فراوان می‌فرماید سیاستی وجود دارد که این نعمت را از ملّت ایران سلب کند.

حجت‌الاسلام ولایتی افزود: امروزه بحران پیری جمعیت در کشور به وضوح دیده می‌شود و در آینده بیشتر خودنمایی خواهد کرد. در این میان انتظار است نخبگان به موضوع جمعیت به صورت جدی و تخصصی ورود کنند، چون این یک پدیده معمولی و یا حتی سیاسی نیست بلکه مسئله حیاتی و تعیین‌کننده برای سرنوشت کشور است.

وی افزود: به نظر من نه تنها ایران بلکه کشورهای زیادی با موضوع افت جمعیت و بحران پیری جمعیت مواجه هستند و این موضوع در آینده نزدیک اگر مدیریت نشود و کشورها همه‌جانبه ورود نکنند، می‌تواند به بحران قرن در جهان تبدیل شود.

 حجت‌الاسلام ولایتی در ادامه از دولت خواست با برنامه و با تشکیل کارگروه‌هایی از متخصصین، دلسوزان مردمی و نخبگانی و فعالان عرصه جمعیت ضمن اجرای دقیق، به موقع و همدلانه قانون جوانی جمعیت و بروز کردن آن، یک نهضت ملی جوانی جمعیت را راه اندازی کنند؛ چون می‌توان با صراحت گفت که خیلی از مردم هنوز موضوع فقر و پیری جمعیتی را احساس نکرده و اصلاً با این مقوله به نوعی درگیر نشده و احساس مسئولیت نمی‌کنند که البته ضعف اطلاع‌رسانی است و به اعتقاد من، نقش اساسی مردم، نخبگان و دولت اگر تجمیع شود، قطعاً شاهد موفقیت در این موضوع راهبردی خواهیم بود که با نقش‌آفرینی مردم در کنار حمایت‌های دولت و همراهی نخبگان محقق خواهد شد.

آغاز به کار دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت با شعار «سهم من از جوانی ایران»

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم دولت ضمن تشکیل کارگروه‌های تخصصی دولتی و مردمی، فرهنگ سازی، ایجاد فضای گفتمانی برای موضوع جوانی جمعیت با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و به دور از مسائل سلیقه‌ای و حتی سیاسی صرف، باید به اجرای قانون جوانی جمعیت نظارت و به توسعه خدمات این قانون تلاش کند و از نخبگان و اندیشمندان برای مردمی کردن موضوع جوانی جمعیت بهره کافی و عملی ببرد.

ولایتی گفت: وزارت بهداشت نیز همان طور که رسالت اجرایی دارد، باید به آسان‌سازی، ارزان‌سازی خدمات آموزشی ازدواج، باروری سالم، ارائه رایگان خدمات زایمان طبیعی، پیشگیری و تشخیص بهنگام و درمان ناباروری، پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین کمک کند.

وی افزود: یکی از نکات مهم این است که مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند و در این جهاد از عموم مردم عقب نمانند و اقدام به فرزندآوری بیشتری کنند و یقیناً اگر مسئولان، نخبگان و هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در عمل پرچمدار جوانی جمعیت شوند، کشور طی سالهای اخیر از تهدید بحران پیری جمعیت خلاص می شود.

دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور گفت: رهبری در بحث جمعیت می‌فرمایند وقتی انسان به خطرات کمبود و پیری جمعیت کشور فکر می‌کند، تنش می لرزد. خب این هشدار آقا وظیفه آحاد مردم، حاکمیت و فعالان فرهنگی را سنگین می‌کند و باید برای این موضوع تلاش کنیم که از نان شب هم واجب‌تر است.

ولایتی در پایان گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، از نظر سیاست‌های کلی کشور باید به سمت افزایش جمعیت برویم، اما ایشان در ادامه به نکته قابل تأملی اشاره دارند؛ یعنی این افزایش جمعیت باید معقول و معتدل نیز باشد. به عقیده بنده دولت‌ها موظفند همه‌جانبه از نظر حمایتی اعم از آموزشی، درمانی، تسهیلاتی، ازدواج ، مسکن، تحصیل، خودرو و یارانه‌های رفاهی پای کار آمده و زمینه را برای همکاری و اعتماد مردم خصوصاً جوانان فراهم کنند و در کنار مردم باشند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • تامین آب آشامیدنی مهمترین خواسته مردم میامی است
  • مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود
  • مروری بر معضل اجتماعی خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • دکتر مرندی: خانواده‌ام هیچ وقت به زندگی در خارج فکر نمی‌کنند
  • مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند
  • افتتاح ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی استان سمنان در سفر رییس جمهور
  • نگهداری سلاح در محیط خانواده به یک معضل تبدیل شده است
  • خانم مدل بعد از ازدواج با پیرمرد ثروتمند فریب خورد
  • دستگاه‌های اجرایی سمنان در اعلام دغدغه‌های حوزه بانوان تسریع کنند
  • (عکس) رضا اسدی ازدواج کرد؛ مبادا یک زمان بی تو!