Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@08:19:56 GMT

تصفیه پساب دامداری‌ها با نوعی کود زیستی ممکن شد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۱۱۵

تصفیه پساب دامداری‌ها با نوعی کود زیستی ممکن شد

دکتر احمد سلسبیلی مدیرعامل شرکت دانش بنیان، مستقر در پارک فناوری پردیس از کارآفرینان ایرانی غیر مقیم که با طرح بنیاد ملی نخبگان به کشور بازگشته در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این شرکت ساخت راکتور تولید کود و پرورش نوعی باکتری را در پیش گرفتیم تا به واسطه آن پساب دامداری و فاضلاب شهری را تصفیه کنیم.

وی گفت: روشهای دیگری را قبلا مورد مطالعه قرار داده بودیم اما مزیت روش جدید استفاده از باکتری های موجود در فاضلاب جهت تسریع در امر تصفیه و افزایش بهره وری سیستم تصفیه فاضلاب می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه روشهایی که تاکنون برای تصفیه به کار گرفته شده اند بسیار قدیمی، پر هزینه و کم بازده هستند، بیان کرد: این روش ها معمولا هزینه های زیادی را به تصفیه خانه ها تحمیل کرده و حجم زیادی از لجن به وجود می آورند که این یکی از مشکلات روشهای قدیمی است.

سلسبیلی با تاکید بر اینکه به دلیل اهمیت بازگشت آب برای مصارف دیگر، استفاده از روشهای جدید می تواند کاربردی تر باشد، بیان کرد: با این روشی که اکنون در پیش گرفته ایم می توانیم پسآب حاصل از دامداری ها و فاضلاب شهری را تصفیه کرده، ماده ای با ارزش و گران بها به عنوان محصولی جانبی با بازار و قیمتی جهانی تولید و عرضه کرده و در عین حال آب تصفیه شده را مجدد به چرخه استفاده در کشاورزی بکار گیریم.

وی با اشاره به روش کار در این شرکت دانش بنیان گفت: در راستای تصفیه پساب، راکتوری را طراحی کردیم و از سوی دیگر نوعی باکتری را پرورش دادیم که می تواند از پساب تغذیه کند و موادی که به دنبال حذف آنها از جریان پساب هستیم را به عنوان غذا به این باکتری ها معرفی کرده و باعث حذف آنها از جریان پساب بشویم. بدین طریق مواد حاصل نهایی نوعی کود زیستی با ارزش و صرفه اقتصادی بالا بوده که به دلیل سنگینی و ته نشینی قابل استحصال است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از باکتری نوعی روش زیستی و بسیار جدید در تصفیه پساب به شمار می رود،  خاطر نشان کرد: در واقع این سیستم جدیدی است که با استفاده از مقادیر بسیار ناچیز نمکها و در واقع به واسطه باکتری ها پساب را تصفیه می کند.

وی گفت: این طرح در حال حاضر در مقیاس آزمایشگاهی در پارک فناوری پردیس پیاده سازی شده و پساب را تصفیه و سپس آب تصفیه شده را برای مصارف کشاورزی قابل استفاده می کند.

سلسبیلی افزود: این طرح در واقع برای هر ارگانی که استفاده شود درآمدزایی داشته و می تواند بسیاری از هزینه های تصفیه پساب را کاهش داده و حتی باعث صرفه جویی در هزینه های جاری آنان نیز بشود.

وی ادامه داد: در واقع محصول جانبی نهایی که حاصل تصفیه پساب است نوعی کود زیستی است که بازار بزرگی در جهان و ایران داشته و به دلیل قیمت بالای آن ارزش تولید و استحصال مناسبی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت راکتور طراحی شده در این شرکت برای تصفیه آب گفت:  در حال حاضر رآکتور تحقیقاتی این شرکت با ظرفیت تصفیه ۱۴ لیتر در ساعت در پارک فناوری پردیس نصب شده و امکان تصفیه پساب های غنی از نیتروژن و فسفر را دارا است. 

مدیر این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: در حال آماده سازی طرح جهت اخذ مجوزهای تولید و پروانه بهره برداری از نهادها و سازمانهای مربوطه بوده و همچنینن طرح را جهت اخذ گواهی دانش بنیانی آماده ارائه کرده اند.

وی با بیان اینکه با چندین ارگان صحبتهایی شده که از این راکتور و باکتری در تصفیه پسابشان استفاده کنند، گفت: شهرکهای صنعتی، بنیاد مستضعفان و چندین دامداری اکنون از مهمترین بازارهای اولیه این طرح بوده و در حال مذاکراتی جهت جذب سرمایه اولیه تولید و همینطور تجاری سازی این محصول هستند. 

وی گفت:در حال حاضر شرکت در حال جذب سرمایه جهت تجاری سازی و تولید نمونه نیمه صنعتی و صنعتی محصولاتشان است.

کد خبر 5025862 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: پارک فناوری پردیس شرکت دانش بنیان ایرانیان مقیم خارج تصفیه آب ویروس کرونا تحقیقات علمی واکسن کرونا فناوری فضایی شبکه اجتماعی تیک تاک شبکه ملی اطلاعات ایالات متحده امریکا نوآوری ماهواره امنیت اطلاعات شرکت دانش بنیان نجوم شرکت هواوی تصفیه پساب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه جدید دانشمندان: پرورش مار به‌عنوان غذا به‌جای روش‌های مرسوم دامداری

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که پرورش مار و به‌ویژه مارهای پایتون به‌عنوان یک منبع غذایی با پروتئین بالا و کم‌چرب می‌تواند گزینه پایدارتری نسبت به روش‌های دامداری مرسوم باشد که عواملی ازجمله تغییرات آب‌وهوایی و کاهش منابع طبیعی بر آن تأثیرگذار هستند.

درحال‌حاضر بسیاری از سیستم‌های دامداری مرسوم، معیارهای پایداری یا انعطاف‌پذیری را برآورده نمی‌کنند و همچنین باعث وخامت شرایط زیست‌محیطی می‌شوند؛ بنابراین دانشمندان تحقیقات پیرامون جستجوی منابع غذایی جدید با تأثیرات زیست‌محیطی کمتر را آغاز کرده‌اند.

به گزارش دیجیاتو، براساس یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان دانشگاه مک‌کواری استرالیا انجام شده است، یکی از این منابع غذایی جدید، مارها و به‌ویژه پایتون‌ها هستند.

پرورش مار پایتون به‌عنوان یک منبع غذایی

«دن ناتوش»، محقق افتخاری دانشکده علوم طبیعی مک‌کواری و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید:

«تغییرات آب‌و‌هوایی، بیماری‌ها و کاهش منابع طبیعی، همگی فشار بر دام‌های مرسوم و محصولات گیاهی را تشدید می‌کنند و تأثیرات بدی بر بسیاری از مردمان کشورهای کم‌درآمد دارند که از کمبود حاد پروتئین رنج می‌برند.»

محققان الگوی رشد دو گونه پایتون، پایتون «برمه‌ای» و پایتون «مشبک» را در تایلند و جنوب ویتنام مورد مطالعه قرار دادند. ناتوش توضیح می‌دهد:

«درحالی‌که پرورش پایتون در مقیاس بزرگ در آسیا به‌خوبی تثبیت شده است، دانشمندان حوزه کشاورزی توجه بسیار کمی به آن داشته‌اند. مارها به آب بسیار کمی نیاز دارند و حتی می‌توانند از شبنمی که صبح روی فلس‌های آن‌ها می‌نشیند تغذیه کنند. آن‌ها به غذای بسیار کمی نیاز دارند و جوندگان و سایر آفات حمله‌کننده به محصولات غذایی را می‌خورند. همچنین از نظر تاریخی، در بسیاری از مکان‌ها یک غذای لذیذ هستند.»

آن‌ها با ارزیابی نرخ رشد مارهای جوان و انجام آزمایش‌های متعدد روی برخی از آن‌ها متوجه شدند که تغذیه بچه پایتون‌ها با سوسیس‌های حاوی پروتئین ضایعات گوشتی و تکه‌های ماهی منجر به رشد سریع مار می‌شود و هیچ تأثیر آشکاری بر سلامتی آن‌ها نیز نمی‌گذارد.

محققان می‌گویند که مطالعه آن‌ها نشان‌دهنده کارایی مارها در تبدیل زباله به محصولات قابل استفاده است و فرصت‌های پرورش مار برای مصارف غذایی در کشورهایی که مصرف گوشت مار در آن‌ها قابل قبول است، نشان می‌دهد. اما آن‌ها امید زیادی ندارند که کشورهای غربی پرورش مار پایتون به‌عنوان یک منبع غذایی را به‌این‌زودی‌ها آغاز کنند.

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی Scientific Reports منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انتقال ۵۱ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه
  • بهره‌برداری بیشتر از پساب تصفیه شده در دستور کار است
  • بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از تصفیه‌خانه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه
  • بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از تصفیه‌خانه و خط انتقال پساب این تصفیه‌خانه به دریاچه ارومیه
  • باکتری‌های روده نوزادان سیستم ایمنی آنها را شکل می‌دهد
  • توصیه جدید دانشمندان: پرورش مار به‌عنوان غذا به‌جای روش‌های مرسوم دامداری
  • تولید داروی آلزایمر با هوش مصنوعی و باکتری
  • تولید سالانه ۱۳ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه خانه‌های استان یزد
  • ساخت داروی آلزایمر با کمک هوش مصنوعی
  • تولید سالیانه ۱۳ میلیون متر مکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان یزد