Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@22:52:49 GMT

آسیای مرکزی پس از کرونا- بخش اول

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۱۴۵

آسیای مرکزی پس از کرونا- بخش اول

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مرکز تحلیلی مطالعات راه ابریشم، در مطلبی به بررسی گزینه‌های احتمالی خروج کشورهای آسیای مرکزی از بحران پرداخته است.

بر اساس این مطلب، مدل‌‌های توسعه در منطقه آسیای مرکزی بعد از همه گیری کرونا با مسائلی نظیر رکود اقتصادی، ضربه سنگین کرونا به کارخانجات، افزایش بیکاری، افزایش فقر و نابرابری، افزایش بدهی‌های فردی و شرکتی، افزایش تقاضا برای تامین مالی- وام‌ها، تخریب زنجیره ایجاد ارزش افزوده، سیاست اقتصادی معطوف به بازار داخلی، اقدامات پولی و مالی پایدار و سازگار مواجه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطلب کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان را در بر می‌گیرد و ترکمنستان تحت پوشش این مطالعه قرار نگرفته است.

دیدگاه اول- بازیابی مسیر توسعه با سیاست خودکفایی

در این دیدگاه پشتیبانی کامل دولت از اقتصاد است. عمدتا به صورت مستقیم بر مشاغل و شرکت‌های نیازمند تاثیر خواهد داشت. به این امر، به ویژه در قزاقستان افزایش قیمت نفت کمک می‌کند.

چنین سیاستی می‌تواند با افزایش چشمگیر مداخلات دولت در اقتصاد، اثرات جانبی داشته باشد. در قزاقستان این امر می‌تواند امتناع از پیاده سازی طرح‌های خصوصی‌سازی پیش بینی شده قبل از همه گیر کرونا را به دنبال داشته باشد.

با افزایش بیکاری، دولت‌ها، بدون تمرکز حتمی بر کارآمدی، توانمندی یا جذابیت شروع به ایجاد مشاغل جدید می‌کنند. به این ترتیب، نه کارآمدی، توانمندی یا جذابیت مشاغل، بلکه تعداد آنها در اولویت قرار خواهد گرفت.

افزایش سهم دولت در تجارت می‌تواند منجر به افزایش مصنوعی نرخ تقاضا به محصولات و خدمات شود. تمرکز بر حمایت از مشاغل می‌تواند هزینه‌های اجتماعی را کاهش دهد. همکاری منطقه‌ای احتمالا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت، زیرا تمام کشورها بیشتر بر حل مشکلات داخلی تمرکز خواهند کرد.

موضوعات مربوط به تنوع اقتصادی برای یک مدت نامعین به تعویق گذاشته می‌شوند.

علاوه بر این، احتمال دارد که هیچ پشتیبانی هم وجود نداشته باشد، زیرا این امر نیاز به اولویت بندی دارد. بر این اساس، آن دسته از کارخانجات و صنایعی که به عنوان دارای اولویت بالایی شناخته نمی‌شوند مجبور به پذیرش پشتیبانی ناچیز خواهند شد که در طولانی مدت هیچ تغییراتی را به باور نخواهد آورد.

در نتیجه چنین دیدگاهی برای حداقل رساندن اثرات پاندمی برای کوتاه مدت موثر است، زیرا منجر به افزایش تقاضا به محصولات و خدمات شده و سطح بیکاری را کاهش می‌دهد.

احتمالا، به دلیل افزایش حضور دولت در اقتصاد و حمایت‌گرایی بازار آزاد و رقابت آسیب قابل توجهی خواهند دید.

در سیاست خودکفایی، پاندمی کووید-19 همچون یک بحران تمام عیار تلقی می‌شود، نه زمینه‌ای برای ایجاد فرصت‌های جدید.

 قزاقستان از این نظر دارای مزایای بیشتر است، زیرا پس از بحران‌های مالی و نفتی  در گذشته با موفقیت اقتصاد خود را بازسازی کرده است.

ازبکستان در گذشته هرگز با بحران عمیقی رو به رو نشده بود و از «حافظه ژنتیکی نهادینه» برای مقابله با بحران و پیامدهای آن برخوردار نیست.

قرقیزستان که مدل مدیریت آن غیرمتمرکز است با دو چالش رو برو خواهد شد ؛ کمبود منابع برای پوشش خسارات کوتاه مدت و مقاومت اجتماعی فزاینده مردم که نیاز به اقدامات سریع و موثر دارند.

اوضاع در تاجیکستان از این هم دشوارتر خواهد بود. این دیدگاه رشد و توسعه اقتصادی بلند مدت را قربانی ثبات کوتاه مدت می‌کند.

دیدگاه دوم- تسریع در تنوع صنایع

حمایت دولت در ارتباط با صنایع، انتخابی است و در درجه اول آسیب پذیرترین اقشار جامعه را هدف قرار می‌دهد. قیمت ثابت اما پایین نفت عامل قابل توجهی خواهد بود که توانایی دولت‌ها در ارائه اقدامات فوری حمایتی به نیازمندان را محدود می‌کند.

سهم دولت در اقتصاد در همان سطح قبلی باقی مانده و هیچ خصوصی سازی عمده‌ای در انتظار نیست.

افزایش تقاضا برای محصولات و کاهش تقاضا برای خدمات، موجب تقاضای کمک مالی خارجی از موسسات بین‌المللی می‌شود.

افزایش پوشش پشتیبانی از آسیب پذیرترین اقشار و گروه‌های جمعیت به حداقل رساندن تاثیر منفی همه گیر کرونا کمک می‌کند. بهبود مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و خدمات اجتماعی در اولویت است. در زمینه اجتماعی نفوذ و حضور دولت بیشتر خواهد شد.

بخش خصوصی می‌تواند به محرک رشد تبدیل شود. با این وجود، به دلیل حمایت محدود دولت، تاثیر آن بر صنایع غیر رقابتی و مشاغل کوچک و متوسط در کوتاه مدت، خرد کننده خواهد بود.

در کوتاه مدت بسیاری از کارخانه‌های غیر رقابتی حجم تولید و نوع فعالیت خود را کاهش یا مسیر فعالیت را تغییر می‌دهند.

منطقه با چه رو برو می‌شود؟

دولت‌های منطقه باید برنامه‌های بلند مدت برای حمایت و ایجاد صنایع رقابتی تهیه کنند. این امر به ویژه برای ازبکستان که به آرامی وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌شود از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. دلیلی کندی سرعت ورود «تاشکند» به این اتحادیه ضعف شرکت‌های داخلی که توان رقابت با شرکت‌های روسیه و قزاقستان را ندارد، است. زیرا با توجه به کیفیتی که ارائه می‌دهند در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سادگی تعطیل می‌شوند.

قزاقستان می‌تواند از این دیدگاه برای تنوع  بخشیدن به نفع صنایع غیرتولیدی استفاده کند که از دیرباز انتظارش را می‌کشید.

برای قرقیزستان این دیدگاه تغییرات بنیادی را پیش بینی نمی‌کند، زیرا «بیشکک» مدتهاست دقیقا مطابق با دیدگاه متنوع سازی، در حال توسعه است. اگر همه کشورهای منطقه از این نظر پیروی کنند، بیش‌ترین مزایا را قرقیزستان کسب می‌کند.

برای تاجیکستان این نظر به معنی فرصت حفظ نیروهای انسانی حرفه‌ای در داخل کشور است.

تمام کشورها می‌توانند در چارچوب این دیدگاه عرصه فناوری اطلاعاتی خود را توسعه دهند.

این نظر عملا یک شوک درمانی است که قزاقستان بیشترین آمادگی را برای آن دارد، زیرا قبلا چنین شوک‌هایی را عملی کرده است. در حالی که ازبکستان و تاجیکستان به میزان کمتری آمادگی آن را دارند.

این کشورها در مواجهه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان ناآماده‌ترین کشورها به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: بحران قزاقستان آسیای مرکزی اقتصاد کوتاه مدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد

زی‌سان: این مرد ۷۲ ساله ناشناس زمانی که در سال ۲۰۲۲ و پس از دریافت چندین واکسن کووید، به نوع اومیکرون (Omicron) ویروس کرونا مبتلا شد، دچار نقص ایمنی شدید بود.

به گزارش زی‌سان، از آن زمان، وی در مجموع ۶۱۳ روز تا زمان مرگش در اکتبر سال گذشته، به طور مداوم تستش به ویروس کرونا مثبت بود.
اگرچه موارد بسیار طولانی کووید-۱۹ در گذشته گزارش شده، اما این طولانی‌ترین موردی است که تاکنون وجود داشته است.

در طول ۲۰ ماه عفونت، پزشکان تمام تلاش خود را برای کمک به مرد مسن انجام دادند، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. بدن او حتی با کمک دارو‌های آنتی‌بادی نمی‌توانست پاسخ ایمنی کافی برای مبارزه با ویروس داشته باشد و سال گذشته به دلیل تشدید یک بیماری زمینه‌ای درگذشت.

بیماران مبتلا به “SARS-CoV-۲” معمولاً ویروس را ظرف چندروز یا چند هفته از بین می‌برند، اما در این حالت شدید، عفونت تقریباً دو سال ادامه داشت.

در طول دوره عفونت، پزشکان مکرراً از مرد نمونه‌برداری کردند تا مواد ژنتیکی ویروس کرونا را تجزیه و تحلیل کنند و دریافتند که نوع اصلی Omicron BA۱ در بدن او بیش از ۵۰ جهش داشته است؛ جهش‌هایی که می‌توانستند از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کنند.

خوشبختانه، «هیچ انتقال مستندی» از این مرد به سایر اعضای جامعه وجود نداشت، اما این مورد بر خطرات طولانی‌مدت عفونت SARS-CoV-۲ تاکید دارد.

محققان نوشتند: «این مورد بر خطر عفونت‌های پایدار SARS-CoV-۲ در افراد دارای نقص ایمنی تاکید می‌کند، زیرا ممکن است انواع منحصر به فرد ویروس کووید به دلیل تکامل گسترده، درون میزبان ظاهر شود.»

tags # کرونا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • نظر دولت در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها چیست؟
  • معاون رییسی: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است
  • دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است یا شنبه ها؟ | پاسخ معاون رئیسی
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • (تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه
  • در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است
  • وزیر خارجه انگلیس در دوشنبه
  • هفته بعد گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن مطرح می‌شود