Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-19@08:17:59 GMT

احیای اقتصاد پساکرونا با غرفه‌های خیابانی و دستفروشی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۱۵۲

احیای اقتصاد پساکرونا با غرفه‌های خیابانی و دستفروشی

بعضی از شهرهای جهان، احداث غرفه‌های خیابانی را به ‌عنوان راهکاری برای توسعه پایدار اقتصادی در شرایط پاندمی کرونا در پیش گرفته‌اند؛ چین از جمله کشورهایی است که با توجه به بحران اقتصادی پساکرونا، سعی در توسعه این حرفه برای جبران آسیب‌های ناشی از آن دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اوایل تابستان ۲۰۲۰ و پس از حمایت دولت چین از اقتصاد غرفه‌های خیابانی، این بخش به موضوعی بحث‌برانگیز در این کشور تبدیل شد تا جایی که در شرایط کرونا، روی‌آوردن ده‌ها هزار نفر از مردم چین به این حرفه، رونق از دست رفته شهرها و خیابان‌های کشور را بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدیهی است که غرفه‌های خیابانی تجسم نشاط شهری هستند بااین‌حال خیلی زود مشخص شد که در اکثر مناطق چین رونق اقتصادی غرفه‌های خیابانی یک جوشش آنی و بدون نتیجه است که مشکلات متعددی هم‌چون خیابان‌های کثیف و شلوغ، کالاهای تقلبی و نامناسب، ترافیک، رفتارهای غیر بهداشتی و غیر متمدنانه و غیره را به همراه دارد. از سوی دیگر دست نیافتن به سود قابل انتظار باعث شد که بیش از ۹۰ درصد از فروشندگان جدید بازار شکل‌گرفته را ترک کنند.

البته تاریخ طولانی‌مدت چین نشان می‌دهد که فروشندگان خیابانی نقش بسزایی در زندگی ساکنان شهرهای گوناگون آن داشته‌اند و برای جوامع مختلف سرگرمی و راحتی به ارمغان می‌آورده‌اند. این امر با هیچیک از اشکال تجاری جدید، نه سوپرمارکت‌های گسترده و نه انواع تجارت‌های الکترونیکی قابل جایگزینی نیست. از سوی دیگر وجود ویژگی‌های خاص برای تجارت و اقتصاد غرفه‌های خیابانی شامل "موانع کم برای عبور"، "کم‌خطر بودن تجارت" و "کم بودن قیمت کالاها و اجناس" باعث انعطاف‌پذیری بسیار بالای آن می‌شود که روشی ایده‌آل برای مقابله با مشکل اشتغال نیروی کار و همچنین حفظ ثبات اجتماعی به حساب می‌آید.

این نوع تجارت برای مشتریان نیز دربردارنده مزایایی هم‌چون دسترسی آسان و سریع به انواع گوناگون محصولات کالاهای مورد نیاز به هزینه کمتر است. بااین‌حال بار سنگین مصائب وارده از سوی فروشندگان خیابانی به مدیریت شهری، بهداشت محیط، حمل‌ونقل و سایر بخش‌های عمومی و خصوصی شهر کاملاً محسوس است و به شکست پروژه‌های عظیم در راستای ایجاد چهره خوب شهری و توسعه اقتصادی غنی و باکیفیت منجر می‌شود. این امر باعث شده است که در طول سال‌های متوالی نهادها و ادارات شهری با فروشندگان خیابانی دچار مشکل شوند و در ۱۰۰ درصد موارد مدیران شهری پیروز میدان باشند.

با توجه به موارد ذکر شده هسته اصلی توسعه پایدار اقتصاد غرفه‌های خیابانی ایجاد فضایی مشخص و منظم برای غرفه‌ها به‌منظور مدیریت صحیح مشاغل محسوب می‌شود. شهرهایی هم‌چون " ایوو" (Yiwu) در استان چجیانگ چین به خوبی توانسته‌اند از این راهکار بهره ببرند. ایوو بزرگ‌ترین مرکز توزیع کالاهای کوچک و البته بزرگ‌ترین بازار عمده‌فروشی کالاهای کوچک در جهان است که با وجود داشتن زنجیره‌های عرضه گسترده برای کالاهای مورد نیاز در سراسر دنیا، جمعیت زیاد، مکانیزم مدیریتی دقیق در طولانی‌مدت، تعیین استانداردهای مشخص و یکسان برای تمامی مشاغل فعال در یک زمینه، تعیین جریمه برای افراد متخطی، اتخاذ سیاست‌های تجاری نسبتاً باز و فراهم آوردن یک فضای کسب و کار پرانرژی و نوآورانه توانسته است یک اقتصاد غرفه‌های خیابانی توسعه یافته ایجاد کند.

در بازارهای این شهر همچنین یک تیم پلیس برای حفظ صلح و گروهی از پاکبانان اداره شهرداری برای تمیز کردن خیابان پس از تعطیلی بازار در نظر گرفته شده است که سکوت و پاکیزگی را در ساعات خاموشی برای شهروندان به ارمغان می‌آورد. استفاده از استراتژی‌های بازاریابی سنتی و نوین برای تجاری‌سازی نام ایوو و نیز جذب مشتریان بیشتر به آن توسط تیم مدیریت بازار آن، همچنین استخدام فروشندگان حرفه‌ای و سخت‌کوش از جمله فاکتورهای موفقیت اقتصاد غرفه‌های خیابانی این شهر محسوب می‌شوند که آینده‌ای درخشان را برای آن به ارمغان خواهد آورد.

لازم به ذکر است که بی‌ثباتی بازار و سختی‌های محیطی از چالش‌های قابل‌توجهی به شمار می‌رود که همه فروشندگان خیابانی با آن مواجه هستند. به‌عنوان مثال تجارت خیابانی بسیار به آب و هوا متکی است و باران یا برف و سردی یا گرمی هوا در طول زمستان و تابستان هر یک تأثیر بسیاری روی ترافیک مشتری در بازارهای خیابانی دارند. علاوه بر این تغییر مداوم مکان کسب‌وکار امکان وفاداری مشتری را پایین می‌آورد و باعث می‌شود تنها تعداد معدودی از غرفه‌ها مشتریان ثابت داشته باشند ولی علی‌رغم تمامی این موارد باید گفت ممکن است که اقتصاد و تجارت غرفه‌های خیابانی در یک وهله زمانی از رونق بیافتد ولی این غرفه‌ها هرگز تعطیل نمی‌شوند و همواره وجود داشته و خواهند داشت. نکته مهم این است که تا زمانی که به یک غرفه خیابانی هم‌چون یک فروشگاه معمولی نگاه شود و گردانندگان غرفه‌ها به‌طور مداوم و حرفه‌ای به فعالیت در آن‌ها ادامه دهند، این مغازه‌های کوچک و متغیر تا همیشه محلی برای کسب درآمد باقی خواهند ماند و حتی می‌توانند نقش بسزایی در توسعه پایدار اقتصادی شهرها ایفا کنند.

کد خبر 445423

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا و اقتصاد کرونا در جهان چین دستفروشی شیوع کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فروشندگان خیابانی هم چون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانک ربوی ممکن نیست / پیشنهاد 81 سال پیش فداییان اسلام: بهترین شخص برای وزارت اقتصاد یک بقال با ایمان است

فروزان آصف نخعی: تاب آوری یک جامعه در گرو چیست؟ اندیشمندان حوزه توسعه، توسعه را « ایجاد توانمندی برای ابداع و اعمال راه هایی به سوی کشف به هنگام مساله های مشترک و حل بهینه ها آن ها می دانند» در این تعریف هدف، افزایش مصالحه و ظرفیت جامعه و حکومت است، که منتهی به تاب آوری براساس جامعه قوی فقرزدایی شده و حکومت قوی می شود. اما آیا با سیستم اقتصادی صدقه ای و کمیته امدادی عدالت اجتماعی، و فقرزدایی قابل تحقق هستند؟ در پاسخ به این سوال، آیت الله عبدالله جوادی آملی فقیه، فیلسوف، عضو جامعهٔ مدرسین و از مراجع تقلید شیعه سخنان انتقادی مهمی مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از منظر توسعه، جوادی آملی راه حل های «کمیته امدادی» را زیر سوال می برد و می گوید: «مملکت را کمیته امدادی نمی شود اداره کرد. هر کس باید در کنار سفره خودش بنشیند. تولید تولید تولید. اشتغال اشتغال اشتغال. ما دو تا فقر داریم: یک فقر اقتصادی که آن حُسن الکفایه و تاج کفایت و مدیریت، باید این را کاملاً ریشه کَن کند. فقر اقتصادی قدغن است. یک فقر طبیعی داریم. فقر طبیعی مثل کودکان، سالخورده ها، بیماران افتاده، اینها اهل کار و کسب نیستند؛ نه خردسالان اهل کار و کسب هستند، نه سالمندان از کار افتاده. این فقر طبیعی را به وسیله خانواده هایی که دستشان به وسیله اقتصاد اساسی پر است باید تأمین بکنیم وگرنه کشور را با کمیته امداد اداره کردن در شأن یک نظام اسلامی نیست.»

او در ادامه می گوید: «سخن در این نیست که شکم پر بشود، سخن در آبرو است. این تاج است این تاج را به سر هر کسی نمی شود نهاد. امام سجاد(صلوات الله و سلامه علیه) به خدا عرض می کند خدایا این تاج را تو باید بدهی. آن فهم را که من بفهمم ریشه فقر اقتصادی کلاً صد درصد باید قطع بشود تو باید بدهی. فقر طبیعی هست، اگر کسی در کنار سفره پسرش باشد یا پدرش باشد یا برادرش باشد که «من بالکفایه» او هستند این ننگ نیست، اما اداره مملکت با کمیته امدادی در شأن یک نظام اسلامی نیست.»

به عبارت دیگر فقیه برجسته حوزه، به طور غیرمستقیم راه حل کمیته امدادی که گروه فداییان اسلام در ۸۱ سال پیش به عنوان راه حل در تاریخ آبان ۱۳۲۱ و خرداد ۱۳۳۲ در کتاب "جامعه و حکومت اسلامی" مطرح کردند مورد نقد قرار می دهد. راه حلی که از نظر ایشان به عنوان راه حل کمیته امدادی سرمشق عملی دولت سیزدهم است.

در دیدگاه فداییان اسلام، در صفحه ۳۴ کتاب مذکور «قرض الحسنه، و نصیحت ثروتمندان برای ارائه قرض الحسنه به فقرا» راه حل اساسی به شمار می رود... از نظر آنان «بهترین شخص برای وزارت اقتصاد ، یک بقال با ایمان و پاک است. چرا که بهترین درس اقتصاد و صرفه جویی که دانشگاه های بزرگی در دنیا برای تدریس و تکمیل آن ها تاسیس شده، همان حساب های دقیق عطاران ایرانی است.... باب اقتصاد و صرفه جویی را برای ملت مسلمان ایران باز نموده و در اندک زمانی از این فقر عمومی نجات یابند»

نتایج عمده اداره کشور به روش کمیته امدادی

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین وضعیت کنونی توسعه و اقتصاد ایران اکنون به وضعیت وخیمی منتهی شده است تا جایی که این فقیه برجسته تاکید می کند «شأن مردم، زندگی ناآرام نیست، هزاران سال با شرف زندگی کرده‌اند، تمام مردم ایران، آقا و آقازاده هستند» اما باید ظاهرا به انتظار دیگر پیامدهای شیوه مدیریت توسعه کشور نشست که در آن فقر، فقرزدایی و عدالت اجتماعی، راهی ندارد.

این فیلسوف حوزه در دیدگاه راجع به توسعه اجتماعی و اقتصادی ، پیامدهای چنین نگاهی را نیز مطرح کرده بود. او در سخنانی (این بخش از فیلم سخنان ایشان استخراج شده) با تمایز گذاری میان کلمه "گدا و فقیر" به یکی از زمینه های اصلی افزایش تاب آوری فردی و اجتماعی اشاره می کند و می گوید: «وقتی ملتی جیبش، و کیفش خالی است، می گوییم گدا. کلمه گدا بار علمی ندارد. اما قرآن گدا نمی گوید، قرآن فقیر می گوید. فقیر به معنای گدا نیست. فقیر یعنی ملتی، ستون فقراتش شکسته و ویلچری است. ملتی که جیبش و کیفش خالی است، ویلچری است، این ملت مقاوم نیست. با این اوضاع دنبال اقتصاد مقاومتی می گردید؟ شما می خواهید ملت ویلچری را مقاوم کنید؟ ملتی که فقیر است گدا نیست، جیبش خالی است ، او گدا نیست، او فقیر است. این فعیل به معنای مفعول است به این معنا که ستون فقراتش شکسته است؛ زمینگیر است. مسکین هم به همین معناست، مسکین که به معنای گدا نیست، مسکین به معنای زمینگیر است. یعنی قدرت حرکت ندارد. اصرار قرآن کریم این است که جیب و کیفتان باید پر باشد. روی پای خودتان بایستید.»

این فیلسوف در ادامه به نتایج فقر و زندگی فقیرانه در قبل از اسلام و این که چگونه بر اساس فقر روحیه چاپلوسی و قتل فرزندان رواج یافته بود اشاره کرد. این فقیه حوزه علمیه می گوید: « فرمود وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ. در جاهلیت در سه مقطع بچه ها را می کشتند. که هر سه مقطع را قرآن کریم نقل کرده است. اگر دختر بود گاهی زنده به گور می کردند، "ام یدثه فی التراب"، و این مقطع شهرت پیدا کرده است. گاهی در اثر خوف فقر بچه ها را اعم از دختر و پسر می کشتند، و گاهی هم در اثر سفاهت قربانی بت ها می کردند...املاق به معنای تملق و چاپلوسی است. یعنی ملتی که جیبش و کیف اش خالی است، ملت املاقی است، ملت متملق و چاپلوس است، ملت آزاد نیست.»

این مرجع شیعه، در ادامه به یکی از سخنان «سالار شهیدان حسین ابن ابی طالب (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: «سالار شهیدان فرمود مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ، کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو، وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یَحْذَرُ فرمود هر هدفی یک راهی دارد. هر راهی انسان را به هدف نمی رساند. برای نیل به هر هدفی از هر راهی نمی شود کمک گرفت. اگر صراط مستقیم بود هدف فضیلت و موفقیت است، و اگر کژراهه بود دوزخ است. این چنین نیست که انسان با وسیله های حرام، به مقصد صحیح برسد. هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند. هر کسی بخواهد از راه حرام به جایی برسد، زودتر از دیگران می افتد. ممکن نیست حرام وسیله موفقیت باشد. هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند.»

او تاکید کرد: «اگر ما اقتصاد مقاومتی را خواستیم از معبر بانک های ربوی بگذرانیم، این شدنی نیست. کسی وام بگیرد وام ربوی از بانک ها ربوی، از کانال و مسیر بانک ربوی بخواهد به اقتصاد مقاومتی برسد، این شدنی نیست. با وسیله حرام نیل به مقصد صحیح ممکن نیست. مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ، کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو، وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‏ءِ مَا یَحْذَرُ.»

بیشتر بخوانید:

آیت الله جوادی آملی : مملکت را کمیته امدادی نمی‌شود اداره کرد / هر کس باید در کنار سفره خودش بنشیند
ببینید | صحبت‌های جالب آیت الله جوادی آملی: با گریه نمی‌توان مشکل جامعه را حل کرد
آیت‌الله جوادی آملی: شأن مردم، زندگی ناآرام نیست/ هزاران سال با شرف زندگی کرده‌اند/ تمام مردم ایران، آقا و آقازاده هستند

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885559

دیگر خبرها

  • آیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانک ربوی ممکن نیست / پیشنهاد 81 سال پیش فداییان اسلام: بهترین شخص برای وزارت اقتصاد یک بقال با ایمان است
  • اقتصاد دریا محور، اولویت برنامه های سال آینده هرمزگان
  • نگاهی به گزیده‌ای از دستاوردهای جهاددانشگاهی در سالی که گذشت/ گام‌های موثر این نهاد برای رفع نیازهای کشور و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان
  • آیین معارفه مدیرعامل جدید بانک ملت با حضور مدیران وزارت اقتصاد برگزار شد
  • زیست‌بوم فناوری و نوآوری از پیشران‌های توسعه کشور است/ تأکید بر نگاه تحول‌محور و فرصت‌ساز دولت به اقتصاد دیجیتال
  • معرفی دستاوردهای جهاددانشگاهی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان
  • زیست‌بوم فناوری و نوآوری از پیشران‌های توسعه کشور است
  • نقش موثر پروژه فیبر نوری در توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق عدالت ارتباطی
  • توسعه فعالیت‌های شیلاتی در بوشهر/ تولید افزایش می‌یابد
  • پیشنهاد بیست کتاب برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۳