Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-19@11:14:10 GMT

توصیه‌های ضدکرونایی برای بیماران دیابتی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۱۵۵

آفتاب‌‌نیوز :

به نظر می‌رسد افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت در مقایسه با افراد دیگر، در مقابل بیماری کووید 19 آسیب پذیرتر باشند. به‌طور کلی زمانی که مبتلایان به دیابت، دچار عفونت ویروسی می‌شوند، به دلیل تغییرات سطح قند خون در بدن و احتمالاً وجود عوارض دیابت، درمان سخت‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ابتلا به دیابت، سیستم ایمنی بدن به خطر می‌افتد و بیماری سخت‌تر و دوره بهبودی طولانی‌تر می‌شود.

پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که بیماران مبتلا به دیابت در هنگام همه‌گیری بیماری کرونا چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

شواهد اخیر نشان داده اند که دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های همراه در میان بیماران مبتلا به کووید 19 بوده که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده‌اند. بنابراین برای مبتلایان به دیابت و افرادی که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به دیابت هستند، رعایت توصیه‌های عمومی (مانند شستشوی دست‌ها، اجتناب از تماس دست‌ها با صورت و بینی، ضدعفونی کردن سطوح، عدم استفاده از غذا، لیوان و حوله و وسایل مشترک، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه با دستمال، اجتناب از تماس با افراد دارای علائم تنفسی بیماری مانند سرفه، اجتناب از سفرهای غیرضروری، عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حضور در محل‌های شلوغ و پرازدحام) بسیار مهم است.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ بیماران مبتلا به دیابت علاوه بر رعایت توصیه‌های عمومی، بایستی نکات زیر را در نظر داشته باشند:

- توجه بیشتر به کنترل منظم قندخون خود به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش سطح قند خون یا افت آن؛

- تماس سریع با مراکز درمانی در صورت وجود علائم تنفسی مثل سرفه و تب بالای 38 درجه که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد؛

- مصرف کافی مایعات در صورت ابتلا به عفونت، چرا که ابتلا به هر عفونتی می‌تواند سطح قندخون را افزایش داده و نیاز شما به مصرف مایعات را افزایش دهد؛

- اطمینان از داشتن مقدار کافی داروهای دیابت و سایر وسایل مورد نیاز برای شرایطی مثل قرنطینه خانگی به مدت چند هفته؛

- اطمینان از دسترسی به مواد غذایی کافی؛

- اطمینان از کنترل سطح قندخون خود در صورت افت ناگهانی آن (داشتن دستگاه گلوکومتر در منزل جهت تست میزان قند خون و هم‌چنین آشنایی با نحوه کار آن)؛

- وجود فردی که از ابتلای شما به دیابت مطلع است و در صورت بیماری می‌تواند به شما کمک کند؛

- داشتن یک برنامه منظم، اجتناب از کار و فعالیت بیش از حد و داشتن خواب کافی در شب؛

- داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل به منظور ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن با اولویت دادن به غذاهایی با شاخص گلوکز (قند) پایین (مانند سبزیجات)، اجتناب از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده، محدود کردن مصرف غذاهای شیرین و چرب، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین (مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ، شیر، لوبیا بعد از پخته شدن کامل)، مصرف سبزیجات سبز و برگ‌دار مانند کاهو، کرفس، کلم، سبزی و مصرف میوه‌ها در دو یا سه وعده در روز.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا ویروس دیابت سطح قند قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی خوراکی رزدیفرا (Rezdiffr) – با نام ژنریک رسمتیروم (resmetirom) - را برای درمان شکل نسبتاً شدید کبد چرب به نام «استئاتوهپاتیت غیرالکلی» (NASH) تأیید کرده است.

اشکال متفاوت بیماری کبد چرب

اصطلاح «بیماری کبد چرب غیر الکلی» (NAFLD) اصطلاحی کلی است که برای چندین شکل بیماری کبدی به کار می‌رود.

اغلب افراد مبتلا به NAFLD دچار شکلی از بیماری هستند که «کبد چرب ساده» خوانده می‌شود و به معنای تجمع بیش از حد چربی در کبد است که ناشی از مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی داروها یا بیماری ژنتیکی نیست.

اما تا ۲۰ درصد افراد دچار NAFLD علاوه بر تجمع چربی، دچار التهاب در کبد هم می‌شوند و بیماری در این شکل اصطلاحاً «استئاتوهپاتیت غیرالکلی غیر سیروتیک» (NASH) خوانده می‌شود.

اگر این شکل شدیدتر کبد چرب که با فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد، کنترل نشود، می‌تواند به فیبروز (ایجاد بافت جوشگاهی در کبد) و در نهایت به سیروز کبدی (ایجاد گسترده بافت جوشگاهی و آسیب دادن دائمی کبد) بینجامد.

در گذشته برای افراد دچار استئاتوز غیرالکلی یا NASH که مقدار قابل‌توجهی بافت جوشگاهی در کبدشان دارند، دارویی که به طور مستقیم از آسیب کبدی جلوگیری کند، در دست نبود. اکنون این بیماران به جز رژیم غذایی و ورزش یک گزینه درمانی دیگر یعنی داروی رزدیفرا هم در اختیار دارند.

دارویی که به گیرنده هورمون تیروئید در کبد متصل می‌شود

رزدیفرا یک فعال‌کننده نسبی گیرنده هورمون تیروئید است و فعال شدن این گیرنده بوسیله این دارو از تجمع چربی در کبد می‌کاهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این دارو را از طریق روند «تسریع‌شده» در این سازمان مجوز گرفته است، چرا که نیاز پزشکی فراوانی به آن وجود دارد.

رزدیفرا که شرکت داروسازی مادریگال آن را ساخته است بر اساس داده‌های گردآوری‌شده پس از یک سال از بخشی از یک کارآزمایی بالینی ۵۴ ماهه در جریان تاید شده است. این داده‌ها بهبودی از لحاظ میزان بافت جوشگاهی در کبد در بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کردند، با بیمارانی که دارونما دریافت می‌کردند، مقایسه کرده بودند.

ارزیابی‌های چندگانه آسیب‌شناسی نشان داد که در ۲۴ تا ۳۶ درصد بیماران NASH که روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم رزدیفرا مصرف کرده بودند، بیماری بهبود پیدا کرده و تشدید ایجاد بافت جوشگاهی در کبد رخ نداده است(در گروه دریافت‌کننده دارونما در ۹ تا ۱۳ درصد بیماران بهبودی رخ داده بود). در نسبت مشابهی از بیماران دریافت‌کننده رزدیفرا هم بیماری ادامه پیدا کرده بود، اما تشدید ایجاد بافت جوشگاهی در کبد رخ نداده بود.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید چنین نتایجی پس از یک سال از مصرف دارو قابل‌توجه است، چرا که به طور معمول این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند و در اکثریت بیماران سال‌ها و حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا پیشرفت بیماری خود را نشان دهد.

رزدیفرا عوارض جانبی هم دارد، از جمله اسهال و تهوع و بر روی برچسب آن هشدارهایی درباره خطر سمیت کبدی و مشکلات کیسه صفرا به دنبال مصرف آن درج شده است.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، این دارو نباید بوسیله بیمارانی که شکل پیشرفته‌تر بیماری کبدی یعنی «سیروز جبران‌نشده» را دارند، مصرف شود و همچنین این دارو با داروهای استاتینی کاهنده کلسترول خون تعامل دارد، بنابراین بیماران باید در این موارد درباره مصرف رزدیفرا با پزشکشان مشورت کنند.

کد خبر 839613 برچسب‌ها خبر مهم بیماری - کبد دارو

دیگر خبرها

  • نکات مهم در مورد روزه‌داری بیماران دیابتی
  • کنترل اسید معده یا رفلاکس معده در هنگام روزه‌داری
  • بیماران مبتلا به سرطان از مصرف پروتئین غافل نشوند
  • تأیید ارتباط بین تجرد و سن در مرگ افراد دیابتی
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای «روزه دارانِ دیابتی»
  • تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند
  • این افراد به هیچ وجه نباید از ژلوفن استفاده کنند
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران دیابتی
  • چند نکته مهم برای بیمارانی که تمایل به روزه‌داری دارند
  • این بیماری با پیاده روی سریع بهبود می‌یابد