Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که با فعال شدن مکانیسم ماشه جنازه برجام به خاک سپرده می شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی علیزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی یادداشتی  به بررسی  سرنوشت برجام تا مکانیسم ماشه و موضع ایران پرداخته است که متن این یادداشت  به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرمشاد: رویکرد بایدن و ترامپ در قبال ایران فرقی باهم ندارد/ قضاوت درباره اروپا باید براساس بهره‌مندی مان از برجام باشدگفتگو| جمشیدی: نمی‌شود روی عدم همراهی اروپا با آمریکا در مکانیزم ماشه حساب کرد/ بهتر است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کنیم

1- ساز و کار حل اختلاف (dispute mechanism) برجام به گونه ای طراحی شده است که در هر صورت و با کمترین بهانه می تواند علیه ایران تفسیر شود. این مساله که چرا در متن برجام موضوع مهم "خروج از معاهده" پیش بینی نشده است غفلت آشکار و مهمی است که متاسفانه صورت گرفته است و به بهانه ای برای آمریکا و ادعاهای استعماری اش تبدیل شده است.

2 - درست است که سه کشور اروپایی و چین و روسیه تفسیر آمریکا در بازگشت تحریم ها را نمی پذیرند و متکی به ادبیات اخلاقی و حقوقی میتوان گفت که آمریکا حق بهره گیری از مکانیسم ماشه را ندارد اما به جرات می توان ادعا کرد که با این استدلال های زیبا برای ملت ایران آبی گرم نمی شود.

3 - آنچه که روشن است اینکه آمریکا در قالب تحریم های ثانویه یا یکجانبه شش قطعنامه بیش از 1392 بویژه قطعنامه مهم و جامع 1929 را اعمال خواهد کرد. از آن جایی که ماهیت اقتصاد سرمایه داری اروپایی و مبتنی بر شرکت های خصوصی و غیر دولتی است، بیانیه کشورهای اروپایی در عمل ارزش چندانی ندارد. مگر آنکه اروپا در عمل و به صورت ملموس در مراودات بانکی و اقتصادی و خرید نفت ایران مشارکت کند که تصور چنین اقداماتی از اروپا حتما چیزی جز توهم نخواهد بود، بویژه آنکه اروپا چهار سال گذشته با بازی هایی چون خط ویژه مالی یا اینستکس عملا دستگاه دیپلماسی کشورمان را به سخره گرفته است و ما هم ساده دلانه منتظر آغاز به کار این فرآیند هستیم. 

4 - در این یادداشت نمیخواهم سویه نقادی را به سوی برجام، دولت روحانی یا دستگاه دیپلماسی بگیرم اما یک نکته را مصرانه متذکر می شوم که نامه سه کشور اروپایی و گفتار درمانی اروپایی ها را دستمایه ی تدلیس و غسل تعمید اروپایی ها قرار ندهید، در تحلیل رفتار اروپا و آمریکا به صورت شفاف به مردم توضیح دهید که اروپا و آمریکا گر چه در گفتار متمایز اما در عمل جبهه واحدی علیه ملت ایران هستند و در ادامه هم خواهید دید که گر چه تن به تشکیل کمیته ناظر شورای امنیت برای اعمال تحریم ها نمی دهند اما در عمل تابع خزانه داری آمریکا و اوفک خواهند بود. هشدار من به عدم تدلیس در داخل از آن روست که جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده باید تصمیمات راهبردی و مهمی را اتخاذ کند، که اروپا هم مجبور شود نقاب نمایشی اش را کنار بزند و در کنار آمریکا بایستد. 
با فعال شدن مکانیسم ماشه جنازه برجام به خاک سپرده می شود. بدیهی است که برای ایران ماشه دور جدیدی از اقدامات چکانده می شود که حداقل آن برگشت کل چرخه هسته ای ایران به قبل از سال 1392 می باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس مجلس مکانیسم ماشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است

به گزارش جماران، نزدیک به نیمی از شهروندان اروپایی بر این باور هستند که اتحادیه اروپا همزمان با جنگ اوکراین و تزلزل احتمالی آمریکا برای حمایت از متحدانش در ناتو باید رویکرد سرسختانه‌تری در زمینه امور نظامی اتخاذ کند.

نتیجه نظرسنجی اختصاصی یورونیوز همچنین نشان می‌دهد که بیش از یک سوم از رای‌دهندگانی که با اتحادیه اروپا به شکل کنونی آن زاویه دارند از سیاست دفاعی مشترک در اروپا به عنوان یک اولویت حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی از سوی موسسه افکارسنجی «ایپسوس» با نظرخواهی از ۲۶ هزار رای‌دهنده در اتحادیه اروپا انجام شده است. 

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا که به دنبال تمدید دوره ریاستش پس از انتخابات پارلمان اروپا است موضوع سیاست دفاعی را در کانون تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده است. 

نظرسنجی اختصاصی یورونیوز هرچند تنها در شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شده است اما این کشورها ۹۶ درصد از جمعیت این اتحادیه را پوشش می‌دهند.

انتخابات پارلمان اروپا قرار است اوایل ماه ژوئن یعنی حدود دو ماه دیگر برگزار شود. نتیجه نظرسنجی یورونیوز نشان می‌دهد که دغدغه‌های اصلی رای‌دهندگان اروپایی تورم اقتصادی، نابرابری اجتماعی و موضوع مهاجرت است. 

با این حال طبق این نظرسنجی تقویت بنیه دفاعی نزد رای‌دهندگان اروپایی بیش از حمایت از اوکراین یا حفاظت از حقوق اقلیت‌ها محبوبیت دارد. 

شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به بازسازی نیروهای نظامی خود روی آورده‌اند. احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و کاهش میزان پایبندی آمریکا به ناتو نیز نگرانی اروپایی‌ها در زمینه امور دفاعی را افزایش داده است.

نظرسنجی یورونیوز نشان می‌دهد که تقویت بنیه دفاعی اروپا به طور خاص در کشورهایی مانند فنلاند و لهستان که خطر روسیه را بیشتر احساس می‌کنند محبوبیت بیشتری دارد. 

در مقابل در مجارستان که دولتش تاکنون بارها بر سر راه کمک نظامی به اوکراین سنگ‌اندازی کرده است تقویت بنیه دفاعی اروپا محبوبیت کمتری دارد. در اتریش نیز با توجه به قانون اساسی این کشور که بی طرفی نظامی را تضمین می‌کند وضعیت مشابهی مشاهده می‌شود.

در همین حال، حدود ۵۲ درصد از مردم اتحادیه اروپا، یعنی بیشتر از نیمی از آنان بر این باورند که اقدام در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی در اولویت است و کمتر از یک سوم آنان نیز می‌اندیشند که قوانین اتحادیه اروپا تأثیر مثبتی بر حفاظت از محیط زیست داشته است.

بر اساس نظرسنجی اختصاصی یورونیوز-ایپسوس که در آستانه انتخابات ماه ژوئن پارلمان اروپا انجام شد، اکثر رأی‌دهندگان معتقدند که مبارزه با تغییرات آب و هوایی در اولویت آنهاست.

۳۲ درصد پرسش‌شوندگان این موضوع را مهم اما نه دارای اولویت و ۱۶ درصد نیز آن را موضوعی فرعی می‌دانند.

در این نظرسنجی اروپایی که در نوع خود بی‌پیشینه است، از یک جامعه آماری ۲۵ هزار و ۹۱۶ نفری از ۱۸ کشور پرسش‌هایی در زمینه‌های مختلف مورد مطرح شد.

 

رأی‌دهندگان کدام کشورها اقدام اقلیمی را اولویت خود می‌دانند؟

دانمارک  با ۶۹، پرتغال با ۶۷ و سوئد با ۶۲ درصد کشورهایی هستند که در آن افرادی که موضوع آب و هوا را به عنوان اولویت در نظر گرفته‌اند، بیشترین درصد را دارند.

علاوه بر این، ۲۳ درصد دانمارکی‌ها، ۲۸ درصد پرتغالی‌ها و ۲۶ درصد سوئدی‌ها معتقدند که این موضوع مهم است اما اولویت ندارد.

درصد پاسخ‌دهندگانی که معتقدند مبارزه با تغییرات اقلیمی در اولویت است در لهستان، جمهوری چک و فنلاند (۳۴ درصد) کمترین میزان است.

۵۵ درصد رأی‌دهندگان زن، اندکی بیشتر از رأی‌هندگان مرد (۴۹ درصد)، می‌گویند که مبارزه با تغییرات آب و هوایی در اولویت آنهاست.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که سن عامل مهمی در مساله آب و هوا نیست. حدود نیمی از افراد در تمام گروه‌های سنی گفتند که این موضوع یک اولویت است و تقریباً یک سوم آن را مهم ارزیابی کردند.

آیا اتحادیه اروپا تأثیر مثبتی بر حفاظت از محیط زیست داشته است؟

با نزدیک شدن به انتخابات اروپا، بسیاری در حال بررسی عملکرد اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته هستند. در مورد سیاست‌های اقلیمی باید گفت که اقدام تاریخی اتحادیه در وضع قوانین جدید تغییرات عمده‌ای را در این زمینه ایجاد کرده و اقداماتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ در قاره سبز انجام شده است.

با این حال و به طور کلی، تنها ۳۲ درصد از رأی‌دهندگان فکر می‌کنند که اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر تأثیر مثبتی بر حفاظت از محیط زیست داشته است.

بیشترین تأیید در رومانی است. در این کشور ۴۸ درصد، یعنی نزدیک به نیمی پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اتحادیه اروپا تاثیر مثبتی در این  زمینه داشته است. رأی‌دهندگان پرتغالی با ۴۷ و فنلاندی با ۴۵ درصد نظر مشابهی دارند.

در سوی دیگر این طیف، تنها ۲۳ درصد فرانسوی ها فکر می‌کنند که اتحادیه اروپا تأثیر مثبتی بر حفاظت از محیط زیست داشته است. ۳۸ درصد در مورد این موضوع بی‌طرف هستند و ۳۹ درصد فکر می‌کنند که اتحادیه اروپا تأثیر منفی داشته است که این بالاترین درصد در بین ۱۸ کشور است.

در هلند، پاسخ‌دهندگان اعتماد به نفس بیشتری ندارند و تنها یک چهارم آنها نسبت به اقدام اتحادیه اروپا در مورد محیط زیست دارای دیدگاه مثبت هستند.

فرانسه و هلند در کانون اعتراضات اخیر کشاورزان در سراسر اروپا قرار دارند و شاهد مخالفت بخش کشاورزی با مقررات و سیاست‌های مختلف اروپایی بوده‌اند.

 

دیگر خبرها

  • آتش زننده برجام روانه بیمارستان شد؛ علت چه بود؟
  • جنگ اوکراین اولویت های اروپایی ها را تغییر داده است
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟