Web Analytics Made Easy - Statcounter

۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۱ شهریورماه، روز جهانی آلزایمر است. ماه جهانی آلزایمر، ۱ تا ۳۰ سپتامبر (۱۱ شهریور تا ۹ مهر) فرصتی جهانی برای افزایش آگاهی، آموزش و جلوگیری از زوال عقل به وجود می‌آورد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از انجمن جهانی آلزایمر، امسال در ماه جهانی آلزایمر، در مورد زوال عقل و چگونگی تأثیر آن بر زندگی روزمره افراد مبتلا به این بیماری صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعار ماه جهانی آلزایمر در سال ۲۰۲۰، «بیایید در مورد زوال عقل صحبت کنیم» است.

انجمن جهانی آلزایمر در سال ۱۹۸۰ تشکیل شد که پیشروترین سازمان درمانی داوطلبانه در پژوهش، مراقبت و حمایت در حوزه آلزایمر است که این انجمن متعهد شده است برای مقابله با این چالش جهانی با شرکای خود، تحقیقاتی در سطح جهان انجام دهد.

بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، زوال عقل یا دمانس مجموعه‌ای از اختلالات است که با کاهش سطح شناختی قبلی همراه است که بر فعالیت‌های روزمره زندگی یا عملکرد اجتماعی فرد اثر می‌گذارد. زوال عقل در سراسر جهان یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم و تقریباً ۵۰ میلیون نفر در سطح جهان مبتلا به بیماری دمانس هستند که تقریباً ۶۰ درصد آن‌ها در کشور‌هایی با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند و هر ساله حدود ۱۰ میلیون نفر مورد جدید به این بیماری مبتلا می‌شوند.

پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ تعداد مبتلایان به دمانس به ۸۲ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۵۲ میلیون نفر خواهد رسید. زوال عقل منجر به افزایش هزینه‌ها برای دولت، خانواده‌ها و حتی خود فرد می‌شود. هزینه‌های اجتماعی زوال عقل در سال ۲۰۱۵ در سطح جهان، ۸۱۸ میلیارد دلار آمریکا معادل ۱.۱ درصد تولید ناخالص داخلی جهان تخمین زده شد.

شایع‌ترین نوع دمانس، بیماری آلزایمر است. به گفته انجمن جهانی آلزایمر، ۱۰ علامت و نشانه‌های اولیه آلزایمر عبارتند از:

۱- از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می‌کند.

۲- چالش‌هایی که در برنامه‌ریزی و یا حل مشکلات با آن‌ها مواجه می‌شویم.

۳- دشواری در انجام کار‌های عادی.

۴- سردرگمی مکانی و زمانی.

۵- مشکلات ادراک دیداری و ارتباطات فضایی.

۶- اختلالات زبان گفتاری و نوشتاری.

۷- گم کردن اشیا و فراموشی.

۸- ضعف یا کاهش قضاوت.

۹- کناره‌گیری از فعالیت‌های کاری و اجتماعی.

۱۰- تغییرات در حالات، رفتار و شخصیت.

باید در نظر داشت درصورتی که این علائم را درخود و دیگران مشاهده کردید، نباید آن‌ها را نادیده بگیرید و حتماً باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا با تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر و شروع درمان زودهنگام، می‌توان از بروز معلولیت‌های ناشی از این بیماری پیشگیری کنید.

چطور بفهمیم مشکلات ما نشانه آلزایمر است یا تغییرات ناشی از افزایش سن؟

تفاوت‌هایی میان نشانه‌های بیماری دمانس (آلزایمر) و تغییرات ساختاری و عملکردی ناشی از افزایش سن وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

- گرفتن تصمیمات نامناسب در بعضی مواقع از تغییرات ناشی از افزایش سن است درصورتی که قضاوت و تصمیم‌گیری ضعیف از نشانه‌های بیماری دمانس (آلزایمر) است.

- فراموش کردن پرداخت‌های ماهیانه از تغییرات ناشی از افزایش سن است درصورتی که ناتوانی در مدیریت بودجه از نشانه‌های بیماری دمانس (آلزایمر) است.

- فراموش کردن روز‌های هفته و سپس به خاطر آوردن آن روز‌ها از تغییرات ناشی از افزایش سن است؛ درصورتی که فراموش کردن روز‌ها و حتی فصل‌های سال از نشانه‌های بیماری دمانس (آلزایمر) است.

- فراموش کردن استفاده صحیح و به‌جا از کلمات در زمان مناسب در بعضی مواقع از تغییرات ناشی از افزایش سن است؛ در صورتی که بروز مشکل در مکالمات و گفتگو‌های روزمره از نشانه‌های بیماری دمانس (آلزایمر) است.

- گم کردن اشیا در بعضی مواقع از تغییرات ناشی از افزایش سن است درصورتی که گم کردن اشیا و ناتوانی در جستجوی مجدد آن از نشانه‌های بیماری دمانس (آلزایمر) است.

دستورالعمل‌هایی برای کاهش ریسک زوال عقل

سازمان بهداشت جهانی مجموعه از دستورالعمل‌هایی برای کاهش ریسک زوال عقل منتشر کرده که خلاصه‌ای از آن‌ها می‌توان به انجام فعالیت بدنی، ترک دخانیات، ملاحظات تغذیه‌ای، اختلالات ناشی از مصرف الکل، ملاحظات شناختی، تعاملات اجتماعی، مدیریت وزن، مدیریت فشارخون، مدیریت دیابت شیرین، مدیریت اختلالات چربی خون، مدیریت افسردگی و مدیریت کم‌شنوایی اشاره کرد.

همچنین نتایج تحقیقات انجمن جهانی آلزایمر حاکی از آن است که افراد می‌توانند با ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی مانند شرکت در فعالیت بدنی منظم، پیاده‌روی، شرکت در کلاس رقص، دوچرخه سواری، انجام امور باغبانی، برقراری ارتباطات اجتماعی، حفظ سلامت قلب و مغز با کنترل فشار خون، کنترل کلسترول، کنترل وزن بدن، کنترل دیابت و … خطرات ناشی از زوال شناختی را کاهش دهند.

بنابراین، باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید، میزان وزن، قندخون، فشار خون، کلسترول خود را کنترل کنید، سیگار نکشید، خواب کافی داشته باشید، از مصرف زیاد الکل خودداری کنید، میزان استرس خود را به حداقل برسانید و برای رفع اضطراب و افسردگی از متخصص اعصاب و روان کمک بگیرید.

همچنین، انجمن جهانی آلزایمر دارای شبکه پشتیبانی برای مشاوره است که علاوه بر آن، خدمات حمایتی گوناگونی ارائه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برنامه‌های حمایتی مانند خدمات مشاوره‌ای.

- برنامه‌های آموزشی گوناگون و برگزاری دوره‌های آنلاین رایگان با موضوعات مختلف مانند، درک آلزایمر و زوال عقل، زندگی با آلزایمر برای مبتلایان به بیماری آلزایمر، زندگی با آلزایمر برای مبتلایان جوان‌تر، برنامه‌ریزی قانونی و مالی برای بیماری آلزایمر.

- برنامه‌های تعاملات اجتماعی.

- ابزار‌های آنلاین و رایگان مانند هدایتگر آلزایمر، جستجوگر منابع انجمن، منابع آنلاین پخش زنده و کتابخانه مجازی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زوال عقل آلزایمر بیمار بیماری پیری بیماری آلزایمر فراموش کردن میلیون نفر زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌ های افزایش محبوبیت ایران در افکارعمومی جهان | نیویورکی ها درباره «وعده صادق» چه گفتند؟

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان، چند روز پس از انجام عملیات تنبیهی نیروهای مسلح جمهوری ‌اسلامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی نشان داد عملیات «وعده صادق» با استقبال گسترده مسلمانان در کشورهای مختلف جهان مواجه شده‌ و محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان اسلامی را افزایش داده ‌است.

بر این اساس هم بود که سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان با استقبال پرشور مردم پاکستان مواجه شد؛ تا جایی که اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه جهان ‌اسلام قدردان موضع ایران در قبال فلسطین و تحولات اخیر منطقه‌ای است، تأکید کرد: مردم پاکستان طی روزهای اخیر با اشتیاق در انتظار ورود رئیس‌جمهور ایران به این کشور بوده‌اند.

محبوبیت ویژه ایران در افکارعمومی پاکستان

رصد رسانه‌های پاکستانی طی روزهای اخیر بازتاب‌دهنده استقبال افکار عمومی این کشور از سفر رئیس‌جمهور ایران بوده؛ موضوعی که با انجام اقدام‌های گسترده‌ای به ‌منظور استقبال هرچه پرشورتر از رئیسی در اسلام‌آباد، لاهور و کراچی بوده‌ است. بر این اساس هم بود که آذین‌بندی خیابان‌های اسلام‌آباد و کراچی با عکس‌های رئیسی و پرچم ایران، پیش ‌از ورود رئیس‌جمهور ایران به پاکستان مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفت و به‌ عنوان نمودی از افزایش محبوبیت جمهوری ‌اسلامی در افکار عمومی پاکستان پس ‌از عملیات «وعده صادق» ارزیابی شد.

استقبال گسترده از رئیس‌جمهور ایران

سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان علاوه ‌بر مردم پاکستان، با استقبال احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی این کشور نیز مواجه شد؛ تا جایی که بسیاری از آنها با انتشار فراخوان‌هایی، خواستار استقبال گسترده مردمی از رئیس‌جمهور ایران شدند. از سوی دیگر جمعی از رهبران احزاب اهل‌ سنت و شیعه پاکستان نیز در پیام‌هایی از حضور رئیس‌جمهور ایران در پاکستان استقبال کردند. این درحالی است که پیش از این و به‌ دنبال انجام عملیات «وعده صادق» بسیاری از علمای اهل ‌سنت پاکستان ضمن حمایت از این اقدام ایران، آن را سبب دلگرمی مردم مظلوم غزه عنوان و تأکید کرده بودند که «مردم پاکستان در کنار برادران ایرانی خود هستند».

- مولانا فضل‌الرحمن، رئیس جمعیت علمای اسلام: سفر آیت‌الله رئیسی، گامی رو به جلو برای توسعه روابط بین ۲ کشور مسلمان است.

- سیدجواد نقوی، رئیس جنبش بیداری امت اسلامی: مردم مسلمان پاکستان، چه شیعه و چه سنی، منتظر ورود آیت‌الله رئیسی به این کشور هستند و با آغوش باز از ایشان استقبال می‌کنیم.

- مولوی صاحب‌زاده ابوالخیر زبیر، رئیس شورای همبستگی ملی متشکل از ۳۰ حزب شیعه و سنی: مردم پاکستان مفتخر به میزبانی از رئیس‌جمهور کشوری هستند که در مبارزه با رژیم اسرائیل در خط مقدم قرار دارد.

- افراسیاب ختک، سیاستمدار پشتون‌زبان: پاسخ کوبنده ایران به اقدام تروریستی اسرائیل، معادلات منطقه‌ای را تغییر داده ‌است.

- لیاقت بلوچ، نایب امیر جماعت اسلامی پاکستان: ما از حمله ایران به اسرائیل استقبال و از آن حمایت می‌کنیم. اسرائیل یک موجودیت تروریستی و غیرقانونی است.

شادی پاکستانی‌ها پس از «وعده صادق»

استقبال گرم پاکستانی‌ها از رئیس‌جمهور ایران در حالی است که پیش ‌از این و به‌ دنبال انجام عملیات «وعده صادق» از سوی ایران، مردم برخی شهرهای پاکستان با حضور در خیابان‌ها، حمایت و شادی خود را از عملیات تنبیهی ایران در سرزمین‌های اشغالی نشان دادند؛ ازجمله جمعی از مردم کراچی، به ‌عنوان بزرگ‌ترین شهر پاکستان، با برگزاری مراسمی، به شادی پرداخته و حمایت خود را از اقدام‌های ضدصهیونیستی جمهوری ‌اسلامی اعلام کرده بودند.

نیویورکی‌ها: ایران، به تو افتخار می‌کنیم

استقبال از عملیات «وعده صادق» به کشورهای اسلامی محدود نشد و برخی شهروندان آمریکایی نیز طی روزهای اخیر به شیوه‌های مختلف حمایت خود را از این اقدام جمهوری‌ اسلامی نشان دادند. در روزهای اخیر انتشار ویدئویی از شعارهای برخی شهروندان نیویورکی در حمایت از ایران، یمن و مردم غزه در متروی این شهر بازتاب گسترده‌ای داشت و نشان‌دهنده افزایش محبوبیت ایران در نقاط مختلف جهان بود. این ویدئو شهروندانی را نشان می‌داد که در مترو شعار می‌دهند: «ایران به تو افتخار می‌کنیم».

قدردانی مردم ترکیه از ایران

عملیات «وعده صادق» حمایت گسترده مردم ترکیه را نیز به ‌دنبال داشت. بر این اساس هم بود که پس از انجام عملیات تنبیهی ایران علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، جمع زیادی از مردم استانبول با حضور در مقابل سرکنسولگری جمهوری‌اسلامی در این شهر، از ایران برای تنبیه رژیم ‌صهیونیستی قدردانی کردند. شهروندان در این اجتماع، با در دست داشتن پرچم‌های ایران، فلسطین، حزب‌الله لبنان و تصاویری از شهید حاج قاسم سلیمانی، جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را محکوم کردند.

جشن لبنانی‌ها

مردم لبنان هم به‌دنبال انجام عملیات «وعده صادق» از سوی جمهوری ‌اسلامی، با برگزاری جشن‌های خیابانی در نقاط مختلف این کشور، از این اقدام تنبیهی ایران قدردانی کردند. لبنانی‌ها با در دست داشتن پرچم‌های ایران و حزب‌الله لبنان، ضمن اعلام حمایت خود از راهبردهای ضدصهیونیستی جمهوری‌اسلامی، از اقدام‌ها و فعالیت‌های ایران در مسیر حمایت از مردم مظلوم غزه و آرمان‌های قدس‌ شریف تقدیر کردند.

خوشحالی فلسطینی‌ها

عملیات «وعده صادق» خوشحالی مردم فلسطین را نیز به‌دنبال داشت؛ موضوعی که به شکل‌های مختلف، نمود یافت و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. علاوه بر تجمع مردم فلسطین در صحن مسجدالاقصی و شادی آنان به ‌دنبال حمله تنبیهی جمهوری‌اسلامی به اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی، هنرمندان فلسطینی هم دست به‌کار شدند و با اشتراک‌گذاری نقاشی‌ها و طرح‌های گرافیکی متنوع، حمایت و قدردانی خود را از این اقدام جمهوری‌اسلامی نشان دادند.

جشن خیابانی در کانادا

طی روزهای اخیر انتشار تصاویری از جشن خیابانی جمعی از ساکنان تورنتو کانادا از حمایت از عملیات «وعده صادق» خبرساز شد و بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. تصاویر منتشر شده، جمعی از مردم این شهر را نشان می‌داد که با در دست داشتن پرچم‌های ایران و فلسطین، حمله تنبیهی ایران به برخی اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را جشن گرفتند و حمایت خود را از این اقدام نشان دادند.

ایرانی قهرمان

حمله تنبیهی ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، حمایت و شادمانی مردم افغانستان را نیز به‌دنبال داشت. علاوه ‌بر حمایت ویژه مقام‌های افغانستانی از این اقدام، مردم این کشور در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف، ضمن اینکه عملیات «وعده صادق» را حق مشروع ایران دانستند و از جمهوری‌اسلامی حمایت کردند، از مسلمانان و مقام‌های جهان اسلام خواستند از این اقدام ایران حمایت کنند. براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر روایت یک تاجر ایرانی از نحوه برخورد مردم افغانستان با او به‌عنوان «ایرانی قهرمان» پس از عملیات «وعده صادق» بسیار پربازدید شد.

افزایش محبوبیت ایران در جهان عرب

عملیات «وعده صادق» نیروهای مسلح ایران علیه پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی، واکنش‌های گسترده‌ای در افکار عمومی جهان عرب به‌ دنبال داشت و با تحسین نخبگان و تحلیل‌گران سیاسی مواجه شد. این درحالی است که بی‌عملی برخی دولت‌های عربی در مقابل اقدام‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی با انتقادهای مردمی گسترده‌ای روبه‌رو شد؛ موضوعی که با بازتاب گسترده‌ای در برنامه‌های تلویزیونی در کشورهای عربی همراه بوده است.

کد خبر 846757 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها افکار عمومی ایران و اسرائیل تسلیحات نظامی خبر ویژه حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • نشانه‌ های افزایش محبوبیت ایران در افکارعمومی جهان | نیویورکی ها درباره «وعده صادق» چه گفتند؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • فرصت کوتاه برای قبول پیشنهاد پرسپولیس و آمدن به ایران | هیچ وقت منتظر این پیشنهاد نبودم
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است