Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهلا عموری روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به نشست مشترک مرزی بین مقامات ایرانی و عراقی با موضوع بررسی آخرین وضعیت مبادلات مرزی میان ایران و عراق که دیروز( یکشنبه ) در پایانه مرزی شیب (خاک عراق) برگزار شد افزود:باسکول موجود در مرز چذابه یکی از موارد طرح شده از سوی طرف عراقی به عنوان یک مشکل زیرساختی در این گذرگاه مرزی است که روند بارگیری کامیون های عراقی را کند کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ایجاد این باسکول باعث زمان بر شدن ورود و خروج کامیون های عراقی برای بارگیری کالاهای ایرانی و بازگشت آنها به سمت مرز شیب شده است که با هماهنگی گمرک استان خوزستان این مشکل به زودی رفع خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز در ادامه اطلاع رسانی از محدودیت های تجاری را یکی از الزامات که از بروز خسارت مالی به تجار پیشگیری می کند نام برد و گفت:در مواقعی که طرف عراقی بدون اطلاع رسانی نسبت به مسدود کردن مرز شیب اقدام می کند، تجار ایرانی به دلیل بی اطلاعی همچنان کالاهای خود را به سمت مرز چذابه ارسال کرده اند که چنین محدودیت هایی بدون هماهنگی با طرف ایرانی موجب متضرر شدن تجار و فعالان اقتصادی هر ۲ طرف می شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان تصریح کرد: این درحالی است که اگر مقامات عراقی در مرز شیب پیش از اعلام این محدودیت ها ، اطلاع رسانی لازم را انجام دهند، تجار می توانند کالاهای خود از دیگر مرزهای مشترک صادرات کنند.

عموری خاطرنشان کرد: موضوع اطلاع رسانی از محدودیت های تجاری باید در خصوص کالاهایی که واردات آنها به عراق ممنوع می شود نیز اعمال گردد.

فقط مرزهای جنوبی عراق شامل ممنوعیت واردات ۲۹ کالا هستند

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ممنوعیت ۲۹  قلم محصول کشاورزی برای واردات به عراق تنها محدود به مرزهای جنوبی این کشور است، افزود: واردات این اقلام کشاورزی از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق توسط تجار ایرانی بدون محدودیت در حال انجام است.

عموری تصریح‌کرد: علاوه بر این در نشست با سرکنسول عراق در اهواز قرار شد به منظور توسعه و شفافیت هرچه بیشتر در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی اهواز در جریان آخرین بخشنامه‌ها و تصمیم گیری‌های تجاری دولت عراق به ویژه در زمینه صادرات و واردات قرار بگیرد.

غیر از محصول خرما که واردات آن به عراق ، ممنوعیت دائمی دارد ،خیار، ذرت زرد علوفه، بادمجان، کلم، گل کلم، هویج، کنار، سیب زمینی، کاهو، سیر، کدو، فلفل، تخم‌مرغ، مرغ زنده، گوجه فرنگی، شلغم و چغندر، مرغ کامل ذبح شده، عسل، ماهی دریایی منجمد، هندوانه، خربزه، باقلای سبز، جو علوفه، گندم، گاو و گوسفند، علوفه صنعتی و شیره خرما اقلامی هستند که اخیرا از سوی کشور عراق واردات آنها ممنوع اعلام شده است.

این درحالی است که واردات این اقلام از مرزهای شمالی این کشور در اقلیم کردستان عراق آزاد است.

همچنین به گزارش ایرنا اواخر خرداد ماه جاری پیشنهاد بازگشایی مرز تجاری چذابه در نشست مشترک مسوولان محلی و گمرکی ایران و عراق که در پایانه چذابه برگزار شد مورد موافقت نهایی قرار گرفت و در نهایت این مرز تجاری در پنجم مرداد ماه گذشته پس از ۶ ماه تعطیلی ناشی از مخاطرات ویروس کرونا بازگشایی شد.

خوزستان با استان‌های میسان و بصره عراق روابط اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

بسیاری از بازرگانان و تجار خوزستانی تا قبل از بازگشایی مرزهای تجاری شلمچه و چذابه به ناچارکالاهای خود را از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان صادر کردند که این روند هزینه‌ حمل و نقل کالا را افزایش داده بود.

پارسال حدود ۷۰۰میلیون دلار کالای غیرنفتی که بیشتر مصالح ساختمانی ، لبنیات ، مواد و کالای خانگی بودند از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) به‌تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق و از مهر همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا خوزستان صادرات غیر نفتی مرز چذابه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا خوزستان صادرات غیر نفتی مرز چذابه اختصاصی ایرنا خوزستان صادرات غیر نفتی مرز چذابه اخبار کنکور اطلاع رسانی مرز چذابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال کنترل های موقت در تمام مرزهای آلمان

وزیر کشور فدرال آلمان در واکنش به حمله تروریستی اخیر در مسکو اعلام کرد که کنترل های موقت را در تمام مرزهای این کشور برای مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا اعمال می کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، حمله تروریستی اخیر در مسکو وحشت مقامات در اتحادیه اروپا را هم افزایش داده است.

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان در واکنش به این مسئله از کنترل موقت در تمام مرزهای آلمان برای مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در تابستان خبر داد.

فایزر به "راینیشه پست" گفت: ما در طول مسابقات کنترل های مرزی موقت را در تمام مرزهای آلمان انجام خواهیم داد تا بتوانیم از ورود جنایتکاران خشن احتمالی به کشور جلوگیری کنیم."

وی تاکید کرد که محافظت از EM به بهترین شکل ممکن ضروری است. به گفته وزیر کشور آلمان تمرکز بر محافظت در برابر داعش و سایر افراط گرایان، در برابر هولیگان ها و سایر جنایتکاران خشن و همچنین امنیت شبکه ها در برابر حملات سایبری است.

وی افزود: ما بر این تهدیدات فعلی تمرکز داریم.

مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا از 14 ژوئن آغاز می شود. در اواسط فوریه هم وزارت کشور فدرال کنترل ها در مرزهای زمینی با لهستان جمهوری چک و سوئیس را تا اواسط ژوئن تمدید کرد. تمرکز اصلی بر این اقدام البته مبارزه با قاچاقچیان و مهاجرت های غیرقانونی است. علاوه بر کنترل‌هایی که در ماه اکتبر در مرزهای سه کشور همسایه اعمال شد، از پاییز 2015 در مرز با اتریش نیز کنترل هایی اعمال شده است.

با توجه به وضعیت تهدید جدید اتحادیه احزاب متحد مسیحی در آلمان نیز خواستار اختیارات بیشتر برای پلیس و سرویس های اطلاعاتی در آلمان شده است.

تورستن فری، مدیر فراکسیون اتحادیه در پارلمان آلمان در "آگسبورگر آلگماینه" (سه شنبه) گفت که مقامات امنیتی آلمان به ابزارهای تحقیقاتی مشابهی مانند سرویس های مخفی خارجی در دفاع از حملات تروریستی نیاز دارند.

سیاستمداران در ائتلاف دولتی آلمان موسوم به چراغ راهنمایی نیز یک تهدید بزرگ از سوی تروریسم در اروپا می بینند.

کنستانتین فون نوتز، معاون حزب سبز در روز دوشنبه به روزنامه دوسلدورف «راینیشه پست» گفت: «سطح تهدید تروریست‌های افراطی در اروپا، و به‌ویژه در آلمان، دائماً بالاست».

وی افزود: حملات جنایتکارانه متعدد در سال های اخیر نشان می دهد که سازمان هایی مانند داعش قادر به انجام چه اقدامات شنیع و غیرانسانی هستند.

بیژن جیر سرایی، دبیرکل حزب دولتی لیبرال دموکرات هم در این باره گفت: «داعش و گروه‌های منطقه‌ای آن همچنان خطرات بزرگی را ایجاد می‌کنند.»

وی تأکید کرد: «مبارزه با ترور غیرانسانی باید در کانون سیاست و مقامات امنیتی باقی بماند.»

به گفته وی همچنین مناطق درگیر در آفریقا و خاورمیانه را نباید از نظر دور داشت.

در این شرایط اتحادیه پلیس (GdP) معتقد است که سرویس های اطلاعاتی و مقامات امنیتی در آلمان به اندازه کافی برای جلوگیری از حملات تروریستی مجهز نیستند.

الکساندر پویتز، معاون رئیس این نهاد امنیتی در این باره گفت: "آلمان نیز در تیررس تروریسم بین المللی قرار دارد."

پلیس و اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان برای جلوگیری از یک حمله تروریستی وحشیانه مانند حمله فعلی در مسکو در دراز مدت نه از نظر پرسنل لازم و نه تجهیزات فنی و مطمئناً نه از نظر گزینه های قانونی مجهز نیستند.

پس از حمله تروریستی در روسیه، حزب دولتی سبز آلمان هم پیشنهاد تأسیس آژانس اطلاعاتی اروپا را داده است.

آلمان 2 افغان را به اتهام عضویت در داعش بازداشت کردبدبینی شهروندان آلمانی نسبت به توان دفاعی ارتشانتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • افزایش جوایز جشنواره شعر عربی «طوفان القوافی» به 4 میلیون دینار عراق
  • فعالیت تجاری گمرکات خوزستان در ایام نوروز
  • رشد ۱۵ درصدی صادرات کردستان در سال گذشته
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • دومین حمله عراقی‌ها به پایگاه‌های صهیونیستی درکمتر از۲۴ساعت
  • موفقیت تیپ ۷۱ سپاه روح الله در دفاع از مرزهای غرب کشور مایه دلگرمی مردم شد
  • رفع مشکل آب آشامیدنی شهر اردکان
  • اعمال کنترل های موقت در تمام مرزهای آلمان