جذب نیروهای تشکیلاتی در شهرداری با نام برگزاری آزمون/چه کسی پاسخگو است؟
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۵۰۱
گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، هفته پیش خبر رسید که شهرداری قرار است به زودی تعدادی نیرو به عنوان دستیار در بلدیه جذب کند. پیروز حناچی شهردار تهران هم در این باره اعلام کرد برخورداری کارکنان و مدیران شهرداری از بالندگی فکری، توانایی فیزیکی و نیروی جوانی لازم برای پیش بردن مأموریتهای سازمانی ضروری به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته شهرداری تهران، 5.31 درصد از کارکنان شهرداری تهران را افراد زیر سی سال تشکیل میدهند. به نظر میرسد این میزان تا 10 درصد کل شاغلین قابلیت ارتقا داشته و شایسته است همواره در این سطح حفظ شود.
وی در خصوص جذب دستیار، گفت: فرایند این طرح براساس مطالعات کارشناسی دقیق برای انتخاب افراد مستعد و کارآمد انجام شده و مبتنی بر یک فرایند استاندارد و تعریفشدهای است که داوطلبان در ابتدا با یک آزمون کتبی از نظر توانمندیهای ذهنی، فکری و تحلیلی مورد سنجش قرار میگیرند.
شهردار تهران تأکید کرد: مطابق با برنامه سوم توسعه شهر تهران و بودجه سال 99 شهرداری تهران، شهرداری اجازه دارد به میزان 50 درصد افراد بازنشسته شده نیرو جذب کند.
با توجه به اینکه شهرداری قصد جذب نیرو را دارد، بارها اعضای شورای شهر از وضعیت نابسامان مالی شهرداری گلهمند بوده و حتی هشدار دادند که امکان دادن حقوق و مزایای کارکنان فعلی را در نیمه دوم سال ندارند.
جذب نیرو به خاطر نیروهای کم کیفیت/جانشینپروری از بین جوانان نخبه دانشگاهی باشد
بعد از اینکه قرار شد شهرداری نیرو جذب کند، عدهای واکنش نشان داده و تأکید کردند که شهرداری بیش از 6 2 هزار نیرو دارد و باز هم قرار است نیروی جدید جذب کند که البته حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت که نیروها از کیفیت لازم برخوردار نیستند و ما میخواهیم نیروی کیفیای جذب کنیم که کمک به فرایند جانشینپروری مدیران از بین جوانان نخبه دانشگاهی باشد.
این صحبتهای عضو شورای شهر باعث اعتراض جمع کثیری از کارکنان شهرداری تهران شد و دوباره حسن رسولی به فارس گفت که باید نیروها براساس یک فرایند جذب شوند و قطعاً اسامی افراد منتخب در سامانه شفافیت شهرداری درج خواهد شد.
روشنگری در خصوص کیفیت کارکنان شهرداری صورت گیرد
همچنین محمد علیخانی عضو شورای شهر به اظهارات حسن رسولی در مورد کیفیت نیروهای شهرداری واکنش نشان داد و گفت: صحبتهای رسولی به مفهوم زیر سؤال بردن فعالیت کارکنان شهرداری نبوده، ولی ایشان لازم است که در مورد مصاحبه و گفتوگوی اخیرشان روشنگری بیشتری کنند.
وی ادامه داد: چندین سال است که با شهرداری همکاری دارم. این مجموعه مدیران زیادی را براساس شایستهسالاری تربیت میکند و نیروها منشأ اثر و خدمت بودهاند.
وی با تأکید بر این موضوع که نگاه شورای شهر به سرمایههای انسانی منشأ اثر و خدمت این افراد بوده است و نگاه جمعی شورا نیز به همین صورت است، گفت: کارشناسان و نخبگان فراوانی در شهرداری مشغول فعالیتند و اداره کلانشهر تهران توسط آنها انجام میشود.
منتقدان مدیران گذشته همان روش گذشتگان را در پیش گرفتند!
یکسال بیشتر از عمر پنجمین دوره مدیریت شهری باقی نمانده است، اما مدیران تصمیم گرفتهاند در سال پایانی، تعدادی نیرو با عنوان نخبه جذب کنند. البته مدیران فعلی مدام به گذشتگان منتقد بودند که چرا در سال پایانی تعدادی نیرو جذب کردند که باعث شده مشکلاتی در بدنه ایجاد شود. مرتضی طلایی عضو شورای چهارم شهر تهران در اینباره به خبرنگار فارس گفت: اظهارات اخیر عضو شورای شهر در خصوص کیفیت نیروی انسانی، به نوعی بیاحترامی و بیحرمتی به کارکنان، متخصصان و نیروهای شهرداری است.
طلایی:بسیاری از نیروهای شهرداری از کیفیت لازم برخوردار هستند
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از نیروهای شهرداری از کیفیت لازم برخوردار هستند، گفت: این صحبتهای عضو شورا نیازمند عذرخواهی و اصلاح دارد و براساس اخبار به دست آمده، موجی از نارضایتی و ناراحتی نسبت به این اظهارات را در بین کارکنان شاهد هستیم.
وی با تأکید بر این موضوع که نیروهای کیفی و توانمند در شهرداری تهران وجود دارد، گفت: در دهههای اخیر چه کسانی شهر را اداره کردند؟ همین افراد بودند که در تونلسازی، پل، موضوعات اجتماعی، فرهنگی و خدماتی نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.
به گفته طلایی، صحبتهای این عضو شورا بیانگر نگاه یک فرد نیست، بلکه یک جریان سیاسی است که به مدیریت شهری اینگونه نگاه میکند. بدنه شهرداری از نیروهای کیفی لازم برخوردار است.
برگزاری ازمون دور قبل مدیریت شهری چگونه بود؟
عضو سابق شورای شهر با تأکید بر این موضوع که این دوستان قبلا شهرداری را متهم به جذب نیرو کردند و حال خودشان در سال آخر مدیریتشان آزمون برگزار میکنند و نیرو جذب میکنند، گفت: ما هم در سال پایانی آزمون برگزار کردیم، اما برای کسانی که سالها سابقه خدمت در شهرداری داشتند، آنها را گزینش کرده و رسمی کردیم و این کار برای نیروهایی بود که سالها در شهرداری زحمت کشیده بودند، حال مدیران جدید میخواهند نیروهای صفر کیلومتر را از این طریق جذب شهرداری کنند. ما نباید آزمون و خطا کنیم.
مدیران فعلی شعار کیفی گرایی می دهند/عصاره طرح دوستان این است که زمینه قانونی برای ورود نیروهای تشکیلاتیشان را فراهم کنند
وی تأکید کرد: برخی از اعضای شورا معتقدند که این نیروها کیفی هستند. ما هم معتقدیم که آنها فقط شعار کیفیگرایی میدهند، نگاهشان سیاسی است و به دنبال این هستند که مجموعه نیروهای خودشان و تشکیلاتشان را وارد شهرداری کنند. عصاره طرح دوستان این است که زمینه قانونی برای ورود نیروهای تشکیلاتیشان را فراهم کنند.
کسی باور نمی کند جذب نیرو در سال اخر برای کیفی سازی است
طلایی اضافه کرد: اگر نیروها در شهرداری فاقد کیفیت هستند، خب تسویه حساب کنید تا آزاد شوند. اینکه در سال آخر میخواهید نیرو وارد شهرداری کنید، پشت آن اهداف سیاسی نهفته است و هیچکس باور نمیکند این اقدام در سال آخر به خاطر جذب نیروی کیفی است، بلکه هدف وارد کردن نیروهای تشکیلاتی است.
براساس این گزارش، قرار است شهرداری تهران بیش از 200 نیرو به زودی جذب کند، اما و اگرهای زیادی در این خصوص مطرح شده است. مدیران فعلی تأکید بر این دارند که این آزمون برای جذب نیروهای کیفی است، چرا که شهرداری از نیروهای کیفی لازم برخوردار نیست و مدیران قبلی هم تأکید بر این دارند که این کار سیاسی است تا مدیران فعلی نیروهای تشکیلاتی خود را وارد شهرداری کنند.
البته شهرداری تهران از لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارد و حتی برخی اعضا هشدار دادهاند که حتی امکان پرداخت حقوق و مزایا را در نیمه دوم سال ندارنذ. حال باید دید داستان جذب نیرو در شهرداری تهران چیست؟
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: شهرداری تهران شهردار تهران شهرداری تهران نیروهای تشکیلاتی نیروهای شهرداری کارکنان شهرداری شهرداری تهران لازم برخوردار عضو شورای شهر نیروهای کیفی مدیران فعلی شهر تهران جذب نیرو نیرو جذب عضو شورا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
به گزارش قدس خراسان، مساجد از صدر اسلام نقش اساسی در پیشبرد اهداف فرهنگی، علمی و سیاسی اسلام داشتند و پایگاهی برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعی بودهاند، این نقش مساجد در پیش از انقلاب نیز رونق خاصی در برخی مساجد شاخص شهر مشهد داشت که در نتیجه این فعالیتها در مساجد انقلاب به بلوغ خود رسیده و در سال ۵۷ به پیروزی رسید.
مساجد پس از انقلاب نیز به روند رو به رشد ادامه دادند اما با افزایش جمعیت و تأسیس بیشتر مساجد در مشهد کمکم این فعالیتها در برخی مساجد کمرنگ شده و کارکردهای سیاسی و اجتماعی مساجد به حاشیه رفته است، به گونهای که در برخی مساجد تنها نمازجماعت اقامه میشود و هیچ فعالیت دیگری صورت نمیگیرد.
برای بررسی علمی و دقیق این موضوع به سراغ هادی وکیلی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.
وکیلی اظهار کرد: از زمان تأسیس مسجد در صدر اسلام و در زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد یک کاربرد اساسی و بنیادی داشت که مبتنی بر آن تعریف کاربردهای متفاوتی از آن تحت نظارت شارع و رهبر دین به میدان میآمد و عمل میشد.
استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کاربرد اصلی مسجد محل عبادت است و مشخصاً کلمه مسجد از سجده و سجود میآید به این معنا که مسجد محل نماز خواندن است، گفت: نماز و سجده عالیترین مرتبه نماز است، اما با توجه به اینکه در دین اسلام نماز بسیار توصیه شده و عمود دین خوانده شده است، مسجد به عنوان عالیترین مکان عبادت در نظر گرفته شده، اما قرآن و سیره پیامبر(ص) نمیگوید در مسجد فقط نماز بخوان چون عالیترین سطح عبادت است؛ چرا که دیگر مناسک شرعی نیز عبادت است و در مساجد انجام میشده و عبادت به معنای اعم در مسجد به عنوان پایگاه اصلی انجام میشده است.
توجه به عبادت و مسجد به معنای اعم کلمه در صدر اسلام
وی افزود: برنامههای عبادی همچون اعتکاف و پرداخت صدقه و زکات نیز در مسجد انجام میشده، این موارد نشاندهنده این است که در مسجد عبادات خاص و مناسک شرعی نیز انجام میشده، به عنوان مثال در آیه ولایت، امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع نماز زکات دادهاند، بنابراین مسجد را نباید به یک حکم فقهی و نماز محدود کرد.
وکیلی درباره معنای عبادت در اسلام نیز گفت: عبادت در اسلام یک معنای اعم دارد، همان طور که حضرت محمد(ص) فرمودهاند: «یک ساعت تفکر از ۷۰سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است»، امام رضا(ع) نیز در این باره میفرمایند: «عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست؛ عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است». با این معنا بقیه عبادات مانند گفتوگوهای علمی نیز در مسجد انجام میشده است.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) محل تدریس و بحث و گفتوگوی علمی بوده و جایگاه فرهنگی و علمی داشته است، عنوان کرد: اکنون نیز برخی مسجد و مجتمع فرهنگی میسازند که در واقع همان گستره مفهوم مسجد است؛ چرا که باید در مسجد کار فرهنگی خوب انجام شود همان کارکردی که در صدر اسلام نیز از آن استفاده میشده است.
وی ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز پیامبر(ص) بسیاری از مشاورههای سیاسی و نظامی را در مسجد انجام میدادند، همچنین بسیاری از خطبهها درباره امور سیاسی و کشورداری را در مسجد ایراد میکردند، بنابراین مسجد محل انجام عبادات به معنای کامل است.
وکیلی با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: در سیره پیامبر(ص) به لحاظ گروههای اجتماعی انحصاری وجود نداشت و در مسجد مردان و زنان در همه ردههای سنی، همچنین فقرا و اغنیا میتوانستند حضور داشته باشند.
استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم الگوی درستی برای تمدن نوین اسلامی از مسجد داشته باشیم و عرضه و احیا کنیم، باید مسجد با تمامی کارکردهایش احیا شود، اگر مسجد را تنها به محلی برای خواندن نماز جماعت تبدیل کنیم، درِ مسجد نیم ساعت پیش از اذان باز شود و یک ساعت پس از اقامه نماز بسته شود و کارکرد دیگری برای این فضای معنوی و الهی تعریف نشود، این کار تناسبی با کارکردهایی که در صدر اسلام و در سیره معصومین(ع) در مسجد انجام میشده، ندارد.
وی درباره پیشینه فعالیتهای مساجد در پیش از انقلاب گفت: در سالهای ۲۰ تا ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد محل توجه و بهرهبرداری از ابعاد چندگانه خودش شد، یعنی متدینان و عالمان دینی به این موضوع بیشتر اهمیت دادند که مسجد نباید تنها محل نماز باشد، بلکه باید محلی برای تربیت جامعه و نسل جوان باشد، به همین دلیل در دهههای ۴۰ و ۵۰ در مساجد مهمی در شهر مشهد فعالیتهای دیگری گزارش و دیده شده، از جمله در مسجد کرامت، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد بناها، مسجد حوض لقمان، مسجد فیل و مسجد صاحب الزمان(عج) کارکردهای چندگانهای همچون کارکردهای اجتماعی، امور خیریه، تربیتی، آموزش قرآن و معارف و کلاسهای معارف و احکام فقهی انجام میشده است.
تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد
وکیلی افزود: در این مساجد فعالیتها و کنشهای سیاسی نیز به صورت محسوس و نامحسوس در پیش از انقلاب انجام میشد، فعالان سیاسی در مساجد مشهد با یکدیگر آشنا میشدند و نخستین رفتارهای تشکیلاتی برای حرکتهای سیاسی را تمرین میکردند. همچنین انجام فعالیتهای فرهنگی، برگزاری کلاسهای آموزشی و اردو و کوهنوردی از پایگاههای مساجد در پیش از انقلاب آغاز شد، به ویژه مساجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) که رهبر معظم انقلاب کلاسهای آموزشی داشتند، نقش مهمی در آن زمان ایفا کردند و در پس از انقلاب نیز این برنامهها اجرا میشد.
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از انقلاب نیز مساجد با همین کارکرد جلو آمدند اما متأسفانه در برخی از مساجد این کارکردها مورد توجه قرار نمیگیرد؛ چرا که اکنون فعالیت برخی مساجد مشهد به همان ساعات نماز جماعت محدود شده و این مکان بزرگ با سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و هزینههایی که برای ساخت آنها صرف شده است، گاهی اوقات صبح تا ظهر یا بعد از ظهر و شبها تنها به مجلس ترحیم اختصاص پیدا میکند، در حالی که برخی مساجد دیگر جلسات بصیرتی، دورههای تربیتی و کلاسهای درسی برای همه گروههای سنی و جنسی برگزار میکنند.
وی با بیان اینکه باید کاری کنیم سه مکان مهم مسجد، مدرسه و خانه به هم پیوند بخورند و دارای کارکردهای مشترک باشند، گفت: بخشی از کارکردهای مدرسه را باید مسجد بر عهده بگیرد و برعکس برخی کارکردهای مسجد مانند اقامه نماز جماعت را مدرسه اجرا کند، خانواده نیز باید به گونهای با مسجد و مدرسه در ارتباط باشد تا این سه مکان مکمل یکدیگر باشند، اگر بتوانیم اینها را به درستی با یکدیگر مرتبط کنیم و خانوادهها کودکانشان را درون این مثلث تربیت کنند، نتایج خوب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل میشود.
خبرنگار: فریده خسروی