Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@20:43:51 GMT

منافقین، از جاسوسی تا حمله نظامی

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۵۱۴

منافقین، از جاسوسی تا حمله نظامی

 نقش ستون پنجمی منافقین برای عراق در سال‌های 64 و 65 آسیب‌های جدی وارد کرد و شهدای زیادی دادیم؛ مثلاً عباس داوری با دریافت 75 میلیون دلار برای منافقین، اطلاعات عملیات کربلای 4 را در اختیار دولت عراق قرار داد و عملیات پیش از شروع، لو رفت.

اما کم‌کم سازمان وارد فاز جدیدی شد و به مرور شاهد حضوری عملیاتی‌تر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعبیر خود آن‌ها این بود که «جنگ چریکی از پشت تلفن تا الان راست‌رَوی بوده است» و اسم آن را میکرو گذاشته بودند و گفتند «باید وارد فاز ماکرو یا بهره‌بردن از جنگ عراق علیه ایران شویم» و در این مسیر همه کاری را انجام می‌دادند. ادعای سازمان این است که در سال 66 ما 99رشته عملیات انجام دادیم. به‌عنوان مثال، دو نفر می‌رفتند یک سنگر نظامی را تخلیه می‌کردند و سربازی را که آنجا بوده به‌شهادت می‌رساندند. اسم این را یک عملیات می‌گذاشتند. از آنجایی‌که با زبان فارسی آشنا و در پوشش ایرانی بودند، چنین عملیات‌هایی برای آن‌ها میسرتر از ارتش عراق بود. آسیب‌های این عملیات‌ها مختصر بود اما ایجاد نگرانی از ستون‌پنجم در بین رزمندگان نبرد را دشوارتر می‌کرد. بر اساس این راهبرد، در سال 66 عملاً چند اتفاق برای سازمان افتاد. نخست اینکه دوره آموزش‌ها کاملاً متفاوت شد. پیش از این آموزش‌های سازمان بیشتر بر مدار بمب‌گذاری، تخلیه تلفنی و کارهای تروریستی درون‌شهری بود. ولی ورود به فاز جنگی (چیزی که خودشان اسمش را ارتش آزادی‌بخش گذاشته بودند که در حقیقت بخشی از ارتش بعثی بود) منجر به تشدید آموزش نظامی شد. حتی از هواداران خود خواستند به ارتش سازمان بپیوندند و کشور را ترک کنند و خط عملیات شهری تقریباً از این به بعد متوقف ‌شود. ولی خط جاسوسی تلفنی ادامه پیدا می‌کند.

نخستین اقدامی که واقعاً می‌توان نام عملیات بر آن گذاشت، «عملیات آفتاب» منافقین است که در فروردین1367 در مرزهای جنوبی کشور انجام گرفت و بیشترین دستاوردش علنی‌شدن حضور رسمی منافقین در جنگ بود. پس از آن در 28خرداد67، شاهد «عملیات چلچراغ» بودیم که شهر مهران توسط عناصر منافقین تصرف شد و میدان‌های نفتی‌اش به کنترل آن‌ها در آمد، اما به‌زودی آزاد شد. گام بعدی را دقیقاً پس از پذیرش قطعنامه در مرداد67 برداشتند و آن را «عملیات فروغ جاویدان» نام‌گذاری کردند و رؤیای تصرف قریب الوقوع تهران را در سر داشتند. عملیات مرصاد که در تقابل فروغ جاویدان طراحی شده بود، یکی از موفقیت‌آمیزترین عملیات‌ها بود؛ زیرا حضور مردم در جبهه‌های دفاع مقدس کاملاً رنگ متفاوتی یافت. مردم که شاهد خیانت کسانی بودند که از نان این مملکت رشد کردند اما علیه آن می‌جنگند، غیرتشان به‌جوش آمد. جمعیتی برای عملیات مرصاد اعزام شد که موجب تغییر موازنه به‌نفع ایران در سال‌های بعد شد تا جایی که برخی معتقدند اگر عملیات مرصاد با این حضور مردم در جواب خیانت منافقین کمی زودتر و پیش از پذیرش قطعنامه انجام می‌شد، شرایط جنگ دیپلماسی ایران نیز تغییر می‌کرد.

وقتی جبهه پر از نیروهای مردمی و فضای جامعه همدل باشد، سرمایه اجتماعی تقویت شده است؛ این شرایطی است که موجب افزایش قدرت ملی از جنبه بازدارنده و نیز از جنبه قدرت مذاکرات‌کنندگان خواهد بود. منافقین سال‌ها همین قدرت نرم را نشانه رفته بود اما آشکارشدن خیانت آن‌ها موجب افزایش نفرت مردم از آن‌ها و نتیجه معکوس خواستشان شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جاسوسی حمله نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه خطاب به اسرائیل: از اقدام نظامی خودداری کنید

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بعد از نشست شورای امنیت با اشاره به عدم وجود سندی درباره حمله ایران، از رژیم صهیونیستی خواست از برخورد تهران الگو بگیرد که نمی‌خواهد اوضاع در منطقه خاورمیانه را تشدید کند و از هر اقدام نظامی دست بردارد. - اخبار بین الملل -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل صبح امروز، دوشنبه، در گفتگو با خبرنگاران بعد از نشست شورای امنیت که به منظور بررسی حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل تشکیل داده بود، اعلام کرد که هنوز مشخص نیست اسناد رسمی برای تصویب در ارتباط با حمله شنبه شب ایران در حال آماده سازی باشد. این دیپلمات گفت: «در حال حاضر من از وجود چنین (سندی) اطلاعی ندارم.»

واسیلی نبنزیا همچنین تاکید کرد که طرف اسرائیلی باید از ایران الگو بگیرد که مایل نیست وضعیت منطقه خاورمیانه بیشتر از این تشدید شود. او توضیح داد: «ما به ارسال علامت تهران توجه کرده‌ایم که نمی‌خواهد درگیری با اسرائیل را تشدید کرده و باعث وخامت اوضاع در منطقه شود. بنابراین ما نیز قویاً از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم که از الگوی ایران پیروی کند و از هر نوع اقدام نظامی تحریک‌آمیزی در خاورمیانه دست بردارد.»

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هشدار داد که پاسخ تند اسرائیل می تواند عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد و کل منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شب گذشته نبنزیا در نشست شورای امنیت هم با اشاره به "نفاق و استانداردهای دوگانه غرب" در قبال کشورهای خاورمیانه، یادآور شد: در حقوق بین‌الملل حمله به نمایندگی‌ دیپلماتیک یک کشور در واقع یک دلیل رسمی برای شروع جنگ است.

نماینده روسیه: نشست شورای امنیت نمایش ریاکاری غرب است

گفت‌وگوی تلفنی لاوروف با وزیر خارجه ایران درباره اوضاع خاورمیانه 

علاوه بر این، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور عصر روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود درباره وضعیت خاورمیانه گفتگو کرد. در این مکالمه تلفنی، وزیر امور خارجه ایران لاوروف را از اقدامات تهران در پاسخ تلافی جویانه به حمله هوایی اول آوریل رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت این کشور در دمشق  قرار داد. 

دو طرف در این خصوص اتفاق نظر داشتند که تشدید بیشتر اوضاع در منطقه و اقدامات تحریک آمیز خطرناک جدید می‌تواند منجر به افزایش تنش در کل منطقه خاورمیانه شود و جلوگیری از چنین سناریویی باید مورد توجه ویژه شورای امنیت سازمان ملل قرار بگیرد.

وزاری امور خارجه روسیه و ایران همچنین بر ضرورت آتش بس فوری در نوار غزه و همچنین حل مشکلات انسانی مردم ساکن این منطقه و ایجاد شرایط مناسب و عادلانه برای مذاکرات مستقیم طرفین بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل درباره راه حل دو کشوری برای مناقشه فلسطین و اسرائیل تاکید کردند.

رایزنی امیرعبداللهیان و لاوروف درباره حمله به سفارت ایرانلاوروف: اقدامات آمریکا در سوریه، استعمار مستقیم است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف قرار گرفت
  • ناتوانی در ارزیابی پاسخ قوی ایران، دستگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل را به جان هم انداخت
  • پاسخ مستقیم ایران به اسرائیل و سناریوهای محتمل
  • روسیه خطاب به اسرائیل: از اقدام نظامی خودداری کنید
  • جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
  • انصارالله: عملیات نظامی ایران مشروع، قانونی و مطابق قوانین بین‌المللی و منشور سازمان است
  • آغاز دوباره دادگاه منافقین از ۲۸ فروردین
  • بلینکن حمله سپاه به اسرائیل را محکوم کرد
  • دستگیری افراد آلبانیایی و پلیس‌های فاسد آلبانی مرتبط با مجاهدین
  • اقدام نظامی بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود