Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@20:10:23 GMT

آیا همه افراد باید واکسن «آنفلوآنزا» تزریق کنند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۶۲۲

آیا همه افراد باید واکسن «آنفلوآنزا» تزریق کنند؟

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور گفت: همه افراد در خطر مشابه ابتلا به آنفلوآنزا و فرم‌های شدید این بیماری نیستند.

به گزارش مشرق، احسان مصطفوی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درباره «واکسن آنفولوآنزا»، اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا، واکسنی است که انسان را علیه ابتلا به آنفلوانزا محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرسال واکسن جدیدی برای آنفلوانزای فصلی همان سال ساخته می‌شود؛ چراکه ویروس آنفلوآنزا به‌ سرعت خود را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد:واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا، شدت بیماری، مراجعات پزشکی، بستری‌شدن بیمارستانی و مرگ را کاهش می‌دهد. واکسن‌های آنفلوآنزا در مجموع بی‌خطر هستند و یکی از بهترین روش‌های محافظت علیه آنفلوانزا هستند.

بیشتر بخوانید

ابهام در قیمت واکسن آنفلوآنزا

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور افزود: حدود ۲ هفته پس از واکسیناسیون زمان لازم است تا پادتن‌های ایمن‌کننده در بدن تشکیل شوند. واکسن آنفلوانزا در 60 تا 70 درصد موارد مؤثر است. 

مصطفوی افزود: سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند همه افراد بالای سن ۶ ماه، به ‌ویژه آنهایی که در معرض خطر بیشتری هستند، واکسینه شوند. گروه‌های در معرض خطر بیشتر، شامل سالمندان، کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال، زنان باردار، مبتلایان به برخی بیماری‌های زمینه‌ای نظیر مبتلایان به بیماری‌های کمبود ایمنی، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلب، مبتلایان به بیماری مزمن کبد، مزمن کلیه و افرادی که دچار ضعف و کمبود ایمنی هستند.

وی افرادی که در حال شیمی‌درمانی هستند و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی را از دیگر گروه‌های پرخطر عنوان کرد و گفت: با توجه به پاندمی کووید-19 و افزایش نیاز و تقاضا برای واکسن آنفلوانزا، قرار است به طور قابل توجهی بیشتر از سال گذشته واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شود. 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور افزود: نکته دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، این است که همه مردم در خطر مشابه ابتلا به آنفلوآنزا و ابتلا به فرم‌های شدید این بیماری نیستند؛ بنابراین انتظار است مردم اجازه دهند ابتدا واکسن به گروه‌های پرخطر برسد و بعدا افراد کم خطر تر آن را تجویز کنند.

مصطفوی درباره «علت عدم تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور»، بیان داشت: کشور ما با توجه به صبغه‌ای که در حوزه واکسن سازی دارد، در این مسیر گام برداشته است. ما سالها در مسیر تولید این واکسن حرکت کرده‌ایم، اما هنوز به تکنولوژی تولید انبوه آن دست نیافته‌ایم.

وی ابراز داشت: این طور نیست که بگوییم تکنولوژی ساخت واکسن را باید همه کشورهای دنیا کسب کنند؛کشورهایی که واکسن آنفلوانزا تولید می‌کنند در دنیا محدود هستند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین آنفلوآنزا واکسن آنفلوانزا سلامت اخبار داغ واکسن آنفلوانزا انستیتو پاستور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ آوریل، روز جهانی هموفیلی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، روز جهانی هموفیلی روز جهانی آگاهی از بیماری هموفیلی و سایر اختلالات خونریزی است. این جشنواره سالانه در ۱۷ آوریل، تاریخ تولد فرانک شنابل، بنیانگذار فدراسیون جهانی هموفیلی برگزار می‌شود. روز جهانی هموفیلی روزی است که تمام گروه‌هایی که درگیر اختلالات خونریزی هستند، گردهم می‌آیند و ضمن افزایش آگاهی، به موضوعات مربوط به مراقبت‌های عمومی نیز توجه دارند.

هموفیلی معمولاً یک اختلال خونریزی ارثی است که در آن خون به درستی لخته نمی‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به خونریزی خود به خودی شود.

 خون حاوی پروتئین‌های بسیاری است که باعث لخته شدن می‌شوند و می‌تواند به جلوگیری از خونریزی کمک کنند. در افراد مبتلا به هموفیلی، فاکتور VIII یا IX کم است.

شدت هموفیلی که فرد دارد با توجه به میزان فاکتور موجود در خون تعیین می‌گردد. هرچه مقدار عامل کمتر باشد، احتمال وقوع خونریزی بیشترمی شود که در نتیجه آن منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

در موارد نادر، فرد می‌تواند در اواخر زندگی به هموفیلی مبتلا شود. ابتلا به این بیماری بیشتر مربوط به افراد میانسال یا سالخورده و یا زنان جوانی است که اخیراً زایمان کرده اند یا باردار هستند. این شرایط اغلب با درمان برطرف می‌شود.

⭕️علل

هموفیلی در اثر جهش یا تغییر در یکی از ژن‌هایی که دستورالعمل ساخت پروتئین‌های فاکتور لخته شدن را ایجاد می‌کند، به وجود می‌آید. این تغییر یا جهش می‌تواند عملکرد صحیح پروتئین لخته کننده را از بین برده یا کاملا از عملکرد آن جلوگیری کند.

این بیماری در آقایان شایع‌تر است. زنان نیز می‌توانند هموفیلی داشته باشند، اما بسیار نادر است.

هموفیلی می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

خونریزی در مفاصل که می‌تواند منجر به بیماری مزمن مفصل و درد شود.

خونریزی در سر و گاهی در مغز که می‌تواند باعث مشکلات طولانی مدت مانند تشنج و فلج شود.




اگر خونریزی متوقف نشود یا در ارگان حیاتی مانند مغز رخ دهد، می‌تواند منجر به مرگ شود.

⭕️انواع

چندین نوع مختلف هموفیلی وجود دارد. دو مورد زیر متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

هموفیلی A (هموفیلی کلاسیک)

این نوع در اثر کمبود یا کاهش فاکتور لخته شدن VIII ایجاد می‌شود.

هموفیلی B (بیماری کریسمس)

این نوع در اثر کمبود یا کاهش فاکتور لخته شدن IX ایجاد می‌شود.

⭕️علائم و نشانه‌ها

علائم رایج هموفیلی عبارتند از:

خونریزی در مفاصل: این خونریزی می‌تواند باعث تورم و درد یا گرفتگی در مفاصل شود. اغلب روی زانو، آرنج و مچ پا تأثیر می‌گذارد.

خونریزی در پوست (که باعث کبودی می‌شود) یا عضله و بافت نرم: منجر به تجمع خون در یک ناحیه می‌شود (هماتوم نامیده می‌شود).

خونریزی دهان و لثه: بعد از از دست دادن دندان به سختی می‌توان آن را متوقف کرد.

خونریزی بعد از ختنه

خونریزی پس از تزریق، مانند واکسیناسیون

خونریزی در سر نوزاد پس از زایمان دشوار

خون در ادرار یا مدفوع

خونریزی مکرر از بینی

هموفیلی در چه کسانی شایع‌تر است؟

هموفیلی از هر ۵۰۰۰ تولد نوزاد پسر در ۱ مورد اتفاق می‌افتد. بر اساس مطالعات اخیر که از داده‌های جمع آوری شده در مورد بیماران تحت مراقبت در مراکز درمانی هموفیلی بدست آمده است، حدود ۲۰، ۰۰۰ تا ۳۳، ۰۰۰ مرد در ایالات متحده با این اختلال زندگی می‌کنند. هموفیلی A تقریباً چهار برابر هموفیلی B شایع است و تقریباً نیمی از مبتلایان با شکل شدید آن درگیرند. هموفیلی، تمام افراد از همه گروه‌های نژادی و قومی را درگیر می‌کند.

⭕️تشخیص

بسیاری از افرادی که اعضای خانواده آنها مبتلا به هموفیلی است، باید بلافاصله بعد از تولد نوزادشان، او را آزمایش کنند.

حدود یک سوم نوزادانی که مبتلا به هموفیلی تشخیص داده می‌شوند جهش جدیدی دارند که در سایر اعضای خانواده وجود ندارد.

برای تشخیص، پزشکان آزمایش خون خاصی را انجام می‌دهند تا نشان دهند خون به درستی لخته شده است. اگر اینگونه نباشد، آنها که به آن روش سنجش فاکتور را انجام می‌دهند تا علت اختلال خونریزی را تشخیص دهند. این آزمایشات خون نوع هموفیلی و شدت را نشان می‌دهد.

⭕️درمان

بهترین روش برای درمان هموفیلی جایگزینی فاکتور انعقادی خون از دست رفته است تا خون بتواند به درستی لخته شود. این کار با تزریق (از طریق ورید) کنسانتره‌های فاکتور آماده شده تجاری انجام می‌شود. افراد مبتلا به هموفیلی می‌توانند خود یاد بگیرند که چگونه این تزریق‌ها را انجام دهند تا بتوانند قسمت‌های خونریزی را متوقف کنند و با انجام تزریق به طور منظم (به نام پروفیلاکسی)، حتی می‌توانند از بیشتر قسمت‌های خونریزی جلوگیری کنند.

دریافت مراقبت‌های پزشکی با کیفیت از پزشکان و پرستاران که اطلاعات زیادی در مورد این اختلال دارند، می‌تواند به جلوگیری از برخی مشکلات جدی کمک کند.

دیگر خبرها

  • ۱۷ آوریل، روز جهانی هموفیلی
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ۹۲ بیمار هموفیلی تحت پوشش کانون هموفیلی چهارمحال و بختیاری
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • بیماری در بیراهه زیبایی
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • نتایج امیدوارکننده آزمایش مقدماتی یک واکسن برای شایع‌ترین بیماری آمیزشی
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟
  • چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟