Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@06:32:59 GMT

علت خون‌ریزی دستگاه تنفسی چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۷۵۳

علت خون‌ریزی دستگاه تنفسی چیست؟

هموپتیزی (Hemoptysis) یا خلط خونی به حالتی گفته می‌شود که در آن هنگام سرفه‌کردن از ریه‌های فرد خون خارج شود؛ این حالت می‌تواند بیانگر یک بیماری جدی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خارج شدن خون روشن یا خلط خونی از دستگاه تنفسی انسان در زمان سرفه کردن می‌تواند نشانه وجود یک بیماری جدی در بدن او باشد که برخلاف بیماری‌های ریوی هم‌چون سل، سرطان و ذات‌الریه که درمان آن‌ها زمان‌بر است، این مشکل سریع درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود عفونت، سرطان و سایر مشکلات رگ‌های خونی در ریه‌ها می‌تواند باعث این حالت شود که به آن هموپتیزی (Hemoptysis) گفته می‌شود.

افرادی که سرفه‌های خونی دارند، در صورتی که به برونشیت مبتلا نباشند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند، چراکه بروز این مشکل نشان می‌دهد جایی در مسیر تنفسی افراد (از بینی تا بخش‌های انتهایی ریه) دچار مشکل شده است، اما برونشیت حاد معمولاً به خودی خود و بدون درمان بهبود می‌یابد؛ البته افراد در صورت مشاهده خون در مخاط برای مدت بیش از هفت روز به همراه درد قفسه سینه، کاهش وزن، تعریق شبانه و احساس تنگی نفس با انجام کوچک‌ترین فعالیت‌های روزانه باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

انواع هموپتیزی

بر اساس میزان خون خارج شده از دستگاه تنفسی در طول ۲۴ ساعت، هموپتیزی به چند دسته تقسیم می‌شود که در بعضی موارد تشخیص آن بسیار دشوار است. در نوع اول که به آن هموپتیزی شدید یا تهدیدکننده زندگی گفته می‌شود، دامنه خون‌ریزی بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌لیتر یعنی حدود یک پیمانه است. متخصصان هنگام بروز این نوع مشکل دستورالعمل‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در نوع دوم یا هموپتیزی متعادل، خون‌ریزی بین ۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر و حدود یک فنجان است و در نوع آخر هموپتیزی خفیف، میزان خون‌ریزی کمتر از یک قاشق غذاخوری یعنی زیر ۲۰ میلی‌لیتر است.

علل هموپتیزی چیست؟

موارد بسیاری می‌توانند در ایجاد خون‌ریزی دستگاه تنفسی هنگام سرفه کردن نقش داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها شامل برونشیت حاد (کوتاه‌مدت) یا مزمن (بلندمدت)، سرطان ریه، برونشکتازی (آسیب مجاری هوایی ریه) خصوصاً اگر به دلیل فیبروز کیستیک رخ دهد، ذات‌الریه، سل، بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD)، همچنین بیماری‌هایی نظیر نارسایی احتقانی قلب به دلیل تنگی دریچه میترال، مصرف مواد مخدر هم‌چون کراک و کوکائین، گیر کردن اجسام خارجی در مجاری تنفسی، آبسه ریه، تومورهای غیرسرطانی ریه، عفونت‌های انگلی، ناهنجاری‌های شریانی وریدی (AVM)، آمبولی ریوی، استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون (ضد انعقاد خون)، آندومتریوز، سندرم هیوز-استووین، سارکوئیدوز، تلانژکتازی خونریزی‌دهنده ارثی و بیماری‌های خودایمنی یا التهابی نظیر لوپوس، نشانگان گودپاسچر، سندروم چرگ اشتراوس (Chrug Strauss syndrome) یا گرانولوماتوز آلرژیک، بیماری بهجت، پلی آنژیت میکروسکوپی و گرانولوماتوز وگنر (Wegener's granulomatosi) است. در بعضی موارد نیز پزشکان قادر به تشخیص علت بروز مشکل نیستند، اما در هر صورت هموپتیزی معمولاً طی مدت ۶ ماه از بین می‌رود.

بیماری‌های مشابه هموپتیزی چیست؟

در تشخیص هموپتیزی لازم است منبع خروج خون به طور دقیق مشخص شود، چراکه بیماری‌هایی هم‌چون زخم اثنی‌عشر نیز با خارج شدن خون خود را نشان می‌دهند. هرچند خروج خون از دستگاه تنفسی فوقانی با خارج شدن آن از دستگاه گوارش فوقانی که به شبه هموپتیزی معروف است، بسیار شبیه به هم هستند، اما این علائم دو بیماری متفاوت را نشان می‌دهند که تشخیص آن‌ها تنها با آزمایشات گوناگون امکانپذیر است. علاوه بر این در نوع دیگر که هماتمیس یا استفراغ خونی نامیده می‌شود خون خارج شده بسیار تیره رنگ و هم‌چون کف‌قهوه بوده، در حالی‌که رنگ خون خارج‌شده در هموپتیزی قرمز روشن یا صورتی همراه با کف است.

کد خبر 444899

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیماری های ریه عفونت دستگاه تنفسی سرطان ریه ذات الریه سرفه های خونی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دستگاه تنفسی خون خارج خون ریزی هم چون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت

 


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل این شرکت از طراحی و تولید این دستگاه برای درمان عارضه‌های پا و حرکتی خبر داد و افزود: از این دستگاه به منظور سنجش میزان توزیع فشار روی کف پا به صورت ایستا و پویا استفاده می‌شود.

مجتبی گوهری افزود: این دستگاه با ارائه نمودار‌های متناسب با موقعیت و میزان فشار در هر نقطه از کف پا، محل دقیق نیرو‌های اضافی وارد بر کف پا را مشخص می‌کند و برآیند مرکز فشار بدن را نشان می‌دهد. با بهره‌گیری از این دستگاه می‌توان اطلاعات کاملی را برای تحلیل عملکرد پا و ناهنجاری‌های ظاهری و عملکردی آن بدست آورد. این دستگاه قابلیت سنکرون سازی با دوربین برای شناسایی راستای پا و زاویه آشیل را داراست. همچنین این دستگاه از قابلیت اتصال به دستگاه تراش دقیق، برای ساخت کفی طبی نیز برخوردار است.
(وصل دو شبکه کاملاً مجزا به طریقی که هیچ نوع شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای ایجاد نشود را سنکرون کردن می‌گویند)

وی با اشاره به نیاز آزمایشگاه‌های تربیت بدنی، مراکز توان‌بخشی، حوزه ارتوپدی و مراکز تحقیقاتی به این دستگاه، عنوان کرد: کاربرد دستگاه ما در مراکز ارتوپد فنی و حرکات اصلاحی گسترش یافته است و به کمک این ابزار آزمایشگاهی، ضمن شناخت منشأ و میزان ناهنجاری‌های کف پا و حرکتی، زمینه برای اقدامات درمانی بعدی فراهم می‌شود.

گوهری با اشاره به کیفیت مشابه سایر نمونه‌های خارجی در عین قیمت تمام شده پایین‌تر عنوان کرد: تاکنون با تولید و تجاری‌سازی این محصول، موفق شدیم ۱۰۰ دستگاه را به مراکز متقاضی تحویل دهیم. با توجه به قیمت مناسب‌تر و خدمات پس از فروش، امکان صادرات این محصول دانش‌بنیان به دیگر کشور‌ها وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت فناور گفت: تولید این محصول به طور مستقیم برای ۴ نفر شغل ایجاد می‌کند.

دیگر خبرها

  • برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد
  • شعار سال باید در ابعاد مختلف تحقق یابد
  • برنامه‌های ۲۰‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • کشف برنج و آرد خارج از شبکه در نهاوند 
  • تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در ۱۱ استان
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی گچساران برای برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد
  • دستگاه‌های اجرایی، جذب اعتبارات تملک دارایی را به روزهای پایانی موکول نکنند