Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- میزگرد تخصصی حوادث رانندگی در استان فارس به میزبانی خبرگزاری تسنیم برگزار و دلایل افزایش آمار تصادفات در این استان بررسی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، تصادفات رانندگی در جاده‌های استان فارس یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در این استان است به گونه‌ای که فارس همواره رتبه نخست تلفات ناشی از تصادف را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"یکی از غصه‌هایی که همیشه در دل بنده وجود دارد، غصه‌ی تلفات سفرها است به‌ویژه در ایام عید. هر چه ممکن است باید سعی کنید و همه سعی کنند که از وارد آمدن مصیبت در روزهایی که انسان در انتظار شادمانی است خودداری شود. همیشه تا صحبت سفر و جمعیت و رفت ‌و آمد و جاده و اینها می‌شود، این نگرانی و دغدغه انسان را می‌فشارد". این عبارات بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 91 در مورد تصادفات جاده‌ای است.

این مسئله علاوه بر اینکه اهمیت جان مردم را می‌رساند نشان می‌دهد که برای جلوگیری از سوانح ترافیکی نیازمند یک عزم ملی هستیم. در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده‌یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده‌اند. در تصادفات رانندگی جاده، راننده و خودرو 3 ضلع مثلث تصادف هستند که بیشتر مواقع در اذهان عمومی، مقصر اصلی در تصادفات رانندگان مطرح می‌شوند در حالی که ناایمن و استاندارد نبودن راه‌ها و خودرو نیز می‌تواند از عوامل مهم تصادفات تلقی شود.

تصادفات رانندگی همیشه به مرگ ختم نمی‌شود، یکی از مهم‌ترین پیامدهای این حوادث معلولیت و خانه‌نشینی افراد است که هزینه‌های زیادی برای خانواده و جامعه دارد. بر اساس گزارش سازمان بهزیستی کشور، از حدود 26 هزار معلول ضایعه نخاعی زیر پوشش این سازمان نزدیک به 11 هزار نفر معادل 37 تا 38 درصد، قربانیان تصادفات جاده‌ای هستند که سهم استان فارس از این جمعیت بیش از 9 هزار نفر است.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا در سمینار حوادث ترافیکی در شیراز در حالی که متوسط سرعت در جاده‌های کشور 78 و نیم کیلومتر در ساعت است، در استان فارس 82 و نیم کیلومتر در ساعت به ثبت رسیده است. سردار هادیان فر می‌گوید: 15 درصد از تصادفات کشور به دلیل سرعت غیر مجاز است که در فارس این میانگین به 16 درصد رسیده است.

استان فارس با مساحت حدود 122 هزار و 608کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و 850 هزار نفر، چهارمین استان بزرگ و پر جمعیت کشور محسوب می‌شود. این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور یکی از پرترددترین جاده‌های کشور به شمار می‌آید. در بین استان‌های کشور، استان فارس سال‌ها است در تصادفات منجر به فوت گوی سبقت را از دیگر استان‌ها ربوده است.

یکم تیرماه امسال مدیرکل پزشکی قانونی فارس اعلام کرد که استان فارس با 143 فوتی در دو ماهه نخست امسال پس از تهران دومین استان کشور به لحاظ مرگ و میر جاده‌ای است.

میزگرد تخصصی حوادث رانندگی در استان فارس به میزبانی خبرگزاری تسنیم  برای نخستین بار در دفتر دادستان شیراز با حضور دادستان، مدیرکل راهداری، رئیس اورژانس فارس، رئیس پلیس راه شمال فارس و نماینده اداره کل راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس فارس در این نشست به تشریح عملکرد مجموعه تحت پوشش در ماه‌های اخیر به‌ویژه از زمان شیوع بیماری کووید 19 تاکنون پرداخت و گفت: اورژانس از نهاد‌های خط مقدم دفاع از سلامت مردم محسوب می‌شود که با کمترین امکانات و وسایل تشخیصی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: گاهی اتفاقات ناگواری موجب زیر سوال رفتن زحمات این مجموعه خدوم می‌شود که تعرض و تعدی به پایگاه اورژانس شهر صدرا در حادثه آبان ماه گویای این مدعا است.

مرادیان خاطرنشان کرد: متاسفانه در این حادثه پایگاه اورژانس از بین رفت و یک دستگاه آمبولانس در آتش سوخت. اورژانس در شمار دستگاه‌های خدمات‌رسان است که در هیچ شرایطی امکان تعطیلی فعالیت ندارند به همین دلیل مدت کوتاهی خدمات اورژانس صدرا را به پایگاه دوکوهک منتقل کردیم.

رئیس اورژانس استان فارس عنوان کرد: خوشبختانه با همکاری و تعاملی که بین فرمانداری شیراز و آزاد مستقر در شهر صدرا ایجاد شد، مکان موقتی در اختیار ما قرار گرفت و آمبولانس مستقر شد و اکنون در حال ارائه خدمات است.

گزارش|خطر تصادفات مرگبار در کمین عابران پیاده تونل انقلاب سنندج/ شهروندان اینجا محل عبور نیستتصادفات رانندگی در جاده‌های استان گیلان 23درصد کاهش یافت174 نفر امسال در تصادفات جاده‌ای استان گیلان جان خود را از دست دادند

مرادیان به انجام 6 هزار و 537 ماموریت اورژانس استان در سه ماه ابتدایی سال در حوزه تصادفات شهری اشاره و خاطرنشان کرد: 4 هزار و 973 مصدوم ناشی از این تصادفات به بیمارستان منتقل شدند.

 وی بیان کرد: همچنین در این بازه زمانی 4 هزار و 973 ماموریت جاده‌ای در فارس به ثبت رسیده که 4 هزار و 405نفر مصدوم به جای گذاشته است.

 رئیس اورژانس فارس با تصریح بر این نکته که در مجموع ماموریت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 20 تا 23 درصدی روبه‌رو شدیم گفت: بخشی از این کاهش آمار به دلیل شیوع بیماری کرونا بوده است. البته از خردادماه شیب صعودی و نزدیک به خرداد سال گذشته را تجربه کردیم.

مرادیان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه ساختمانی در شهر صدرا برای ساخت پایگاه اورژانس پیش‎بینی شده بود که بلاتکلیف مانده گفت: یک خیر در صدرا تمایل به راه‌اندازی پایگاه داشت اعتباراتی هم پیش‌بینی شد و ساختمان هم تا 70 درصد پیش رفت اما به دلیل بیماری کرونا و همچنین ایراد شهرداری این شهر مبنی بر پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 100 پروژه متوقف شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در فارس 183 پایگاه اورژانس داریم، افزود: علاوه بر این پایگاه بر اساس برنامه ششم 122 پایگاه دیگر باید احداث شود که جانمایی تمام پایگاه‌ها مشخص شده است.

رئیس اورژانس فارس همچنین وجود 5 فروند بالگرد در فارس که در شهرستان‌های شیراز، جهرم، داراب، لار و آباده مستقر است را یک افتخار برای استان دانست و تاکید کرد: تلاشمان این است که علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی و اعتباری اما بر اولویت حفظ وضعیت موجود تمرکز کنیم.

مرادیان همچنین با تصریح بر اینکه نگهداری ناوگان اورژانس هزینه‎ای بسیار بالا دارد اما تاکنون یک دقیقه هم پایگاه‌های ما تعطیل نشده است گفت: با احتساب پایگاه‌های هوایی تاکنون 9 پایگاه در دو سال گذشته راه‌اندازی شده که 5 تا 6 پایگاه دیگر نیز تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.

وی هزینه اداره هر پایگاه برای دولت در طول یک سال را رقمی معادل یک میلیارد تومان اعلام کرد.

رئیس اورژانس استان فارس در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه شیراز با اختلاف بالایی بیشترین ماموریت‌های حوادث ترافیکی در استان را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: شهرستان‌های اقلید، بوانات، جهرم و فراشبند بالاترین عدد میانگین تعداد مصدوم را در فارس داشته‌اند که به عبارتی یا تعداد سرنشین خودرو‌ها در این شهرستان‌ها زیادتر بوده یا شدت تصادفات در این شهرستان‌ها بیشتر بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس نیز از دیگر میهمانان این میزگرد تخصصی بود که با انتقاد به آنچه که امروز از استان فارس یک غول در حوادث ترافیکی ساخته است گفت: استان فارس به لحاظ تعداد تلفات بالاتر از استان‌های کشور است اما اگر شاخصه راه‌ها و تعداد تلفات را محاسبه کنیم در رتبه‌های بعدی قرار داریم.

علیرضا سیاهپور با بیان اینکه بیش از هزار دسترسی غیرمجاز در استان داریم که عمدتا راه روستایی است، افزود: استان فارس کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب محسوب می‌شود و در حقیقت دارای شاخصه‌هایی است که قابل مقایسه با هیچ استان دیگری نیست.

 وی ادامه داد: استان فارس امسال چهارمین سال متوالی است که کاهش تلفات ناشی از تصادفات را به لحاظ فراوانی در کشور به خود اختصاص داده است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‍ای استان فارس با اشاره به محدود شدن تعداد تلفات فارس نسبت به استان‌های دارای رتبه نخست گفت: در سال 98 اختلاف تعداد تلفات کاهش یافت که امید است با کمک رسانه‌ها بتوانیم این آمار را محدودتر کنیم تا شاهد شکستن غولی باشیم که از استان فارس ساخته شده است.

 سیاهپور با اشاره به وجود 170 نقطه پرتصادف و دارای تصادف در فارس، بیان کرد: 42 نقطه آن برطرف شده و 32 نقطه در دست اقدام است که پیشرفت فیزیکی 40 تا 90 درصدی دارند و مابقی در دست مناقصه است.

وی با بیان اینکه در تمام این نقاط اقدامات زودبازده و ایمن‌سازی انجام شده است خاطرنشان کرد: پلیس استان نیز با تجارب و حضور جاده‌ای، 87 نقطه علاوه بر این نقاط را به عنوان نقاط حادثه خیز اعلام کرده که 28 نقطه را کاملا برطرف کرده‌ایم و 24 نقطه در دست اقدام داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در بخش دیگری از سخنان خود به عواملی، چون راه، وسیله نقلیه و انسان به عنوان مهمترین عوامل بروز تصادف اشاره و عنوان کرد: البته دو موضوع آموزش و تصادف از سر صحنه تا رسیدن به بیمارستان را در کنار این موارد باید مدنظر قرار داد.

سیاهپور با تصریح بر این موضوع که بیش از 67 درصد علت تصادف تنها عامل انسانی است گفت: در طول سال گذشته وضعیت اعتباری خوبی نداشتیم و مشکلات متعددی وجود داشت که محدودیت برای تامین کنندگان اعتبار ایجاد کرد.

وی از اجرای طرح‌های کاهنده تصادفات به صورت پایلوت در محور‌هایی که شاهد نقاط پر تصادف یا دارای تصادف هستیم هم اشاره و با بیان اینکه مسیر‌هایی مانند بابا میدان به پل بریم و شیراز به سمت خرامه از جمله این محورها است که در سامانه جی آی سی دنبال می‌شود، تصریح کرد: تعدادی از نقاط پر تصادف و دارای تصادف در باند دوم ایجاد شده است که این مهم در حوزه وزارت راه و شهرسازی است گفت: مدیریت سرعت را در این نقاط در دستور کار قرار داده‌ایم.

سیاهپور با اشاره به وجود 136 سامانه ثبت تخلف در محور‌های فارس، عنوان کرد: 45 سامانه جدید از سال گذشته تاکنون نصب شده و در حال تست و بارگذاری برای اعمال قانون است و همچنین مناقصه 20 سامانه دیگر در دست اقدام است.

وی در پاسخ به سوال سردبیر خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه تصور نمی‌کنید با کمبود پایگاه پلیس در محور‌های پرتصادف و دارای تصادف مواجه هستیم؟ افزود: معتقدم گشت محوری بیش از ایجاد پایگاه پلیس در جاد‌ه‌های پرتصادف جواب می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس همچنین با بیان اینکه در یک هفته نخست مردادماه جاری، شش میلیون و 600 هزار تردد در محور‌های استان ثبت شده که برای این تعداد تردد، 28 تا 30 هزار تخلف ثبت شده است.

سیاهپور گفت: متوسط سرعت در فارس 84 بوده است که در کشور 78 برآورد شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار تسنیم در مورد کمبود مجتمع خدمات بین راهی در استان، بیان کرد: در گذشته برای هر 20 کیلومتر یک مجتمع خدمات رفاهی ایجاد می‌شد، اما براساس دستور العملی که سازمان مرکزی ابلاغ کرده، جانمایی‌های جدید از سال گذشته در آزادراه به صورت هر 20 کیلومتر فاصله بین دو مجتمع و در راه‌های اصلی هر 40 کیلومتر امکان ایجاد مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که اگر به این مهم برسیم، استاندارد‌ها را خواهیم داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ادامه اد: هم‌اینک 123 موافقت نامه اصولی صادر کرده‌ایم که 52 مجتمع در حال بهره‌برداری است. 33 مجتمع در حال ساخت است و از40 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سیاهپور خاطرنشان کرد: در محور‌های اصلی کمبود مجتمع خدمات رفاهی بین راهی نداریم، به شرطی که همه مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش فوت رانندگان اتوبوس برون شهری در جاده‌های استان، گفت: در سال 98 یک فوتی ناشی از تصادف رانندگان اتوبوس داشتیم. در حالی‌که سال گذشته 11 کشته در سال 96، 17 قربانی داشتیم.

ادامه دارد...

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای تصادف و دارای تصادف رئیس اورژانس فارس تصادفات رانندگی خبرگزاری تسنیم پایگاه اورژانس تصادفات جاده تعداد تلفات مجتمع خدمات جاده ای استان فارس شهرستان ها جاده ها سال گذشته استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حادثه تصادف یک دستگاه تریلر با یک دستگاه خودروی سواری پراید حدود ساعت ۱۳:۳۰ امروز رخ داد که برای امدادرسانی به مصدومان ۲ دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۴ و بالگرد اورژانس هوایی به محل حادثه اعزام شدند.

  محمد علیشاهی افزود: همه مصدومان این حادثه به بیمارستان طالقانی و بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد منتقل شدند.   مرکز اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌ های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

 

دیگر خبرها

  • اورژانس جاده مرگ شبانه‌روزی می‌شود!
  • تصادفات جنوب سیستان و بلوچستان ۴۶ کشته برجا گذاشت
  • ۸ کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب
  • ۸ کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب
  • یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان
  • افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان تصادفات جاده‌ای
  • تصادف با سه فوتی در جاده یاسوج_ اصفهان
  • تصادف عجیب ۳ دستگاه خودرو در جاده یاسوج ـ اصفهان+فیلم
  • اصلاح ۱۴ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان اردبیل