Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@10:13:14 GMT

چند قدم تا خرید خانه در تهران

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۷۲۹۷

چند قدم تا خرید خانه در تهران

 از این رو در این گزارش سعی داریم روش­هایی را که می­تواند جوانان و خانواده­ها را برای خرید خانه درتهران یا شهرهای بزرگ کمک کند، معرفی کرده و نقش ابزارهایی که تاکنون نتوانستند به این مهم بپردازند را با هم مرور کنیم.

خرید خانه از طریق نظام پس­انداز

خب همانطور که می­دانید تورم بسیار بالا و رکود اقتصادی حاکم در کشورما، باعث شده تا هرچه نقدینگی تبدیل به کالا شود، میزان سرمایه صعود نسبی داشته و ارزش پول حفظ ­شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه در وضعیت فعلی، پس­انداز پول در کشورما به افزایش سرمایه منجر نمی­شود. اما خرید خانه در تهران امری نیست که تا پیش از این رکود اقتصادی نیز می­توانستیم با پس­انداز چند ماه حقوق به سراغ آن برویم. پس چگونه می­توان برای خرید خانه در تهران اقدام کرد؟

در حال حاضر ورود به بازارهای مختلف همچون ارز، طلا یا بورس می­تواند ارزش سرمایه­های انباشته شده مردم را همسو با تورم نگه دارد. اما در این جا سعی نداریم میزان موفقیت این بازارها را محاسبه کنیم و صرفا سرمایه­گذاری­هایی که سود مالی برای مردم داشته و در نهایت وارد چرخه ساخت و ساز می­شود را معرفی خواهیم کرد.

صندوق­های زمین و ساختمان در بورس

همانطور که می­دانید مدتی است بازارسرمایه یکی ازپرطرفدارترین حوزه­های سرمایه­گذاری شده و اطلاعات مردم نسبت به این بازار افزایش داشته است. اما بازاری که زیاد نتوانست در پرتفوی سرمایه­گذاری مردم جای بازکند صندوق­های زمین و ساختمان بود. در حالی که این صندوق­ها، هم با فروش اوراق مشارکت به انبوه­سازان برای تامین مالی پروژه­های بزرگ ساختمانی کمک می­کنند، هم چرخه ساخت مسکن را به گردش در می­آورند. بدین معنا اگر سازو کار صحیحی در پشت این صندوق­ها بود، می­توانست یکی از هدف­های مناسب سرمایه­گذاری برای مردم و فعالان بورسی باشد.

بدین صورت هم بازارمسکن با افزایش تولید مواجه می­شود، که در قیمت­ها بسیار تاثیرگذاراست و هم سرمایه اشخاص، همسو با تورم در حال افزایش خواهد بود. گفتنی است به همان میزان که پروژه­های ساخت مسکن سود می­کنند­ به همان اندازه نیز ریسک ضرر برای آنها وجود دارد.

حال چرا آنطور که باید این صندوق­ها با استقبال مواجه نشده و نتوانستند دراقتصادمسکن ایرانیان به درستی نقش ایفا کنند؟ این صندوق­ها در ابتدای راه­اندازی که مسکن تا این اندازه وارد رکود نشده بود، می­توانست با پیگیری ارکان اصلی آن و ایجاد آیین­نامه­های صحیح، مورد آزمون و خطا قرار بگیرد و بازارهدف خود را جذب کند.

در حالی که هم اکنون متولی راه­اندازی این صندوق­ها باید ریسک بسیاری را متحمل شوند. چرا که باید پروژه­های ساختمانی با قیمت تمام شده­ معقولی به اتمام برسد که با این قیمت مصالح و نرخ ارز، کاری است بس دشوار؛ و متقابلا مردم هم با خرید واحدهای صندوق­ها به تامین مالی پروژه کمک کنند و هم واحدهای ساختمان به فروش برسد، که این نیز با توجه به قیمت­های بالای خرید خانه در تهران برای هرکسی مقدور نیست. از سوی دیگر رقبای قدرتمندی همچون پتروشیمی­ها، خودروسازیها و... در بورس فعالیت می­کنند که توجیه و ریسک کمتری نسبت به این صندوق­ها دارد.

گفتنی است اینها بخش کوچکی از دلایل شکست صندوق­های زمین و ساختمان است؛ بررسی جزئیات این صندوق­ها و تحلیل آینده این ابزار بسیار کاربردی درمطالب آتی مجله اینپین منتشر می­شود.

تسهیلات خرید خانه

 بنا بر آخرین اطلاع­رسانی سامانه تسهیلات بانک مسکن، زوجین تهرانی برای خرید خانه در تهران می­توانند 240 میلیون تومان وام دریافت کنند تا با 1 میلیارد تومان سرمایه­ای که خود به همراه خواهند داشت، اقدام به خرید خانه در تهران کنند. اما این مبلغ هم در نهایت به خرید یک واحد آپارتمان 40 تا 60متری در میانه شهر می­رسد. یعنی در حقیقت دولت یک پنجم قیمت یک خانه 40 الی 60 متری را در تهران می­پردازد و در ازای آن ماهیانه سه میلیون و 997 هزارتومان پراخت می­کند تا 575 میلیون تومان مبلغ تسهیلات و سود آن را در 12 سال دریافت ­کند. جهت مطالعه مطلب، چگونه وام مسکن بگیریم می‌توانید به مجله اینپین مراجعه کنید و از شرایط دریافت وام مسکن آگاه شوید.

بدین صورت تسهیلات خرید خانه در کشور ما نمی­تواند کارساز باشد و باید در مرحله نخست، مدت بازپرداخت تسهیلات به شکل قابل توجهی افزایش، و نرخ سود آن نیزکاهش چشمگیری داشته باشد.

خرید خانه در طرح مسکن ملی یا مسکن مهر

مسکن مهر یکی از طرح­های عمرانی کشور بود که با انتقادهای بسیاری از سوی کارشناسان ومسئولین مواجه شد. اما به هر طریق تعداد بسیاری از خانواده­های کم­درآمد را خانه­دار کرد. بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح­ها موضوع این گزارش نیست و صرفا به خانه­دار شدن مردم از طریق مسکن ملی می­پردازیم.

به گفته وزیرراه و شهرسازی تا پایان فعالیت دولت دوازدهم 70 هزار واحدمسکونی درقالب طرح مسکن ملی به تهرانی­ها واگذار می­شود.  قیمت این واحدها بین 2 تا 2 و نیم میلیون تومان در نظر گرفته شده است. با درنظر گرفتن خوشبینانه­ترین حالت، کسانی که هیچ دارایی ثبت شده­ای نداشته، تا به حال از خدمات دولتی استفاده نکرده­اند و در نهایت تمام شرایط ثبت­نام در این طرح را دارند، می­توانند به خرید خانه در این طرح امیدوار باشند. مدنظر داشته باشید، به گفته معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه­ و­شهرسازی این واحدها در متراژ 75 متری ساخته می­شوند که می­توان گفت قیمت واندازه بسیارمعقولی دارد. امید است این طرح همانطور که مطرح شد، اجرا شود و تداوم داشته باشد.

بورس مسکن

مدتی است بازارسرمایه ایران یکی از بهترین عملکردها را داشته و هم اکنون که تمام دنیا سقوط سهام و بورس خود را تماشا می­کنند، شاخص بورس تهران هر روز با روند صعودی، رکوردهای خود را می­شکند. از این رو استفاده بهینه­تر ازاین سرمایه­های وارد شده به بورس، با ایجاد ابزارهای نوین در بازارهای جدید، می­تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد.

بورس مسکن یکی از بخش­هایی است که می­تواند به صورت مستقیم در خانه­دار کردن مردم نقش ایفا کند. بدین طریق بورس مسکن در بخش­هایی همچون یونیت متعلق به انبوه­سازان، ورود اکثر مصالح ساختمانی به بورس و تابلوی اختصاصی بورس مسکن و ساختمان در بورس کالا فعالیت می­کند.

گفتنی است خرید متری مسکن نیز از طریق بورس میسر شده است که با همین روال، بورس کالا از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به پیش فروش متری املاک می­پردازند.

در نتیجه یکی از بهترین راههای خرید خانه در تهران ورود به بورس مسکن و خرید اوراق سلف موازی استاندارد است. مدنظر داشته باشید این امر در بلندمدت می­تواند پاسخگو باشد؛ چراکه هنوز بورس مسکن نتوانسته جذابیت خود را برای ورود انبوه­سازان و ساخت­وساز به اثبات برساند. فلذا طرح اقدام مسکن ملی برای کسانی که سرمایه مود نیاز برای خرید خانه در تهران را دارند گزینه بهتری است. جهت مطالعه مطلب، بورس مسکن چیست و چگونه به خانه دار شدن مردم کمک می‌کند ؟ به مجله اینپین مراجعه کنید و بیشتر با بورس مسکن آشنا شوید.

خرید خانه­ای مناسب با تمام نیازها

پس از گذراندن مرحله تامین مالی، نوبت یکی از مهمترین تصمیم­ها، یعنی پیداکردن خانه مناسب سلایق فرد یا خانواده می­رسد. جستجوی خانه­ای که از نظر محله، متراژ، قیمت، سال ساخت، معماری و تمام مولفه­های دیگر که برای هرشخص متفاوت است، همخوانی داشته باشد، کمی دشوار است. یا بهتر است بگوییم دشوار بود.

چراکه با کمک مجموعه­ای دانش­بنیان به نام اینپین، هوش­مصنوعی تمام این جستجوها را انجام می­دهد. اینپین بستری دراختیار کاربران قرارداده، تا به راحتی با واردکردن مشخصات ملک مورد نظر خود، تمام فایل­های مناسب با نیاز کاربر و مشخصات تماس مشاور املاکی که، فروش یا اجاره خانه مورد نظر به آن سپرده شده در اختیار کاربر قرار بگیرد.

می­توان گفت دیگر نیاز نیست متقاضی در میان انبوهی از فایل­های متفاوت به دنبال خانه مورد نظر خود بگردد و می­تواند با ورود به سامانه اینپین، از جستجوی هدفمند و هوشمند، برای یکی از مهم­ترین انتخاب های خود، یعنی محل سکونت استفاده کند. برای آشنایی و استفاده از این سامانه، به راحتی می­توانید با جستجوی واژه اینپین در موتور جستجوی موبایل یا رایانه خود، به اپلیکیشن و سایت اینپین دسترسی داشته باشید و از ابزارهای مختلف آن استفاده کنید.

پربیننده ترین قیمت مسکن در منطقه١٠ تهران/ آپارتمان در یک منطقه پُرمعامله‌ پایتخت چند؟ مهلت دو روزه برای متقاضیان مسکن ملی چه چیزی بازار مسکن را به‌هم ریخت؟ خبر مهم برای متقاضیان مسکن‌ملی ‎طرح دوفوریتی مسکن برای نظام بانکی مخرب است/ قیمت مصالح ساختمانی نباید دستوری باشد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرمایه گذاری مسکن مهر وام مسکن اجاره آپارتمان بازار مسکن قیمت آپارتمان خرید خانه خرید و فروش خانه مسکن ملی قیمت مسکن 99 قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت

‌به گزارش خبرنگار مهر، مدت‌ها است که در رسانه‌ها و جمع‌های نخبگانی و تخصصی حوزه مسکن، به اشتباه درگیر یک دوگانه توسعه افقی یا توسعه عمودی شده‌اند. حال آن‌که هر دو این نوع توسعه شهری، در صورتی که با رعایت اصول و سیاست‌های خرد و کلان، اجرایی شود، برای وضعیت مسکن کشور راهگشا خواهند بود. بنابراین علاوه بر توسعه افقی شهرها که مدت‌ها است مورد بررسی قرار گرفته و در بسیاری از شهرها و استان‌ها اجرایی شده، توسعه عمودی نیز دارای ابعاد فنی و تخصصی در مطالعه و اجرا است.

توسعه عمودی شهرهای کشور از جمله برنامه‌های راهبردی است که به‌منظور ارتقا خدمات شهری، بازسازی و بازپروری بافت فرسوده و همچنین افزایش تولید و عرضه مسکن همواره مورد توجه قرار داشته است. توسعه عمودی کلان شهرهای کشور جز برنامه‌های ناگزیر در توسعه پایدار است که دولت به صورت مستقیم در تأمین بودجه و اجرای محوریت‌های آن نقش ندارد و تنها با تسهیل‌گری به واسطه برنامه‌ریزی و ایجاد مشوق‌هایی برای بخش خصوصی زمینه پویایی و اجرای آن را فراهم می‌کند.

در همین راستا طرح فروش متری مسکن در بورس از برنامه‌هایی است که سال‌ها است به‌منظور تأمین اعتبار پروژه‌های توسعه عمودی شهرها در دستور کار قرار گرفته ولی تا کنون آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است. به گفته بسیاری از کارشناسان تأمین اعتبار مورد نیاز برای تحقق توسعه عمودی شهرها اساس به‌وجود آمدن طرح فروش متری مسکن در بورس است.

سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با مهر گفت: سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۳۸ درصدی پروانه ساخت در بافت فرسوده روبه‌رو بودیم و ۳ درصد بافت فرسوده تهران بازسازی شد. توسعه عمودی شهرهای کشور از جمله مأموریت شهرداری‌ها است که با بازسازی بافت‌های فرسوده و تعریف پروژه‌های جدید در شهرها انجام می‌شود. پیشبرد این اهداف به تنهایی از توان شهرداری‌ها خارج بوده و نیازمند ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است چراکه پویایی شهرها به بازپروری بافت‌های فرسوده و افزایش عرضه مسکن وابسته است.

وی درباره علت تأخیر اجرای طرح پیش فروش متری مسکن در بورس افزود: طرح پیش فروش متری مسکن در قالب اوراق موازی سلف اسلامی باید مورد بررسی و تصویب سازمان بورس کالا قرار گیرد؛ متأسفانه با وجود پیگیری‌ها این اتفاق هنوز رخ نداده است و باید هرچه زودتر به تصویب برسد تا سازندگان و سرمایه‌گذاران بتوانند در قالب بورس پروژه‌های خود را عرضه کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: از سوی شهرداری تمام امکانات و تدابیر اجرای این طرح اندیشیده شده اما بستر مورد نیاز برای عرضه آن به عموم جامعه فراهم نیست. معتقدیم در حوزه مسکن به واسطه افزایش عرضه می‌توان قیمت مسکن را تا حد زیادی کنترل کرد این در حالی است که در کشور برخلاف سایر کشورهای توسعه‌یافته مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای به‌شمار می‌رود و عرضه بیشتر مسکن هر چند تأثیر زیادی روی قیمت‌ها ندارد ولی مؤثر است.

نقدینگی و پیش‌فروش مسکن در بورس

هدایت از جمله دلایل لزوم اجرای طرح پیش فروش مسکن در بورس به گسیل نقدینگی جامعه برای ساخت و ساز مسکن اشاره کرده و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد تورم در جامعه وجود نقدینگی بالا است. این در حالی است که ساخت و ساز مسکن در ایران با کمبود منابع و سرمایه روبه‌رو بوده بنابراین با گسیل نقدینگی جامعه به سمت ساخت‌وساز می‌توان دو هدف کنترل تورم و افزایش عرضه مسکن را رقم زد. در حال حاضر نیمی از جمعیت تهران مستأجر هستند و نیاز به مسکن دارند و از سوی دیگر جامعه بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری نقدینگی خود پیدا نمی‌کند. طرح پیش فروش مسکن در بورس به دنبال ایجاد حلقه واصله‌ای میان جذب سرمایه راکد مردم و افزایش تولید و عرضه مسکن است.

هدایت تاکید کرد: بر اساس پژوهشی که انجام شد در ۴۰ سال گذشته قیمت مسکن و زمین در مقایسه با سکه و طلا افزایش بیشتری داشته است بنابراین اگر زمینه جذب سرمایه مردمی برای ساخت مسکن فراهم شود جامعه تمایل پیدا می‌کند تا سرمایه راکد خود را به جای خرید دلار و سکه به سمت خرید مسکن سوق دهد. در حال حاضر شرایط خرید یک واحد مسکن برای بسیاری از اقشار جامعه میسر نیست. طرح پیش فروش متری مسکن می‌توان امکان خرید هر متراژ از مسکن را برای مردم فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها در خصوص مهار تورم و افزایش تولید تاکید داشته‌اند تا جایی که شعارمحوری سال گذشته نیز این دو موضوع بود. طرح پیش فروش متری مسکن در بورس می‌تواند با جمع‌آوری نقدینگی جامعه از یک سو به مهار تورم کمک کند و سوی دیگر با فراهم کردن سرمایه ساخت و ساز زمینه افزایش تولید را رقم بزند؛ بنابراین هر دو محوریت فرمایشات مقام معظم رهبری در این طرح دیده شده است ولی سوال اساسی اینجاست که چرا تا کنون نتوانسته‌ایم سرمایه راکد جامعه را به سمت ساخت و ساز مسکن سوق دهیم؟

هدایت سرمایه راکد به سوی ساخت و ساز

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: تا کنون تمام تجربیات ما در خصوص پیش فروش مسکن با شکست مواجه شده و جامعه ذهنیت خوبی از پیش خرید مسکن ندارد چرا که تعهدات داده شده از سوی سازندگان به درستی عمل نشده ولی در قالب این طرح تضمین و تعهدات آن به سازمان بورس تحویل و توسط سازمان بورس تضمین می‌شود. مثلاً یک پروژه تجاری یا مسکونی در خیابان تهران تعریف می‌شود؛ تمام تضمین و تعهدات آن به بورس ارائه می‌شود و سپس خریداران با خیال راحت به جای طرف شدن با سازندگان در بورس سرمایه گذاری می‌کنند.

طرح فروش متری مسکن اثر تورمی دارد؟

سید طه حسین مدنی، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند نیز با بیان اینکه طرح فروش متری مسکن زمینه کنترل قیمت مسکن را فراهم می‌کند به مهر گفت: به طور کلی تدوین هر طرح، برنامه و محرکی که به افزایش تولید و عرضه مسکن کمک کند قطعاً اثر تورمی نخواهد داشت. برخی مدعی هستند که طرح فروش متری مسکن اثر تورمی دارد در حالی که اساس و کارکرد این طرح تأمین اعتبار و بودجه مورد نیاز برای تعریف پروژه‌های کلان ساخت مسکن است که در نهایت به عرضه بیشتر مسکن کمک می‌کند. افزایش مداوم عرضه مسکن نیز به‌طور ناخودآگاه به کنترل نوسانات و قیمت مسکن می‌انجامد.

وی با بیان این نکته که با خلأ سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز مسکن روبه‌رو هستیم، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین افزایش قیمت ساخت و عرضه ملک، سرمایه‌گذاران این حوزه با عدم و کمبود نقدینگی برای تعریف پروژه‌های کلان روبه‌رو هستند. اگر سرمایه خرد جامعه به کمک سرمایه‌گذاران و سازندگان مسکن بیاید نه تنها مشکل تأمین مالی این حوزه رفع می‌شود بلکه زمینه پویایی اقتصاد نیز فراهم خواهد شد؛ اشتغال زیادی به وجود آمده و حتی مشاغل وابسته همچون خرید و فروش مصالح نیز از رکود خارج می‌شود. همچنین قابل محاسبه است که در صورتی به خواهیم تنها نیمی از تعهد سالانه دولت را با سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مردم محقق کنیم؛ امکان جذب سالانه بیش از هزار همت از نقدینگی موجود در کشور فراهم است و بهتر آن‌که این حجم کلان از نقدینگی به سمت تولید و پویایی اقتصاد کشور جاری می‌شود.

این کارشناس حوزه حکمرانی تاکید کرد: طرح فروش متری مسکن در عین سودآوری برای جامعه به شفافیت بیشتر حوزه مسکن نیز منجر می‌شود چراکه دلالان و فرصت‌طلبان نمی‌توانند تأثیر زیادی در روند اجرای آن از خرید و فروش تا ساخت و ساز مسکن بگذارند. اگر ابعاد و ظرفیت‌های این طرح برای جامعه به درستی تبیین شود حتی می‌تواند عدم اعتماد مردم به بورس و بسترهای استاندارد خصوصی را نیز ترمیم کرد.

وی با اشاره به این نکته که می‌توان در قبال طرح فروش متری مسکن در بورس طرح‌های ثانوی دیگری را تدوین و اجرایی کرد، گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات بسیاری در حوزه طرح فروش متری مسکن انجام شده است، از جمله پیشنهادهای ما برای اجرایی شدن هر چه بهتر این طرح، فروش اموال مازاد و غیرمنقولی است که در تملک بانک‌ها قرار دارد. در گذشته بسترهایی همچون شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) اجرایی شد که با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بود و عملاً توفیق خاصی نداشته است. اما در قالب این طرح بانک‌ها می‌توانند دارایی‌های مازاد خود را برای فروش در بورس یا بسترهای شفاف خصوصی عرضه کنند. املاکی که به مصادره بانک‌ها درآمده یا طی برخی قراردادها با تأمین مالی مؤسسات مالی و اعتباری تولید شده است، طبق قانون باید به فروش برسد که این طرح بستر مناسبی برای آن به شمار می‌رود.

مولدسازی اموال دولت از طریق بورس

مدنی ادامه داد: بحث دیگری که پیشنهاد می‌کنیم در قالب طرح فروش متری مسکن به آن پرداخته شود، مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت از طریق بورس و یا بسترهای خصوصی و تخصصی این حوزه است. در گذشته این دارایی‌ها به منظور مولدسازی به شخص ثالثی واگذار می‌شد که همین امر نیز برای مالکان جدید و نحوه مدیریت آن چالش‌هایی به‌وجود می‌آورد. اگر طرح فروش متری مسکن به شکل درست اجرا شود می‌توان دوباره تعاونی‌ها را در عین شفافیت و سلامت اقتصادی، راه‌اندازی کرده و از ظرفیت‌های مردمی در پوشش اهداف کلان حاکمیت بهره‌مند شد.

وی بیان کرد: تشکیل تعاونی‌های مختلف و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت آن‌ها ظرفیتی است که می‌توان در قالب این طرح به آن پرداخت. تعاونی‌ها از ظرفیت خوبی برخوردار هستند که حفظ اصل شفافیت می‌توان با جهت‌دهی آن به رشد و توسعه تولید مسکن در کشور دامن زد. به عنوان مثال یک پروژه در بورس یا بسترهای تخصصی ایجاد شده، تعریف شود و پس از خرید سهام عرضه شده آن توسط مردم، مدیریت آن به تعاونی مورد نظر (که می‌تواند حتی طی فرایندی بعد ار عرضه اولیه سهام مورد بحث، تعریف شده است) واگذار گردد، از این طریق چالش مدیریتی آن پروژه از گردن دولت ساقط می‌شود و صندوق‌ها و تعاونی‌ها به صورت مستقل به تأمین مالی پروژه‌ها می‌پردازند. البته این موضوع دارای پیچیدگی‌های بسیاری است که اندیشکده حکمرانی هوشمند با مطالعه چند ساله راه‌حل‌های مناسبی را برای تحقق سالم و سریع آن تعریف و پیش‌بینی کرده است.

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در پایان تاکید کرد: حاکمیت و دولت در پیشبرد اهداف خود باید به نخبگان و جامعه علمی کشور که تجربه اجرایی داشته باشند، بها داده و اعتماد کند. در حال حاضر تنها راه خروج کشور از بحران‌های موجود، اتکا به حکمرانی هوشمند و اعتماد به نخبگان کشور برای ارائه راهکارهای بروز است. ظرفیت بالقوه بسیار خوبی در حوزه نخبگان علمی و دانشگاهی وجود دارد که باید این ظرفیت در راستای کشف و احصا مسائل و چالش‌های واقعی و اولویت دار کشور، طراحی و ارزیابی ایده‌ها، پیاده‌سازی محدود ایده‌های برتر و اجرای فراگیر راهکارهای مرجح در کشور به کار گرفته شود.

کد خبر 6076458

دیگر خبرها

  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • روز سبز بورس تهران
  • سهامداران برای خرید کدام نمادها صف کشیدند؟
  • جو مثبت در بازار سرمایه/ اکثر نمادها صف خرید شدند
  • دلار، سکه، بورس و مسکن؛ بهترین سرمایه‌گذاری سال ۱۴۰۳ کدام است؟
  • جلیقه نجات بورس
  • اتلاف سالانه هزار همت ازمنابع مالی درحوزه مسکن به‌دلیل تعلل دولت
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/ خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • مالک اینتر در آستانه دریافت وامی جدید برای فرار از بحران