Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-18@18:05:13 GMT

آخرین ترکش آمریکا بر اقتصاد ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۷۳۸۶

خرداد: هادی حق‌شناس اقتصاددان در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان آخرین ترکش آمریکا بر اقتصاد ایران نوشت:‏
اقدام آمریکا که به‌اصطلاح خودش چکاندن ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ است، فقط یک شکل کاریکاتوری برای آمریکاست. به ‏عبارت ساده‌تر وقتی که متحدان تاریخی آمریکا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان از آن تبعیت نمی‌کنند و همچنین سایر اعضای ‏شورای امنیت سازمان ملل، این بیانگر یک نکته کلیدی است که به‌صورت شکلی حداقل کسی نمی‌خواهد با آمریکا همراهی کند یا ‏این قطعنامه تاریخی را بپذیرد که شورای‌امنیت سازمان ملل خودش قانون مصوب خودش را اصطلاحا نقض بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعا اگر سایر ‏اعضای شورای امنیت با آمریکا همراهی می‌کردند یک افتضاح بین‌المللی شکل می‌گرفت و آنگاه کسی دیگر به نهاد‌های بین‌المللی ‏مثل سازمان ملل و شورای امنیت اعتماد نمی‌کرد. بنابراین به نظر می‌رسد سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستند که ‏اعتماد جامعه جهانی را با عدم همراهی جلب کنند. اما در واقعیت چه اتفاق افتاده است؟ آنچه مسلم است بیش از دو سال از تحریم ‏یکجانبه آمریکایی‌ها می‌گذرد.
اگر تحریم آمریکا از منظر آمریکایی‌ها اثرگذار بود آمریکایی‌ها به‌سراغ شورای امنیت نمی‌رفتند. ‏دوسال مقاومت اقتصاد ایران در مقابل تحریم غول اقتصادی جهان یک مساله را ثابت کرد و آن این است که آمریکا به‌تن‌هایی ‏نمی‌تواند کار تعیین‌کننده‌ای را در جهان انجام دهد. 
این مطلب به معنی این نیست که اقتصاد ایران ضعیف نشده یا حال اقتصاد ‏ایران خوب هست یا شرایط عادی است بلکه به معنی این است که آمریکا همه خسارت‌های یک جنگ کامل را بر اقتصاد ایران ‏تحمیل کرده ولی نتیجه دلخواه خودش را کسب نکرده است و، چون نتیجه موردنظر حاصل نشده سراغ شورای امنیت رفته، سراغ ‏احیای شش قطعنامه سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ رفته است. 
به نظر می‌رسد آمریکا از دو منظر بی‌آبرو شده است؛ یکی اینکه دو ‏سال تحریم کامل آن نتیجه‌ای برای آمریکا نداشته است و دوم اینکه جامعه ملل که همواره چماقی بود در دست آمریکایی‌ها برای ‏تحقق اهداف آمریکایی، این‌بار با آمریکا همراهی نکرد. اما درعمل چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به نظر می‌رسد اگر وضعیت کرونا ‏نبود، آثار تحریم در اقتصاد ایران سال ۹۸ تخلیه شده بود.
 کرونا باعث شد آثار تحریم به درازا بکشد. اقتصاد ایران به دلیل اینکه ‏درون‌زاست و وابستگی‌اش به اقتصاد جهان حداقلی است، یک نماد این حداقلی این است که کمترین بدهی خارجی را دارد. یعنی ‏تقریبا همه کشور‌های همسایه و به‌ویژه ترکیه صد‌ها میلیارد دلار بدهی خارجی دارند ولی ایران تقریبا می‌توان گفت که شاید به ‏اندازه کمتر از چهار، پنج درصد بدهی ترکیه، بدهی دارد. 
اگر اقتصاد ایران بدهکار دنیا بود، حتما امروز آن ابزاری برای فشار ‏بیشتر بود. در نتیجه این عدم وابستگی جدی اقتصاد ایران به جهان امروز منجر به تاب‌آوری اقتصاد ایران شده است. به نظر ‏می‌رسد هرچه زمان بگذرد، به معنی این نیست که آمریکایی‌ها به پیروزی نزدیک بشوند بلکه به معنی این است که اقتصاد کم‌کم ‏به نقطه احیای خود خواهد رسید؛ لذا در یک جمع‌بندی کلی به نظر می‌رسد باوجود اینکه اقتصاد ایران هم شرایط تورمی دارد و هم ‏شرایط رکود را تجربه می‌کند و هم شرایط کاهش سرمایه‌گذاری را، این‌ها منجر به این شده که اصطلاحا اقتصاد از شرایط عادی ‏خارج بشود، اما این همه هزینه مقاومت در مقابل تحریم‌های یکجانبه ظالمانه آمریکاست که این تحریم‌ها نمی‌تواند در بلندمدت ‏ادامه پیدا کند. ‏ برچسب ها: آمریکا ، اقتصاد ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: آمریکا اقتصاد ایران اقتصاد ایران نظر می رسد آمریکایی ها شورای امنیت سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری تاس: درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل

نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل خواستار تحریم اسرائیل به خاطر عدم توجه به قطعنامه شورای امنیت شد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری تاس نوشت: واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: روسیه تصور می کند که شورای امنیت سازمان ملل به زودی به موضوع برقراری آتش بس پایدار و پایدار در نوار غزه باز خواهد گشت. ماه رمضان گذشته است و مسئله آتش بس طولانی مدت بار دیگر بسیار ضروری است. ما فرض می کنیم که شورای امنیت سازمان ملل در آینده بسیار نزدیک به بررسی این موضوع باز خواهد گشت.

نماینده روسیه در ادامه گفت: «واضح است که قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل کافی نیست؛ همین قطعنامه هم به سادگی اجرا نشد.»

نبنزیا افزود: «روسیه پیشنهاد می کند که بلافاصله موضوع اعمال تحریم ها علیه کسانی که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد خاورمیانه را نقض می کنند، بررسی شود. تنها راه برای جلوگیری از گسترش فاجعه در غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده برای اطمینان از دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه به همه مردم غزه نیازمند و جلوگیری از خطر گسترش بیشتر بحران است. ما بار دیگر تاکید می کنیم که عدم اجرای قطعنامه های الزام آور شورای امنیت باید به اعمال تحریم ها علیه طرف متخلف منجر شود. ما معتقدیم شورا باید این موضوع را بدون تاخیر بررسی کند.»

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: «قطعنامه ۲۷۲۸ که در ماه مارس توسط شورا برای درخواست آتش بس فوری در نوار غزه در ماه مبارک رمضان تصویب شد، اجرا نشد.»

گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۵ مارس قطعنامه ای را تصویب کرد که توسط ده عضو غیردائم این سازمان از جمله الجزایر تهیه شده بود و خواستار آتش بس فوری در نوار غزه در ماه رمضان شد. ۱۴ کشور شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به این قطعنامه رای مثبت دادند. فقط ایالات متحده رای ممتنع داد. با این حال اسرائیل هیچگاه آن را اجرایی نکرد.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • خبرگزاری تاس: درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند