Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از برگزاری مزایده فروش برق حاصل از تولید توربین‌های انبساطی نیروگاه‌های رامین اهواز، نکا و شهیدمنتظری برای استخراج رمز ارزها خبر داد.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، محسن طرزطلب ایجاد منابع پایدار درآمدی در سال‌های اخیر را یکی از اهداف اصلی صنعت برق ایران برشمرد و افزود:‌ نوسانات شدید ارزی و ثبات تکلیفی قیمت فروش برق به مشترکان موجب شده است که بین درآمدها و هزینه‌ها در صنعت برق کشور شکاف بزرگی ایجاد شود و متاسفانه بر ابعاد آن به صورت ماهانه افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی استخراج رمز ارزها و فروش برق مورد نیاز آن را یکی از راه‌های کسب درآمد در حوزه برق برشمرد و گفت: بر اساس قوانین و مقررات ابلاغی هیئت وزیران و وزارت نیرو مقرر شده است تا از توان واحدهای نیروگاه‌های توربین انبساطی برای تولید رمز ارز استفاده شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: یکی از راهکارهای موجود در این بخش استفاده از انرژی تولیدی توربین‌های انبساطی است که از سوخت گاز، گازوئیل یا مازوت جهت تولید برق در آن استفاده نمی‌‎شود و تنها از طریق جریان گاز برق تولید می‌شود. از سوی دیگر برق حاصل در شبکه داخلی نیروگاه تزریق و مصرف می‌شود و به شبکه سراسری متصل نیست.

طرزطلب با تاکید بر اینکه در سه نیروگاه رامین اهواز، نکا و شهیدمنتظری تجهیزات مربوطه نصب شده است، گفت:‌ در این سه نیروگاه بین 30 تا 40 مگاوات ظرفیت تولید برق از توربین انبساطی وجود دارد که در این مرحله 15 مگاوات برای رمز ارز در نظر گرفته شده است که در آینده نزدیک اسناد مزایده آن در سایت ستاد ایران بارگذاری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ درصددیم که درآمد حاصل از این بخش در جهت نوسازی و بهسازی نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب هاایران برق حرارتی پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی (TPPH) محسن طرزطلب وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران برق حرارتی وزارت نیرو آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو وزارت نیرو برق حرارتی فروش برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟

آفتاب‌‌نیوز :

 هیرش سعیدیان- هرچند بر اساس قانون شفافیت انتشار اطلاعات، نهاد‌های دولتی موظف به انتشار اسناد به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و زیست محیطی هستند، اما در ایران شهروندان اغلب تنها پس از هک یک وزارتخانه و یا سازمان است که  دیدگاه روشنتری نسبت به چالش‌های مهم کشور پیدا می‌کنند. یکی از اسناد منتشره پس از هک اخیر مجلس، یک پژوهش ۳۲ صفحه‌ای مرتبط با وزارت نیرو است که اعداد و ارقام قابل تاملی در آن منعکس شده است.

در این پژوهش آمده است که: «در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر تنها در ۹ ماه سال فعال است و در ۳ ماه از سال در حالت اورهال قرار می‌گیرد، در این ۹ ماه، این نیروگاه ۵۱۰ مگاوات برق وارد شبکه می‌نمایید».

موسسه کارنگی هزینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرده بود. یک کارشناس روس در صداوسیما اظهار کرد که حدود ۵۰۰ شرکت روسیه در پروسه ساخت این نیروگاه احیا شده‌اند. برخی منتقدان در کشورمان ساخت این نیروگاه را اتلاف گسترده منابع عنوان کرده‌اند. نقدی که همواره از سوی مسئولین رد شده  است.

سازمان انرژی اتمی در پاسخ به یک مقاله انتقادی: «نیروگاه اتمی بوشهر را از نظر اقتصادی پر مزیت و سودده» خواند.

با  توجه به بازدهی ۵۱۰ مگاواتی این نیروگاه در سال و نظر به هزینه ۱۱ میلیارد دلاری آن، پرسش این است که آیا می‌توان این نیروگاه را «سود ده و پر مزیت» خواند.

در سال ۱۴۰۱ مجری طرح تولید پراکنده برق منطقه تهران گفت: هزینه احداث هر یک مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان است. در همین سال، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان در گفتگو با ایرنا، ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را مستلزم هزینه ۲۸۰ میلیون یورویی دانست.

مجید دبیریان یک عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق نیز به ایسنا گفت: هزینه ساخت یک نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی حدود ۵ میلیارد یورو است.

با احتساب نرخ تورم رسمی و با توجه به ارقام گفته شده، به صورت تخمینی می‌توان مدعی شد که با هزینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در بدترین سناریو ممکن، امکان تولید ده برابر برق یعنی ۵۰۰۰ مگاوات در سال وجود داشت. در حالی که در حال حاضر این نیروگاه تنها ۵۱۰ مگاوات در سال، برق تولید می‌کند، این میزان برابر با سطح تولید یک نیروگاه گازی کوچک مقیاس است.

ساخت ۵ نیروگاه اتمی جدید با کمک روسیه

در سال قبل محمد سلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از آغاز به کار پروژه ساخت ۴ نیروگاه اتمی جدید در جنوب کشور و در شهر‌های مانند میناب و سیریک در استان بوشهر شرکت کرد. در این مراسم، میزان سرمایه‌گذاری لازم قریب ۱۵ میلیارد دلار و ظرفیت برق ایجاد شده ۵۰۰۰ مگاوات عنوان شد. مسئولین در خصوص نیروگاه بوشهر نیز مدعی هستند که یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی است و تنها ۵ میلیارد دلار برای احداث آن هزینه شده است. به نظر می‌رسد که تنها گزینه همکاری برای ساخت نیروگاه اتمی در ایران، روس‌ها هستند.

برخی کارشناسان، روسیه را به «سوء استفاده» در جریان ساخت نیروگاه برای تحمیل هزینه بیشتر به ایران و  طولانی‌تر کردن غیرضروری فرایند ساخت متهم کرده‌اند.

واردات ۱۳۰ میلیون متر گاز در ۱۵ سال پیش رو!

در بخش دیگری از این اسناد آمده است: «حتی با فرض سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلاری در تولید گاز، در افق ۱۵ ساله، حداقل ۱۳۰ میلیون متر مکعب کسری در روز وجود خواهد داشت». ۸۵ میلیارد دلار عددی بود که وزیر نفت در مجلس به آن اشاره کرد.  در حال حاضر با توجه به تحریم گسترده و چالش‌های سرمایه‌گذاری تهیه این مبلغ برای کشور عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. بر اساس این پژوهش، حتی در صورت تهیه این مبلغ و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز، در ۱۵ سال پیش رو کشور مجبور خواهد شد برای تامین گاز مورد نیاز حداقل در روز ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز وارد نمایید.

برای درک بزرگی عدد ۸۵ میلیارد دلار، کل ارزش شرکت‌های حاضر در بورس ایران تنها ۲۰۰ میلیارد دلار است.

در ادامه این پژوهش ذکر شده است که اگر کشور ۱۰ میلیارد دلار در صنعت تولید گاز سرمایه گذاری نمایید، میزان کسری گاز در افق ۱۵ ساله پیش رو به ۱۰۰۰ متر مکعب در روز خواهد رسید.

در این گزارش همچنین اذعان شده که: «متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور تنها ۳۴ درصد است». کارشناسان فرسودگی و راندمان بسیار پایین نیروگاه‌های تولید برق در کشور را یکی از چالش‌های پیش رو برای حل مسئله ناترازی تولید نیرو عنوان کرده‌اند.

محمود حقی فام معاون اسبق توانیر در  پاسخ به سوال آفتاب‌نیوز ضمن آنکه بخشی از اطلاعات را محرمانه خواند اظهار کرد: ما در نیروگاه‌ها یک ضریب بهره برداری داریم که بسته به ظرفیت نیروگاه و تعداد ساعات استفاده از آن، معنی پیدا می‌کند. در واقع با توجه به اینکه آن نیروگاه چقدر فراخوانی شود و شبکه چه میزان به آن نیاز داشته باشد، از آن واحد استفاده می‌شود. ممکن است یک نیروگاه آماده هم باشد، اما شبکه از آن ظرفیت استفاده نکند، بنابراین ضریب بهره برداری هم به آمادگی خود نیروگاه و هم با فراخوانی نیروگاه ارتباط دارد. باز این نظر برای بحث سطح بهره‌وری نیروگاه نمی‌توان به ضرس قاطع یک عدد دقیق را بیان کرد.

وی افزود: مثلاً ما در فصل تابستان «فراخوانی» بیشتری را شاهد هستیم، یا در فصل پاییز، چون نیاز نداریم، حتی اگر نیروگاه هم داشته باشیم، خیلی علاقه‌مند نیستیم که تمام نیروگاه‌ها را بهره‌برداری نماییم؛ بنابراین به  میزان بار شبکه بستگی دارد و نمی‌توان انتظار داشت، یک نیروگاه در ایران همان ضریب بهره برداری را داشته باشد که در آلمان دارد. بازدهی رسمی نیروگاه‌ها طبق گزارشی که  بخش برق حرارتی داده است، قریب حدود ۳۹ درصد است، که این عدد در نرم نیروگاه‌های که در سطح جهانی داریم قابل قبول است. تصور اینکه ما به راندمان بسیار بالا برسیم به بحث توسعه فناوری و رفتن به سمت سیستم‌های CHP نیاز دارد. البته این میزان راندمان برای نیروگاه‌های گازی معمولاً معقول است و اگر نیروگاه به سیکل ترکیبی بدل شود، می‌توان به راندمان قریب ۵۰ درصد برسد.

دیگر خبرها

  • با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی افتتاح می‌شود
  • افزایش ۲۲ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز 
  • نرخ دینار عراق، درهم امارات و سایر ارزها، امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است
  • پاداش ۱۸ میلیونی برای فرزند اول در یک وزارت خانه
  • وزارت صمت مکلف به اعلام میزان فروش خودرو شد
  • (ویدئو) تشویقی ۱۸ میلیون تومانی فرزند اول در وزارت نیرو!
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • بلندترین توربین بادی جهان به ارتفاع ۳۶۵ متر در آلمان