چاپ کتابی درباره یاسوجیرو اُزو و بوطیقای سینما
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۷۵۱۳
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اُزو و بوطیقای سینما» نوشته دیوید بوردوِل با ترجمه روبرت صافاریان توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است.
اینکتاب اثری درباره سینمای یاسوجیرو اُزو کارگردان ژاپنی سینما و بوطیقای هنر هفتم است که به قلم دیوید بوردوِل پژوهشگر حوزه سینما نوشته شده است. «تاریخ سینما» دیگر کتابی است که نشر مرکز ترجمه آن را از اینمولف چاپ کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زندگینامه و سبک کارگردانی اُزو از جمله مسائل محوری اینکتاب هستند که دیوید بوردوِل در اینکتاب به آنها پرداخته است. نظریه سینمایی اینمولف هم، بهنوعی مقابله با جریان غالب نقد هنری و سینمایی مسلط بر دهه ۱۹۷۰ است که با تاکید روزافزون بر نظریههای روانکاوی و ستیزهجویی سیاسی و ایدئولوژیک به تدریج از سینما فاصله میگرفت.
کتاب پیشرو برای اولینبار در سال ۱۹۸۸ چاپ شد و نسخه الکترونیک آن نیز سال ۲۰۰۶ عرضه شده است. دیوید بوردوِل در زمینه مسائل مربوط به اُزو و سینمایش، به مسائلی از جمله ارتفاع پایین دوربیناش، فصلهای گذار از یکی به دیگری و ... از دیدگاه نقد تاریخی پرداخته و بین نوشتههایش در اینباره، تفاوت اینرویکرد را با رویکردهای تفسیرگرا و سیاستزده توضیح میدهد.
پیش از شروع متن کتاب، «پیشگفتار مترجم»، «پیشگفتار نسخه الکترونیکی» و «مقدمه چاپ اول» درج شدهاند و سپس ۸ فصل اصلی کتاب میآیند که بهترتیب عبارتاند از: «کارنامه»، «بسترها»، «ماده»، «ساختارها، تنگناها و شگردها»، «به سوی هنجارهای درونی»، «آزادی و نظم»، «بالشها و پردهها» و «کاربردها و اثرات».
پس از فصول کتاب هم «جدول دادههای کمّی فیلمهای اُزو»، «فیلمشناسی یاسوجیرو اُزو»، «یادداشتها» و «نمایه» درج شدهاند.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
وحدتِ بنا نهادن «سیوژت» در فیلمهای ازو بیننده را تشویق میکند که برای خود به مجموعهای از انتظارات ثابت شکل دهد. در طول فیلم، تمرکز مدت زمان، طرح زمانی خطی، عینیت روایت و محدودیتهای خودخواسته اطلاعات، و تقارنها، توازیها و ریتمهای سمانتیک کلانساختاری، بنیان محکمی برای پیشبینیها فراهم میآورند. در مجموعه متنها، بیننده آشنا با دیگر فیلمهای ازو احتمالا پیشفرشهایی دارد در اینباره که چه موتیفها و مدولهایی پیداشان میشود؛ پیشفرضهایی که به سرعت تائید میشوند. وحدت ساختاری فیلمها آن اندازه از پیش تعیین شده است که بیم آن میرود از منضبط بودن فراتر روند و متصلب شوند. حالا چیزی که به آن نیاز داریم کمی پراکندگی، انحراف، و تغییر مسیر است. پس باید به شیوهای پویا نوعی کشش به سمت پیشبینیناپذیری بازیگوشانه را در برابر اصول وحدتآفرین خارقالعاده ازو گذاشت. این موضوع در عنوانهای اولیهای چون فارغالتحصیل شدم اما...، مردود شدم اما... و متولد شدم اما... متبلور شده است: همیشه امّایی هست، چیزی که ثباتی را که در ابتدا فرض شده است مختل میکند.
اینکتاب با ۳۴۶ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۶۰۰ نسخه و قیمت ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.
کد خبر 5029019 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: نشر مرکز روبرت صافاریان ترجمه ژاپن کارگردان سینما هفته دفاع مقدس ترجمه تازه های نشر معرفی کتاب انتشارات سروش گردشگری تجدید چاپ ادبیات جهان رایزنی فرهنگی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس انتشارات علمی و فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جایزه ادبی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
متن غمانگیز پدر رضا داودنژاد؛ «غیر تسلیم و رضا کو چارهای؟»
این کارگردان سینما در متنی کوتاه چند روز پس از درگذشت رضا داودنژاد نوشت: «همه از او هستیم و به او باز میگردیم. از همدردیها، همدلیها، تسلیتها، تماسها، پیامها و مشارکت در سوگواریهای دلسوختگان عزیز رضای دلبندم، قلبا ممنونم و تشکر میکنم. غیر تسلیم و رضا کو چارهای؟»
رضا داودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون که از چندماه قبل در پی عفونت خونی در بیمارستان بستری بود، سیزدهم فروردینماه از دنیا رفت. رضا داودنژاد که متولد اردیبهشت سال ۱۳۵۹ بود، سال ۱۳۹۱ عمل پیوند کبد انجام داد و پس از آن با بهبود شرایط جسمی فعالیتهای هنری خود را از سر گرفت.
او در طول سالهای کاری خود در فیلمهای متعددی همچون «مصائب شیرین»، «کلاس هنرپیشگی»، «هوو»، «بچههای بد»، «لامینور»، «هشتپا» و «بیرو» بازی کرده بود که بخشی از آنها فیلمهای پدرش علیرضا داودنژاد بود.
علیرضا داودنژاد آخرین همکاریاش با پسرش رضا (داودنژاد) «مصائب شیرین ۲» است که هنوز رنگ پرده ندیده است، فیلمی که در سال ۹۸ مجوز نمایش گرفت، اما هنوز شرایط اکرانش فراهم نشده است.
رضا داودنژاد، ترلان پروانه، مونا داودنژاد، زهرا داودنژاد، علی داودنژاد، همایون کاظمی، سارا لوئیز کاظمی و با حضور محمدرضا داودنژاد، بازیگران «مصائب شیرین٢» هستند.
این فیلم ۲۰ سال پس از «مصائب شیرین» ساخته شده و در در خلاصه داستانش آمده است: «دختری برای تولد ۱۸ سالگی خود، پدر و مادر را به جایی ناآشنا دعوت میکند. پدر و مادر برای رسیدن به آنجا سفری را از منچستر به لندن آغاز میکنند. در این سفر آنها زندگی گذشته خود را مرور میکنند تا به آنچه موجب فاصله گرفتن فرزند از آنها و برگزاری جداگانه جشن تولد شده پی ببرند.»
فیلم مصائب شیرین ۲ در انگلستان ساخته شده است و در آن به موقعیت جوانان دو تابعیتی هم میپردازد که علاقهمند سفر به ایران و احتمالا فعالیت در وطن هستند.
منبع: ایسنا
tags # بازیگر سینما سایر اخبار غذای ویژه انسانهای اولیه چه بود و چه مزهای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتالها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسانهای اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسانهای نخستین چگونه صحبت میکردند؟