Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@04:57:54 GMT

مطهرنیا: آمریکا توانایی اعمال تحریم ها را دارد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۷۵۲۴

مطهرنیا: آمریکا توانایی اعمال تحریم ها را دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به قدرت آمریکا در اقتصاد بین الملل در حوزه سیاسی، امنیتی، و نظامی و توانمندی آمریکا برای اعمال تحریم‌های ثانویه و فشار بر طرف‌های مقابل این امکان وجود دارد.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون فعال سازی یک‌جانبه مکانیسم ماشه علیه ایران از سوی آمریکا، اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در پذیرش بازگشت مکانیسم ماشه با چالش‌های جدی رو به رو است، که این چالش‌ها از قبل قابل پیش بینی بوده است، ایالات متحده آمریکا به اتحادیه اروپا به عنوان متحدی استراتژیک نمی‌نگرد، بلکه او را رقیب استراتژیک می‌داند؛ در نتیجه اکنون رقابت بر همکاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا پیشی گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: همکاری صد در صد با آمریکا از نوعی مشارکت خودخواسته بسیار بعید است، اما با توجه به قدرت آمریکا در اقتصاد بین الملل در حوزه سیاسی، امنیتی، و نظامی و توانمندی آمریکا برای اعمال تحریم‌های ثانویه و فشار بر طرف‌های مقابل این امکان وجود دارد. زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، همه با او مخالف بودند؛ این بار نیز مخالفت خود را اعلام می‌کنند، اما در عمل آمریکا توانایی اعمال تحریم‌ها را دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: با بازگشت تحریم‌ها، بازار اقتصاد ایران به وضعیت بدی دچار شد. ارزش پول ایران نسبت به سال گذشته یک دوم شده، بازار بورس رو به افت بوده، و به طور کلی همه شاخص‌های اقتصادی وضعیتی بحرانی دارند. در داخل کشور طبقات متوسط در حال ریزش و طبقات پایین تحت فشار بسیار بالای اقتصادی، سیاسی، روانی و بحران کرونا هستند. همین موضوع زمینه ساز رفتارهای خشونت‌آمیز است و اثر تحریم‌ها را افزایش می‌دهد.

مطهرنیا امکان همکاری دیگر کشورها با ایران را بسیار کم دانست و خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی که ایالات متحده آمریکا دو دهه اخیر داشته، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر همکاری ایران و کشورهای دیگر را تضعیف کرده و و ایران در محاصره تنگاتنگ سیاسی، اقصادی، و امنیتی قرار دارد.

کد خبر 445437

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برجام نقض برجام خروج آمریکا از برجام آمریکا رییس جمهور آمریکا مکانیسم ماشه شهرهاي ايران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اعمال تحریم ها بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی در وبسایت دولت آمریکا منتشر کرده، نوشت: «کمتر از یک هفته پیش، ایران یکی از بزرگترین حملات موشکی و پهپادی را که جهان تاکنون دیده است علیه اسرائیل انجام داد. [اما] آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود از اسرائیل دفاع کرد». 

به گزارش وبسایت دولت آمریکا، در ادامه این بیانیه نوشته شده است که تحریم‌های جدید به همین دلیل علیه کشورمان وضع شده است.

بایدن در ادامه این بیانیه مدعی شد: «همانطور که صبح روز بعد از حمله با مقامات گروه هفت صحبت کردم، ما متعهد هستیم که به طور جمعی برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران اقدام کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در انتهای این بیانیه صراحتا اعلام کرد که به «امنیت اسرائیل متعهد است» و به اعمال تحریم‌های ضد ایرانی ادامه خواهد داد.

اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا در حالی بیان می‌شود که وزارت خزانه‌داری این کشور ساعاتی پیش ۱۶ فرد و ۲ نهاد در ایران را هدف تحریم‌های جدید خود قرار داد. تحریم‌های جدید پس از آن اعمال می‌شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیمه شب ۲۵ فروردین در راستای اصل دفاع مشروع، با مجموعه‌ای از پهپاد‌ها و موشک‌ها اراضی اشغالی را هدف قرار داد. 

تحلیلگران بسیاری این اقدام را که در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق انجام شده، ستوده‌اند و آن را «تغییردهنده بازی» در منطقه خوانده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی از طرف آمریکا
  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است