Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» با حضور یک نماینده مجلس و معاون جهاددانشگاهی به بررسی چالش‌های کسب و کارهای خانگی پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا  از روابط عمومی برنامه،  شب گذشته یکشنبه 30 شهریورماه برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» با حضور یک نماینده مجلس و معاون جهاددانشگاهی به بررسی چالش‌های کسب و کارهای خانگی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدصادق بیجندی؛ معاون جهاد دانشگاهی در ابتدای این برنامه درمورد کسب و کارهای خانگی در کشور به این موضوع اشاره کرد که از سال ۸۸ بحث مشاغل خانگی جدی‌تر شده است و حتی قانون مصوبی دارد.

حسین حاتمی؛ دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم از نگاه مجلس به این موضوع پرداخت. او از قانون مشاغل خانگی گفت و عقب ماندگی‌هایی که در این حوزه وجود دارد.

او درمورد این عقب ماندگی‌ها توضیح داد: مشاغل خانگی در چندین لایه مطرح می‌شود و قوانین مصوبی وجود دارد که دولت باید حمایت‌هایی از مشاغل خانگی داشته باشد و حتی باعث تجاری سازی شود.

او ضمن اشاره به برنامه پنج ساله ششم توسعه، اظهار کرد که آمارهای مربوط به مشاغل خانگی به صورت دقیق وجود ندارد.

بیجندی هم در ادامه این برنامه گفت: علاوه بر ستاد مشاغل خانگی، بحث اشتغال فراگیر با رسته های گوناگون هم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح است. 

او در مورد نبود آمار میزان افرادی که در مشاغل خانگی فعال هستند، گفت: در پایان سال ۱۴۰۰ قرار است به رقم درستی از مشاغل خانگی دست پیدا کنیم و به مشکلات این حوزه رسیدگی شود البته این اتفاق قرار بود قبل از سال ۱۴۰۰ رخ دهد که شیوع کرونا جلوی آن را گرفت.

او از ایجاد شغل، احیا یا پایدارسازی هم سخن گفت که کرونا روند آن را هم متوقف کرده است.

حاتمی در ادامه ضمن تاکید به اینکه فعلا نمی خواهد از آمار و ارقام صحبت کند، بیان کرد: یکی از نکاتی که شاید به آن توجه نشود این است که اغلب عشایر به سیستم اینترنتی دسترسی ندارند در حالی که فعالیت اصلی عشایر، کارهای زنان و مشاغل خانگی آنهاست.

او افزود: ما آمار دقیقی از این افراد و شغل خانگی آنها نداریم. چیزی که می‌دانیم این است که یک و نیم میلیون نفر می‌توانند در مشاغل خانگی ثبت نام کنند و ساماندهی شوند. همین عدد هم بحث هایی دارد به این جهت که هر عملکرد تازه شیوه نامه خاص خودش را می‌خواهد. 

شهرام شکیبا که اجرای برنامه را برعهده دارد گفت: بعد از گذشت چهل سال و چندین دوره مجلس هنوز بر سر این مسئله که مشاغل خانگی ما چه جایگاهی دارد سردرگم هستیم! شاید یکی از دلایلی که کشورهای دیگر در مشاغل خانگی موفق شده اند همین است که آنها آمار و ارقام دارند و ما نداریم. 

حاتمی هم در ادامه اظهار کرد: ما آماری از کشورها موفق در زمینه مشاغل خانگی داریم که بر اساس آن یک پنجم مشاغل آمریکا، مشاغل خانگی است، هشتاد درصد مشاغل تایوان مشاغل خانگی تشکیل می دهد و شعار آنها «هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه یک خانه» است. همچنین ایتالیا، یونان، سنگاپور و... هم نمونه های موفقی در مشاغل خانگی در دنیا هستند.

در ادامه علی خدایی به عنوان خبرنگار به صورت مجازی مهمان برنامه شد و از نیاز به حمایت از مشاغل خانگی گفت که دولت باید گام‌های جدی در این راه بردارد.

معاون جهاددانشگاهی در ادامه این بحث عنوان کرد: بودجه مشاغل خانگی درسال جاری ۸۰ درصد کاهش یافته است!

او توضیح داد: علت این کاهش بودجه شاید به دلیل اقناع نشدن مسئولان برای پرداخت بودجه به این مشاغل باشد یا شاید نماینده های جدید مجلس هنوز به اهمیت حمایت از مشاغل خانگی واقف نیستند.

مهدیه بهارمست هم خبرنگاری دیگری بود که مهمان مجازی «به وقت ایران» شد.

او از لایحه ای گفت که در مجلس دهم حرفش زده شده است و در مجلس یازدهم قرار بود به تصویب برسد و ۱۳ میلیارد بودجه برایش در نظر گرفته بودند که بعد از سه سال هنوز بی نتیجه مانده و تلاش خبرنگاران برای پاسخ به سوالاتشان هم به پاسخی نرسیده است!

شهرام شکیبا هم در ادامه برنامه درمورد وام هایی که به مشاغل خانگی داده می شود که رقم بسیار اندکی است گفت: باید حساب کنیم که با این وام‌ها چند تخم مرغ می‌توان خرید؟!

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درمورد ۱۳ میلیارد تومانی که بهارمست عنوان کرد و بیمه های مشاغل خانگی توضیح داد: ما اعداد و ارقام را در کتاب بودجه می‌بینیم و آنچه بیان می‌شود مبنا نیست!

برنامه گفت‌وگو محور «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم‌یوسفی و اجرای شهرام شکیبا روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

تکرار این برنامه نیز روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت از ساعت ۲۳ خواهد بود.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: شبکه آموزش شهرام شکیبا شبکه هفت سیما برنامه به وقت ایران مشاغل خانگی مشاغل خانگی مشاغل خانگی وقت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص‌های بودجه‌ پیش از تصویب جداول به صورت علی‌الحساب است

به گزارش خبرنگار مهر، علی بابایی کارنامی در جلسه امروز (دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه) در تذکری شفاهی، گفت: هنوز لایحه بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده است، اما جداول تخصیص اعلام شده و این تخصیص نیز با قیودی همراه است.

وی بیان کرد: در این شرایط چطور می‌توان توقع توسعه متوازن را در مجموعه‌های مختلف کشور داشت؟ از ریاست مجلس می‌خواهم که به سازمان برنامه و دولت تذکر دهد که به قانون عمل کند.

‌محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: حتماً با سازمان برنامه و بودجه صحبت می‌کنیم تا برای سال جاری جداولی که در مرحله دوم بررسی لایحه بودجه طی هفته آینده در صحن مجلس تصویب خواهد شد، مبنای قرار گیرد. اگر تخصیصی هم داده شده، علی‌الحساب است.

کد خبر 6085398 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • برداشت چهار همت از صندوق خسارت‌های بدنی: مجلس سکوت می‌کند؟
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو
  • برگزاری جلسه تخصصی بررسی پروژه‌های سفر ریاست جمهوری و استاندارآذربایجان غربی به شهرستان ارومیه
  • تخصیص‌های بودجه‌ پیش از تصویب جداول به صورت علی‌الحساب است