Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، از جمله پروژه‌های عمرانی لرستان که در پیچ و خم مشکلات گرفتار مانده و چندین سال است گرد بی‌اعتباری بر روی آن قرار گرفته، کمربندی دورود است، طرحی که سال 93 به تصویب رسیده اکنون پس از گذشت 6 سال عملیات اجرایی آن به پایان نرسیده است.

کمربندی دورود به طول بیش از 12 کیلومتر بخشی از محور داران به دورود است که به دلیل قرارگرفتن در شاهراه ارتباطی کشور، روزانه شاهد تردد بالای وسایل نقلیه در این مسیر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش آمار تصادف، بالاگرفتن آلودگی‌های صوتی و آسیب به زیرساخت‌های شهری موجب شده که احداث کمربندی به مطالبه جدی مردم دورود تبدیل شود، خواسته‌ای که با وجود گذشت زمان، اما گویی سر اجابت از سوی متولیان امر ندارد.

با وجود وعده‌های مسوولان استانی و ملی و تحقق بهره‌برداری از این پروژه در زمان‌های مختلف، اما آنچه امروز و پس از 6 سال از تصویب این طرح مشاهده می‌شود، پیشرفت نه چندان قابل‌ملاحظه آن و چشم‌انتظاری همچنان شهروندان دورودی است.

پروژه کنارگذر دورود طی این سال‌ها از مشکلات مختلفی رنج برده، به‌گونه‌ای که در برهه‌های مختلف بارها با توقف همراه بوده است، اما امروز بخش عمده مشکلات مربوط به عدم تامین اعتبار موردنیاز و همچنین وجود معارض محلی است.

 

 آمار بالای تصادفات در محورهای دورود

یکی از شهروندان دورودی با اشاره به آمار بالای تصادفات در محورهای این شهرستان، به فارس گفت: طی سال‌های اخیر و به دلیل تکمیل نشدن پروژه کمربندی دورود، شاهد افزایش مرگ‌ومیر مردم در خیابان‌های شهر هستیم.

یونس کرم‌زاده، تردد بالای خودروها در معابر اصلی دورود را از دیگر پیامدهای عدم تکمیل کمربندی برشمرد و افزود: ایجاد آلودگی صوتی و همچنین افزایش آلاینده‌ها به دلیل وجود وسایل‌نقلیه، از جمله تبعات ناتمام ماندن پروژه است.

وی بیان داشت: اگرچه وضعیت فعلی منافع زیادی برای اصناف حاشیه کمربندی دارد، اما تردیدی نیست خطرات این عدم تکمیل پروژه بیشتر از فواید آن است، چرا که علاوه بر بروز تصادفات بی‌شمار، شاهد ایجاد ترافیک سنگین به ویژه در ساعات پایانی روز هستیم.

کرم‌زاده، تسریع در عملیاتی شدن کمربندی دورود را موجب تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان و همچنین تردد خودروها عنوان و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسوولان استانی و شهرستانی نسبت به تکمیل پروژه اقدام کنند.

تسریع در عملیاتی شدن کمربندی دورود

دیگر شهروند دورودی نیز با انتقاد از نیمه‌کاره ماندن پروژه کمربندی، به فارس گفت: متاسفانه چندین سال است علی‌رغم وعده‌های بسیار مبنی بر ایجاد کمربندی، اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

جواد احمدی، مهمترین مشکل عدم تکمیل پروژه را وجود معارض محلی عنوان و تصریح کرد: مردم این منطقه حاضر به فروش اراضی با قیمت پائین به دولت نیستند و این مشکل با وجود رایزنی‌ها، اما همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه بارها مسوولان و نمایندگان خبر از تخصیص اعتبارات به کمربندی دورود خبر داده‌اند، افزود: با این وجود آنچه را امروز شاهد هستیم چیزی جز خلف وعده و کوتاهی مدیران برای تکمیل این پروژه نبوده است.

احمدی اظهار داشت: به دلیل مشکلات فراوانی که تردد خودروها در محورهای اصلی دورود ایجاد کرده‌اند، انتظار می‌رود اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل کمربندی این شهرستان داشته باشند.

 

دورود، تنها شهرستان بدون کمربندی لرستان

فرماندار دورود، پروژه کمربندی این شهرستان را ابر پروژه خواند و به فارس گفت: این مهم از جمله مطالبات به‌حق شهروندان دورودی است.

مجتبی بیرانوند با بیان اینکه دورود تنها شهرستان بدون کمربندی لرستان است، افزود: از این‌رو روزانه شاهد تردد بسیاری از خودروها به ویژه وسائل‌نقلیه سنگین در معابر شهری هستیم.

وی همچنین تردد بالای ماشین‌ها را عاملی برای فرسایش آسفالت عنوان و تصریح کرد: اگرچه راهداری موظف به نظارت در این زمینه است، اما متاسفانه اقدام درخور توجهی را از سوی این دستگاه برای کاهش خسارت مشاهده نمی‌شود.

بیرانوند همچنین ترافیک سنگین ایجاد شده در محورهای اصلی دورود را از دیگر تبعات نبود کمربندی در این شهرستان عنوان کرد.

فرماندار دورود بیان داشت: از جمله مزایای ایجاد کمربندی، کاهش طول مسیر برای خودروهایی است که قصد عبور از این شهرستان را دارند، از این‌رو تکمیل پروژه مذکور می‌تواند در کاهش هزینه‌ها به ویژه مصرف سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

نبود اعتبار لازم جهت تکمیل کمربندی

وی با اشاره به نبود اعتبار لازم جهت تکمیل کمربندی دورود، خاطرنشان کرد: اگرچه با مصوبات استانی و ملی، تخصیص‌های خوبی برای این پروژه پیش‌بینی شده، اما همچنان روند تکمیل آن نیازمند تزریق اعتبار است.

بیرانوند اظهار داشت: انتظار می‌رود به دلیل اهمیت بالای تکمیل کمربندی دورود، این پروژه بر اساس برنامه زمان‌بندی شده تا پایان سال آینده به سرانجام برسد.

عدم تخصیص اعتبارات مهمترین علت به تاخیرافتادن پروژه

مدیر حوزه طرح‌های  شرکت ساخت در لرستان در خصوص آخرین وضعیت پروژه کمربندی دورود، به فارس گفت: عملیات اجرایی پروژه کنارگذر شهرستان درود محور داران_درود از سال 94 آغاز و در حال حاضر50 درصد آن با توجه به اعتبارات محدود سالیانه محور مذکور و موانع زیاد در بخش تملک و همچنین فقر منابع قرضه درحال اجرا می‌باشد.

سیامک کیانی علت به تاخیرافتادن این پروژه را عدم تخصیص اعتبارات، وجودمعارضین جهت تملک اراضی و منابع عنوان و خاطرنشان کرد: وجود مشکل منابع مالی در سنوات اجرایی پروژه و در صورت تشخیص به موقع منابع مالی موردنیاز امکان بهره‌برداری کامل پروژه تا سه سال آینده وجود دارد.

وی، مرجع تعیین صلاحیت پیمانکاران را سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد و افزود: با توجه به قوانین مناقصات پیمانکاران پروژه‌های بزرگ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

تکمیل پروژه تا سه سال آینده

کیانی تصریح کرد: اراضی زیرکشت عمدتا برنج کاری بوده که حدود 13 میلیارد تومن برای تملک زمین‌های کشاورزی بصورت نقدی و غیرنقدی به کشاورزان پرداخت شده و مابقی آن بیش از 15 میلیارد دیگر در نظر گرفته شده است.

مدیر حوزه طرح‌های  شرکت ساخت در لرستان گفت: درصورت تامین منابع مالی وتملک اراضی تا پایان دولت امکان بهره‌برداری ازاول طرح بصورت تک باند وجود دارد و تمامی پیش‌بینی‌ها درصورت تامین منابع مالی و تملک اراضی قابلیت تحقق دارند درصورت برآورده شدن چنین شرایطی امکان اتمام پروژه تا پایان برنامه زمان بندی بروز شده مطابق قرارداد وجود خواهد داشت.

گزارش از سمیه علیزاده

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان تصادفات پروژه های عمرانی وسایل نقلیه پروژه کمربندی تکمیل کمربندی کمربندی دورود تکمیل پروژه فارس گفت منابع مالی سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبار تکمیل مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی بندر امام حسن تخصیص یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی ظهر دوشنبه در بازدید از پروژه مخزن ۲ هزار متر مکعبی امام حسن اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته اعتبار لازم برای تسریع در روند انجام این پروژه تخصیص پیدا کرده است.

فرماندار دیلم بیان کرد: پروژه ۲ هزار متر مکعبی بخش امام حسن تعداد یک شهر و پنج روستا را پوشش می‌دهد که شامل ۳۴۶ خانوار می‌شود.

وی افزود: آغاز عملیات اجرایی این پروژه همزمان با هفته دولت سال ۱۴۰۲ صورت پذیرفته که مدت زمان این طرح ۱۲ ماه پیش بینی شده است.

همچنین اعتبار این پروژه ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است و منبع تأمین آب آن سد کوثر است.

کد خبر 6085626

دیگر خبرها

  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه ۶ قم در سال گذشته
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته
  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول ۴۶ کیلومتر
  • بهبود جاده های روستایی و شهری پاکدشت به سرعت پیگیری شود
  • تکمیل تقاطع امام خمینی (ره) اراک اولویت اقدامات مسؤولان شهری باشد
  • اعتبار تکمیل مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی بندر امام حسن تخصیص یافت
  • اجرای ۸۰ پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری