Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرجان اکبری روز دوشنبه در مراسم افتتاح این نمایشگاه افزود:داستان صلح و جنگ از قدیمی‌ترین رخدادهای بشری است و نیاز به صلح و یادآوری جنگ‌های ویرانگر و خانمان‌سوز همواره ما را به این مهم راهنمایی می‌کند که در هر فرصتی، صدای صلح و پایان جنگ را به صدا دربیاوریم و یکی از این صداها، اسناد و کوپن‌های تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: در زمان جنگ، ارزاق عمومی به‌وسیله این کوپن‌ها، جیره‌بندی می‌شدند و کوپن در کشورهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گرفته است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در این نمایشگاه بیش از ۵۰ نوع کوپن از ادوار مختلف به نمایش گذاشته‌شده که هم‌زمان با روز جهانی صلح یعنی ۳۱ شهریور افتتاح و به مدت یک هفته به نمایش عموم گذاشته‌شده است.
اکبری افزود:علاقه‌مندان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت محدود از ساعت ۹ تا ۱۷ از این نمایشگاه در باغ‌موزه آرامگاه نادر واقع در چهارراه شهدای مشهد بازدید کنند.
وی ادامه داد:در این نمایشگاه،نخستین کوپن‌های کاغذی ایران از سال ۱۳۲۱ ، دفترچه‌های کوپن و جیره‌بندی از دوره‌های پهلوی و انقلاب، سهام کارخانه‌ها که به همراه کوپن بوده‌اند از دوره پهلوی اول و دوم، کوپن‌های اقلام ضروری در دوره‌های پهلوی و انقلاب مثل کوپنهای زغال، نفت، بنزین و لبنیات به نمایش گذاشته‌شده است.

موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. این بنا به همت انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۲ خورشیدی با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. چشم‌انداز خارجی بنا، تندیسی از نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش برفراز یک حجم سنگی مرتفع است.

این مجسمه در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و توسط استاد بزرگ مجسمه سازی ایران استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد. مصالح به کار رفته در این اثر به طور عمده از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است.
پوشش مقبره به مانند یک چادر عشایری است که نادر در آن زاده و کشته شده است و پوشش دیوارهای مقبره از سنگهای مرمر اخرایی رنگ مراغه است. 
استاد صدیقی این اثر را در زمان اقامتش در کشور ایتالیا ساخت و به ایران انتقال داد و طرح اولیه مجسمه نشانگر تلاش نادرشاه برای متحد کردن ایران و گسترش قلمرو این سرزمین است.
مجسمه نادرشاه و سربازانش در موسسه برینی ایتالیا ساخته شده و روی پایه سنگی به ارتفاع ۱۷ متر در جهت شمالی و جنوبی نصب و اجرا شده است. این اثر نفیس بیش از ۱۴ تن وزن دارد.

آئین گرامیداشت روز جهانی صلح از سال ۱۹۸۲ همه‌ساله در ۲۱ سپتامبر برپا می‌شود. 

برچسب‌ها کوپن مجموعه باغ موزه نادری مشهد ایتالیا مراغه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کوپن مشهد ایتالیا مراغه ایران کوپن مشهد ایتالیا مراغه ایران اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد

محمد حسین یزدی‌نژاد؛ مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی، این مجموعه را متعلق به آقای سید فربد مصنف، پژوهشگر و متخصص سکه های دوره اسلامی عنوان کرد. 
وی افزود: در این مجموعه سکه هایی از کثیر بن احمد از یاغیان دوره سلسله صفاری ضرب 305 ق. در سجستان، شمس الدوله ابوطاهر از سلسله آل بویه ضرب 396 ق.، سکه نقره بدر بن حسنویه از سلسله بنی حسنویه ضرب 395 ق.، سکه نقره محمد بن دشمنزار از سلسله آل کاکویه ضرب 410 ق. در اصفهان، سکه ابوالهیجانی ربیب الدوله از کُردهای سلسله هذابانیان وجود دارد که در نوع خود سکه های ارزشمندی تلقی می شوند. 
یزدی نژاد، به مجموعه نفیس سکه های قزل ارسلان بن ایلدگز از سلسله اتابکان آذربایجان، شیخ اویس از سلسله آل جلایر ضرب سال های 762 و 763، ضرب شهر های شابران، گشتابسی (شهری در قفقاز)، شماخی، اردبیل، مراغه، موصل، شوشتر، سلطانیه و... و سکه ابو اسحاق بن محمود شاه از سلسله آل اینجو ضرب 747 ق. در کازرون نیز در این مجموعه اشاره کرد. 
وی، سکه نقره امیر تیمور گورکان ضرب 784 ق. در سمرقند، سکه ظهیرالدین محمد بابر بنیانگذار سلسله گورکانیان هند، سکه نقره پیر بوداق خان از سلسله قراقویونلوها، سکه نقره کوجکونجی خان از سلسله شیبانیان، ضرب شده در استر آباد در حدود سال 939 ق. را نیز از دیگر سکه های این مجموعه اهدایی برشمرد. 
یزدی نژاد تصریح کرد: سکه های اهدایی پس از شناسائی کامل و مستندنگاری در اختیار علاقمندان به تاریخ ایران، پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی ارشد تاریخ و باستانشناسی قرار خواهد گرفت. 
گنجینه سکه آستان قدس با دارا بودن ده ها هزار سکه از بیش از دویست سلسله و دوره های تاریخی ایران و سایر کشورهای جهان، یک مجموعه غنی جهت پژوهش در تاریخ گهربار ایران است که دوستداران تاریخ و پژوهشگر را به خود جذب می کند.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • همه چیز درباره موزه تمبر یکتا کرج
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در سوم اردیبهشت‌
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد