Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@12:54:45 GMT

بخش دیگری از آتشکده فردقان فراهان از زیرخاک بیرون آمد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۸۱۱۱

بخش دیگری از آتشکده فردقان فراهان از زیرخاک بیرون آمد

ایسنا/مرکزی سرپرست تیم کاوش آتشکده فردقان فراهان از کشف ابعاد جدیدی از آتشکده و بیرون آمدن ستون‌های ضلع جنوب‌غربی این بنا از زیر خاک خبر داد.

محسن کریمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فصل جدیدی از کاوش آتشکده فردقان فراهان از نیمه شهریورماه 1399، اظهار کرد: در روستای تاریخی فردقان شهرستان فراهان قلعه تاریخی وجود دارد که در مرکز ثقل این قلعه آتشکده فردقان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این آتشکده یک بنای چهارطاقی است و با توجه به مطالعات میدانی و تطبیقی انجام شده مشخص شد که این آتشکده در واقع همان آتشکده‌ای است که در تاریخ قم از آن یاد شده است، در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال 288 هجری، انتقال درب مطلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور اشاره شده است.

کریمی با اشاره به اینکه چهارطاقی به شکل مربع و به اضلاع 17 متر است، گفت: بنا 4 ستون چهار وجهی دارد که بر روی آن گنبدی افراشته شده بود و در ضلع شمالی دارای ورودی از مرکز است و علاوه بر آن در ضلع جنوبی بنا نیز سه درگاه ورودی قرار گرفته است.

وی مصالح اصلی دیوارهای بنا را سنگ و مصالح اصلی ستون‌ها را آجر دانست و افزود: در فصول قبلی کاوش حدود اربعه بنا پیدا شد، پلان به دست آمد و در این فصل، عمده تمرکز کاوش در ضلع جنوب بود که علاوه بر ستون یافت شده در فصل قبل کاوش، ستون ضلع جنوب‌غربی بنا نیز به دست آمد و پلان بنا تکمیل‌تر شده است.

سرپرست تیم کاوش و باستان‌شناسی محوطه تاریخی فردقان تصریح کرد: با توجه به اینکه بنا در معابر عبوری و زیر منازل مسکونی واقع شده است، برای فصول بعدی کاوش موضوع آزادسازی بنا لازم است و در یک فصل کاوش می‌توان کل معماری بنا را از زیر خاک بیرون آورد، البته تاکنون نیمه جنوبی بنا کامل کاوش شده و دو ستون از چهار ستون پدیدار شده است و دو ستون دیگر در نیمه شمالی بنا و زیر منازل مسکونی قرار دارد.

کریمی با بیان اینکه برای این کاوش تقریبا یک تیم 10 نفره متشکل از سرپرست، باستان‌شناس، نقشه‌بردار و نیروهای کارگری مشغول کار هستند، گفت: برای این فصل کاوش اعتباری 10 میلیون تومانی اختصاص یافت که فردا اول مهرماه این فصل کاوش اتمام می‌یابد و در فصول بعدی ادامه کار دنبال می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری آتشکده فردقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گواردیولا: چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم

به گزارش "ورزش سه"، بازی بسیار فشرده دیشب در اتحاد، با برتری رئال مادرید همراه بود. در دوئل با منچسترسیتی و پس از 1-1 در 90 دقیقه وقت قانونی و 30 دقیقه وقت اضافه، رئال در ضربات پنالتی سیتی را برد تا به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند.

ارلینگ هالند در ابتدای وقت اضافه جای خود را به خولین آلوارز داد و دی بروینه که در دقیقه 76 گلزنی کرد، در نیمه های وقت اضافه بیرون رفت.

پپ گواردیولا در پایان بازی در مورد دو تعویض عجیب خود توضیح داد و گفت: «ارلینگ و کوین خودشان خواستند بیرون بروند و آنها دیگر نمی‌توانستند ادامه دهند، درست مثل مانو آکانجی (همزمان با دی بروینه در دقیقه 112 تعویض شد). آن‌ها در بازی‌ فوق‌العاده بودند. من طرفدار تعویض های زیاد نیستم، اما کوین، ارلینگ و مانو درخواست تعویض کردند چون انرژی نداشتنند و بدنشان خالی کرده بود. در واقع چاره ای نبود.»

دیگر خبرها

  • مافیای شعرا
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • گواردیولا: چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم
  • آتشکده نهبندان در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی در ایستگاه آتشکده نهبندان با ۴۳ میلی متر
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • از این آتشفشان طلا فوران می‌کند!
  • بهترین شهر دنیا برای بازدید با پای پیاده معرفی شد
  • آتشفشانی در قطب جنوب که «طلا» از آن فوران می‌کند