Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت باید برای سال آینده 17 هزار میلیارد تومان بودجه صرف واردات گندم کند که این میزان هدر رفت مالی در شرایط فعلی ناشی از بی تدبیری دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم است. وارداتی که در ماه های گذشته اسناد زیادی درباره رانت واردات گندم از سوی دولت برای برخی از نزدیکان سیاسی در رسانه ها منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ماه های ابتدایی تابستان و با شروع آغاز فصل برداشت گندم، دانا در گزارشی با عنوان فاجعه گندم پیش روی کشور؛ دلال‌هایی که زودتر از نمایندگان دولت به مزارع رسیدند هشدار مهم و اساسی را نسبت به جمع آوری گندم های کشت شده به مسئولان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای گذشته، عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران خبر ناخوشایندی درباره میزان خرید گندم دولت از گندمکاران اعلام کرد؛ به گفته وی بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از گندمکاران کشور خریداری شده است.

اگرچه همچنان برخی از مسئولان مدعی هستند که تا پایان فصل برداشت گندم همچنان زمان باقی مانده است اما به گفته هاشمی در نهایت تا پایان فصل برداشت پیش بینی می‌شود که خرید تضمینی گندم به ۸.۵ میلیون تن برسد.

محمد آزاد، یک کارشناس امور زراعت و آبخیزداری هم در گفت و گو با خبرنگار دانا گفته بود که آخرین آمارها حاکی از تحویل تنها 8 میلیون تن گندم کشاورزان به نمایندگان دولت است که این موضوع در ادامه برای ذخایر استراتژیک گندم کشور مشکلاتی به وجود می آورد؛ در حالی که حدود 15 میلیون تن گندم کاشته شده است تنها حدود 60 درصد این مقدار توسط دولت خریداری شده و کشاورزان حدود 7 میلیون تن گندم خود را تحویل دولت ندادند.

پیش از این هم اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفته بود که برآورد تولید گندم در سال زراعی جاری ۱۴ میلیون تن با درصد تغییرات ۵ تا ۷ درصد است. اما این روزها شاهد هستیم که تنها حدود 55 درصد از آنچه که دولت تصور می کرد برای خرید تضمینی گندم محقق شده است.

این در شرایطی است که نیاز سالانه داخلی کشور برای گندم حدود 12 میلیون تن گندم بوده که البته در برخی از آمارها نیز 11 و نیم میلیون تن اعلام شده است اما با این حال هنوز هم 3 تا 3 و نیم میلیون تن گندم برای ذخایر استراتژیک کشور لازم است.

در شرایطی که قرار بود 11 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود با رسیدن به آخرین روزهای تابستان تنها 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و این یعنی علیرغم اینکه میزان کاشت گندم افزایش داشته است اما تحقق خرید تضمینی گندم با آنچه که دولت در نظر داشت 25 درصد فاصله داشته و کمتر از میزان مورد نظر دولت است.

 

چرا کشاورزان گندم خود را تحویل ندادند؟

بررسی‌های خبرنگاران استانی دانا و همچنین گزارش های میدانی حاکی از آن بود که دلالان پیش از نمایندگان دولت بر سر زمین‌های کشاورزان حاضر شده و با قیمت های بالاتر گندم آنها را خریداری کردند. مراکز خرید تضمینی گندم در خراسان شمالی، گلستان، کردستان، کرمانشاه و ... هنوز فعالیت خود را شروع نکرده بودند که دلالان به سراغ کشاورزان رفته و زحمت یک ساله آنها را خریداری کردند.

در این میان کشاورزان هم نسبت به تحویل گندم خود به دلالان بی میل نبودند چرا که در شرایطی که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال جاری از سوی دولت 2500 تومان تعیین شده بود، کشاورزان هزینه های زیادی برای کود شیمیایی و سموم پرداخت کرده بودند و این رقم نمی توانست برای آنها به صرفه باشد.

از طرف دیگر دلالان قیمت پیشنهادی جذاب تری برای کشاورزان داشتند و آن هم رقمی حدود 3500 تا 5000 تومان برای هر کیلو گندم بود که با توجه به اینکه به گفته کشاورزان و برخی از کارشناسان قیمت تمام شده هر کیلو گندم برای کشاورزان بیش از 2800 تومان است، در نهایت این دلالان بودند که توانستند رضایت کشاورزان را جلب کنند.

همچنین به گفته کشاورزان، برخی از نمایندگان خرید تضمینی گندم خارج از عرف قانونی و روند جاری کشور، تحت عناوین مختلف مانند پایین بودن کیفیت و ... گندم را با قیمت کمتر از 2500 تومان نیز خریداری می کنند که این اقدام کاملاً غیر قانونی است.

آنچه که مشخص بوده این است که وقتی قیمت گندم برای فروش پایین در نظر گرفته می شود، کشاورز کشت کمتری در خصوص گندم دارد بنابراین کشور با کمبود گندم مواجه می شود. دولت هم باید برای جبران این کمبود ها با خارج کردن ارز از کشور این خلاء را پر کند.

در همین راستا، نور محمد تربتی نژاد، عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا می گوید: نگاه مسئولین به بودجه کشور به شکل سالیانه است اما اگر در زمینه خرید تضمینی گندم دولت برنامه کوتاه مدت داشته باشد، منابعی که برای خرید کالاهای تضمینی در نظر گرفته می شود، به حداقلل خواهد رسید، با توجه به قیمت دلار، قیمت جهانی گندم به بیش از 5700  تومان رسیده اما این قیمت در حال حاضر در ایران 2500 تومان است.

عضو سابق کمیسیون کشاورزی با اشاره به حمایت های دولت از کشاورزان گفت: اما باتوجه به قیمت پایین گندم دولت در بخش های دیگری مثل ارائه کود ارزان قیمت یا قرار دادن یارانه برای منابع آبی کشاورزان اختصاص می دهد. این تخفیف هایی که دولت برای کشاورزان اعمال می کند، قیمت گندم را به نزدیک به قیمت جهانی برده است اما در برنامه های دراز مدت نباید این اختلاف وجود داشته باشد.

 

تحمیل بودجه 17 هزار میلیارد تومانی برای جبران ذخایر استراتژیک گندم

بر اساس این گزارش لازم است تا دولت امسال بیش از 3 میلیون تن گندم وارد کند که با توجه به نرخ فعلی دلار رقمی بالغ بر 5700 تومان برای واردات هر کیلو گندم لازم است.

مشخصا دولت باید برای سال آینده 17 هزار میلیارد تومان بودجه صرف واردات گندم کند که این میزان هدر رفت مالی در شرایط فعلی ناشی از بی تدبیری دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم است. وارداتی که در ماه های گذشته اسناد زیادی درباره رانت واردات گندم از سوی دولت برای برخی از نزدیکان سیاسی در رسانه ها منتشر شد.

اگر دولت نرخ خرید تضمینی گندم را در سال جاری به جای 2500 تومان، 3500 تومان اعلام کرده بود نه تنها رقم خرید 11 میلیون تن گندم محقق می شد، بلکه 6 هزار و 100 میلیارد تومان نیز در واردات گندم صرفه جویی می شد. این در شرایطی بود که دولت حتی می توانست مازاد گندم کشور را صادر کرده و ارز آوری نیز داشته باشد.

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

کلیدواژه: نرخ خرید تضمینی گندم هزار میلیارد تومان میلیون تن گندم واردات گندم فصل برداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار در کارگروه خرید تضمینی گندم سال زارعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه برداشت گندم در استان ابتدا در شهرستان نهبندان آغاز می‌شود از ۲۰ اردیبهشت مردم در این شهرستان می‌توانند گندم خود را به مراکز خرید گندم تحویل دهند و مابقی مراکز هم متناسب با تولید در شهرستان‌ها تا پایان شهریور فعالیت خواهند کرد.

جعفری افزود: در استان بهره برداران با کمک ۹۸ کمباین داخلی،۳۲ کمباین مهاجر و ۱۲۸ دروگر کار عملیات برداشت گندم و جو را در استان انجام می‌دهند.
وی گفت: در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۸۱ هکتار زیر کشت گندم، ۲۱ هزار و ۴۰۸ هکتار زیر کشت جو، هزار و ۸۰۸ هکتار زیر کشت گندم آبی و هزار و ۵۰۵ هکتار زیر کشت گندم و جو دیم وجود دارد که باید برداشت‌ها مدیریت شده باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار با اشاره به پیش بینی ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم در استان و اینکه ۱۵ مرکز دولتی هستند گفت: در سال جاری قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم است.

جعفری افزود: همچنین گندم مرغوب نیز تا کیلویی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌شود.

وی گفت: تعداد کشاورزان خرید تضمینی گندم از ۴۴۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به سه هزار و ۶۱۲ نفر در سال گذشته رسیده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار افزود: در استفاده از کمباین‌ها در زمینه برداشت گندم باید تلاش شود از ضرر کشاورزان ریزش و افت برداشت جلوگیری شود.

هاشمی زاده رئیس هیات مدیره بنیاد توانمند سازی گندم کاران استان هم گفت: در سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در تولید گندم فعالیت داشتند.
وی افزود: در راستای حمایت از کشاورزان، بهره بردارانی که برایشان مقدور باشد، کارخانه ماشین خرید گندم را به مزرعه می‌فرستد تا هزینه حمل کاهش یابد و در خصوص تردد کمباین‌ها هم نیروی انتظامی همکاری لازم را انجام خواهد داد و در خصوص سوخت این ماشین الات هم مشکلی نخواهد بود.
هاشمی زاده افزود: در خصوص پرداخت هم مقرر شد مسئولان پیگیری لازم را انجام دهند و وجه کشاورزان سریعتر پرداخت شود.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • تخصیص جایزه گندم به کجا رسید؟
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی