Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نخستین موزه دفاع مقدس کشور با تدبیر حاج قاسم و با هدف انتقال فرهنگ جهاد، شهادت و اثبات حقانیت ملت مسلمان ایران در استان کرمان ساخته شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، ابتدای بلوار شهید عباسپور و در جوار مصلی بزرگ امام علی(ع) شهر کرمان موزه‌ای قرار دارد که حدود 23 سال پیش با تدبیر شهید سپهبد قاسم سلیمانی که در آن زمان فرماندهی لشکر 41 ثارالله کرمان را به عهده داشت با هدف انتقال فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و نیز اثبات حقانیت ملت مسلمان ایران در جنگ 8 ساله ایران و عراق ساخت آن آغاز شد و پس از 11  ماه کار مداوم ساخته شد و مصادف با سالروز فتح خرمشهر (روز ملی مقاومت) در سوم خردادماه سال 77 به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه‌های دفاع مقدس آینه تمام نمایی از 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ایران به شمار می‌آیند که نقش شایانی در آشنا کردن جوانان با رویدادهای جنگ بر عهده دارند و نخستین موزه دفاع مقدس کشور به‌ بهانه برگزاری کنگره سرداران و 8 هزار شهید استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در زمینی به مساحت تقریبی 4 هکتار و زیربنای 2 هزار و 550 متر با تدبیر شهید سلیمانی در استان کرمان ساخته شده است.

به گزارش تسنیم موزه دفاع مقدس کرمان در ساختمانی 3 طبقه ساخته شده که گنبدی به شکل لاله با 4 گلبرگ دارد و در ساخت آن از بادگیرهای شهرهای کویری و معماری سنتی در کنار معماری مدرن الهام گرفته شده که از دو بخش مجزای فضای بسته و باز تشکیل شده است.

در قسمت ورودی ساختمان موزه 8 ستون به نشانه 8 سال جنگ تحمیلی به چشم می‌خورد و آثار در 8 تالار به نام‌های شقایق، آزادی، شهدا، پیروزی، نور، بصیرت و عبرت به نمایش عموم در آمده و در هر کدام از تالارهای موزه به بخشی از وقایع جنگ پرداخته‌ شده است.

فضای باز موزه نیز از 3 قسمت تشکیل شده که در بدو ورود به موزه از پارک شهدا عبور می‌کنید در ورودی موزه مقبره 8 شهید گمنام دوران دفاع مقدس و تندیس 17 سردار شهید استان کرمان در آن دیده می‌شود.

سرهنگ محمدرضا مغفوری مسئول موزه دفاع مقدس کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه موزه دفاع مقدس کرمان در زمینی به مساحت 4 هکتار و زیربنای 2 هزار و 550 متر ساخته شده اظهار داشت: این موزه نخسین موزه دفاع مقدس ایران و نخستین بنای یادمان کنگره سرداران شهید استان کرمان است.

وی با بیان اینکه این موزه با تدبیر و پیگیری شهید سپهبد قاسم سلیمانی ساخته شده است یادآور شد: ساخت این موزه در سال 76 آغاز شد و پس از 11 ماه تلاش مداوم در 3 خرداد سال 77 افتتاح شده است.

مسئول موزه دفاع مقدس کرمان هدف از ساخت این موزه را انتقال فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و نیز اثبات حقانیت ملت مسلمان ایران در جنگ 8 ساله ایران و عراق عنوان کرد و افزود: هدف این بود تا این مکان جایی باشد تا هشت سال ایثارگری، دفاع، شجاعت و رشادت ملت ایران به تصویر کشیده شود و واقعیت‌های جنگ به نسل‌های بعد منتقل شود.

بازدید دانش‌آموزان از موزه دفاع مقدس کرمان به روایت تصویرموزه دفاع مقدس کرمان به‌روایت تصویر

وی با بیان اینکه این مکان مجموعه‌ای از ساختمان‌ها را از جمله کتابخانه شهید باهنر، یادمان کنگره سرداران شهید، موزه دفاع مقدس و ساختمان فرهنگی را شامل می‌شود ادامه داد: این مکان یک فرهنگسرا است که به تازگی به نام فرهنگسرای سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است.

به گزارش تسنیم موزه دفاع مقدس کرمان در ابتدای بلوار شهید عباسپور و در جوار مصلی بزرگ امام علی(ع) شهر کرمان قرار دارد که بازدید از این موزه در ایام هفته دفاع مقدس رایگان است.

انتهای پیام/511/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس موزه دفاع مقدس کرمان استان کرمان ساخته شده ساخته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالرضا آزادی ظهر امروز در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و ۲۵۰۰ شهید چهارمحال و بختیاری با اشاره به سخنرانی‌های مقام معظم رهبری اظهار کرد: بیشترین بیانات مقام معظم رهبری بر موضوع توصیف، الگو پردازی و سرگذشت پژوهی از شهدا است.

وی با اشاره به اینکه کنگره شهدا باید حتماً شهید محور باشد تصریح کرد: محور کنگره شهید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹ شهریور خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمودند: دفاع مقدس و شهدا را بشناسیم و بشناسانیم؛ برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم.

در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم

وی با اشاره به آثار شهدا در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آثار شهدا تا حدودی جمع آوری شده، در حوزه سرگذشت پژوهی عقب ماندگی داریم.

سردار آزادی درباره محصول سرگذشت پژوهی بیان داشت: محصول سرگذشت پژوهی، سوژه است که بیانگر انتقال پیام شهید است.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری که فرمودند: دفاع مقدس گنج است؛ گفت: بسیاری از بخش‌های آثار شهدا واکاوی نشده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درباره کنگره شهدا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری یادآور شد: کنگره شهدا دو رویکرد اصلی دارد؛ که رویکرد اول زنده نگه داشتن یاد شهید است.

وی درباره رویکرد دوم کنگره شهدا گفت: انتقال پیام شهید است که پیام شهید را جز با زبان هنر نمی‌توان انتقال داد، رهبر معظم انقلاب سال گذشته ۵ بار بر موضوع هنر تاکید داشتند؛ باید پیام شهید را به جوان‌ها، نوجوان‌ها انتقال دهید.

سردار آزادی یادآور شد: مقصود از بزرگ داشت‌ها، جریان سازی است؛ رسالت کنگره باید جریان سازی فکری و عملی باشد.

وی خاطر نشان کرد: کنگره شهدا باید امید آفرین باشد و تولید امید کند؛ معنا را به جامعه منتقل کند که آن ایمان و امید است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به کنگره ملی تصریح کرد: عنوان کنگره، کنگره ملی شهدا استان است و همه شهدا را در برمی‌گیرد؛ سطحش فراتر از استان باشد و بتواند حماسه رزمندگان دلاور را به کشور و حتی جهان معرفی کند.

وی افزود: برای کنگره به یک کار هنری و جریان ساز، فکر کنید تا ذهن تمام جوانان و نوجوانان را درگیر شهدا بکند.

کنگره شهدا حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد

سردار آزادی یادآور شد: این کنگره حداقل باید ۵۰ جلد کتاب فاخر داشته باشد باید حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند خوب تولید شود.

وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب بیان داشت: کارهای شما شناسنامه انقلابی و دفاعی، دوران مقدس است که باید هنرمندانه به دیگران معرفی کنید؛ خاصیت هنر، آشنایی با شهدا است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به جنگ نرم دشمن خاطرنشان کرد: تلاش دشمن تزریق بی هویتی است و کنگره باید امید آفرین باشد.

وی اظهار کرد: روایت جذاب خلق کنید فیلم نامه و سوژه خوب مهم است و از دل سرگذشت پژوهی بیرون می‌آید؛ بهترین کار را برای شهدا رقم بزنید.

کد خبر 6087232

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود