Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف، سوم و چهارم مهرماه، میزبان همایشی مجازی است که به یکی از مسائل مهم تاریخی و حل نشده محیط زیست ایران می‌پردازد. رویداد «کلاف سردرگم ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران» قرار است با گردهمایی جمعی از نمایندگان گروه‌های مختلف اثرگذار و اثرپذیر در ارتباط با فرایند ارزیابی اثرات محیط زیستی، به این سوال پاسخ دهد که چالش‌ها و سرنخ‌های مسائل مزمن این حوزه چه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش عصرایران، هامون طهماسبی، دبیر همایش گفت: علی رغم اینکه از ابتدای دهه ۷۰ شمسی، موضوع ارزیابی اثرات محیط زیستی با هدف حفاظت از حقوق محیط زیست و مصالح توسعه پایدار کشور، مورد توجه نهاد‌های سیاستگذار قرار گرفت، با این حال تجربه چند دهه استقرار نظام ارزیابی اثرات محیط زیستی یا EIA در ایران نشان داده که این نظام با مشکلات بزرگی مواجهه است و نه تنها نتوانسته منافع محیط زیست را در مقابل اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی و صنعتی در کشور به شکل مناسب حفظ نماید، بلکه موجب ایجاد نارضایتی در دیگر ذی نفعان این موضوع نظیر بخش خصوصی نیز شده است.
به تعبیر طهماسبی، آن‌چه که در بررسی‌های صورت گرفته توسط مدرسه توسعه پایدار از مصاحبه‌ها با کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، متخصصان و فعالان این عرصه و مطالعه پژوهش‌های پیشین، به دست‌آمده، موید این نکته است که با یک «ناکارامدی جدی و بزرگ» در قانون و رویه نهادی فعلی «ارزیابی اثرات محیط زیستی» در ایران روبرو هستیم که نیاز به مداخله و آسیب شناسی این حوزه و اصلاحات ضروری در راستای کمک به توسعه متوازن و پایدار کشورمان دارد.
از این رو، در این رویداد مستقل سعی شده تا مسائلی، چون شفافیت، پاسخگویی، مشارکت مردمی، تعارض منافع، چالش‌های قانونی، پایش موثر و کارامد، مسائل ساختاری سازمان محیط زیست، و چگونگی درک از توسعه پایدار با حضور جمع متنوعی از کارشناسان، مسئولین دولتی، فعالین محیط زیست و دانشگاهیان به بحث و بررسی گذاشته شود. نکته‌ای که برگزار کنندگان این برنامه بر آن تاکید کرده اند، لزوم نگاه همه جانبه این مسئله از نگاه ذی نفعان مختلف این موضوع است و بدون توجه به این رویکرد، نمی‌توان انتظار راه حل‌های واقع بینانه برای مسئله مهم ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران داشت.
به گفته طهماسبی، موضوع ارزیابی پیامدها، الان دیگر فقط محدود به محیط زیست نیست و ما در کشور باید بتوانیم به یک منطق موجه و در عین حال عملیاتی برای در نظر گرفتن پیامد‌های مختلف اجتماعی، محیط زیستی، فرهنگی، سلامت، امنیت و ... مرتبط با طرح‌های توسعه دست یابیم؛ چرا که دوران صرف توجه به توجیه اقتصادی طرح‌ها گذشته است و حرکت به سمت توسعه پایدار، نیازمند چنین نگاه همه جانبه‌ای است.
نتایج این رویداد مسئله محور، در قالب یک گزارش تحلیلی توسط برگزار کنندگان منتشر خواهد شد تا توسط کنشگران و نهاد‌های سیاستگذار، جهت اصلاحات و اقدامات لازم به کار گرفته شود. علاقه‌مندان جهت شرکت در این رویداد و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت مدرسه توسعه پایدار به نشانی www.sdschool.ir مراجعه نمایند. لینک کوتاه: asriran.com/0038XB

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: محیط زیست ایران ارزیابی اثرات محیط زیستی توسعه پایدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۹۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب

به گزارش خبرگزاری مهر، فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب برای انتخاب بهترین رمان و مجموعه داستان کوتاه فارسی منتشر شد.

ناشران و نویسندگان برای شرکت در این جایزه ادبی تا ۳۱ خرداد فرصت دارند تا سه نسخه از هر عنوان رمان یا مجموعه داستان چاپ اول خود که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ایران منتشر شده را به دبیرخانه ارسال کنند.

همچنین ناشران و نویسندگانی که چاپ اول اثرشان در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ در خارج از ایران منتشر شده است، می‌توانند با ارسال فایل الکترونیکی (PDF) کتاب و یا با ارسال پستی سه نسخه چاپ شده اثر تا تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در این دوره جایزه حضور داشته باشند.

آیین‌نامه جایزه مهرگان ادب زبان مادری با هدف تشکیل هیات‌های داوری با حضور منتقدان ادبی و نویسندگان بومی زبان‌های مادری در دست تغییر است از این رو فراخوان این بخش از جایزه مهرگان ادب کمی به تأخیر افتاده و متعاقباً منتشر خواهد شد.

انتشار فراخوان دوره‌های هجدهم و نوزدهم جایزه مهرگان علم (علم برای همه)

همچنین فراخوان دوره‌های هجدهم و نوزدهم جایزه مهرگان علم (علم برای همه) برای انتخاب بهترین کتاب علمی- زیست‌محیطی، برترین تشکل زیست محیطی (NGO) و اثرگذارترین شخصیتِ محیط زیست ایران منتشر شد.

ناشران و نویسندگان کتاب‌های علمی- زیست محیطی که چاپ اول کتاب‌های‌شان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شده است می‌توانند سه نسخه از کتاب‌های خود را تا ۳۱ خردادماه به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

در بخش تشکل‌های مردم‌نهاد، دبیرخانه جایزه مهرگان از مدیر و یا اعضای مؤسس تشکل‌های زیست‌محیطی (NGO)ها دعوت می‌کند تا شرح حال مختصر و فهرست مهم‌ترین فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به ضمیمه یک گزارش تصویری کوتاه (کلیپ) از اقدامات انجام شده در این دو سال، به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. ذکر این نکته ضروری است که توضیح نوشتاری فعالیت‌ها حداکثر در پانصد کلمه و گزارش تصویری نیز حداکثر در ۴ دقیقه پذیرفته می‌شود. مهلت ارسال عملکرد تشکل‌ها پایان خردادماه ۱۴۰۳ است.

جایزه مهرگان علم در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با ارزیابیِ مجموعه آثار یا خدمات کنشگران برجسته محیط زیست ایران، به اثرگذارترین شخصیت این عرصه تعلق می‌گیرد. نامزدهای دریافت این جایزه از سوی مدیر جایزه مهرگان، داوران جایزه مهرگان علم و یا تشکل‌های فعال در عرصه محیط زیست ایران معرفی می‌شوند. شخصیت برگزیده در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با اتفاق آرای داوران انتخاب می‌شود.

دبیرخانه جایزه مهرگان از نهادهای مستقل و فعال در عرصه محیط زیست ایران دعوت می‌کند چنانچه شخصیتی را برای دریافت جایزه مهرگان علم «یک عمر تلاش» صاحب صلاحیت می‌دانند نام، شرح حال مختصر و فهرستی از مهم‌ترین آثار و یا خدمات وی را به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. مهلت معرفی نامزدها پایان خردادماه سال ۱۴۰۳ است.

کد خبر 6081189 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • جمع کردن زباله ها توسط فیل دوستدار محیط زیست (فیلم)
  • عملیات اجرایی بخش دوم طرح های عمرانی حفاظت محیط زیست کلید خورد
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ در رابطه با مشاغل محیط زیستی
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود