Web Analytics Made Easy - Statcounter

حتی متحدان آمریکا نیز تمایلی به تسلیم شدن در مقابل فشارهای واشنگتن ندارند و این امر نشان دهنده انزوی جهانی روزافزون آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو بین المللی چین، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا عصر روز شنبه نوزدهم سپتامبر (29 شهریور) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولت آمریکا تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را از سر گرفته و تهدید کرد که کشورهای عضو شورای امنیت در صورت عدم اجرای این تحریم ها با «پیامدهای آن» روبرو خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان ملل بلافاصله به این ادعای پامپئو واکنش نشان داد؛  «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه طی نامه ای  به شورای امنیت اعلام کرد نمی تواند اقدامی در مورد اعلام  ازسرگیری  تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران توسط ایالات متحده انجام دهد،  زیرا «به نظر می رسد که ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.»

«جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه ای اظهار داشت که ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق هسته ای ایران (برجام)  خارج شده است و بنابراین نمی تواند   یک عضو برجام شناخته شود و نمی تواند سازوکار ماشه در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را فعال کند. به گفته وی با توجه به این موضوع، تعهدات مرتبط با لغو تحریم های ایران که در  برجام آمده، همچنان  معتبر است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز روز یکشنبه در وب سایت رسمی خود طی بیانیه ای تلاش‌ های طرف آمریکایی برای تمدید تحریم‌ ها علیه ایران را «اجرای یک نمایش» ارزیابی و ابراز اطمینان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ اقدامی انجام نخواهد داد که منجر به ازسرگیری تحریم‌ های قبلی علیه تهران شود.

نماینده مجلس: با فعال شدن مکانیسم ماشه جنازه برجام به خاک سپرده می شودیادداشت سفیر ایران در اتحادیه اروپا: آمریکا با مکانیسم ماشه نظام بین‌المللی را هدف قرار داده استآمریکا مدعی فعال شدن مکانیسم ماشه شدترامپ به دنبال گدایی رای از صهیونیست‌ها است/فعال شدن مکانیزم ماشه تاثیری بر کشورمان نداردتیر خلاص گوترش به توهم آمریکا درباره مکانیزم ماشه؛ نظر شورای امنیت شرط است

«جانگ جون» نماینده دایم چین در سازمان ملل روز یکشنبه در پیامی به رئیس دوره ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد کرد که درخواست آمریکا از شورای امنیت درباره آغاز سازوکار ماشه بی اساس است و این سازکار ماشه علیه ایران هنوز به کار نیافتاده است. به گفته وی چین متعهد به حفظ برجام و قطعنامه شورای امنیت  است و به توسعه حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران ادامه می دهد.

عموم جامعه جهانی بر این باورند  خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران منشأ تنش کنونی در اوضاع هسته ای ایران است. عهد شکنی ایالات متحده چندجانبه گرایی و اقتدار شورای امنیت  و سیستم بین المللی منع تکثیر سلاح های هسته ای را تخریب کرده است. در حال حاضر  این کشور نه تنها  خواستار تحریم ایران بر اساس برجام  است،  حتی  به اعمال تحریم های یک جانبه علیه مخالفان آن نیز تهدید کرده است. آمریکا با اقدامات غیر منطقی و تحریک آمیز،  کاملاً یک چهره «مشکل ساز» از خود بروز داده است.

این در شرایطی است که پیشتر نیز ایالات متحده  یک شکست شرم آور دیپلماتیک دیگر را در شورای امنیت تجربه کرده بود. یعنی پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را ارائه کرد که در جلسه شورای امنیت با مخالفت شدیدی روبرو گشت و رد شد. حتی متحدان آمریکا نیز تمایلی به تسلیم شدن در مقابل فشارهای واشنگتن ندارند و این امر نشان دهنده  انزوی جهانی روزافزون آمریکا در موضوع هسته ای ایران محسوب می شود.

اما نکته جالب اینجاست که ایالات متحده نه تنها از شکست اخیر خود در شورای امنیت درس نگرفته، بلکه مخالفت عمومی  را نادیده گرفت و به تنهایی به نمایندگی از جانب سازمان ملل متحد، از سرگیری تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد. یکجانبه گرایی ایالات متحده به اوج رسیده، اقداماتش  بی اساس و غیر معقول است و  صرفاً یک نمایش سیاسی با مصرف داخلی است. نتیجه آن روشن است به گونه ای که بطور گسترده توسط اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی بایکوت و منزوی می شود.

یک ضرب المثل چینی می گوید هر کسی اخلاق خوبی داشته باشد از حمایت بیشتر برخوردار است و کسی که بداخلاق باشد پشتیبانی اندکی نصیب او می شود. برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته ای ایران به سختی و با مذاکرات فشرده و طولانی حاصل شد. سوابق پنج سال گذشته نشان می دهد که حل مسئله هسته ای ایران به گفتگوی برابر و مذاکره صریح متکی است و هرگز تحریم، فشار یا حتی تهدید نظامی موثر نخواهد بود. بنا بر این فقط با پایبندی به چند جانبه گرایی و راه حل های سیاسی و دیپلماتیک می توان به طور موثر  تنش ها را کاهش داد و  صلح و امنیت منطقه را تقویت کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دونالد ترامپ اخبار آمریکا برجام دونالد ترامپ اخبار آمریکا برجام سازمان ملل متحد علیه ایران هسته ای ایران ایالات متحده شورای امنیت بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به نیویورک گفت: با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده، نشست شورای امنیت فرصتی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز پنجشنبه جهت شرکت در نشست عالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص مسائل فلسطین وارد نیویورک شد. 

وی در بدو ورود در جمع خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: روز پنجشنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل با بررسی تحولات غرب آسیا و تمرکز بر فلسطین برگزار می‌شود. طبعا این نشست در سطح وزرا برگزار خواهد شد. با توجه به تحولات منطقه و اینکه وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده و این وضعیت سرریزش در منطقه و تحولات منطقه نمودار می‌شود، یک فرصتی است که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای ضرورت تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه تبیین کنیم و در عین حال با استفاده از فرصت حضور در سازمان ملل در دیدارهایی با دبیرکل سازمان ملل و دیگر وزرای خارجه و همتایان و برخی از مدیران ارشد سازمان ملل‌های بین‌المللی برای برون رفت از این مشکل، توقف فوری جنگ، ارسال کمک‌های گسترده انساندوستانه و سایر مسائل مرتبط با موضوع فلسطین و اهمیت امنیت منطقه رایزنی‌هایی داشته باشیم.

امیرعبداللهیان در ادامه در خصوص تبادل پیام‌ها با آمریکا اظهار داشت: به دلیل اینکه رژیم اسراییل در یک اقدام تروریستی سفارت ایران در دمشق را هدف قرار داد، مستشاران وابسته نظامی در سوریه در این اقدام تروریستی رژیم به شهادت رسیدند و ما مدت‌ها خویشتنداری کرده بودیم با درک شرایط منطقه و مرتب به دبیرکل سازمان ملل اعلام کردیم که شورای امنیت باید به وظیفه خودش برای مقابله با این اقدامات رژیم اسرائیل عمل کند.

وی ادامه داد: از زمانی که تصمیم گرفته شد که در چارچوب حقوق بین‌الملل و دفاع مشروع پاسخ لازم داده شود و هشدار و تنبیه لازم صورت بگیرد، ما آمریکا را مطلع کردیم. به آمریکایی‌ها به صراحت و به روشنی گفتیم که تصمیم در ایران در شورای عالی امنیت ملی و در سطح رییس جمهور کشورم برای پاسخ دادن به رژیم قطعی است و پیام‌هایی قبل از عملیات تبادل شد و بعد از اینکه اقدام انجام شد ساعت تقریبا 2:30 بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم.

وزیر امور خارجه درباره محتوای این پیام‌های تبادل شده توضیح داد: به صراحت و به روشنی به آمریکا در این پیام‌ها سعی کردیم بگوییم که اولا ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. آن چیزی که توسعه تنش در منطقه را می‌تواند افزایش بدهد رفتارهای رژیم صهیونیستی است. قبل از عملیات به طرف آمریکایی به روشنی گفتیم که ما پایگاه‌ها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد مگر اینکه در پاسخی که به رژیم اسراییل می‌دهیم آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از رژیم صهیونیستی انجام دهد.

وی در آخر گفت: تبادل پیام‌ها به ویژه از کانال سوئیس و مجاری رسمی دیپلماتیک با هدف اینکه یک درک درستی از اقدام ایران به وجود آید و با هدف جلوگیری از توسعه تنش و بحران در منطقه بین ما و آمریکا انجام شد.

امیرعبداللهیان وارد نیویورک شدبازدید امیرعبداللهیان از سرکنسولگری ایران در استانبول

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در حاشیه دیدارها در نیویورک
  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • خبرگزاری تاس: درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند
  • پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است