Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-25@05:52:21 GMT

مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۰۱۸۳

صراط: رئیس انجمن تولیدکنندگان کره گیاهی کشور از جایگزین کره حیوانی خبر داد و گفت: با افزایش قیمت‌ها مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کرده‌اند.

با توجه به افزایش ۹۰ درصدی قیمت کره، به نظر می‌رسد کره گیاهی جایگزین کره حیوانی در سبد خانوار شده است.

البته چندی پیش برخی از فعالان بازار با انتشار این خبر «کره سهمیه بندی شد» از جایگزینی کره حیوانی خبر دادند، اما شاید ذکر این نکته بد نباشد اکنون با توجه به مسائل پیش آمده در خصوص کره حیوانی علت باقی ماندن تخصیص ارز دولتی به این نوع محصول چیست؟

هرچند تولیدکنندگان کره ادعا دارند این محصول به طور مستقیم از ارز دولتی استفاده نمی‌کند و همچنین از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت چندانی نیز نداشته است، اما به هر حال تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان و واردکنندگان روغن یک بام و دو هوا را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کره گیاهی هزار و ۷۸۰ تومان است

در همین حال رئیس انجمن کارفرمایی کره گیاهی کشور درباره تولید کره‌های گیاهی به تجارت‌نیوز گفت: با افزایش قیمت کره حیوانی تقاضا برای خرید کره گیاهی افزایش یافته است؛ به طوری‌که مردم کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کرده‌اند. البته طبیعی است زمانی که قیمت کره حیوانی ۹۰ درصد گران شود مردم سبد کالایی خود را تغییر می‌دهند و به سمت مصرف کره گیاهی روی می‌آورند.

حسن علیزاده در ادامه اظهار کرد: پس با توجه به افزایش قیمت کره حیوانی و رسیدن آن به نرخ هشت هزار تومان، اما قیمت کره گیاهی از ابتدای سال تاکنون بین ۱۰ تا ۱۲ درصد گران شده است. اکنون قیمت کره ۱۰۰ گرمی برای مصرف‌کننده نهایی هزار و ۷۸۰ تومان است.

این فعال صنعتی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان کره گیاهی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند؟ پاسخ داد: ماده اصلی کره گیاهی روغن‌های گیاهی است. روغن‌های گیاهی هم هنوز ارز دولتی می‌گیرند؛ بنابراین تولیدکنندگان کره به طور مستقیم ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نمی‌کنند. به دلیل اختصاص ارز دولتی به کالای اساسی همچون روغن می‌توان بیان کرد که تولیدکنندگان کره گیاهی به طور غیرمستقیم از ارز دولتی استفاده می‌کنند.

تخصیص ارز دولتی به تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و سس!

علیزاده در ادامه توضیح داد: با توجه به کمبود ارز هنوز ارزی به طور مستقیم به تولیدکنندگان کره‌های گیاهی اختصاص نیافته است. بانک مرکزی فعلا ارزی ندارد. ما یا باید روغن را از کشور‌های دیگر وارد کنیم یا از کارخانه‌های تصفیه روغن این مواد را بخریم؛ این در حالی است که کارخانه تصفیه روغن بیشتر تمایل دارند که روغن‌های خوراکی را در قوطی‌ها پر و آن‌ها را به مردم بفروشند.

این اظهار‌ها نشان می‌دهد که فروش روغن از سوی صنایع روغنی به صرفه‌تر از فروش روغن خام به تولیدکنندگان دیگر مثل شکلات، شیرینی، سس و کره گیاهی است. با این شرایط به گفته رئیس انجمن کره گیاهی «علاوه بر تولیدکنندگان کره گیاهی تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و سس نیز دریافت‌کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت هستند.»

علیزاده درباره حذف ارز دولتی از کره این طور مدعی شد و گفت: زمانی ارز ۴۲۰۰ تومانی از کره گیاهی حذف می‌شود که این ارز به طور تمام و کمال از روغن حذف شود. ما معتقدیم هر صنعتی که از روغن مایع یا روغن خام وارداتی استفاده می‌کند، غیرمستقیم از ارز دولتی بهره می‌گیرد. امیدواریم امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بتوانیم با یک رقابت صحیح در کشور فعالیت کنیم.

رئیس انجمن کره گیاهی همچنین از تعطیلی دو واحد صنعتی خبر داد و گفت: دو کارخانه تولید کره به دلیل کمبود روغن و مواد اولیه تعطیل شدند و برخی واحد‌های صنعتی دیگر با کاهش ظرفیت رو به رو شدند.

حال در آینده باید دید که دولت تا به کی به رفتار‌های پوپولیستی خود در زمینه اختصاص ارز دولتی به تولیدکنندگان ادامه خواهد داد؟ آنچه فعالان اقتصادی می‌گویند بی‌شک ادامه این نوع رفتار‌ها فساد را در اقتصاد افزایش خواهد داد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز دولتی افزایش قیمت رئیس انجمن قیمت کره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، وزیر کشور امروز در حاشیه سفر به مازندران برای شرکت در مراسم معارفه استاندار جدید مازندران گفت: همه زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل به ویژه فضا‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی باید طبق قانون مورد استفاده همه مردم قرار گیرد و نباید در اختیار گروه خاصی از جامعه باشد.


وحیدی افزود: با توجه به این‌که آزادسازی سواحل مورد تاکید دولت است و گام‌های مهمی نیز در این زمینه برداشته شد باید این اقدام نیز انجام شود. البته تمام این کار‌ها را نمی‌توان در یک بازه کوتاه انجام داد و باید روند قانونی را در نظر گرفت و کار‌ها را دنبال کرد.


وی تصریح کرد: اصل ایده و هدف ما در دولت همین است که کار‌های مرتبط با توسعه زیرساخت‌های ساحلی بر همین منوال پیش برود. به ویژه در مناطقی که ساحل آزاد شده بخش خصوصی باید در چارچوب قانون فعال شود و به گونه‌ای که عموم مردم از زیرساخت‌های ساحلی بهره‌مند شوند ایفای نقش کند.


به گفته وحیدی نباید ساحل و زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل انحصاری شود که گروهی بتوانند از این فضا‌ها و امکانات بهره بگیرند و بخش بزرگی از مردم نتوانند. باید ساحل را برای استفاده همگانی آماده کرد.


به شهرداران ابلاغ کردیم محوطه‌های ساحلی که در حوزه شهرداری‌هاست برای عموم مردم بهسازی شود. برای فضا‌هایی که در حوزه شهرداری‌ها نیست هم باید طوری برنامه‌ریزی کرد که طبق مقررات زیرساخت‌ها در اختیار عموم قرار بگیرد.

وزیر کشور با اشاره به مالکیت برخی دستگاه‌های دولتی بر مجتمع‌های تفریحی و رفاهی ساحلی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های دولتی هر خدمتی که می‌توانند باید انجام دهند و هر زیرساختی که در این نواحی دارند باید به نفع عموم و برای بهره‌مندی همه مردم باشد.

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست
  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • (ویدیو) ضرغامی: هر دولتی مردم را شاد کند موفق است
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد
  • پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد
  • وزیر کشور: استفاده از پلاژ‌های دولتی برای همه
  • بازیگوشی‌های خیلی بامزه یک پاندا / حیوانی که تقریبا منقرض شده بود (فیلم)