Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-خبرگزاری اسپوتنیک دقایقی پیش نوشت: آمریکا به روسیه طرح تمدیدمعاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به استارت به مدت کمتر از پنج سال را پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری میزان – مارشال بیلینگزلیا فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در زمینه کنترل تسلیحات روز یکشنبه گفت که واشنگتن به مسکو پیشنهاد می دهد پیمان کاهش استراتژیک تسلیحات (استارت) را برای کمتر از ۵ سال تمدید کند تا در اسرع وقت سند چند جانبه جدیدی تدوین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیلینگزلیا افزود: ما مدت زمان کوتاهتری (از پیشنهاد روسیه برای تمدید پیمان استارت برای پنج سال) پیشنهاد کرده ایم. بنابراین باید برای تنظیم توافق بعدی کوتاه بیاییم به همین دلیل است که ما به مدت زمان کوتاه تری فکر می کنیم.

فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات تاکید کرد که مدت زمان مطرح شده توسط آنان به انعطاف پذیری موضع دولت روسیه در این مورد بستگی دارد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفته گذشته از روسیه و آمریکا خواست به دلیل اهمیتی که برای امنیت جهانی دارد هرچه سریع‌تر پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید را به مدت پنج سال دیگر تمدید کنند.
گوترش افزود: از گفتگوهای اخیر آمریکا و روسیه در وین استقبال می‌کنم و شدیدا از دو طرف می‌خواهم که برای تمدید توافق استارت نو به مدت پنج سال به سرعت عمل کنند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت اعتقاد دارد این تمدید زمان را برای مذاکره توافق‌های جدید و از جمله حضور دیگر کشورهای هسته‌ای فراهم می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.

روسیه و آمریکا از ماه ژوئن (خرداد) مذاکراتی را برای تمدید پیمان استارت نو، که تنها پیمان تسلیحاتی بین آمریکا و روسیه است که واشنگتن از آن خارج نشده است، آغاز کرده‌اند. این پیمان در ماه فوریه (بهمن) ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. چین به این مذاکرات دعوت شده، اما هرگز برای شرکت در آن نماینده‌ای اعزام نکرده است.

پیمان استارت نو پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه است.
رییس‌جمهور آمریکا و همتای روسی وی در سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و یک پیمان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اصرار صندوق بین‌المللی پول بر افزایش مالیات‌ها در پاکستان شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد: مرز افغانستان و ایران باز شد
آمریکا برای ثمرات برجام کارشکنی نکند

معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به استارت، در سال ۱۹۹۱ منعقد شد و در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد.

/انتهای پیام/

ایرنا

برچسب ها: امریکا روسیه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: امریکا روسیه کاهش تسلیحات پیمان استارت استارت نو پنج سال هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد

پیش از این، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، گفته بود که کشورش آماده میزبانی از تسلیحات هسته‌ای ناتو "برای تقویت امنیت جناح شرقی ناتو" است. با این حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به این اظهار نظر پاسخ داد و آن را "تحریک آمیز" توصیف کرد.

وی افزود: مقامات لهستانی جاه طلبی‌های خود را در مورد اینکه چگونه می‌خواهند به سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده مستقر در اروپا نزدیکتر شوند پنهان نکرده اند و برای مدت طولانی فعالانه آنها را در سیاست عمیقا خصمانه خود در قبال روسیه قرار داده اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: تسلیحات هسته‌ای آمریکا بلافاصله توجه ستاد کل نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه را به خود جلب می‌کند و در صورت استقرار در خاک لهستان در برنامه ریزی نظامی مورد توجه قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد ورشو دیوانه وار در حال تلاش برای جلب توجه بیشتر برنامه ریزان نظامی در ستاد کل روسیه است. تصور اینکه در صورت ظهور سلاح‌های هسته‌ای آمریکایی در خاک لهستان، تاسیسات مربوطه بلافاصله دوباره پر می‌شود، دشوار نیست. 

این دیپلمات گفت: فهرست اهداف قانونی برای تخریب در شرایط رویارویی نظامی مستقیم با ناتو پیش رو است.

پیشتر، رئیس جمهور لهستان گفت: اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای در چارچوب افزایش امنیت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما برای آن آماده‌ایم. ما متحد ناتو هستیم و تعهداتی نیز در این زمینه داریم، یعنی صرفا یک سیاست کلی را اجرا می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو
  • رونمایی انگلیس از بزرگترین بسته کمک نظامی به کی‌یف
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • روسیه: به اقدامات تحریک‌آمیز لهستان پاسخ می‌دهیم
  • زاخارووا از لهستان به دلیل استقرار تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور
  • اسپوتنیک: موشک‌های ایران به حفاظت‌شده‌ترین نقطه اصابت کرد