Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:31:31 GMT

گل گهر در مرمت خانه صادقی سیرجان مشارکت دارد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۰۷۴۳

گل گهر در مرمت خانه صادقی سیرجان مشارکت دارد

مجتبی شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: : شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان قبل از این نیز در زمینه مرمت بادگیر چپقی، قلعه سنگ و خانه صدر زاده سیرجان با اداره کل میراث فرهنگی همکاری داشته است.

وی  با بیان اینکه این خانه به ثبت ملی رسیده است، بیان کرد: تا کنون ۲۰ درصد از عملیات مرمتی این خانه تاریخی در قالب سبک سازی و مرمت سقف های آسیب دیده انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: مصالح به کار رفته در این خانه خشت و گل و همچنین آجر و گچ است که نشان می دهد این ساختمان در ۲ مرحله ساخته یا قسمتی از آن تجدید بنا شده است.

وی با اشاره به اینکه  قدمت خانه صادقی سیرجان به دوران پهلوی اول برمی گردد افزود: بهره برداری این اثر تاریخی در گذشته مسکونی و عام المنفعه بوده است و پس از مرمت و بازسازی به موزه و امور خیریه تغییر کاربری خواهد داد.

شهرستان سیرجان دارای جاذبه های تاریخی مانند باغ سنگی، بادگیر چپقی، قلعه سنگ، یخدان های دو قلو و غیره است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

سیرجان در فاصله ۱۸۵ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارد.

برچسب‌ها سیرجان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیرجان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی سیرجان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی اخبار کنکور میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار آتش‌سوزی میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته

مهناز اشرفی در مبحثی که به بررسی شعار‌های ایکوموس (شورای جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی) در سال‌های اخیر و مواردی که روی آن‌ها تأکید شده پرداخت و درباره تاب‌آوری بنا‌های تاریخی در برابر آتش‌سوزی، اظهار کرد: «در مقابل سایر بلایای طبیعی، آتش‌سوزی کمتر جدی گرفته شده است و شاید دلیل آن تکرار شدن سیل و زلزله یا درک نشدن فشار توسعه و تغییر کاربری‌هاست که به ایجاد تغییرات و آسیب‌پذیری در بنا‌ها منجر شده و یا کمبود بودجه داشته است.»

به گزارش ایسنا، رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی فرهنگی افزود: در ۳۰ سال گذشته ۶۷ اثر ثبت‌شده در میراث جهانی مورد آتش‌سوزی واقع شده که بیشترین عوامل آن اختلالات الکتریکی، استفاده از وسایل گرمایشی نامناسب، اقدامات مرمتی گرمازا، سیگار کشیدن، نبود سیستم اطفای حریق، رعد و برق، نبود آگاهی و آموزش و ... بوده است.

پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی-تاریخی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۴۰۱ طرح راهنمای حفاظت از بنا‌های تاریخی در برابر آتش را منتشر کرد که آمادگی لازم را برای کنترل هرچه سریع‌تر آتش و کاهش خسارت‌ها فراهم می‌کند. این طرح درحالی ارائه شد که از دهه ۷۰ درباره راهِ کاهش آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی در بنا‌های تاریخی بحث می‌شد، اما با هر آتش‌سوزی بخش گسترده‌ای از بنا‌ها دچار آسیب و تخریب می‌شد؛ هرچند که هنوز معلوم نیست دستگاه‌ها هنگام آتش‌سوزی آیا به‌درستی به وظایف خود عمل می‌کنند.

گزارش‌های بسیاری موجود است که در هنگام خاموش کردن آتش در بنا‌های تاریخی، بخشی از آن اثر حذف و یا تخریب شده است تا آتش ساده‌تر خاموش شود. افزون بر این، هنوز روشی برای پیشگیری از گسترش آتش در بسیاری از بنا‌های تاریخی تعریف نشده است، بارزترین مصداق در این باره بازار‌های تاریخی در تهران، تبریز، زنجان، شیراز و اصفهان است که با هر آتش‌سوزی خسارات گسترده ماندگاری وارد شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت
  • آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران
  • آمار آتش‌سوزی میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است