Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدفرید سپری روز دوشنبه در جلسه هماهنگی توسعه کشاورزی تجاری اظهار داشت: پنج ماه منتهی به مرداد امسال ۵۰۵ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی از مبادی خروجی این استان به خارج از کشور صادر شده که طبق خود اظهاری صادر کنندگان محصولات تولیدی کردستان سهم ۱۷۰ هزار تُنی از این میزان داشته است.

وی اضافه کرد: ارزش کل محصولات صادر شده کشاورزی در این مدت ۱۷۸ میلیون دلار برآورد شده که محصولات تولیدی استان کردستان ۶۴ میلیون دلار از این ارزش را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه محصولات کشاورزی پتانسیل ویژه‌ای در توسعه صادرات استان دارد، افزود: ارزش صادراتی این محصولات بر اساس نوع آن متفاوت بوده و ارزش غذایی آن در بازار پسندی آنها متفاوت است.

وی یادآور شد: هر تن مصول زراعی ۲۶۷ دلار، محصول باغی ۴۴۷ دلار، محصول دامی ۸۲۱ دلار و شیلاتی ۲ هزار دلار ارزآوری برای تجار داشته و به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی برای این استان در راستای توسعه کشاورزی تجاری پنج محصول استراتژیک را تعریف کرده است.

سپری تاکید کرد: زنجیره‌ های ارزشی اولویت دار استانی به منظور توسعه کشاورزی قراردادی و تجاری شامل ماهیان سردآبی، توت فرنگی، انگور، عسل و انواع گوشت (سفید و قرمز) است.

وی گفت: هم اکنون در این استان زنجیره‌های تولید گوشت سفید و ماهی تکمیل شده که و ایجاد سایر زنجیره‌ تولید محصولات از جمله عسل، انگور در حال تکمیل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: زنجیره های گوشت قرمز و توت فرنگی نیز باید از سوی بخش خصوصی هماهنند زنجیره های تکمیل شده یا در حال تکمیل مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان بازار محصولات صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان بازار محصولات صادرات غیر نفتی وزارت جهاد کشاورزی کردستان بازار محصولات صادرات غیر نفتی اخبار کنکور کشاورزی کردستان جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید روح اله لطیفی در خصوص صادرات محصولات غذایی و کشاورزی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از هشت میلیون و ۸۰۳ هزار تن محصولات دامی شیلاتی، زراعی، گلخانه‌ای، لبنی و فرآورده‌های مرتبط به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۵۴ دلار صادر شد که این میزان با حدود یک میلیون تن کالای بیشتر، بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری بیشتر نسبت به مدت مشابه برای کشور داشته که ۱۲.۲ درصد در وزن و ۲۰.۴ درصد در ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بوده است.

ارزآوری ۱۳ درصدی صادرات کشور با محصولات غذایی و کشاورزی

وی افزود: سهم محصولات کشاورزی و غذایی از صادرات ۱۳۶.۴ میلیون تنی کالای غیر نفتی به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار، ۶.۴۵ درصد وزن و ۱۲.۸ درصد ارزش بود که نشانگر سهم بالای محصولات کشاورزی و غذایی در سبد ارزآوری برای کشور است.

لطیفی گفت: از کل صادرات هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۹ تنی محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، گروه محصولات زراعی، گلخانه‌ای و باغی با ۶ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۳۸ تن به ارزش سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، سهم ۷۴.۵ درصدی در وزن و ۶۱.۹ درصدی در ارزش را از کل این نوع محصولات به خود اختصاص داده و پس از آن، گروه محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با ۸۵۶ هزار و ۱۰۱ تن، به ارزش یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون و ۳۰۶ هزار دلار، سهم ۹.۷ درصدی وزن و ۱۹.۵۶ درصدی ارزش و گروه محصولات فرآوری شده، کنسروجات و غذای آماده و نیمه آماده با یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۱۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، سهم ۱۵.۹ درصدی وزن و ۱۸.۵ درصدی ارزش کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی را شامل شده است.

وی در خصوص میزان رشد هر یک از این گروه‌های صادراتی توضیح داد: گروه کالایی محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۹درصدی در وزن و ۲۶ درصدی در ارزش داشته، گروه کالایی محصولات دامی، شیلاتی و لبنی نیز نسبت به مدت مشابه با رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۶ درصدی در ارزش همراه بوده و گروه محصولات فرآوری شده نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۳ درصد در وزن و ۲۰.۵ درصد در ارزش افزایش داشته است.

ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دو برابر سایر کالا‌های صادراتی

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص متوسط ارزش کالا‌های صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ متوسط ارزش صادراتی کالا‌ها در واحد تن ۳۶۱دلار و ۶۳ سنت بود که این میزان در بخش کشاورزی دو برابر ارزشمند‌تر (۹۸ درصد بیشتر از سایر کالاها) بود و هر تن کالای صادراتی از کد ۰۱ تا ۲۴ گمرکی به طور متوسط (همه گروه‌های غذایی، کشاورزی و دامی) ۷۱۵ دلار و ۴۱ سنت بود که این میزان در گروه‌های سه گانه زیر بخش آن کمی متفاوت بود.

وی بیان کرد: در بین محصولات غذایی و کشاورزی صادر شده محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با متوسط ارزش ۱۴۳۹ دلار و ۴۴ سنت به ازای هر تن نسبت به متوسط صادرات کشور حدود ۴برابر ارز آوری داشت (۲۹۸ درصد بیشتر)، محصولات فرآوری شده و صنعتی غذایی با متوسط ارزآوری ۸۳۱ دلار و چهار سنت در تن، ۱۳۰ درصد بیشتر از متوسط کالا‌های صادراتی کشور و محصولات باغی و زراعی با متوسط ۵۹۵ دلار و ۹۲ سنت در تن ۶۵ درصد بیشتر از متوسط سایر اقلام مالایی صادر شده برای کشور ارزآوری کرده است.

عراق خریدار ۳۱.۵ درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران

لطیفی گفت: از کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۷ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش به ۱۵ کشور همسایه ایران صادر شده که عراق با خرید یک میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار، ۳۱.۵ درصد از محصولات صادراتی غذایی و کشاورزی ایران مقصد نخست و امارات با خرید ۷۵۱ میلیون دلار، روسیه با ۵۲۱.۵ میلیون دلار، پاکستان با ۵۰۸ میلیون دلار و افغانستان با ۴۲۹.۴ میلیون دلار، مقاصد دوم تا پنجم در بین کشور‌های همسایه بودند که بعد از آن ترکیه با ۲۵۱ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱۷ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۱۶.۴ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۰۲ میلیون دلار، قطر با ۷۰ میلیون دلار، عمان با ۶۷ میلیون دلار، کویت با ۵۵ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۵.۵ میلیون دلار، بحرین با ۷ میلیون دلار و عربستان با ۱۷ هزار دلار قرار دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود/ صادرات ۲۰۰ تن زعفران به ۶۷ کشور
  • صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران
  • هر ماه چند تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود؟
  • فرهنگ گیاهان دارویی ایران را به دنیا صادر خواهیم کرد